Perustelut
Strategian merkitys ja luonne
Euroopan unioni on instituutiona ainutlaatuinen kansainvälinen
toimija. Unionilta puuttuu kuitenkin selkeä strategia ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa. Kokonaisvaltaisen turvallisuuspoliittisen
strategian puute heikentää osaltaan Euroopan unionin
kykyä ja uskottavuutta toimia tehokkaasti erityisesti vaikeissa
poliittisissa tai sotilaallisissa konflikteissa. Unionin hajaannus viimeistään
Irakin sodan yhteydessä osoitti yhteisen strategian tarpeen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että turvallisuusstrategia laaditaan osana unionin kokonaisvaltaista
kehittämistä ja turvallisuusidentiteetin luomista.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että esitetty strategialuonnos
on monelta osin hyvin yleisluontoinen, eikä se siten välttämättä käytännössä johda
unionin turvallisuuspolitiikan koheesion vahvistumiseen.
Strategian laatimisprosessi on uusi ja mielenkiintoinen. Korkea
edustaja Javier Solana sai toukokuussa 2003 tehtäväksi
laatia unionille yhteisen turvallisuusstrategian. Solana esitteli
strategian luonnoksen vain vähän yli kuukauden valmistelun
jälkeen Thessalonikissa 20. kesäkuuta 2003. Valmisteluprosessi
on ollut avoin ja siihen liittyen on järjestetty kolme
erillistä seminaaria koskien yhteisiä uhkia, strategisia
tavoitteita ja unionin toimintakykyä, yhtenäisyyttä ja johdonmukaisuutta.
Jäsenmaat ovat voineet tehdä omia ehdotuksiaan
valmistelutyön pohjaksi. Luonnos on tarkoitus hyväksyä Rooman
Eurooppa-neuvostossa joulukuussa 2003. Turvallisuusstrategiaa on
mahdollisuus tarkistaa tarpeen mukaan.
Valiokunta huomauttaa, että strategialuonnos: "A Secure
Europe in a Better World" on käännetty suomeksi
osittain harhaanjohtavasti "Turvallisempi Eurooppa oikeudenmukaisemmassa — (po.
paremmassa) — maailmassa". Valiokunta pitää tätä valitettavana,
koska "oikeudenmukaisuuden" korostaminen otsikossa saattaa antaa
osittain vääristyneen käsityksen siitä, mitä asioita
strategiassa todellisuudessa painotetaan. Valiokunta katsoo, että strategiassa
tulisikin korostaa selvemmin kansainvälisen järjestelmän
oikeudenmukaisuutta ja yhdessä sovittujen sääntöjen
asemaa, koska ne ovat periaatteita, jotka sinällään
edistävät kansainvälistä vakautta.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategia ei ole oikeudellinen
sopimus tai perussopimuksen mukainen ns. ulko- ja turvallisuuspoliittinen
instrumentti, joka suoraan sitoisi tai valtuuttaisi voimavarojen
käyttämiseen tai yhteiseen hankkeeseen. Tavoitteena
on, että Rooman Eurooppa-neuvosto voi sopia toimintaohjelman
tai toimintaohjelmien laatimisesta strategian pohjalta. Strategia
tarjoaa valtioneuvoston selvityksen mukaan poliittiset suuntalinjat
näille toimintaohjelmille tai yhteisille toimille. Strategia
ei muuta yhteisen turvallisuus- ja puolustuspolitiikan puitteissa
tehtyjä sotilaallista ja siviilikriisinhallintaa koskevia
päätöksiä, mutta se voi osaltaan
johtaa unionin toiminnan tehostamiseen.
Verrattuna Yhdysvaltain kansalliseen turvallisuusstrategiaan
vuodelta 2002 voidaan todeta, että strategiat ovat luonteeltaan
varsin erilaisia. Yhdysvaltain strategia on säännönmukainen
hallinnon ohjausväline, jolla on suora toiminnallinen merkitys
puolustussuunnittelussa. Unionin strategian poliittista tai oikeudellista
asemaa ei ole määritelty. Eurooppa-neuvoston hyväksymällä strategialla
on korkein mahdollinen poliittinen painoarvo, mutta ei oikeudellista
sitovuutta.
Unioni asettaa strategiassa itselleen päämääriä ja
lupaa kehittää monenkeskistä kansainvälistä järjestelmää ikään
kuin se itse olisi valtionkaltainen toimija — ei järjestö.
