Perustelut
Johdanto
Ulkoasiainvaliokunta pitää kehityspoliittisen johdonmukaisuuden
toteutumista keskeisenä kehityspolitiikan vaikuttavuuden
ja kestävän kehityksen aikaansaamiseksi. Valiokunta
tarkastelee sen vuoksi, miten valtionhallinto kokonaisuudessaan
on onnistunut hallituksen linjaamien kehitystavoitteiden
toteuttamisessa vaalikauden aikana. Suomen korostaman taloudellisesti,
yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän
kehityksen kannalta muiden politiikka-alojen rooli korostuu. Ellei
kehityspolitiikan tavoitteita ole integroitu muiden sektoreiden
suunnitteluun ja päätöksentekoon, vaikuttaminen
pelkästään kehityspolitiikan kautta on
tehotonta eikä se ole kestävää.
Valiokunta arvioi myös kehitysyhteistyön tuloksia.
Kehityksen moniulotteinen kokonaisuus
Kehitysmaiden integroituminen maailmantalouteen vahvistuu. Niiden
osuuden maailman bruttokansantuotteesta arvioidaan olevan 60 prosenttia
vuonna 2030. Kyse ei ole vain Kiinan ja Intian taloudellisesta kasvusta,
vaan laajemmasta kehittyvien maiden ryhmästä.
Talouskriisi osoitti kehittyvien talouksien merkityksen länsimaiden
talouden elpymiseen. Kehitysmaiden talouskasvu ja kehitysmaiden
välisen kaupan ja investointien lisääntyminen
luovat kasvun edellytyksiä myös globaalikriisien
jälkeen. Taloudellisen ja sosiaalisen eriarvoisuuden lisääntymisen haasteet
ovat merkittäviä. Äärimmäisessä köyhyydessä (alle
1,25 USD päivässä) elää noin
1,3 miljardia ihmistä, joista suurin osa keskituloisissa
kehitysmaissa. Kuusi kymmenestä nopeimmin kasvavasta maasta
on Afrikassa, mutta Saharan eteläpuolella joka toinen ihminen
elää äärimmäisen köyhyysrajan
alapuolella. Demokratia on puutteellista ja korruptio on merkittävä ongelma
useissa kehitysmaissa. Luonnonvarojen hyödyntämisen
tuotot eivät välttämättä vähennä köyhyyttä vaan
jopa lisäävät epätasa-arvoa.
Kehityksen sosiaalinen ulottuvuus tunnustetaan ja sosiaaliturvan
ja oikeudenmukaisemman tulonjaon vahvistaminen korostuu. Ilmastonmuutoksen
luomat epävarmuustekijät vaikuttavat kehitysagendan
sisältöön ja lisäävät
rahoitustarpeita. Kilpailu luonnonvaroista kiihtyy ja lisää epävakautta.
Kehityspoliittisen johdonmukaisuuden sitoumukset
ja toimeenpano
Kehitysmailla itsellään on ensisijainen vastuu omasta
kehityksestään, mutta globaalivastuu ja keskinäisriippuvuus
edellyttävät toimia myös muilta mailta.
Hallituksen kehityspoliittisen ohjelman tavoite on köyhyyden
poistaminen ja kestävän kehityksen edistäminen
YK:n vuosituhattavoitteiden mukaisesti. Suomi painottaa kestävän
kehityksen sosiaalista, taloudellista ja ympäristöulottuvuutta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi jatkaa kokonaisvaltaisen lähestymistavan
korostamista köyhyyden vähentämisessä ja
painottaa toimijoiden yhteistyötä ja kehitysavun
tuloksellisuutta maatasolla. Suomalainen lisäarvo tulee
nähdä laajasti. Suomalaisen asiantuntemuksen ja
teknologian rinnalle kuuluvat naisten aseman vahvistaminen sekä perusoikeuksien
ja oikeusvaltioperiaatteen tukeminen keskeisinä kehityksen
pilareina.
Hallitusohjelmassa sitouduttiin kehityspoliittisen johdonmukaisuuden
vahvistamiseen eri politiikkasektoreilla ilmasto- ja ympäristökysymyksiä,
kriisien ennaltaehkäisyä sekä rauhanprosessien
tukemista painottaen. Kehityspoliittisessa ohjelmassa painopisteiksi
vahvistettiin kauppa, maaseutu ja ympäristö. Johdonmukaisuuden
vahvistamiseksi sitouduttiin arvioimaan eri politiikkapäätösten
vaikutuksia kaikissa sellaisissa ohjelmissa ja selvityksissä,
joissa määritellään Suomen toimintalinjoja
kehitykseen vaikuttavissa kysymyksissä.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että Suomen kehityspolitiikkaa ohjaa johdonmukaisuusperiaate.
