Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 5 päivänä lokakuuta 2010 lähettänyt työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun lain muuttamisesta (HE 172/2010 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Raila Kangasperko, työ- ja elinkeinoministeriö
hallitussihteeri Tapani Aaltela, sosiaali- ja terveysministeriö
johtaja Kaarina Myyri-Partanen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annettuun lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös, jonka perusteella valtioneuvoston asetuksella tarkistettaisiin kolmivuotiskausittain laissa säädetyn laiminlyöntimaksun enimmäis- ja vähimmäismäärää rahanarvon muutosta vastaavasti. Samalla voimassa olevan laiminlyöntimaksun vähimmäismäärä tarkistettaisiin 1 500 eurosta 1 600 euroon ja enimmäismäärä 15 000 eurosta 16 000 euroon.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2011 alusta.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Tilaajavastuulain keskeisenä tarkoituksena on harmaan talouden torjuminen. Tilaajan on hankittava alihankinta- ja vuokratyösopimusosapuolestaan laissa määrätyt tiedot selvittääkseen, onko sopimuskumppani hoitanut lainmukaiset velvoitteensa. Tavoitteena on estää sellaisten yritysten toiminta, jotka hakevat kilpailuetua jättämällä esimerkiksi sosiaalivakuutusmaksut ja verot maksamatta ja noudattamatta työehtosopimusten mukaisia vähimmäistyöehtoja. Jos tilaaja ei noudata selvitysvelvollisuutta, hänet voidaan määrätä maksamaan erityinen laiminlyöntimaksu, joka on vähintään 1 500 euroa ja enintään 15 000 euroa. Määrättävän maksun suuruus riippuu laiminlyönnin vakavuudesta.
Valiokunta toteaa, että tilaajavastuulaki on hyvä ennalta ehkäisevä työkalu taistelussa harmaata taloutta vastaan, mutta harmaan talouden kovaan ytimeen sillä ei pystytä juurikaan vaikuttamaan. Suurimmat ongelmat esimerkiksi rakennusalalla liittyvät urakoiden siirtymiseen ulkomaisille alihankkijoille, joiden lainmukaisten velvoitteiden täyttämistä ei nykyisillä keinoilla ja resursseilla kyetä riittävästi valvomaan.
Valiokunta puoltaa hallituksen esityksessä ehdotettua laiminlyöntimaksun vähimmäismäärän tarkistamista 1 500 eurosta 1 600 euroon ja enimmäismäärän tarkistamista 15 000 eurosta 16 000 euroon sekä maksun tarkistamista jatkossa kolmivuotiskausittain rahanarvon muutosta vastaavasti. Valiokunta pitää laiminlyöntimaksua kuitenkin kohtuullisen pienenä erityisesti, kun maksua vertaa talousrikoksista saatavaan hyötyyn. Valiokunnan mielestä laiminlyöntimaksun sekä muiden sanktioiden suuruutta ja niiden vaikuttavuutta harmaan talouden torjunnassa sekä tilaajavastuulain muutostarpeita tulee edelleen tarkoin seurata ja lakia kehittää. Valiokunta pitää tärkeänä, että hallitus pikaisesti uudistaa tilaajavastuulakia vastaamaan paremmin harmaan talouden ongelmia.
Edellä esitetyn perusteella työelämä- ja tasa-arvovaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 22 päivänä lokakuuta 2010
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
neuvotteleva virkamies Marjaana Kinnunen