Perustelut
Yleistä
Työaikalakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että perhepäivähoitajien
työ tulee työaikalain soveltamisalan piiriin ja
perhepäivähoidossa voidaan käyttää jaksotyöaikaa.
Perhepäivähoitajien työn saattaminen
työaikalain piiriin on tarpeen, jotta kansallinen lainsäädäntömme
saadaan vastaamaan EU:n työaikadirektiivin velvoitteita.
Perhepäivähoidon toteuttamistavat ovat monipuolistuneet
viime vuosien aikana. Lapsia hoidetaan paitsi hoitajan kotona myös
vuorotellen eri hoitajien kotona, hoidon piiriin kuuluvien perheiden
kotona, parityöskentelynä toisen perhepäivähoitajan
kotona ja kunnan järjestämissä tiloissa
ryhmäperhepäiväkodissa. Sovellettavat työaikanormit
vaihtelevat perhepäivähoidossa nykyisin sen mukaan,
missä lapsia kulloinkin hoidetaan. Työaikalain
soveltamisalan ulkopuolella ovat perhepäivähoidon
piirissä työskentelevistä vain ne, jotka
hoitavat lapsia omassa kodissaan.
Valiokunta pitää lakiehdotusta tärkeänä ja tarpeellisena.
Perhepäivähoitajien työaikasuojelun lakisääteistäminen
saattaa omassa kodissa työskentelevät perhepäivähoitajat
yhdenvertaisempaan asemaan muiden työntekijöiden
kanssa. Muutos edistää hoitajien työssä jaksamista
ja siten välillisesti myös lasten hoidon laatua.
Perhepäivähoitajien työaika
Perhepäivähoitajien säännöllinen
viikkotyöaika on nykyisin kunnallisen yleisen työ-
ja virkaehtosopimuksen mukaan keskimäärin 43 tuntia
15 minuuttia. Käytännössä perhepäivähoitajien
työaika voi olla pidempikin, koska perhepäivähoitajat
ovat velvollisia tekemään ylityötä eikä heille makseta
ylityöstä korotettua tuntipalkkaa. Työn luonteesta
johtuen perhepäivähoitajan työn päivittäinen
alkamis- ja päättymisajankohta ja työpäivän
pituus voivat vaihdella.
Kunnallisten perhepäivähoitajien saattaminen
työaikalain alaisuuteen tarkoittaa käytännössä sitä,
että heidän keskimääräinen
säännöllinen työaikansa on jatkossa
40 tuntia viikossa. Työajan ei kuitenkaan tarvitse olla
joka päivä enintään 8 tuntia
tai joka viikko enintään 40 tuntia. Työaikalaki
mahdollistaa sekä päivittäisen että viikottaisen
työajan jouston, kunhan perhepäivähoitajan
työaika tasoittuu keskimäärin 40 tuntiin
viikossa tasoittumisjakson puitteissa.
Työaikalain mukaan työaikojen joustot ovat mahdollisia
sekä yleistyöajassa että jaksotyössä.
Yleistyöaikaa koskevan työaikalain 6 §:n mukaan
työntekijän työaika on 8 tuntia vuorokaudessa
ja 40 tuntia viikossa, mutta se voidaan järjestää myös
keskimäärin 40 tunniksi viikossa enintään
52 viikon ajanjakson aikana.
Päivittäisestä enintään
8 tunnin työajasta voidaan sopia toisin valtakunnallisten
työmarkkinajärjestöjen kesken. Kunta-alan
sopimuksen mukaan päivittäinen työaika
voi yleistyöajassa olla enintään 9 tuntia.
Sekä viikottaisen työajan että päivittäisen
työajan joustot ovat siten mahdollisia myös siinä tapauksessa,
että perhepäivähoitajan työaika
määräytyy yleistyöajan mukaisesti.
Lakiehdotuksessa esitetään työaikalain
7 §:n muuttamista siten, että perhepäivähoidossa
olisi mahdollista käyttää jaksotyötä.
Jaksotyössä on suoraan lain nojalla mahdollisuus
yleistyöaikaa suurempaan päivittäisen
työajan joustoon, koska päivittäisen
työajan pituutta ei ole rajoitettu.
Kunta voisi jatkossa päättää,
ovatko kunnan palveluksessa olevat perhepäivähoitajat
yleistyöajassa vai sovelletaanko heihin jaksotyötä koskevia
säännöksiä. Jos kunnan perhepäivähoitajien
työ päätetään järjestää jaksotyöksi,
voi kunnan perhepäivähoitajan päivittäinen
työaika olla pidempi kuin 8 tuntia, kunhan hänelle
turvataan vähintään 9 tunnin pituinen
vuorokausilepo ja viikottainen työaika tasoittuu keskimäärin
40 tuntiin kahden tai kolmen viikon tasoittumisjaksossa tai pidemmässä — jopa
kalenterivuoden pituisessa — tasoittumisjaksossa, jos sellaisesta sovitaan
kunnallisen työmarkkinalaitoksen ja perhepäivähoitajia
edustavien valtakunnallisten järjestöjen kesken.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lainmuutoksen jälkeen asianomaiset työmarkkinajärjestöt muokkaavat
yhdessä työehtosopimuksia niin, että niistä saadaan
tarvittavaa joustoa perhepäivähoitopalvelujen
järjestämiseen niin hoitajia kuin lasten vanhempiakin
tyydyttävällä tavalla. Valiokunta korostaa
myös Kuntaliiton ja työmarkkinajärjestöjen
merkitystä palvelujen järjestämistapojen
kehittämisessä ja parhaiden käytäntöjen
levittämisessä.