Globaali ja kansallinen keskinäisriippuvuus on asettanut
rajat sektoriajattelulle. Tuloksellinen toiminta edellyttää muiden
politiikkojen huomioimista. Kehitys on rinnasteinen muille kansallisille
politiikoille, mutta sen merkitys korostuu pitkällä aikavälillä osana
globaalitalouden vakauttamista, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan
hallintaa sekä merkittävänä ulko-
ja turvallisuuspolitiikan pilarina. Köyhyys, toimeentulon
ja kansalaisoikeuksien puute ja ruokaturvan epävarmuus
ovat olleet keskeisiä tekijöitä esimerkiksi
viimeaikaisten Pohjois-Afrikan kansannousujen taustalla. Seuraukset
vaikuttavat myös EU- maiden ja kansalaisten turvallisuuteen.
Valiokunta huomauttaa, että käsiteltävänä olevassa
toimenpidekertomuksessa johdonmukaisuuden toteutumista käsitellään
ainoastaan kehityspolitiikan yhteydessä. Valittujen painopistealueiden
ympäristö-, kauppa- ja maatalouspolitiikojen osioissa
sitä ei mainita. Tältä osin hallitusohjelman
tavoite arvioida eri alueita ei ole toteutunut. Kehityspoliittisen
johdonmukaisuuden toteutuminen ja parlamentaarinen arviointi
edellyttävät, että sitä käsitellään
myös muun kuin kehityspolitiikan yhteydessä.
Valiokunta on aiemmin esittänyt (mm. UaVM 2/2010
vp, UaVM 9/2010 vp), että tällä vaalikaudella
johdonmukaisuus olisi säännönmukainen
osa hallituksen kertomusta. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut.
Hallituksen kertomuksen ja kehitysyhteistyökertomuksen
perusteella voidaan päätellä, että johdonmukaisuutta
on edistetty lukuisin toimenpitein. Valiokunnan ei kuitenkaan ole,
laajasta kuulemismenettelystä huolimatta, ollut mahdollista
arvioida kokonaisvaltaisesti ja luotettavasti, mitkä ovat
olleet todelliset saavutukset.
Valiokunta edellyttää, että hallituksen toimenpidekertomukseen
sisältyy vastaisuudessa eri hallinnonalat kattava johdonmukaisuuden
toteutumisen seuranta.
Poliittisen ohjauksen vahvistaminen
Valiokunta korostaa, että johdonmukaisuus on väline,
jolla voidaan maksimoida ja tehostaa Suomen kokonaispanosta kehitykseen.
Veronmaksajien ja hyvän hallinnon kannalta on lähtökohtaisesti
tärkeää, että eri politiikat
eivät ole keskenään ristiriidassa. Valiokunta
on aiemmassa kannassaan (UaVL 5/2010 vp)
esittänyt, että hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
ministerivaliokunnan (UTVA ja TP-UTVA) tulisi käydä strategisia
keskusteluja keskeisistä politiikkalinjauksista. EU-ministerivaliokunnassa (EU-Minva)
päätetään Suomen linjasta kaikkiin neuvostokokoonpanoihin
sekä mm. EU:n ympäristö-, maatalous-
ja kauppapolitiikasta.
Valiokunta katsoo, että UTVA, TP-UTVA ja EU-ministerivaliokunta
antavat hyvät puitteet esimerkiksi ympäristöön
ja kehitykseen tai turvallisuuteen ja kehitykseen liittyvien strategisten
linjausten tekemiseen.
Valtionhallinnon yhteistyömekanismit
Kehityspoliittista johdonmukaisuutta voidaan käytännössä edistää parantamalla
hallinnonalat ylittäviä toimenpiteitä sekä poliittista
seurantaa. Myös yhteistyö kansalaisjärjestöjen
ja yksityissektorin kanssa on tärkeää.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ulkoasiainministeriön johdolla
on ryhdytty toimenpiteisiin ministeriöiden välisen
yhteistoiminnan parantamiseksi. Valtionhallinnon johdonmukaisuusverkosto
on tästä hyvä esimerkki. Valiokunta pitää kehitystä hyvänä,
mutta toteaa, että ulkoasiainministeriön voimavarat
ja toimivalta ovat riittämättömät koko
valtionhallinnon koordinaation tarpeisiin. Ulkoasiainministeriön
toiminnan lisäksi valtioneuvoston EU-asioiden normaali
koordinaatiomekanismi luo säännönmukaiset
puitteet mahdollisten ristiriitojen tasapainoiseksi ratkaisemiseksi
ja kokonaisetua palvelevien synergioiden etsimiseksi. EU-koordinaation
merkitys on tärkeä, koska EU:n kauppa-, maatalous-
ja ympäristöpolitiikalla on keskeinen asema kehitysmaiden
kehitykselle huomioiden EU:n toimivallan näillä sektoreilla.
OECD:n neuvoston suositusten (C(2010)41) mukaan nimenomaan valtioneuvoston
kanslia on toimenkuvansa ja toiminnan horisontaalisuuden vuoksi
luontevin elin johdonmukaisuuden vahvistamiseen valtionhallinnossa.
Valiokunta esittää, että EU-koordinaatiota
käytetään säännönmukaisesti
ja tehokkaasti kehityspoliittisen johdonmukaisuuden toteuttamiseksi.
