Perustelut
Johdanto
Ruuantuotannon haasteet ja ruokaturva on kiteytettävissä väestönkasvun,
köyhyyden ja riittämättömän
tuottavuuden ja tuotantoedellytysten ongelmien lisääntymiseen.
Ilmaston muutos, aavikoituminen, eroosio ja puhtaan makean veden riittämättömyys
ovat vähentäneet elintarvikkeiden tuotantomahdollisuuksia.
Finanssikriisillä on vaikutusta myös maatalous-
ja elintarviketuotantoon ja kauppaan. Valiokunta painottaa, että ruokaturvan
edistäminen, ja siten myös Suomen ruokapolitiikka,
vaatii välttämättä yhteistyötä globaalilla
tasolla.
Ulkoasiainvaliokunta on käsitellyt ruokaturvaa aiemmin
mm. osana kansainvälistä yhteistyötä ja
turvallisuuden vahvistamista, viimeksi mietinnössään
ruokakriisistä (UaVM 8/2008 vp).
Valiokunta on korostanut, että ruuan tuotannon ja ruokaturvan
välinen keskinäinen riippuvuus ja syy-seuraussuhteet
ovat monitahoisia. Valiokunta yhtyy selonteon kantaan, että ruokaturva
koostuu sekä terveellisen elämän kannalta riittävästä ruuan
saatavuudesta sekä elintarvikkeiden ravitsemuksellisesta
laadusta ja puhtaudesta. Valiokunta toteaa, että globaalitaloudessa näillä tekijöillä
on
vahva kansainvälinen ulottuvuus. Selonteon mukaan Suomen
talouden riippuvuus ulkomaisista verkostoista ja logististen järjestelmien
toimivuudesta on kasvanut.
Suomen ruuantuotanto on erittäin riippuvainen ulkoisista
tekijöistä, kuten energiantuonnista, innovaatioteknologian
kehityksestä, ympäristön muutoksesta
ja maailmankaupan vapaudesta. Tämä edellyttää valiokunnan
mukaan kokonaisvaltaista politiikkaa, tehokasta viranomaisyhteistyötä ja
aktiivista kansainvälistä toimintaa Suomen ruokaturvan
varmistamiseksi. Suomen ruokapolitiikan haasteita tulee lähtökohtaisesti
tarkastella tätä taustaa vasten. Selonteossa ei
ole käsitelty ruuan tuotannon ja ruokaturvan globaalia
ulottuvuutta ja siitä aiheutuvia kansainvälisiä toimenpiteitä.
Valiokunta pitää tätä selonteon
selvänä puutteena.
Elintarvikkeiden ja maataloushyödykkeiden äkillinen
ja jyrkkä hintojen nousu johti vuonna 2008 ruokaturvan
dramaattiseen heikkenemiseen erityisesti vähiten kehittyneissä maissa.
Tilanne on toistunut vuosina 2009—2010, joskin lievempänä ja
eri syistä. Kriisiin oltiin nyt paremmin valmistautuneita,
mm. varastoinnin kautta. Pysyvä kehityssuunta on kuitenkin
ruuan hintojen nousu. Pysyvää on myös
yli miljardin köyhyysrajan alapuolella olevan ihmisen määrä,
ellei vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi tehdä olennaista
toimintalinjan muutosta. Tämä ei arvioiden mukaan
ole kiristyvän talouspolitiikan aikana todennäköistä.
Ruuan hintojen nousu koettelee rajuimmin haavoittuvia ja vähiten
kehittyneitä maita, jotka ovat elintarvikkeiden nettotuojia.
Hintojen noususta kärsivät eniten köyhimmissä maissa
ne, jotka ovat jo entuudestaan heikoimmassa asemassa, kuten lapset
ja naiset. Elintarvikkeiden hinnannousu on johtanut useissa köyhissä maissa
poliittiseen levottomuuteen ja väkivaltaisuuksiin.
Valiokunta korostaa, että eräät ruokakriisin torjumiseksi
tehdyistä toimenpiteistä syventävät
kriisiä. Vientirajoituksia otettiin käyttöön vuonna
2008 ja näin ollaan tekemässä nytkin. Rajoituksilla
pyritään suojelemaan kotimaan markkinoita lyhyen
aikavälin tuotantovajeilta ja hintashokeilta. Ne kuitenkin
kiristävät entisestään tilannetta
kansainvälisillä maataloustuotteiden markkinoilla
erityisesti elintarvikkeiden tuonnin varassa olevien kehitysmaiden
vahingoksi. Toisaalta kansainvälisen ruoka-avun antaminen
tulee järjestää siten, ettei se heikennä paikallisia
tuotantomahdollisuuksia tai häiritse markkinoiden toimintaa.
Ruokaturva on moniulotteinen haaste
Valiokunta painottaa, että globaalissa ruokaturvassa
on kyse perimmiltään köyhyydestä.
