Perustelut
Yleistä
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että Suomen tulee olla
aktiivisesti mukana vaikuttamassa komission — ja uuden
korkean edustajan — toimintaohjelmaan. Etukäteisvaikuttaminen
on keskeistä, jotta kansalliset intressit voidaan turvata.
EU-vaikuttamista tulisi yleisemminkin pyrkiä aikaistamaan
nykyisestä. Tuloksellisuuden tehostamiseksi kansalliset
resurssit tulisi suunnata keskeisiin asiakysymyksiin ja tavoitteille
tulisi hakea aktiivisemmin tukea pääkaupunkitasolla.
Lähestymistavan tulisi olla pitkäjänteistä ja
kokonaisvaltaista. EU:n sisäisten ja ulkoisten politiikkojen
johdonmukaisuuden tukeminen tehostaa toiminnan vaikuttavuutta ja vahvistaa
unionin kansainvälistä asemaa.
Turvallisuus- ja puolustuspolitiikka: Eurooppa-neuvoston joulukuun
2013 kokouksen seuranta (YUTP)
Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan käsittely
päämiestasolla antoi yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
(YUTP) kehittämiselle uutta dynamiikkaa, jota tulisi ajaa
aktiivisesti uuden komission työohjelmaan. Ukrainan tapahtumat
korostavat tarvetta yhteisten tavoitteiden ja suorituskykyjen sekä puolustusyhteistyön
kehittämiseen. Eurooppa-neuvoston käsitellessä YUTP:tä kesällä 2015
tulisi voida päättää konkreettisista tavoitteista
ja hankkeista. Valiokunta pitää tärkeänä,
että niin puolustus- kuin ulkoasiainministeri ovat mukana
Eurooppa-neuvoston seurannassa, jotta kokonaisvaltainen lähestymistapa varmistetaan.
Valiokunta yhtyy hallituksen kantaan, että seuraavien
Suomen kärkihankkeiden komission suhteen tulisi olla: merellisen
turvallisuuden strategia, huoltovarmuutta koskevan tiekartan laatiminen,
puolustus- ja turvallisuusalan pk-yritysten toimintaedellytysten
parantaminen, kriisinhallintarahoituksen kehittäminen,
puolustusyhteistyön politiikkakehyksen valmistelut, koulutus-
ja materiaalituen kehittäminen ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan
vakiinnuttaminen kriisinhallinnassa, kehityspoliittinen johdonmukaisuus
sekä komission puolustustiedonannon toimeenpano mukaan
lukien puolustusteollisuuden ja -markkinoiden kytkeminen YUTP:n
kehittämiseen.
Yhteistoiminnan varmistaminen seurannassa on välttämätöntä.
Valiokunta pitää hyvänä, että EU:n
ulkosuhdehallinto (EUH), puolustusvirasto (EDA) ja komissio ovat
laatineet kokouksen seurannasta yhteistyössä toimeenpanosuunnitelman.
Lisäksi komissio laatii raportin puolustusteollisuuteen
ja -markkinoihin liittyvistä kysymyksistä. Valiokunta
korostaa alueellisen yhteistyön, kuten NORDEFCO, merkitystä suorituskykyjen
kehittämisessä ja pitää EU:n
ja Naton välisen koordinaation vahvistamista tärkeänä.
Valiokunta pitää hyvänä,
että komissio on ottanut aktiivisen roolin. Komission pyrkimys vahvistaa
sisämarkkinoita, teollisuutta ja tutkimuksen osa-alueita
yhdistettynä komission rahoitusmekanismeihin (rakenne-
ja tutkimusrahastot) tuo uudenlaista dynamiikkaa puolustussektorille.
Näin voidaan tukea myös innovaatio- ja kasvupolitiikkaa.
Suomella on paljon voitettavaa, kunhan varmistetaan teollisuuden
tasavertainen markkinoillepääsy ja kilpailuasema
komission puolustusteollisuutta ja -markkinoita koskevan tiedonannon
(COM 2013 542 final) toimeenpanossa.
Valiokunta korostaa huoltovarmuuden kasvavaa merkitystä.
Kriiseistä selviytymiselle huoltovarmuustoiminta on ratkaisevan
tärkeää. Keskeinen rooli sotilaallisen
huoltovarmuuden turvaamisessa on teollisen yhteistyön järjestelyillä.
Suorituskykyjen yhteiskäyttö ja jakaminen lisääntyy,
mikä edellyttää myös huoltovarmuusjärjestelyjen
syventämistä. Valiokunta katsoo, että Suomen
tulee olla aktiivisesti mukana kehittämässä käytännön
yhteistyöjärjestelyjä komission työohjelmassa.
Valiokunta on tukenut EU:n merellisen turvallisuuden strategian
laatimista (UaVL 8/2013 vp) ja pitää sen
nopeaa hyväksymistä tärkeänä. Valiokunta
pitää tärkeänä EU:n
kyberturvallisuusstrategian (JOIN (2013) 1/7.2.2013) toimeenpanoa
tulevan komission työohjelmassa.