Toimenpidelinjaukset ja ohjeet
Ulkoasianministeriö on laatinut useita linjauksia ja
käyttöoppaita johdonmukaisuuden toimeenpanemiseksi.
Eräät muut ministeriöt (sosiaali- ja
terveysministeriö, maa- ja metsätalousministeriö)
ovat sivunneet kehityskysymyksiä kansainvälistä yhteistyötä koskevissa
sisäisissä linjauksissaan. Suomen vesialan kansainvälinen strategia
ja sen ympärille kehitetty toimiva vesialan foorumi on
osoitus ulkoasiainministeriön, sosiaali- ja terveysministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön hyvästä yhteistyöstä, joka
kattaa sekä johdonmukaisuuden että kehitysyhteistyöulottuvuuden.
Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) on ainoana
sektoriministeriönä laatinut julkisen strategian
kehityspoliittisen ohjelman toimeenpanemiseksi. Valiokunta pitää tätä oikeansuuntaisena
kehityksenä. Johdonmukaisuus edellyttää, että eri
vastuuministeriöt ottavat oma-aloitteisesti toiminnassaan
huomioon kehitysyhteistyön tarjoamat mahdollisuudet suomalaisen
lisäarvon vahvistamiseksi. Strategioissa tulee pyrkiä arvioimaan
myös EU:n ja Suomen sektoripolitiikan mahdollisia ristiriitaisuuksia
tai haitallisia vaikutuksia kehitysmaille. Lisäksi tulisi
arvioida synergiaetuja, joita voidaan saavuttaa kehitysvaikutusten
huomioonottamisella. TEM:n strategia sisältää kaikkia
edellä mainittuja aineksia, vaikka se on osin puutteellinen
johdonmukaisuudesta aiheutuvien toimenpiteiden osalta. Kehitystä ja
johdonmukaisuutta tulee arvioida kehityspolitiikan tavoitteiden
näkökulmasta. Tämä edellyttää usein
syvällistä analyysia syy-seuraussuhteiden tunnistamiseksi
ja elinkaariulottuvuuden arvioimiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että vastaisuudessa strategioiden ja toimintaohjelmien
laadinnassa eri toimijoita konsultoidaan riittävästi
ja ulkoasiainministeriön ja tutkimuslaitosten kehitysasiantuntemusta hyödynnetään
tehokkaasti. Strategioiden ja toimintaohjelmien tulisi olla julkisia
seurannan mahdollistamiseksi.
Tietoisuuden lisääminen ja vaikuttavuuden
arviointi
Valiokunta korostaa, että tietoisuutta johdonmukaisuuden
merkityksestä tulee lisätä. Valiokunnan
kuulemisten perusteella on selvää, että johdonmukaisuus
liitetään usein vain kehitysyhteistyöhön,
eikä muiden politiikkojen rooliin kehityksen edistämisessä.
Valiokunta katsoo, että tarvitaan koulutusta ja asenteellista
muutosta. Globaalitaloudessa keskeistä tulisi olla yhteiset intressit
ja yhteistyö kumppanien kanssa. Tämän
tulisi näkyä selvemmin mm. kauppa-, maatalous-,
ympäristö- ja turvallisuuspolitiikassa.
Tulosten arvioimiseksi on kehitettävä mittareita
eri politiikkapäätösten pitkän
aikavälin vaikutuksista. Luotettavalla tulosanalyysilla
voidaan parhaiten vaikuttaa poliittiseen kannanmuodostukseen ja
julkiseen keskusteluun. Resursseja tulisikin kohdistaa enenevässä määrin eri
politiikkojen vaikutusarviointiin. Saadun selvityksen mukaan vaikuttavuusarvioinneissa
keskitytään edelleen kehitysavun vaikuttavuuteen, vaikka
avun tunnustetaan olevan vain yksi tekijä kehityksen katalysaattorina.
Toiminta EU:ssa ja muissa kansainvälisissä järjestöissä
Saadun selvityksen mukaan Suomi on toiminut tuloksellisesti
johdonmukaisuuden lisäämiseksi EU:ssa, YK:ssa,
OECD:ssa ja muissa kansainvälisissä järjestöissä.
Lissabonin sopimuksen mukaan unioni ottaa huomioon kehitysyhteistyöpolitiikan
tavoitteet toteuttaessaan muita sellaisia politiikkoja, jotka voivat
vaikuttaa kehitysmaihin. Ottaen huomioon EU:n toimivallan keskeisillä kehitykseen
vaikuttavilla sektoreilla (kauppa, maatalous, ympäristö)
ja sen, että Suomen kehitysmäärärahoista
lähes viidennes ohjataan EU:n kautta, valiokunta korostaa,
että Suomen tulisi vahvistaa vaikuttamistaan EU:ssa. Vaikuttamisen
tulee olla systemaattista, ja se tulee ajoittaa asioiden valmisteluvaiheeseen.
Tämä vaatii kansallisen koordinaation parantamista
sisäisten ja ulkoisten politiikkojen osalta.
