Perustelut
Johdanto
Euroopan unionin Länsi-Balkan -politiikan tavoitteena
on vahvistaa Albanian, Bosnia ja Hertsegovinan, Kosovon, Kroatian,
Makedonian, Montenegron ja Serbian demokraattisia instituutioita,
oikeusvaltiokehitystä ja taloutta. Kulmakivenä ovat
kahdenväliset sopimukset, jotka kattavat vapaakaupan, poliittisen
vuoropuhelun sekä määräyksiä yhteistyön
kehittämisestä useilla eri aloilla sekä maininnan
mahdollisuudesta Euroopan unionin jäsenyydestä.
Serbian ja Kosovon kanssa ei assosiaatio- ja vakautussopimuksia
ole toistaiseksi tehty.
Valiokunta pitää Länsi-Balkanin maiden
liittymistä unioniin tärkeänä,
mutta korostaa, että maiden eurooppalainen tulevaisuus
on niiden omalla vastuulla. Maiden ongelmia ovat hallinnon ja instituutioiden
heikot rakenteet, byrokratia, korruptio, harmaa talous,
alueellisen sovinnon löytäminen ja vajavainen
yhteistyö Haagin sotarikostuomioistuimen (ICTY) kanssa.
Valiokunta korostaa, että integraatioprosessi edellyttää,
että maat toteuttavat uudistuksia ja sitoutuvat
EU:n velvoitteisiin.
EU tukee Länsi-Balkanin maita hallinnon ja instituutioiden
kehittämisessä niin kutsutun IPA-ohjelman (Instrument
for Pre-Accession Assistance) avulla. IPA-rahoituksen kokonaismäärästä vuosille
2007—2011 Länsi-Balkanin osuus on yli 8 miljardia
euroa. Ohjelmasta käytetään noin 30—40
prosenttia maiden jäsenyysvalmisteluihin ja instituutioiden
kehittämiseen, muun muassa viranomaisyhteistyönä toteutettavaan
Twinning-toimintaan ja teknisen avun TAIEX-ohjelmaan.
Suomen kauppavaihto Länsi-Balkanin maiden kanssa on
vähäistä. Sekä vienti että tuonti Länsi-Balkanin
maiden kanssa jää alle 0,1 prosentin
osuuteen Suomen kokonaiskaupasta. Länsi-Balkanin maiden
tärkein kauppakumppani on EU noin 62 prosentilla alueen
kauppavaihdosta. Vuonna 2010 Suomen viennin arvo Serbiaan
oli noin 25 miljoonaa euroa. Merkittävimpiä vientituotteita
olivat puhelimet, paperi ja pahvi sekä erilaiset koneet.
Tuonti Serbiasta oli vuonna 2010 noin 7,5 miljoonaa euroa, mm. jalkineet,
hedelmät ja kasvikset sekä rauta ja teräs. Merkit
taloustaantuman kääntymiseksi nousuun Serbiassa
ovat olemassa, mm. ulkomaiset investoinnit ovat taas vähitellen
lisääntyneet. Vuodelle 2011 Serbiassa ennakoidaan
noin kolmen prosentin talouskasvua.
Serbian integroitumiskehitys
Serbian integroituminen Eurooppaan on edennyt kangerrellen.
Vakautus- ja assosiaatiosopimus allekirjoitettiin vasta vuonna 2008
ja jäsenyyshakemus jätettiin vuonna 2009. Komission on
määrä antaa lausunto (avis) jäsenyyshakemuksesta
lokakuussa 2011. Se voi sisältää suosituksen
Serbian EU-jäsenyysneuvottelujen aloittamisesta. Saadun
selvityksen mukaan lähes 80 prosenttia Serbian kansalaisista
pitää EU-lähentymiseen liittyviä uudistuksia
tärkeinä integraatioprosessista riippumatta. Valiokunta
pitää tätä maan kestävän
uudistumiskehityksen kannalta ensiarvoisen tärkeänä.
Sotarikoksista epäillyn Ratko Mladicin pidätys
toukokuussa 2011 ja rakentavampi suhtautuminen alueelliseen yhteistyöhön
osoittavat Serbian kykyä yhteistyöhön,
kun poliittista tahtoa löytyy. Valiokunta korostaa, että Serbian
jäsenyysperspektiivin toteutumiseksi keskeistä on maan
aito sitoutuminen poliittisiin ja taloudellisiin uudistushankkeisiin.
Näihin kuuluvat muun muassa oikeusvaltion, ihmisoikeuksien,
mukaan lukien vähemmistöjen oikeudet, vahvistaminen
ja korruption vastainen toiminta, ICTY-yhteistyön jatkuminen,
ml. Goran Hadzicin pidättäminen. Serbialta
vaaditaan vastuullista ja rakentavaa suhtautumista Kosovon aseman
ratkaisemiseksi. Serbian ja Kosovon toimiva yhteistyösuhde
on keskeistä molempien maiden EU-integraation etenemiselle.
Käsittelyssä olevan sopimuksen tavoitteena on
edistää Serbian yhdentymistä demokraattisten
valtioiden yhteisöön ja asteittaista lähentymistä Euroopan
unioniin sekä edistää alueellista yhteistyötä ja
hyviä naapuruussuhteita. Osapuolet sitoutuvat perustamaan
asteittain kahdenvälisen vapaakauppa-alueen. Valiokunta
korostaa, että sopimuksella voidaan edistää osapuolten yhteistyötä useilla
aloilla, jotka ovat omiaan saamaan aikaan myönteisiä yhteiskunnallisia
vaikutuksia Serbiassa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Serbian integraatioprosessin edistymistä arvioidaan
käytännössä todennettujen uudistusten pohjalta
mm. käsittelyssä olevan sopimuksen puitteissa.
Hallituksen tulee toimia EU:n yhtenäisen linjan vahvistamiseksi,
jotta Serbialle ei esitetä katteettomia tai ennenaikaisia
poliittisia lupauksia.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä muuttamattomana.