EU:n kokonaisvaltaista lähestymistapaa koskevien (toukokuussa
hyväksyttyjen) päätelmien tavoite on
EU:n eri instrumenttien tehokas toimeenpano. Valiokunta on korostanut
kokonaisvaltaisen lähestymistavan tärkeyttä ja
katsoo, että Suomen tulee toimia aktiivisesti päätelmien toimeenpanemiseksi.
Euroopan naapuruuspolitiikka (ENP)
Valiokunnan näkemyksen mukaan naapuruuspolitiikan tulee
olla EU:n ulkopolitiikan prioriteetti tulevina vuosina. Valiokunta
painottaa vahvempaa johtajuutta sekä työnjaon
selkiyttämistä komission ja korkean edustajan
välillä. Valiokunta katsoo, että Suomen
vaikuttamissuunnitelmassa olisi itäisen kumppanuuden rinnalla
tullut esittää tavoitteet eteläisen naapuruston
osalta. Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että naapuruuspolitiikkaa tehdään neuvoston
johdolla, ja toiminta ei saa jäädä vain
komission teknokraattiseksi hankkeiden hoitamiseksi. EU:n tulee
jatkaa itäisen kumppanuuden vahvistamista määrätietoisesti
EU:n arvoja ja tavoitteita korostaen. EU:n tulee jatkossakin korostaa
jokaisen maan itsenäistä oikeutta valita yhteistyökumppaninsa. Valiokunta
korostaa yhteistyön ja säännöllisen vuoropuhelun
merkitystä Venäjän kanssa myös itäisen
kumppanuuden kysymyksissä.
Euroopan unionin vuonna 2004 aloitetun naapuruuspolitiikan (ENP)
peruslähtökohdat ovat edelleen ajankohtaiset:
vakaus, vauraus ja yhteiset arvot. ENP:tä on uudistettu
oikeansuuntaisesti: mm. ehdollisuus ja kumppanimaiden sitoutuminen
uudistuksiin otetaan nyt paremmin huomioon. On tärkeää,
että komissio lähtee uudistamaan ENP:tä ottaen
huomioon naapuruston kehityksen dynaamisuuden. On tärkeää tunnistaa
kumppanimaiden eriytyvä kehitys, ja tulevaisuudessa tarvitaan
enemmän joustavuutta ja yhteistyötä muiden
toimijoiden kanssa. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan, että Weimarin
ulkoministereiden 1.4.2014 antamassa lausumassa on useita elementtejä EU:n
naapuruuspolitiikan kehittämiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä kiinnittää riittävää huomiota
Itämeren alueen strategian toimeenpanoon ja Pohjoiseen
ulottuvuuteen, jota ei mainita käsittelyssä olevassa
selvityksessä. Itämeren alueen kehittäminen
ja Arktinen alue vaativat myös alueiden valtioiden yhteistä toimintaa,
ml. kysymysten saaminen vahvemmin EU:n prioriteetteihin. Arktisen
alueen merkityksen kasvaessa tiiviimpi yhteistyö Yhdysvaltojen
kanssa korostuu. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen,
että on tärkeää vakuuttaa komissio EU:n
arktisen politiikan tarpeellisuudesta.
Venäjän ja EU:n suhteet ovat murrosvaiheessa
Ukrainan kriisin vuoksi. Yhteistyön varmistaminen vaatii
komissiolta syvällistä arviota, jotta voidaan
kehittää sekä lyhyen aikavälin
että pitkän tähtäimen kokonaisvaltainen
strategia muuttuneeseen tilanteeseen.
Kauppapolitiikka
Ulkoasiainvaliokunta pitää valioneuvoston
selvityksen selvänä puutteena kauppapolitiikan puuttumista
vaikuttamistavoitteista. Valiokunta korostaa kauppapolitiikan merkitystä EU:n
toiminnassa. Talous on yhä merkittävämpi
tekijä myös turvallisuuspolitiikassa. Dohan neuvottelujen
pitkittyessä uuden komission tulee ajaa aktiivisesti WTO:ta
täydentävien, erityisesti kahdenvälisten
ja alueellisten sopimusten, aikaansaamista unionin jäsenmaiden
kauppapoliittisten tavoitteiden turvaamiseksi. EU:lla on meneillään
useita merkittäviä sopimusneuvotteluja: mm. EU:n
ja Yhdysvaltojen kauppa- ja investointikumppanuussopimus (TTIP),
Kanadan vapaakauppasopimus (CETA), Mercosur-alueen vapaakauppasopimus,
taloudelliset kumppanuussopimukset AKT-maiden kanssa (EPA) sekä Japanin
ja eräiden ASEAN-maiden vapaakauppasopimukset. Komission
tulisi seurata aktiivisesti globaalien arvoketjujen huomioimista kauppapolitiikassa
sekä Venäjän WTO-jäsenyyden
toteutumista ja siinä ilmenneitä ongelmia.