Strategia määrittää myös
unionin jäsenten turvallisuuspoliittisia painotuksia ja
uhkakuvia. Eräiden asiantuntijoiden mukaan unionin voidaan
siten katsoa asettuvan jopa jäsentensä yläpuolelle
ulko- ja turvallisuuspolitiikassa. Valiokunta toteaa, että strategian
ei-sitovasta luonteesta johtuen sitä voidaan pitää lähinnä yleisenä lähtökohtana
mm. Suomen seuraavan turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
laadinnassa.
Strategian lähtökohdat
Unionin monipuoliset voimavarat ja sen vahva taloudellinen asema
ovat luoneet tilanteen, jossa unioni voisi ja sen tulisi ottaa aikaisempaa suurempi
vastuu kansainvälisestä turvallisuudesta. Valiokunta
yhtyy valtioneuvoston arvioon, että unioni tarvitsee kasvavan
roolinsa sekä tiivistyvän yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
perustaksi yhteiset suuntalinjat strategisista tavoitteista ja keinoista
turvallisuuspolitiikassa. Strategian laatiminen on ajankohtaista, koska
unionin ulko- ja turvallisuuspoliittisista toimintakykyä pyritään
tehostamaan nyt kokonaisuudessaan. Vain poliittisesti yhtenäinen
ja toiminnallisesti tehokas unioni voi valiokunnan mielestä olla
uskottava toimija ja yhteistyökumppani kansainvälisesti.
Yhtenäisyyttä ja tehokkuutta lisäävät
niin yhteiset poliittiset toimintalinjaukset kuin unionin toimintatapojen tehostaminenkin.
Valiokunta korostaa, että on kiinnitettävä huomiota
enenevässä määrin unionin kehittämiseen
kansainvälisenä toimijana pitkällä aikavälillä.
Tässä yhteydessä korostuu myös
unionin rooli globalisaation hallinnassa. Globalisaation mahdollisuudet
ja erityisesti siihen liittyvät uhkat huomioon ottaen valiokunta painottaa
unionin kehittämistä niin, että se voi edistää laajapohjaisen
kansainvälisen yhteistyön vahvistamista turvallisuuteen
ja vakauteen liittyvissä kysymyksissä.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategian laatiminen edistää jäsenmaiden
tietoisuutta unionin kasvavasta turvallisuuspoliittisesta roolista.
Strategiassa unioni määrittää laajan
turvallisuuskäsitteen muuttuvassa tilanteessa ja ottaa kantaa
turvallisuusuhkien hallintaan ja voimankäyttöön
kansainvälisissä suhteissa. Valtioneuvoston selvityksen
mukaan unionissa ei ole senkaltaista strategista ajattelua ja kulttuuria
tai kokemusta kuin kansallisvaltioissa tai niiden muodostamissa
sotilasliitoissa, etenkään voimankäyttöä koskevissa
kysymyksissä. Valiokunnan mielestä selvityksessä tai
strategialuonnoksessa ei tässä arviossa oteta
riittävästi huomioon unionin omasta, sisäisestä integraatiosta
saatuja ainutlaatuisia kokemuksia. Vakauden ja rauhan edistäminen
Euroopassa on perustunut laaja-alaisen yhteistyön syventämiseen,
taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden vähentämiseen,
demokratian ja ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Valiokunnan arvio
on, että tämän kokemuksen kautta unionissa
on syntynyt omintakeista ja arvokasta strategista kulttuuria, jota
edustaa monenkeskiseen yhteistyöhön perustuva
laaja-alaisen turvallisuuden edistäminen. Tämä laaja-alainen
turvallisuuskäsite on mainittu myös strategian
lähtökohtana. Valiokunnan mielestä tämä lähtökohta
ei kuitenkaan heijastu riittävästi tehdyissä johtopäätöksissä,
toimintalinjauksissa eikä yhteistyökumppaneiden
tai alueellisten painopisteiden valinnassa.
