Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Yli puolet työikäisestä väestöstä osallistuu vuosittain
aikuiskoulutukseen. Osallistumisen aste vaihtelee kuitenkin koulutustason,
työmarkkina-aseman ja asuinpaikan mukaan. Vähiten
aikuiskoulutukseen osallistuvat työttömät
ja työvoiman ulkopuolella olevat, perusasteen koulutuksen
saaneet ja haja-asutusalueilla asuvat.
Työmarkkinoilla tapahtuvat nopeat muutokset ja kasvavat
osaamisvaatimukset edellyttävät työntekijöiltä entistä korkeampaa
koulutustasoa sekä osaamisen jatkuvaa päivittämistä ja
kehittämistä. Käynnissä olevan
viisivuotisen Noste-ohjelman tavoitteena on ilman toisen asteen
ammatillista tutkintoa olevien 30—54-vuotiaiden koulutustason
parantaminen. Ohjelma pyrkii edistämään
vähiten koulutusta saaneiden työntekijöiden
ja yrittäjien työelämässä pysymistä ja
urakehitystä kohottamalla heidän koulutustasoaan. Samalla
ohjelmalla pyritään lieventämään
suurten ikäluokkien eläkkeelle siirtymisen aiheuttamaa
työvoiman vajausta ja vaikuttamaan työllisyysasteeseen.
Sivistysvaliokunta on lausunnossaan kiinnittänyt huomiota
siihen, että aikuiskoulutustuen saaminen edellyttää 10
vuoden työhistoriaa, jos tukikausi alkaa ennen 1.8.2006,
ja 5 vuoden työhistoriaa, jos tukikausi alkaa 1.8.2006
jälkeen. Viitaten parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän
(OPM:n työryhmien muistioita 3:2002) esitykseen osaamisen
nosto-ohjelman tukemisesta työhistoriavaatimusta lyhentämällä sivistysvaliokunta
ehdottaa harkittavaksi työhistoriavaatimuksen lyhentämisen
aikaistamista. Valiokunta yhtyy sivistysvaliokunnan näkemykseen
työhistoriavaatimuksen lyhentämisen tarpeellisuudesta
ja katsoo, että hallituksen tulee pikaisesti selvittää yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa mahdollisuudet muutoksen voimaantulon aikaistamiseen.
Opintojen aikaisen toimeentulon turvaaminen on aikuisten opiskelun
keskeinen edellytys. Aikuiskoulutustuen perusosan korottaminen lisää koulutuksellisesti
heikoimmassa asemassa olevien pienituloisten mahdollisuuksia osallistua
koulutukseen ja korjaa siten aikuiskoulutukseen osallistumisessa
olevaa vinoumaa.
Yrittäjien oikeus aikuiskoulutustukeen
Aikuiskoulutustuen saaminen edellyttää, että henkilö opiskelun
vuoksi tapahtuneen yhdenjaksoisen työstä poissaolon
vuoksi ei saa palkkaa tai vastaavaa ansiotuloa päätoimestaan
vähintään kahden kuukauden ajalta. Yrittäjällä tulojen
aleneminen arvioidaan jälkikäteen tehtävän selvityksen
perusteella. Käytännössä arviossa otetaan
huomioon yritystoiminnasta saadut ansiotulot, joita verrataan viimeksi
suoritetussa verotuksessa vahvistettuihin ansiotuloihin. Menettelyn
monimutkaisuus on osaltaan vaikuttanut siihen, että yrittäjät
ovat varsin vähän käyttäneet
oikeuttaan aikuiskoulutustukeen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yrittäjien mahdollisuuksia käyttää aikuiskoulutustukea
osaamisensa kehittämiseen parannetaan. Koulutuksen avulla
pyritään osaamisen ja sitä kautta myös
ansiotason parantamiseen. Yrittäjän tulojen jälkikäteinen
arviointi sopii huonosti yhteen tämän koulutuksen
tavoitteen kanssa. Valiokunta pitää välttämättömänä,
että yrittäjien mahdollisuuksia saada aikuiskoulutustukea
parannetaan siten, että tulojen jälkikäteisestä tarkastelusta
luovutaan ja myöntämisedellytykset sidotaan esimerkiksi
koulutukseen osallistumiseen ja koulutuksessa menestymiseen.
Lain soveltamissäännös
Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1.1.2004. Uutta lakia on tarkoitus
soveltaa aikuiskoulutustukeen, joka kohdistuu aikaan lain voimaantulosta
alkaen. Valiokunta korostaa, että korotettua aikuiskoulutustukea
maksetaan paitsi lain voimaantulon jälkeen alkavaan koulutukseen myös
vuonna 2004 jatkuvaan koulutukseen.
Aikuiskoulutustuesta tiedottaminen
Sivistysvaliokunnan lausunnossa on kiinnitetty huomiota siihen,
että aikuiskoulutustuen saantimahdollisuuksista ei tiedetä riittävästi.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta yhtyy
sivistysvaliokunnan näkemykseen tiedottamisen tehostamisen
tarpeesta ja katsoo, että hallituksen tulee yhdessä työmarkkinajärjestöjen,
kansalaisjärjestöjen ja aikuiskoulutusta antavien
oppilaitosten kanssa ryhtyä pikaisiin toimenpiteisiin tiedottamisen
parantamiseksi.