Ruuan hankintaan ei ole köyhimmällä kansanosalla varaa,
eivätkä sosiaaliset verkostot ole riittäviä. Kestävän
ratkaisun aikaansaamiseksi asiaa tulisi tarkastella köyhyyden
vähentämisen näkökulmasta ja
esimerkiksi sosiaalisten turvaverkkojen tulee kannustaa paikalliseen
tuotantoon.
Kohoavien elintarvikkeiden hintojen ohella kehitysmaiden maaseutuväestö ja
maataloustuottajat laajemminkin ovat kärsineet tuotantokustannusten
nopeasta kohoamisesta. Nämä ongelmat koettelevat
erityisesti kehitysmaiden naistuottajia, joilla on keskeinen rooli
varsinkin Afrikan maataloudessa. Maaseudun kehittämisellä on
merkittävä rooli uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä,
ilmastonmuutoksen torjunnassa ja ruokaturvan takaamisessa.
Kokonaisvaltaisen lopputuloksen kannalta ruuan tuotannon on
perustuttava kestävään kehitykseen. Ympäristö,
ml. ilmaston muutos, määrittää keskeisesti
tulevaisuuden ruuantuotantoa. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat maapallon
eri osiin eri tavalla. Maatalous käyttää 80
prosenttia koko makean veden kulutuksesta. Veden riittävyys
tulee olemaan tulevaisuuden keskeisiä haasteita. Ruuantuotannossa veden
kulutus koko ruokaketjun osalta tulisi ottaa paremmin huomioon.
Ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävillä toimenpiteillä,
kuten kasvipohjaisten biopolttoaineiden tuotannolla, voi olla heikentävä vaikutus
ruokaturvaan.
Väestönkasvu on jäänyt jokseenkin
vähälle huomiolle ruokaturvasta keskusteltaessa.
Väestönkasvu voi hillitsemättömänä aiheuttaa
todellisen ja pitkäaikaisen ruokapulan. Vanhusten määrän
ennustetaan nelinkertaistuvan kehitysmaissa vuoteen 2050 mennessä.
Urbanisoitumiskehitys on väestönkasvuun ja demografiseen
kehitykseen läheisesti liittyvä tekijä.
Vuonna 2050 kaupunkiväestön osuus on jo noin 70
prosenttia koko maailman väestöstä. Vaikka äärimmäisessä köyhyydessä elävistä noin
75 prosenttia elää maaseudulla, ovat markkinoista
täysin riippuvaiset kaupunkien köyhät
kaikkein haavoittuvimpia elintarvikkeiden hinnannousulle.
Vaurastumisen myötä maapallon väestön elintarvikkeiden
kysynnän kasvu ja kulutustottumukset ovat suuntautuneet
voimakkaasti liha- ja maitotuotteisiin. Näin on tapahtunut
myös maapallon kokonaiselintarviketilanteen kannalta merkittävissä maissa,
kuten Kiinassa ja Intiassa. Kiina on siirtänyt tuotantoaan
myös muihin maihin, muun muassa Afrikkaan.
Spekulaation osuudesta on esitetty erilaisia arvioita. OECD:n
tutkimusten mukaan pörssinoteerattujen elintarvikkeiden
hintojen on todettu vaikuttaneen hintoihin jopa vakauttavasti. Toisaalta
viime aikainen kehitys kansainvälisillä viljamarkkinoilla
on viitannut toisenlaiseen suuntaan.
Suomessa huoltovarmuustoiminta voi tarjota keinoja ruokaturvan
parantamiseen ja elintarvikkeiden hintapiikkien torjuntaan. Asiantuntijakuulemisissa
on korostettu, että ratkaisua maataloustuotteiden saatavuuden
turvaamiseksi on nykyaikaisen verkostotalouden olosuhteissa haettava
kaikkien verkostotalouden toimintojen, kuten energian, tietotekniikan
ja logistiikan turvaamisesta, elintarviketalouden primääriprosessien ohella.
Tällöin aikamääriin sidottujen
tavoitteiden sijasta on tärkeää korostaa
sopeutumiskykyä häiriön kestosta riippumatta.
Johtopäätöksiä
Valiokunta korostaa, että tarvitaan johdonmukaisempaa
ja kokonaisvaltaista politiikkaa erityisesti maatalouden, kaupan,
ympäristön ja kehitysyhteistyön alueilla
ruokaturvan lujittamiseksi. Hallitusohjelmassa on sitouduttu jatkamaan
kehityspoliittisen johdonmukaisuuden vahvistamista eri politiikkasektoreilla.
Kehityspoliittisen ohjelman mukaan hallitus ottaa eri politiikan
alojen vaikutukset kehityspolitiikan tavoitteiden toteutumiseen
entistä paremmin huomioon. Painopisteitä ovat
kauppa ja kehitys, maaseutu ja kehitys sekä köyhyyden
ja ympäristön välinen suhde.
Sääntöihin perustuva vapaakauppa
on globaalissa taloudessa keskeisellä sijalla myös
ruokaturvassa. WTO:n Dohan kierros olisikin saatava nopeaan päätökseen.