Valiokunta painottaa meneillään olevan hallitusten
välisen konferenssin ja strategian valmisteluprosessin
välistä yhteyttä unionin ulkoisen toiminnan
kehittämisessä. Valiokunta viittaa tässä yhteydessä konventin
tuloksista ja valmistautumisesta hallitusten väliseen konferenssiin antamaansa
mietintöön (UaVM 4/2003 vp),
jossa valiokunta korosti, että tavoitteena on selkeyttää,
johdonmukaistaa ja tehostaa unionin ulkoista toimintaa ja että lähtökohtaisesti
konventin esitykset selkeyttävät unionin asemaa
kansainvälisenä toimijana. Valiokunta korosti
mietinnössään, että kaikessa
unionin ulkoisessa toiminnassa on myös käytännön
tasolla toimittava laajan turvallisuuden periaate huomioiden. Tämä lähestymistapa
vaatii ulkoiselta toiminnalta erityistä pitkäjänteisyyttä ja
johdonmukaisuutta. Unionin toiminnan ja käytettävissä olevan
keinovalikoiman laajuus huomioon ottaen unionilla on valiokunnan
mielestä hyvät mahdollisuudet toimia kokonaisvaltaisesti
turvallisuuden ja vakauden edistämiseksi.
Strategian merkitys Euroopan unionin ja Yhdysvaltojen suhteissa
Valiokunta pitää tärkeänä,
että unioni vahvistaa ja kehittää yhteistyötä Yhdysvaltojen
kanssa globaalien turvallisuuskysymysten ratkaisemiseksi. Valiokunta
yhtyy valtioneuvoston arvioon, että strategia on tärkeä puheenvuoro myös
tässä mielessä. Asiantuntijalausuntojen mukaan
on selvää, että strategian laatiminen
on poliittinen vastaus myös Yhdysvaltain turvallisuusstrategian
ja toiminnan asettamiin haasteisiin. Valiokunnan arvion mukaan strategian
laatimisprosessi on jo vaikuttanut myönteisesti Yhdysvaltojen
ja unionin väliseen vuoropuheluun selventämällä uhkakuvien
ja tavoitteiden samankaltaisuutta. Valiokunta katsoo, että uskottava
ja tehokas unioni voi tehokkaana kumppanina palauttaa Yhdysvaltain
uskoa monenkeskisen yhteistyön hyödyllisyyteen
ja toimivuuteen.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan Yhdysvaltain kansallisen
turvallisuusstrategian linjaukset uusista uhkista ja ennakoivasta
voimankäytöstä sekä sen yksipuoliset
toimet useissa kysymyksissä ja tilanteissa, joissa unioni
on ollut eri kannalla, vaativat unionilta uusia linjauksia transatlanttisen
kumppanuuden hoitamiseksi. Valiokunnan mielestä ollakseen
uskottava unionin turvallisuusstrategia ei voi kuitenkaan olla vain
reaktio toimintaympäristön muutoksiin tai Yhdysvaltain
strategiaan, vaan siinä tulee painottaa unionin omaehtoista
näkemystä uhkakuvista ja niiden torjumisesta.
Kuten edellä jo on todettu, unionin strategia on luonteeltaan
varsin erilainen verrattuna Yhdysvaltain kansalliseen turvallisuusstrategiaan. Yhdysvaltain
turvallisuusstrategia on säännönmukainen
hallinnon ohjausväline, jolla on toiminnallinen merkitys
puolustussuunnittelussa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että unionin tulisi omassa strategiassaan selkiyttää eroa
Yhdysvaltain strategiaan uhkien torjuntakeinoissa ja konfliktien
ratkaisumenetelmissä, mukaan lukien suhtautumisessa voimankäyttöön.
Valiokunta on useaan otteeseen korostanut, että kansainvälisen
turvallisuusjärjestelmän kehittämisessä unionin
ulkoisen toiminnan tulee johdonmukaisesti perustua monenkeskisen
yhteistyön ensisijaisuuteen ja YK:n johtavaan rooliin.
Myös transatlanttisissa suhteissa unionin tulee korostaa
laaja-alaisen ja pitkäjänteisen yhteistyön
merkitystä turvallisuusuhkien torjumisessa.
Strategian tarkoitus ja sisältö
Strategiassa arvioidaan turvallisuusuhkat, asetetaan keskeiset
turvallisuuspoliittiset tavoitteet toimintaympäristön
hallinnassa ja arvioidaan unionin toimintakyvyn vahvistamista.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategialuonnoksen lähtökohtana
on Euroopan unionin oman alueen ja laajentuvan demokraattisen Euroopan
turvallisuus ja vakaus, mihin unionin yhdentymiskehityksen ja kumppanuus-
ja laajentumispolitiikan ohella on keskeisesti vaikuttanut Yhdysvaltain
tuki ja sitoutuminen. Globaalina toimijana unionin haasteita ovat
laajempaa toimintaympäristöä muokkaavat
konfliktit ja muut turvallisuusuhkat, joihin sen olisi kyettävä vastaamaan.