Valiokunta keskittyy tässä yhteydessä merkittävimpään
eli TTIP:iin aiemman kantansa pohjalta (UaVL 1/2014
vp). Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että EU:n
ja Yhdysvaltojen välinen taloudellisen kumppanuuden kehittäminen
on osa turvallisuutemme vahvistamista. Sopimus voi olla merkittävä globaalien
normien asettamisessa, ja on tärkeää,
että uusi komissio nimittämisensä jälkeen
ryhtyy ripeästi neuvottelujen eteenpäin viemiseen.
Valiokunta on korostanut, että globaalit muutostekijät
edellyttävät Suomelta yhä tiiviimpää kansainvälistä yhteistyötä ja
verkottumista. Ulkoasiainvaliokunta toistaa kantansa (UaVL 1/2013
vp), että syventyvällä talouskumppanuudella
voidaan arvioida olevan vaikutuksia transatlanttisen strategisen
kumppanuuden merkitykseen globaaleissa valtasuhteissa.
Arvioiden mukaan EU:n ja Yhdysvaltojen laaja-alaisella sopimuksella
olisi myönteistä vaikutusta globaalitalouteen.
Talouskasvu sekä kaupan ja investointien lisääntyminen
luovat uusia kasvun edellytyksiä myös kehitysmaissa. Tällaisen
kehityksen tukeminen on Suomen ulkopoliittisen linjan mukaista.
Taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden haasteet ovat kuitenkin
merkittäviä ja edellyttävät
kestävän taloudellisen kehityksen huomioon ottamista.
Valiokunta kiinnittää huomiota johdonmukaisuuden lisäämiseen
EU:n kauppapolitiikassa uuden komission toiminnassa, muun muassa
taloudellisten kumppanuussopimusneuvottelujen (EPA) yhteydessä.
Ulkopolitiikan tehostaminen: korkean edustajan, komission ja
ulkosuhdehallinnon yhteistyö
Euroopan parlamentin vaalien jälkeen avautuu mahdollisuus
EU:n ulkoisen toiminnan tehostamiseen ja terävöittämiseen
niin substanssin kuin instituutioidenkin osalta. Suomen tulee jatkaa aktiivista
toimintaa tämän suhteen.
Ulkoasiainvaliokunta toistaa kantansa (UaVM 3/2012
vp), että johdonmukaisuus EU:n ulkopolitiikan
ja komission hoitamien politiikkalohkojen välillä on
tärkeää vaikuttavuuden varmistamiseksi.
Valiokunta ei pidä hyväksyttävänä,
että institutionaaliset reviiriristiriidat ja epäselvät
työnjaot estävät EU-instituutioiden ja
resurssien täysimääräisen hyödyntämisen
unionin ja jäsenmaiden hyväksi. Useat unionin
sisäiset politiikat, esimerkiksi energiaturvallisuus, ovat samalla
osa turvallisuuspolitiikkaa. EU:n talous-, raha- ja ilmastopolitiikalla
on merkittävää globaalia vaikutusta.
Valiokunta kiirehtii sisäisen ja ulkoisen toiminnan nykyistä tiiviimpää koordinaatiota
unionin painoarvon ja vaikuttavuuden lisäämiseksi.
Unionin johtorakenteen moninapaisuus edellyttää selkeää strategista
valmistelu- ja päätöksentekojärjestelmää,
mutta kokonaisvastuu ulkosuhteista puuttuu edelleen (UaVM
2/2012 vp). Korkean edustajan tehtävät
ulkosuhdehallinnon päällikkönä ja
komission varapuheenjohtajana muodostavat kokonaisuuden, joka tulisi
toimeenpanna Lissabonin sopimuksen tavoitteiden hengessä.
Valiokunta tukeekin mm. toimivia sijaisjärjestelyjä ja
tehtävien delegointia.
Ulkosuhteissa toimivaltaisia komissaareja ovat laajentumiskomissaarin
lisäksi mm. kauppakomissaari, kehityskomissaari ja humanitaaristen
asioiden komissaari. Määrärahat ovat
pääosin komissiolla, mikä edellyttää tiivistä koordinaatiota
ulkosuhdehallinnon kanssa. Kehityspolitiikan osalta toimintaan vaikuttaa
myös se, että rahoitus tulee useasta lähteestä (keskeisimmät kehitysyhteistyön
rahoitusvälineet ovat Euroopan kehitysrahasto ja kehitysyhteistyöväline, joita
koskevat osittain eri menettelyt). Globaali vaikutusvalta edellyttää johdonmukaista
toimintaa, jossa hyödynnetään myös
EU:n sisäisiä politiikkalohkoja. Valiokunta pitää perusteltuna ehdotusta
antaa korkealle edustajalle komission varapuheenjohtajana koordinoiva
rooli ulkosuhteista vastaavien komissaarien työskentelyssä.
Tulevilla henkilönimityksillä on olennainen merkitys
YUTP:n kehittämiseen ja siihen, mihin suuntaan EU:n ulko-
ja turvallisuuspoliittista strategiaa viedään.
Suomen kannalta on tärkeää vaikuttaa
niin nimityksiin kuin myös siihen, että ulkopoliittiset
sekä turvallisuus- ja puolustuskysymykset ovat keskeisesti
tulevan komission agendalla.