Lopputuloksen tulisi vahvistaa maailmanlaajuista ruokaturvaa ja
luoda edellytyksiä kehitysmaiden ruokatuotannolle.
Ulkoasiainvaliokunta pitää EU:n yhteisen maatalouspolitiikan
uudistamista erittäin tärkeänä.
EU:n tulee maatalouspolitiikan keinoin vahvistaa sekä maailmanlaajuista
ruokaturvaa että EU:n alueellisen tuotannon säilyttämistavoitetta.
Ruokakriisin torjuminen edellyttää maapallon kokonaiselintarviketuotannon
lisäämistä ja jakeluverkoston tehostamista.
Suomen tulee toimia aktiivisesti, jotta maatalouden tukeminen EU:ssa
ei vaikuta haitallisesti kehitysmaiden maataloustuotantoon tai markkinoillepääsyyn.
Ruuan tuotannon ja ruokaturvan parantamisella on vahva ympäristöulottuvuus.
Ilmastonmuutoksella on kasvava merkitys kansainvälisessä ruokaturvassa.
Metsien häviämisellä on tuhoisat vaikutukset
niin luonnon monimuotoisuuteen kuin ilmastonmuutokseen ja miljoonien
ihmisten elämään. Maatalouden kehittäminen
tarjoaa mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen torjuntaan esimerkiksi
hiilidioksidin ja typpeä sitovien ratkaisujen kehittämisen
kautta. Valiokunta korostaa, että kehitysmaissa tuotettavan
biomassan tuotanto-olosuhteiden hyväksyttävyys ympäristön
ja sosiaalisen näkökulman kannalta on varmistettava,
samoin kuin se, että biopolttoaineiden raaka-ainetuotantoon
sovelletaan asianmukaisia vähimmäisvaatimuksia,
tuotettiin niitä missä tahansa. Kehityksellä voi
olla vaikutus myös huoltovarmuuteen pitkällä aikavälillä.
Suomen tulisi pyrkiä vaikuttamaan siihen, että bioenergiantuotanto
siirtyy sellaisille maa-alueille, jotka eivät ole ensisijaisesti
soveliaita ihmisravinnon tuotannolle.
Elintarvikkeiden tuotantokykyä tulisi vahvistaa maailmanlaajuisesti.
Kehitysmaiden maaseudun elinkelpoisuutta ja elinkeinojen monipuolistumista
on tärkeää vahvistaa tukemalla tutkimusta,
koulutusta ja neuvontapalveluja sekä yksityissektoria.
Pientuotannon ja paikallisten markkinoiden toimintaedellytysten
parantaminen lievittää köyhyyttä.
Se ei kuitenkaan ole ratkaisu globaaliin ruuan tuotannon vahvistamiseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan geenimuunneltujen lajien hyväksikäyttö kehitysmaissa
voi olla yksi osatekijä ruuan tuotannossa, mutta tämä vaatii
riittävää tieteellistä asiantuntemusta
ja tarkkaa seurantaa. Naisilla on keskeinen merkitys ruuan tuotannossa.
Suomen tulisi vahvistaa EU:n kehityspolitiikassa naisten aseman
parantamista, mukaan lukien oikeus maanomistukseen sekä koulutukseen
ja neuvontaan.
Ulkoasiainvaliokunta pitää hyvänä,
että kehitysyhteistyön rahoitusta maatalouteen
ollaan kasvattamassa, mutta painottaa, että sijoitusten tulee
olla pitkäjännitteisiä, jotta niillä voidaan puuttua
tuotannon rakenteisiin kokonaisvaltaisesti. Myös yksityisiä investointeja
kehitysmaiden maataloussektorin kehittämiseen tarvitaan. Ulkomaisten
sijoitusten maataloustuotantoon on joidenkin asiantuntijoiden mukaan
todettu voivan lisätä tuotantoa ja tervehdyttää kilpailua. Valiokunta
korostaa, että sijoituksiin kaivattaisiin lisää avoimuutta,
jotta voitaisiin arvioida niiden molemminpuolinen hyöty
ja vaikutus kehitysmaiden pitkän aikavälin kasvuun.
Globaali talouskehitys on merkinnyt keskinäisten riippuvuuksien
lisääntymistä, ja alttius erilaisille
häiriöille ja taloudellisille kriiseille on kasvanut.
Riippuvuus tuontienergiasta ja kriittisen infrastruktuurin sekä eräiden
tuotannonalojen ja palveluiden osittainen siirtyminen ulkomaiseen
määräysvaltaan edellyttävät
tiivistä kansainvälistä yhteistyötä,
mutta myös toimivaa kansallista kumppanuussuhdetta julkisen
ja yksityissektorin välillä. Suomen lähtökohta
tulee jatkossakin olla kansallisiin voimavaroihin ja toimenpiteisiin
perustuva huoltovarmuus, jota täydentää ja
vahvistaa Euroopan unionin jäsenyys ja muu kehittyvä kansainvälinen
huoltovarmuusyhteistyö.