Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä muuttamattomana.
Euroopan unionin Länsi-Balkan-politiikan perustana
on vuonna 1999 käynnistetty vakautus- ja assosiaatioprosessi,
jonka kulmakivi on kunkin Länsi-Balkanin maan (Albania,
Bosnia ja Hertsegovina, Kroatia, Makedonia, Montenegro ja Serbia)
kanssa solmittava vakautus- ja assosiaatiosopimus.
Serbia ja Montenegron perustuslain mukaisesti Montenegrossa
järjestettiin toukokuussa 2006 kansanäänestys
valtioliitosta eroamiseksi. Äänestyksen tuloksena
maa julistautui itsenäiseksi 3 päivänä kesäkuuta
2006. Tämän seurauksena neuvosto valtuutti komission
neuvottelemaan vakautus- ja assosiaatiosopimuksen Montenegron kanssa
ja hyväksyi uudistetut neuvotteluohjeet. Sopimusneuvotteluja
jatkettiin aiemmin saavutettujen tulosten pohjalta, kun Montenegron
oli todettu täyttävän Serbia ja Montenegrolle
lokakuussa 2005 asetetun ICTY-ehdollisuuden (ICTY, entisen Jugoslavian
alueen kansainvälinen rikostuomioistuin).
Montenergron vakautus- ja assosiaatiosopimus allekirjoitettiin
Luxemburgissa 15 päivänä lokakuuta 2007.
Sopimus on valiokunnan saaman selvityksen mukaan varsin samankaltainen sekä rakenteensa
että sisältönsä puolesta kuin Euroopan
yhteisön ja sen jäsenvaltioiden jo aiemmin tekemät
ja voimassaolevat vakautus- ja assosiaatiosopimukset Kroatian ja
Makedonian kanssa. Sopimus kattaa poliittisen vuoropuhelun ohella
määräyksiä tavarakaupan, työvoiman,
palvelujen ja pääomien liikkumisesta, alueellisesta
yhteistyöstä sekä Montenegron lainsäädännön
lähentämisestä yhteisön säännöstöön.
Sopimus sisältää lisäksi määräyksiä yhteistyöstä eri
aloilla, muun muassa oikeus- ja sisäasioiden alalla.
Euroopan yhteisöjen ja niiden jäsenvaltioiden
ja Montenegron välille perustettava assosiaatio toteutetaan
asteittain enintään viiden vuoden pituisen siirtymäkauden
aikana. Lainsäädännön lähentämisen
ja lainvalvonnan alalla Montenegron on alkuvaiheessa tarkoitus keskittyä yhteisön
sisämarkkinasäännöstön
perusosiin sekä oikeuden, vapauden ja turvallisuuden alaan ja
kauppaan liittyviin aloihin.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että sopimuksen perustana on osapuolten sitoutuminen poliittisten
ja taloudellisten vapauksien lisäämiseen sekä niiden
sitoutuminen ihmisoikeuksien, myös kansallisiin vähemmistöihin
kuuluvien henkilöiden oikeuksien, ja oikeusvaltioperiaatteen
kunnioittamiseen sekä vapaisiin ja oikeudenmukaisiin vaaleihin
ja monipuoluejärjestelmään nojautuvien
demokraattisten periaatteiden noudattamiseen.
Ulkoasiainvaliokunta pitää myönteisenä,
että vakautus- ja assosiaatiosopimus luo puitteet Euroopan
unionin ja Montenegron väliselle vuoropuhelulle, mikä mahdollistaa
poliittisten ja taloudellisten suhteiden kehittämisen.
Valiokunta korostaa, että vakautus- ja assosiaatiosopimuksen
toimeenpano edellyttää Montenegron lainsäädännön
harmonisointia unionin lainsäädännön
kanssa.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo Montenegron EU-jäsenyyspyrkimyksen
toteutumisen edellyttävän pitkäjänteistä työskentelyä ja
saavutetun etenemisen säännöllistä arviointia
muun muassa vakautus- ja assosiaationeuvoston puitteissa. Valiokunta
pitää tärkeänä, että sopimuksen
mukaan Montenegro sitoutuu jatkamaan ja edistämään
alueellista yhteistyötä, jota yhteisö tukee teknisen
avun ohjelmiensa avulla.