Suomella on hyvä vaikuttamisen mahdollisuus EU:n tulevissa
linjauksissa, kuten Vihreä kirja (KOM (2010) 629), maatalouspolitiikan uudistaminen
ja kauppapoliittinen linjaus. Euroopan Parlamentin vahvistunut
rooli avaajohdonmukaisuuden edistämiseksi uusia vaikutusmahdollisuuksia,
jotka tulisi käyttää hyväksi. EU:n
ulkosuhdehallinnon toiminnassa kehitysnäkökulma
tulisi varmistaa riittävällä asiantuntemuksella
ja säännönmukaisella yhteistyöllä uuden,
yhtenäisemmän kehityksen ja yhteistyön pääosaston
kanssa. Valiokunta katsoo, että Suomen tulisi tukea yhtenäisempää budjetointimenettelyä
kehitysrahoitukseen,
näin vahvistettaisiin tehokkuutta, läpinäkyvyyttä ja
valvontaa.
Valiokunta pitää Suomen aloitetta EU:n globaalistrategian
laatimiseksi ajankohtaisena ja peräänkuuluttaa
konkreettisia esityksiä aloitteen edistämiseksi.
Näin voidaan edistää unionin ulkoisen
ja sisäisten politiikkojen vaikutusta kytkemällä kehitysagendaan
tiiviimmin mm. kauppa-, ympäristö-, ilmasto- sekä ulko-
ja turvallisuuspolitiikka. Komission työohjelmassa (vuosille
2010—2013) painopisteitä ovat kauppa, talous,
ilmastonmuutos, ruokaturva, muuttoliike sekä rauha ja turvallisuus.
Suomen tulisi tukea työohjelman toimeenpanoa aktiivisesti.
Valiokunta pitää selvänä, että EU:n
painotusten tulisi ohjata Suomen toimintaa seuraavalla vaalikaudella.
Valiokunta pitää Suomen tekemää aloitetta EU:n
ja Yhdysvaltojen välisestä transatlanttisesta
kestävän kehityksen kumppanuudesta hyvänä kehityskysymysten
edistämiseksi osana ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Saadun
selvityksen mukaan yhteistyö ilmastonmuutoksen, ruokaturvan ja
vuosituhattavoitteiden osalta on käynnistynyt pilottimaissa,
joihin kuuluvat pitkäaikaiset kahdenväliset kumppanimme
Sambia ja Vietnam. Tavoitteena tulisi olla strategisen yhteistyön konkretisoiminen
maatasolla ja sitominen Suomen aiempiin panoksiin. Aiempien linjaustensa mukaisesti
valiokunta katsoo, että Suomen tulisi laatia alueellisia
strategioita, mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä muiden
maiden kanssa tai osana YK-toimintaa. Strategioissa tulisi yhdistää eri
politiikkasektoreiden toiminta kehitysyhteistyön temaattisiin
painotuksiin ja ohjelmiin kumppanimaissa. Tällaisia mahdollisuuksia
voitaisiin arvioida mm. Itä-Afrikassa.
Kehityspoliittinen johdonmukaisuus eri sektoreilla
Kauppa
Kaupan merkitys kestävälle talouskasvulle
ja köyhyyden vähentämiselle on kiistaton.
Sopimuspohjainen ja hallittu kaupan vapauttaminen, protektionismin
ehkäiseminen ja kehitysmaiden markkinoillepääsyn
turvaaminen ovat osa kestävää kehitystä.
Noin 75 prosenttia maailman köyhistä asuu maaseudulla
ja saa elantonsa maataloudesta. Maatalouden tuottavuuden parantaminen
ja kauppaa koskevat säännöt ovat osa
kehitysmaiden talouskasvua ja integraatiota. Kehityspoliittisen
näkemyksen tarve kauppapolitiikassa korostuu, kun Suomi
perustellusti nostaa maatalouden kehittämisen keskeiseksi
kohteeksi.
Valiokunta korostaa, että EU:n tuonnin avoimuus on
niin Suomen elinkeinoelämän ja kuluttajien kuin
kehitysmaidenkin etu. EU:n avoimuus eri kauppapolitiikan alueilla
ei ole itsestäänselvyys, sillä jäsenmailla
on kehitysmaiden kanssa kilpailevaa tuotantoa, mikä johtaa
ajoittain protektionistisiin paineisiin EU:n kauppapolitiikassa.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on aktiivinen ja tukee aloitteita, joiden tavoitteena
on kehitysmaiden markkinoillepääsyn edistäminen.
Suomi on perustellusti suunnannut kauppapoliittista erityiskohtelua
vähiten kehittyneille maille (LDC).
Edistystä on tapahtunut kauppa- ja maatalouspolitiikassa
vähiten kehittyneiden maiden osalta. EU myönsi
tullittoman ja kiintiöttömän markkinoillepääsyn
ns. "Everything but Arms" (EBA) -aloitteen piiriin kuuluvalle maaryhmälle.
