Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Vuoden 2004 jälkeen nuorten työttömien
keskimääräinen määrä kuukaudessa
on vähentynyt noin 35 000 nuoresta noin 27 000 nuoreen.
Vuodesta 2005 työhallinnossa toteutetun nuorten yhteiskuntatakuun
tarve ei kuitenkaan ole vähentynyt. Tehostettuja toimia
tarvitaan erityisesti koulutuksen ja työelämän
ulkopuolella olevien nuorten saavuttamiseksi ja sellaisten, koko
maan kattavien moniammatillisten palvelujen kehittämiseksi,
joilla pystytään vastaamaan syrjäytymisuhan
alaisten nuorten tarpeisiin.
Tuoreen tutkimuksen mukaan noin puolet työhallinnon
edustajista arvioi, että nuorten yhteiskuntatakuu ei ole
toiminut niin, että nuorille olisi pystytty tarjoamaan
riittävästi toimenpiteitä määräajassa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteiskuntatakuun tavoite saavutetaan ja kaikille
nuorille työttömille pystytään
tarjoamaan työtä, koulutusta, työharjoittelua
tai työpajatoimintaa viimeistään kolmen
kuukauden työttömyyden jälkeen. Tulokset
ovat sitä paremmat, mitä nopeammin nuoren palvelutarve
kartoitetaan ja hänen tarpeisiinsa vastataan.
Hallitusohjelmassa matalapalkkatuen laajennukseen varatusta
määrärahasta sovittiin budjettineuvotteluissa
kohdennettavaksi opetusministeriölle ja työ- ja
elinkeinoministeriölle 30,5 miljoonaa euroa syrjäytymisvaarassa
olevien nuorten työllistämiseen. Valiokunta pitää päätöstä erittäin
perusteltuna ja katsoo määrärahan näin
kohdennettuna palvelevan matalapalkkatukea paremmin nuorten työllisyyden
parantamista. Lisämäärärahoilla
on tarkoitus lisätä kohdennettuja toimenpiteitä vaikeimmassa
asemassa olevien nuorten auttamiseksi. Nyt käsiteltävänä oleva
uudistus on osa tätä toimenpidekokonaisuutta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hallituksen piirissä ei
ole vielä päätetty, miten 30,5 miljoonan
euron määräraha tullaan käyttämään. Osa
määrärahasta on suunniteltu käytettäväksi työ-
ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla palkkatukena nuorten
rekrytoinnin helpottamiseen ja oppisopimuskoulutuksen lisäämiseen. Opetusministeriön
puolella lisärahaa on tarkoitus ohjata työpajatoimintaan
ja erityisesti työpajojen ja etsivän nuorisotyön
työparien yhteistyön kehittämiseen. Valiokunta
kannattaa lisämäärärahojen käyttöä edellä esitettyyn
toimintaan ja katsoo, että esitettyjen toimenpiteiden avulla
voidaan parantaa syrjäytymisuhan alaisten nuorten tilannetta.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota siihen,
että valiokunnan asiantuntijakuulemisessa saaman tiedon
mukaan edellä mainittuihin toimenpiteisiin suunnitellut määrärahat
kattavat vain osan hallituksen lupaamasta 30,5 miljoonasta eurosta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että 30,5 miljoonan euron määräraha
ohjataan kokonaisuudessaan nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä palveleviin
tarkoituksiin ja määrärahojen tehokasta
käyttöä ja vaikutuksia seurataan.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi julkisesta työvoimapalvelusta
annettua lakia siten, että työmarkkinatukeen oikeutetun
nuoren työllistämiseksi myönnettyä palkkatukea
voidaan rahoittaa työmarkkinatukimäärärahoista
kolmen kuukauden työttömyyden jälkeen
nykyisen kuuden kuukauden sijasta. Muutos aikaistaisi mahdollisuutta
työllistää nuoria työmarkkinatukirahoilla
ja siirtäisi tukijärjestelmän painopistettä passiivisesta
aktiiviseen. Muutoksen mukaisella palkkatuella arvioidaan työllistettävän
vuosittain noin 1 000 nuorta.Valiokunta pitää ehdotettua
uudistusta perusteltuna. Vaikka kyseessä ei varsinaisesti
ole määrärahojen lisäys, muutos parantaa
työhallinnon mahdollisuuksia tarjota nuorille palkkatuettuja
toimenpiteitä yhteiskuntatakuun mukaisesti. Valiokunta
korostaa, että nuorten palveluja tulee edelleen kehittää ja
erityistä huomiota tulee kohdistaa koulutuksen ulkopuolella
olevien tilanteeseen ja varhaisen puuttumisen työotteen
vahvistamiseen.
Keskeinen asema nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä on
peruskoululla. Panostamalla peruskoulun mahdollisuuksiin tukea vaikeuksissa
olevia oppilaita pystytään parhaiten ennalta ehkäisemään
syrjäytymiskehitystä. Mitä pidemmälle syrjäytymiskehitys
ehtii edetä, sitä vaikeampaa sen katkaiseminen
on ja sitä kalliimmaksi se yhteiskunnalle tulee. Myös
nuoren oman elämän kannalta on tärkeää,
että mahdollinen syrjäytymiskehitys katkaistaan
nopeasti.