Strategiassa nousee etualalle unionin omien intressien valvominen.
Valiokunta katsoo, että strategiassa tulisi painottaa selvemmin
myös unionin vastuuta globaalin turvallisuuden edistämisessä.
Turvallisuusuhkat
Uhka-arvion perustana todetaan valtioneuvoston selvityksen mukaan
olevan globalisaatioon, rajojen avautumiseen ja muuhun murrokseen liittyvät
globaalit ja rajat ylittävät ongelmat kuten alueelliset
kriisit, nälkä, köyhyys, huono hallinto,
väestöliikkeet ja energiariippuvuus. Näiden
uhkien taustalla olevien sosiaalisten, yhteiskunnallisten tai taloudellisten
tekijöiden vaikutusta ei ole kuitenkaan huomioitu strategian
johtopäätöksissä tai toimintalinjauksissa
uhkien torjumiseksi. Valiokunta pitää tätä strategian selvänä puutteena
ja osoituksena siitä, että laajan turvallisuuskäsitteen
merkitystä ei ole otettu käytännössä huomioon.
Uusina ja vakavimpina strategisina uhkina strategiassa käsitellään
kansainvälistä terrorismia, joukkotuhoaseiden
leviämistä sekä sortuvien valtioiden
ongelmaa ja sen kytkeytymistä järjestäytyneeseen
rikollisuuteen. Näistä uhkista pelottavimmaksi
luokitellaan joukkotuhoaseiden mahdollinen päätyminen
terroristien käyttöön.
Uusien uhkien, erityisesti terrorismin osalta asiakirjassa viitataan
mielipidemittaukseen, jonka mukaan unionin kansalaiset pelkäävät
terrorismia paljon enemmän kuin ydinaseselkkausta tai tavanomaista
sotaa. Kansalaismielipiteen korostaminen uhka-arvion yhteydessä perustuu asiantuntija-arvioiden
mukaan pyrkimykseen vahvistaa unionin legitimiteettiä.
Valiokunta ei pidä erityisesti uhka-arvioissa kansalaismielipiteen
liiallista korostamista suotavana tai tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
toteaa kuitenkin, että uudet uhkat, mukaan lukien terrorismi,
ovat asiantuntija-arvioiden mukaan unionin kannalta merkittäviä uhkia.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan valtiorakenteiden rapautuminen
ja hajoaminen on yleinen syy terrorismin ja joukkotuhoaseiden leviämisen
taustalla. Arvioiden mukaan samanlainen ongelma voi syntyä kansainvälisen
vuorovaikutuksen tai sääntöjen ulkopuolelle
ajautuvien uhmaajavaltioiden toiminnasta. Valiokunta korostaa
valtioneuvoston kantaan yhtyen ja saamansa selvityksen perusteella,
että myös ns. perinteiset uhkat mukaan lukien
ihmisoikeusrikkomusten, etnisten, kansallisuus- ja poliittisten ristiriitojen
aiheuttamat esteet demokratiaan siirtymiselle, toimintakykyisten
valtiorakenteiden perustamiselle ja säilymiselle ovat edelleen merkityksellisiä.
Nämä uhkat tulisi ottaa strategiassa asianmukaisesti
huomioon.
Strategiset tavoitteet
Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategiassa unionille asetetaan
kolme keskeistä strategista tavoitetta: 1) Vakaan turvallisuuden
vyöhykkeen laajentaminen unionin lähialueille
Balkanilla, Itä-Euroopassa, Välimeren alueella
ja Lähi-idässä, 2) Yhteisiin instituutioihin
ja normeihin sekä yhteisvastuuseen nojaavan monenkeskisen
turvallisuus- ja oikeusjärjestyksen vahvistaminen ja 3)
Unionin toimien tehostaminen uusien strategisten uhkien (terrorismin,
joukkotuhoaseiden ja sortuvien valtioiden) torjumisessa.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan Venäjän
ja EU:n strategisen kumppanuuden merkitys yhtenäistyvän
Euroopan vakaudelle tulee tuoda selkeämmin ja perustellummin
esille strategiassa. Valiokunta yhtyy tähän valtioneuvoston
kantaan ja korostaa saamansa selvityksen perusteella, että Venäjää tulisi
käsitellä laajemmin ja omana kokonaisuutena eikä vain
osana strategisten kumppaneiden listausta, johon kuuluvat mm. Kanada
ja Japani. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös unionin sisäisiä turvallisuusuhkia
voitaisiin käsitellä strategiassa laajemmin.