Arvioiden mukaan sopimuksella on ollut merkitystä lähinnä sokerisektorilla.
Sopimuksen hyötyä on käytännössä rajoittanut
alkuperäissääntöjen tiukkuus
koskien toisissa EBA-maissa tuotettujen osien käyttöä.
Säännökset ovat huomattavasti tiukemmat
kuin esimerkiksi Yhdysvaltojen vastaavan sopimuksen (African Growth
and Opportunity Act) alkuperäsäännökset.
Asiantuntijalausunnoissa säännösten on
arvioitu estävän kehitysmaiden keskinäistä kaupankäyntiä ja
erikoistumista.
Valiokunta katsoo, että huomiota tulisi vastaisuudessa
kohdistaa ns. muihin kaupan esteisiin, kuten polkumyyntitullien
käyttö (tai niillä uhkaaminen) ja lisääntyneet
terveys- ja kasvinsuojelumääräykset sekä ympäristönormit.
Näitä legitiimejä säännöksiä on
osittain pyritty käyttämään
uusina kaupan esteinä, kun tulleista on pääosin
luovuttu. Yksityissektorin ylläpitämät standardit
ovat yleensä tiukempia kuin säädöksissä edellytetty
minimitaso. Kehitysmaiden kapasiteettia tulee vahvistaa, koska niiden
kannalta lisääntyvä normisto on haasteellinen
puutteellisen tietotaidon ja kapasiteetin vähäisyyden vuoksi.
Normisto voi estää käytännössä elintarvikkeiden
viennin monista köyhistä maista, jos niillä ei
ole varaa rakentaa esimerkiksi laboratorioita terveysriskien tunnistamiseksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että tietoisuutta uusista normistoista lisätään
ja niiden vaikutusta arvioidaan tarkemmin. Valiokunta korostaa, että Suomen
tulee jatkossakin vaikuttaa siihen, että Maailman kauppajärjestössä,
EU:ssa ja OECD:ssä valmisteltavat säädökset
huomioisivat kehitysmaiden näkökulman. Valiokunta
katsoo, että kauppaa tukevalla kehitysyhteistyöllä (Aid
for Trade) tulisi tukea kehitysmaiden kapasiteettia mm. ympäristö-
ja terveyssektoreilla mukaan lukien uuden teknologian ja tietotaidon parempi
saatavuus kehitysmaissa. Jotta kehitysmaat voisivat hyötyä markkinoillepääsystä,
tuotteiden alkuperäsääntöjen
uudistustyötä on jatkettava niitä yksinkertaistaen.
Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren maiden (AKT) kanssa käydyt
talouskumppanuusneuvottelut (EPA:t) ovat keskeisiä EU:n
ja kehitysmaiden kauppasuhteissa. Toistaiseksi vasta CARIFORUM-ryhmän
kanssa on päästy sopimukseen. Valiokunta toistaa
CARIFORUM-sopimusta koskevassa mietinnössään
(UaVM 6/2010 vp) ilmaisemansa kannan,
että sopimusten sisällössä tulisi
huomioida paremmin AKT-valtioiden talouksien rakenteelliset herkkyydet
sekä osapuolten väliset ja AKT-valtioiden keskinäiset
erot sekä pyrkiä WTO-sopimuksen sallimien joustojen
täysimääräiseen hyväksikäyttöön.
WTO:n kauppaneuvottelujen Dohan kehityskierroksella EU:n ja
Suomen tekemien sitoumusten hyväksyminen neuvotteluissa
olisi merkittävä edistys erityisesti maataloustuotteiden
osalta. Neuvottelujen nopea eteneminen ei arvioiden mukaan ole todennäköistä.
Maatalous ja ruokaturva
Valiokunta painottaa, että globaalissa ruokaturvassa
on perimmiltään kyse köyhyydestä ja
köyhyyden vähentämisestä. Elintarvikkeiden
ja maataloushyödykkeiden hintojen nousu on pysyvä kehityssuunta.
Hintojen nousu koettelee rajuimmin haavoittuvia ja vähiten
kehittyneitä maita, jotka ovat elintarvikkeiden nettotuojia. Hinnannousu
on johtanut useissa köyhissä maissa poliittiseen
levottomuuteen ja väkivaltaisuuksiin. Kohoavien elintarvikkeiden
hintojen ohella kehitysmaiden maaseutuväestö ja
maataloustuottajat laajemminkin ovat kärsineet tuotantokustannusten
nopeasta kohoamisesta. Nämä ongelmat
koettelevat erityisesti kehitysmaiden naistuottajia, joilla on keskeinen
rooli varsinkin Afrikan maataloudessa.