Perhepäivähoidon kehittäminen osana
päivähoitojärjestelmää
Valiokunta pitää perhepäivähoitoa
merkittävänä vaihtoehtona erityisesti
pienten lasten ja sisarusten hoidon järjestämisessä.
Se soveltuu hyvin myös haja-asutusalueille. Esityksen tavoitteena on
osaltaan edesauttaa sitä, että perheiden suosima
perhepäivähoito säilyisi tulevaisuudessakin merkittävänä lasten
päivähoitomuotona.
Ehdotetuilla muutoksilla pyritään lisäämään perhepäivähoitajan
työn houkuttelevuutta, jotta nykyistä useampi
hakeutuisi perhepäivähoitajan ammattiin. Kotona
työskentelevien perhepäivähoitajien määrä on
viime vuosikymmeninä vähentynyt huomattavasti,
ja se on nyt alle kolmasosa parinkymmenen vuoden takaisesta määrästä.
Haasteita työvoiman saatavuudelle asettaa myös
se, että merkittävä osa perhepäivähoitajista
on lähitulevaisuudessa siirtymässä eläkkeelle.
Työehtojen parantumisen toivotaan lisäävän halukkuutta
ryhtyä perhepäivähoitajaksi niin, että perhepäivähoitopalveluihin
olisi tulevaisuudessa saatavissa riittävästi työvoimaa
ja hoitomuodon jatkuvuus pystyttäisiin turvaamaan.
Lakimuutos mahdollistaa jaksotyön käyttämisen
perhepäivähoidossa, ja tasoitusjakson pituus voidaan
työehtosopimuksin sopia jopa vuoden pituiseksi ajaksi.
Nämä säännökset antavat kunnille
hyvät mahdollisuudet kehittää sellaisia ratkaisuja,
jotka sopivat niin perhepäivähoitajille kuin lasten
vanhemmillekin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että kunnissa kehitetään aktiivisesti
oman kunnan olosuhteisiin soveltuvia työaikamalleja ja
sijaishoitoratkaisuja. Monissa kunnissa on jo nykyisin hoitajan
tai hoitajan lasten sairaustapausten taikka hoitajan koulutuspäivien
varalta varahoitojärjestelyjä, jotka pohjautuvat
sijaishoidon järjestämiseen esimerkiksi päiväkodissa,
ryhmäperhepäivähoidossa tai perhepäivähoitajien
kesken sovittujen järjestelyjen avulla.
Valiokunta korostaa, että perhepäivähoitajan työ on
tehtävän vaativuuteen ja vastuullisuuteen nähden
heikosti palkattua. Oman kodin käyttäminen vieraiden
lasten hoitamiseen merkitsee rajoituksia myös muun perheen
elämään. Nyt ehdotettujen parannusten
jälkeenkin perhepäivähoitajien työaika
jää pidemmäksi kuin muilla kunnan työntekijöillä ja
osa perhepäivähoitajan työhön
liittyvistä velvoitteista on heikosti korvattuja tai jää korvausten
ulkopuolelle. Työtä perhepäivähoitajan
työn houkuttelevuuden parantamiseksi onkin syytä jatkaa.
Asiantuntijakuulemisessa on noussut esiin, että kunnat
voivat ryhtyä ostamaan tarvitsemiansa perhepäivähoitopalveluita
yksityisiltä perhepäivähoitajilta, joita
työaikalaki ei koske. Valiokunta korostaa, että tällaisissa
tilanteissa tulee kyseessä olla aito yritystoiminta eikä työaikalain
säännösten kiertämiseksi luotu
pakkoyrittämisen tilanne, jossa nykyiset kunnalliset perhepäivähoitajat
irtisanottaisiin ja he joutuisivat työllistämään
itsensä yksityisinä perhepäivähoitajina,
joilta kunta sitten ostaisi perhepäivähoitopalvelua.
Joissakin kunnissa pidetään mahdollisena, että perhepäivähoito
vähentyy merkittävästi tai loppuu kokonaan
ehdotetuista muutoksista johtuvien lisäkustannusten, hoitajapulan
tai hoitomuodon suosion romahtamisen takia. Valiokunta katsoo kuitenkin,
että lainsäädäntö antaa
kunnille mahdollisuuksia kehittää paikalliseen
tilanteeseen sopivia ratkaisuja, joilla kohtuullisin kustannuksin
turvataan hoitomuodon jatkuminen ja kehittyminen. Valiokunta korostaa,
että nykyisille perhepäivähoitajille
tulee järjestää tarvittavaa täydennyskoulutusta
niin, että he voivat sijoittua töihin muiden päivähoitomuotojen palvelukseen,
jos pelot perhepäivähoidon suosion vähenemisestä toteutuvat.