Strategiassa kumppanuusyhteistyö on rajattu alueellisesti
hyvin kapeaksi ja lähinnä samanmielisten maiden
ryhmään. Valiokunta pitää tärkeänä,
että unioni vahvistaa yhteistyötä ja
dialogia myös arabimaihin ja Afrikkaan. Valtioneuvoston
selvityksessä todetaan, että unionin piirissä on
jo kartoitettu keinoja uudistusten tukemiseksi arabi- ja islamilaisissa
maissa ja muissa yhteiskunnissa, joissa esiintyy ääriliikkeitä.
Toimintamallit — voimankäyttö ja
ennakoiva tilanteisiin sitoutuminen ("pre-emptive engagement")
Strategian laatimisen perushaasteena on valtioneuvoston selvityksen
mukaan unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja kansainvälisen roolin
uskottavuuden parantaminen. Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategiassa
ei ole kysymys sotilaallisten keinojen välttämättömyydestä,
vaikka strategiassa voimakeinojen merkitystä käsitellään
unionin tähänastista kielenkäyttöä ja
politiikkaa painavammin ja selkeämmin, vaan ennen muuta
unionin laajan ei-sotilaallisen välineistön vaikuttavuudesta
ongelmien estämisessä ja hallinnassa. Valiokunta
korostaa, että unionin kansainvälisen roolin uskottavuutta
ei tule eikä voida arvioida pelkästään
puolustusresurssien määrällisen tason
tai voimankäyttövalmiuden perusteella.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että YK:n
keskeinen asema tulee kirjata strategiaan selvemmin. YK:n peruskirjan
ja kansainvälisen oikeuden voimankäyttöä koskevien säännösten
asema unionin yhteisen toiminnan perustana tulee selkeyttää.
Mikäli peruskirjaa ryhdytään tulkitsemaan
uudella tavalla, toimivaltainen foorumi siihen on YK:n turvallisuusneuvosto.
Strategiassa unioni tunnustaa tarpeen monenkeskisten järjestöjen — kuten
YK:n — toimintakyvyn tehostamiseen, jotta yhteisten sääntöjen loukkauksiin
tai konflikteihin voidaan yhteisesti puuttua ajoissa ja tehokkaasti.
Luonnoksessa pidetään aivan oikein YK:ta kansainvälisen
turvallisuusjärjestyksen peruskehyksenä. Valiokunta
katsoo, että YK:n merkitystä ja unionin ja YK:n
yhteistyön kehittämistä kriisinhallinnassa tulee
strategiassa korostaa vahvemmin. Valiokunta toteaa, että syyskuussa
2003 hyväksytty yhteinen julistus YK:n ja unionin välisestä yhteistyöstä kriisinhallinnassa
on askel oikeaan suuntaan. Julistus on kuitenkin varsin yleisluontoinen
ja vaatii käytännön yhteistyöhankkeita tuottaakseen
todellisia tuloksia. Unionin tulee myös aktiivisesti tukea
YK:n toiminnan kehittämistä ja erityisesti prioriteettien
täsmentämistä, jotta järjestö voi
käytännössä toimia tehokkaasti kriisinhallinnassa
ja konfliktien ehkäisyssä.
Valiokunta toteaa, että strategiassa ei käsitellä juuri
lainkaan unionin toimintaa aseidenriisunnan edistämiseksi.
Asiantuntijaselvityksen perusteella aseidenriisunnalla on kuitenkin
edelleen tärkeä rooli kansainvälisen
vakauden edistämisessä. Valiokunta korostaa ydinsulkusopimuksen
ja muiden joukkotuhoaseiden leviämisen ja käytön
torjumiseen tähtäävien monenkeskisten
järjestelyjen tärkeyttä ja kiirehtii
niiden valvonta- ja verifikaatiojärjestelmien vahvistamista.