Kasvavan väestön ruokkimiseksi maataloustuotannon
tulee arvioiden mukaan kasvaa 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Vaurastumisen myötä väestön
elintarvikkeiden kysynnän kasvu ja kulutustottumukset ovat
suuntautuneet voimakkaasti liha- ja maitotuotteisiin. Urbanisoitumiskehitys
on väestönkasvuun ja demografiseen kehitykseen
läheisesti liittyvä tekijä. Vuonna 2050
kaupunkiväestön osuus on jo noin 70 prosenttia
koko maailman väestöstä. Vaikka äärimmäisessä köyhyydessä elävistä noin
75 prosenttia elää maaseudulla, ovat markkinoista täysin
riippuvaiset kaupunkien köyhät kaikkein haavoittuvimpia
elintarvikkeiden hinnannousulle.
EU:n kolmevuotinen, arviolta miljardin euron arvoinen ruokarahasto
on vahvistanut ruokaturvaa. Unionilla on useita eri keinoja globaalin ruokaturvan
edistämiseksi, eikä sen pidä tyytyä tarkastelemaan
kysymystä vain hätäavun ja kehityspolitiikan
kautta.
Köyhyyden poistamisen tavoitteisiin kuuluu muun muassa äärimmäisen
nälän poistaminen. Kehityspoliittisen ohjelman
identifioimissa kestävän kehityksen kriteereissä ei
kuitenkaan korosteta kehitysmaiden oman ruuantuotannon ja maatalouden
merkitystä osana nälkäongelman kestävää ratkaisua.
Ulkoasiainvaliokunta on käsitellyt maataloutta ja ruokaturvaa
vaalikauden aikana osana kansainvälistä yhteistyötä ja
turvallisuuden vahvistamista (UaVL 6/2010 vp, UaVM
8/2008 vp) painottaen johdonmukaisuuden tarvetta.
Valiokunta korostaa tehokasta viranomaisyhteistyötä ruokaturvan
globaalin ulottuvuuden huomioimiseksi. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkoasiainministeriön ja maa- ja metsätalousministeriön
välistä hyvää yhteistyötä tiivistetään
entisestään toimintalinjojen johdonmukaisuuden
varmistamiseksi.
Ruuan tuotannon tulisi perustua kestävään
kehitykseen. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat maapallon
eri osiin eri tavalla. Maatalous käyttää 80
prosenttia koko makean veden kulutuksesta. Veden riittävyys
tulee olemaan tulevaisuuden keskeisiä haasteita. Ruuantuotannossa
veden kulutus koko ruokaketjussa tulisi ottaa paremmin huomioon.
Ilmastonmuutoksen torjuntaan tähtäävillä toimenpiteillä,
kuten kasvipohjaisten biopolttoaineiden tuotannolla, voi olla heikentävä vaikutus
ruokaturvaan. Metsien häviämisellä on
tuhoisat vaikutukset niin luonnon monimuotoisuuteen kuin ilmastonmuutokseenkin
ja miljoonien ihmisten elämään. Maatalouden
kehittäminen tarjoaa mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen
torjuntaan. Valiokunta korostaa, että kehitysmaissa tuotettavan
biomassan tuotanto-olosuhteiden hyväksyttävyys
ympäristön ja sosiaalisen näkökulman
kannalta on varmistettava samoin kuin se, että biopolttoaineiden
raaka-ainetuotantoon sovelletaan asianmukaisia vähimmäisvaatimuksia,
tuotantopaikasta riippumatta.
Valiokunta toteaa, että eräät ruokakriisin
torjumiseksi tehdyistä toimenpiteistä syventävät kriisiä.
Vientirajoituksia otettiin käyttöön vuonna
2008 ja näin on tehty nytkin. Rajoitukset kiristävät
entisestään tilannetta kansainvälisillä maataloustuotteiden
markkinoilla erityisesti elintarvikkeiden tuonnin varassa olevien
kehitysmaiden vahingoksi. Kansainvälisen ruoka-avun antaminen
tulee järjestää siten, ettei se heikennä paikallisia
tuotantomahdollisuuksia tai häiritse markkinoiden toimintaa.
Spekulaation osuudesta on esitetty erilaisia arvioita. OECD:n tutkimusten
mukaan pörssinoteerattujen elintarvikkeiden hintojen on
todettu vaikuttaneen hintoihin jopa vakauttavasti. Toisaalta viimeaikainen
kehitys kansainvälisillä viljamarkkinoilla on viitannut
toisenlaiseen suuntaan.
EU:n maatalous-, kauppa- ja kehityspolitiikat liittyvät
läheisesti toisiinsa. Kehitysmaiden ruokaturvan parantamisen
kannalta näitä sektoreita tulee käsitellä kokonaisuutena.
Kyse on ruokaturvasta, ei ruuan tuotannon omavaraisuudesta. Ulkoasiainvaliokunta
pitää EU:n yhteisen maatalouspolitiikan uudistamista
erittäin tärkeänä. EU:n tulee
maatalouspolitiikan keinoin vahvistaa sekä maailmanlaajuista
ruokaturvaa että EU:n alueellisen tuotannon säilyttämistavoitetta.
Suomen tulee toimia aktiivisesti, jotta maatalouden tukeminen EU:ssa
ei vaikuta haitallisesti kehitysmaiden maataloustuotantoon tai markkinoillepääsyyn,
ottaen huomioon mm., mitä valiokunta on todennut tämän
mietinnön kauppaa käsittelevässä osassa.