Valiokunta toteaa, että unionin oma joukkotuhoaseiden leviämisen
ehkäisemistä koskeva strategia on itse asiassa
jo valmisteilla olevan turvallisuusstrategian käytännön
toimeenpanoa. Joukkotuhoasestrategian vahvistamista tulisi jatkossa
arvioida myös sen suhteen, miten ei-valtiollisten toimijoiden
muodostama uhka voidaan ottaa paremmin huomioon.
Poliittisesti vaikein kysymys strategiassa on unionin suhtautuminen
voimankäytön oikeutukseen ja laillisuuteen. Strategiassa
ei selvästi oteta kantaa erilaisiin voimankäyttödoktriineihin tai
niiden laillisuuteen. Voimankäytön oikeutus ja
laillisuus on noussut näkyvästi esille viimeaikaisissa
konflikteissa ja kriiseissä sekä humanitaarisissa
katastrofeissa ja uusien uhkien kuten terrorismin ja joukkotuhoaseiden
leviämisen estämisessä.
Strategialuonnoksessa ei oteta suoraan kantaa unionin voimankäyttöön.
Strategiassa on epätäsmällisiä viittauksia
unionin toimintaan esimerkiksi kolmansissa maissa, mikä on
osaltaan aiheuttanut epäselvyyttä voimankäytön suhteen.
Valiokunta toteaa, että voimankäytön mahdollisuuteen
viitataan unionin joukkotuhoaseiden leviämisen vastaisessa
strategiassa kesäkuulta 2003. Tässä strategiassa
voimankäyttö sidotaan suoraan YK:n peruskirjaan
ja sen todetaan olevan viimeinen keino poliittisten ja diplomaattisten
keinojen loppuessa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että voimankäyttökysymystä
tulee
selventää unionin turvallisuuspoliittisessa strategiassa.
Voimankäyttö ja sen laillisuus kytkeytyy myös
laajempaan kysymykseen konfliktinestosta tai muusta ennakoivasta
toiminnasta ongelmien, riskien ja uhkien torjunnassa.
Strategialuonnoksessa mainitaan jo vakiintunut konfliktinesto
(conflict prevention) mutta myös uhkien estäminen
(threat prevention), mikä viittaa ilmiön
tekemiseen tyhjäksi ennen kuin se kehittyy turvallisuutta
vakavasti uhkaavaksi.
Valtioneuvoston selvityksen mukaan strategialuonnoksessa ennakoiva
puuttuminen konfliktien kehitykseen niiden estämiseksi
noudattaa ulko- ja turvallisuuspolitiikan ja ulkosuhteiden läpäisevää periaatetta,
joka on kirjattu Göteborgissa 2001 hyväksyttyyn
unionin konfliktinesto-ohjelmaan, ja vahvistaa unionin vakiintunutta
toimintamallia. Unionin ulko- ja turvallisuuspoliittinen erityisvahvuus
perustuu valiokunnan mielestä erityisesti laajaan ei-sotilaallisten
keinojen valikoimaan. Valtiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan,
että unionin toimintakyvyn parantaminen edellyttää ennen
kaikkea laajan ei-sotilaallisen välineistön tehokkaampaa
ja oikea-aikaisempaa käyttämistä niin,
että eri keinot tukevat toisiaan.
Valiokunta toteaa, että kansainvälinen keskustelu
voimankäytön oikeutuksesta ja laillisuudesta humanitaarisessa
väliintulossa tai ennakoivassa toiminnassa väkivaltaisen
uhkan edessä ja mahdollisesta YK:n peruskirjan tai kansainvälisen
oikeuden uudenlaisesta tulkinnasta on kesken ja ristiriitaista.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi
osallistuu aktiivisesti tähän keskusteluun pyrkien
kansainvälisten normien ja oikeuden sekä monenkeskisen
toiminnan vahvistamiseen.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että strategiassa
ennakoivan ja ennaltaehkäisevän toiminnan merkitystä ja rajanvetoa
tulee selventää. Valiokunta katsoo, että Suomen
tulee tukea voimankäytön suhteen YK:n peruskirjaan
nojaavaa järjestelmää.
Strategian johtopäätökset
Johtopäätöksissä esitetään,
että unionin on lisättävä ja
tehostettava panostustaan puolustuksen alalla samoin kuin siviilikriisinhallinnassa,
yhdistettävä jäsenmaiden diplomatiaan
suuntaamia resursseja ja parannettava tiedusteluyhteistyötä.
Strategialuonnoksessa esitetään toimenpiteitä unionin
toimintakyvyn parantamiseen. Tässä yhteydessä asetetaan
täsmentämättömästi puolustuksen
voimavarojen lisääminen toimintakyvyn kehittämisen
ensimmäiseksi tavoitteeksi. Valiokunta toteaa, että voimavarayhteistyötä tehdään
jo unionin puitteissa ja sen kehittämistä käsitellään
myös meneillään olevassa hallitusten
välisessä konferenssissa.
Valiokunta ei pidä esitettyä täsmentämätöntä puolustuksen
resurssien lisäämistä perusteltuna ja
toteaa,
ettei luonnoksen mukaista puolustusresurssien lisäämistä tulisi
sisällyttää strategiaan. Yhtyen
valtioneuvoston kantaan valiokunta katsoo, että unionin
voimavaroja tulee jatkossakin kehittää sotilaalliseen
kriisinhallintaan. Valiokunta viittaa tältä osin
konventin tuloksista ja valmistautumisesta hallitusten väliseen
konferenssiin antamaansa mietintöön (
UaVM
4/2003 vp) ja siinä yhteydessä esittämiinsä yksityiskohtaisempiin
kannanottoihin voimavarojen kehittämisen suhteen.
Valiokunta katsoo, että unionin tulisi ottaa myös turvallisuusstrategian
johtopäätöksissä ja toimintalinjauksissa
paremmin huomioon laaja-alainen lähestymistapa, jota unioni
harjoittaa jo mm. yhteisen kauppapolitiikan sekä kehitysyhteistyön
ja ympäristöpolitiikan avulla. Unioni ylläpitää myös
laajaa poliittista yhteistyötä kolmansien maiden
kanssa. Tätä yhteistyötä tulisi kehittää ja
ottaa turvallisuuspoliittiset tekijät painokkaammin ja
johdonmukaisesti mukaan poliittiseen dialogiin.
Valiokunta katsoo, että unionin tulee jatkossakin
painottaa sitoumuksia köyhyyden vähentämiseksi
ja kestävän kehityksen edistämiseksi.
Näihin sitoumuksiin kuuluvat erityisesti YK:n vuosituhatjulistuksen
sitoumusten ja Johannesburgin kestävän kehityksen
toimintaohjelman toimeenpano sekä Monterreyn kehitysrahoituskonferenssin
tavoitteiden saavuttaminen ja Dohan kauppakierroksen onnistuminen.
Unionin tulee vahvistaa myös poliittista dialogia kolmansien
maiden kanssa.
Strategian mukaan yksikään nykyisistä uusista uhkista
ei ole pelkästään sotilaallinen, eikä uhkia
siten voida hoitaa yksinomaan sotilaallisin keinoin. Euroopan unioni
on strategian mukaan erityisen hyvin varustautunut vastaamaan monimuotoisiin
kriiseihin. Saadun selvityksen mukaan valiokunta katsoo, että tämä arvio
on liian myönteinen ja varustautumisessa on edelleen puutteita
ja kehittämistarpeita. Ulkoasiainvaliokunta on sekä unionin
kehittämistä että yleisemmin Suomen turvallisuus-
ja puolustuspolitiikkaa koskevissa kannanotoissaan säännönmukaisesti
korostanut siviilikriisinhallinnan valmiuksien johdonmukaista ja
määrätietoista kehittämistä rinnan
sotilaallisten valmiuksien kanssa.
Valiokunta korostaa, että unionin tulisi johdonmukaisesti
pyrkiä konfliktien ennalta ehkäisyyn. Valiokunta
katsoo, että strategiassa tulisi korostaa siviilikriisinhallinnan
valmiuksien kehittämistä.
Johtopäätösosan kumppanuusyhteistyötä koskevassa
osassa todetaan, että kansainvälinen yhteistyö on
välttämätöntä, koska
uhkat ovat yhteisiä. Valiokunta korostaa ennalta sovittuihin
normeihin ja YK:n keskeiseen asemaan perustuvan monenvälisen
yhteistyön merkitystä.
Valiokunta katsoo, että strategiassa ja erityisesti
toimintalinjauksissa tulisi korostaa kansainvälisten sopimusten,
kansainvälisen oikeuden ja ihmisoikeuksien kunnioittamista
ja YK:n aseman vahvistamista.