Elintarvikkeiden tuotantokykyä tulisi vahvistaa maailmanlaajuisesti.
Kehitysmaiden maaseudun elinkelpoisuutta ja elinkeinojen monipuolistumista
on tärkeää vahvistaa tukemalla tutkimusta,
koulutusta ja neuvontapalveluja sekä yksityissektoria.
Pientuotannon ja paikallisten markkinoiden toimintaedellytysten
parantaminen lievittää köyhyyttä.
Se ei kuitenkaan ole ratkaisu globaaliin ruuan tuotannon vahvistamiseen.
Ulkoasiainvaliokunta pitää hyvänä,
että kehitysyhteistyön rahoitusta maatalouteen
ollaan kasvattamassa, mutta painottaa, että sijoitusten
tulee olla pitkäjänteisiä, jotta niillä voidaan
puuttua tuotannon rakenteisiin. Myös yksityisiä investointeja
kehitysmaiden maataloussektorin kehittämiseen tarvitaan.
Valiokunta korostaa, että sijoituksiin kaivattaisiin lisää avoimuutta,
jotta voitaisiin arvioida niiden molemminpuolinen hyöty
ja vaikutus kehitysmaiden pitkän aikavälin kasvuun.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan geenimuunneltujen lajien hyväksikäyttö kehitysmaissa
voi olla yksi osatekijä ruuan tuotannossa, mutta tämä vaatii
riittävää tieteellistä asiantuntemusta
ja tarkkaa seurantaa. Naisilla on huomattava merkitys ruuan tuotannossa.
Suomen tulisi vahvistaa EU:n kehityspolitiikassa naisten aseman
parantamista, mukaan lukien oikeus maanomistukseen sekä koulutukseen
ja neuvontaan.
Ympäristö
Köyhyyden vähentämisen strategiset
uhkat ja epävarmuustekijät liittyvät
ympäristöön, kuten ilmastonmuutos, vedensaannin
varmistaminen, ekosysteemien rappeutuminen ja biologisen monimuotoisuuden
köyhtyminen. Kehityspoliittisen ohjelman mukaan kehityspolitiikalla
pyritään luonnontaloudellisesti kestävään
kehitykseen. Toiminnan toteuttamiseksi on ympäristölinjauksen
lisäksi laadittu ympäristöön
liittyvät kehityspoliittinen metsälinjaus sekä Suomen
vesialan kansainvälinen strategia.
Valiokunnan mielestä Suomen tulisi jatkossakin painottaa
luonnonvarojen kestävää käyttöä ja
globaalien ympäristöuhkien torjuntaa. Toimeenpanossa
tulisi huomioida ympäristöpalveluiden ja luonnon
monimuotoisuuden merkitys taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen
rinnalla. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on kansainvälisiä ympäristösopimuksia
koskevissa neuvotteluissa pyrkinyt varmistamaan kehitysmaiden osallistumista
ja valmiuksien tukemista koskevien päätöksien
hyväksymisen ja toimeenpanon. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä edistää naisten
asemaa kansainvälisessä ilmastopolitiikassa sekä kehitysmaiden
ympäristöosaamisen ja kapasiteetin vahvistamista.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi tukee YK:n metsäpoliittista prosessia
mm. osallistumalla YK:n metsäfoorumin toimintaan ja edistää oikeudellisesti sitovien
metsiä koskevien normien luomista.
Suomella on mahdollisuus vaikuttaa korkeimmalla tasolla kansainväliseen
kestävän kehityksen dialogiin ja johdonmukaisuuden
edistämiseen. YK:n pääsihteeri Ban Ki
Moonin asettaman korkean tason paneelin rinnakkaispuheenjohtaja
on tasavallan presidentti Tarja Halonen. Paneelin mandaatin tavoitteena
on luoda uusi näkemys kestävästä kasvusta
sekä mekanismeista, joita tarvitaan niiden saavuttamiseen.
Paneelin tulokset on tarkoitus liittää osaksi
vuonna 2012 pidettävän Rio+20-kokouksen
valmisteluja. Ministeri Lehtomäki toimii kansainvälisen ympäristöhallinnon
uudistusta valmistelevan ministerityöryhmän puheenjohtajana.
Valiokunta korostaa tulevan Rio+20-kokouksen tärkeyttä johdonmukaisuuden
vahvistamiseksi. Vihreä talous on keskeinen teema, joka
tulee merkittävästi uudistamaan myös
kehityspoliittista ajattelua. Siihen kuuluvat muun muassa kulutus-
ja tuotantotapojen muutos ja puhtaan teknologian innovaatiot. Nämä avaavat
uusia mahdollisuuksia kehitysmaiden kanssa käytävään
yhteistyöhön. Vihreä talous korostaa
myös toimijoiden monimuotoisuutta nostamalla esille esimerkiksi
kuluttajien roolin.
Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää tuntuvaa
rahoitusta. Ilman länsimaiden tukea kehittyvissä maissa
ei kyetä käynnistämään
merkittäviin päästövähennyksiin
johtavia rakenteellisia uudistuksia. Ilmastorahoituksen osalta Suomi
on sitoutunut 110 miljoonan euron tukeen vuosille 2010—2012.
Arvioiden mukaan länsimaiden osuus ilmastorahoituksesta
tulee kasvamaan vuoden 2020 ilmastorahoituksen mobilisoinnille sovitun
100 miljardin yleistavoitteen pohjalta. Kansainvälinen
yhteisö vahvisti Nagoyan kokouksessaan kansainvälisen
biodiversiteettisopimuksen mukaisen uuden strategisen suunnitelman
vuosille 2011—2020 ja tätä tukevan voimavarastrategian.
Nämä toimet ovat kriittisiä luonnon monimuotoisuuden
jatkuvan häviämisen pysäyttämiseksi.
Valiokunta on korostanut, että ilmastonmuutoksen torjuntaan
on osoitettava uutta määrärahaa (UaVL
8/2009 vp, UaVM 2/2010 vp).
Valiokunta katsoo, että riittävän ilmastorahoituksen turvaamiseksi
tarvitaan innovatiivisia rahoitusmekanismeja. Suomen tulisi olla
aktiivisesti mukana kansainvälisessä yhteistyössä niitä kehittämässä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi edistää YK:n eri järjestöjen
ja ohjelmien keskinäistä koordinaatiota ja toiminnan
johdonmukaisuutta kestävän kehityksen vahvistamiseksi.
Ilmastonmuutoksen käsittely YK-järjestelmässä edellyttää myös
ympäristöohjelman (UNEP) resurssien entistä tehokkaampaa
hyödyntämistä. Suomi on tukenut UNEP:n
toiminnan vahvistamista ympäristödiplomatian ja
konfliktien jälkeisen toiminnan alueilla ja edistänyt
sen ympäristöturvallisuusasiantuntemuksen laajempaa
hyödyntämistä YK-järjestelmässä.
Kehitysmaiden oma politiikka on ensisijaista kestävän
kehityksen turvaamiseksi. Ympäristö tai ilmastonmuutos
ei ole painopiste monessakaan kehitysmaassa. Kehitysyhteistyöllä tulee edistää ja
tukea kumppanimaiden johdonmukaisuutta ja sopeutumiskykyä ilmastonmuutokseen.
Suomen kehityspolitiikan tuloksia arvioitaessa on todettu, että ympäristökysymysten
valtavirtaistaminen ei ole käytännössä onnistunut tavoitteiden
mukaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että ekologisesti kestävä kehitys huomioidaan
säännönmukaisesti Suomen kehitysavun suunnittelussa.
Valiokunta korostaa, että tulevissa ympäristö-
ja kehityslinjauksissa tulisi kiinnittää huomiota
toimivien seuranta- ja palautejärjestelmien luomiseen.
Näin pystyttäisiin paremmin arvioimaan yhteistyön
vaikuttavuutta ja esimerkiksi seuraamaan kansainvälisten
ympäristösopimusten toimeenpanon toteutumista. Tämä edellyttää tiiviimpää yhteistyötä
ministeriöiden
välillä, jotta sopimusten täytäntöönpanoa
voidaan tarkastella elinkaariajattelun pohjalta.
Turvallisuus
"Köyhyys lisää konflikteja ja konfliktit
köyhyyttä" kuvaa tiivistetysti laajan turvallisuuden
ja kehityksen keskinäisriippuvuutta. Konfliktien ja köyhyyden
taustatekijät ovat luonnollisesti laajemmat, ja ne vaihtelevat
eri tilanteissa. Köyhyyden vähentäminen
on tehokkainta konfliktinestoa, mutta konflikteja ei estetä tai
ratkaista yksin kehitysyhteistyön keinoin tai varoin. Johdonmukaisuuteen
kuuluu mm. konfliktialueisiin liittyvän asekaupan ehkäiseminen
ja seuranta. Suomen ja EU:n tulisi pyrkiä aktiivisesti
vahvistamaan asekaupan valvontaa EU:ssa ja maailmanlaajuisesti.
Kehityspoliittisen johdonmukaisuuden keskeinen tavoite on ennaltaehkäistä konflikteja
kehitystä tukemalla.
Kokonaisvaltaisen toiminnan tarve hauraissa valtioissa ja kriiseissä
Hauraissa valtioissa ja kriisitilanteissa tarvitaan kokonaisvaltaista
toimintaa, jossa yhdistyvät kehitysyhteistyö,
humanitaarinen apu, siviili- ja sotilaallinen kriisinhallinta. Turvallinen
toimintaympäristö mahdollistaa pitkäjänteisen
kehityksen, sen luominen edellyttää, että paikallinen yhteiskunta
on sitoutunut tukemaan vakauttamista.
Humanitaarisen avun tavoitteena on välittömän
hädän lievittäminen ja ihmisarvon ylläpitäminen
materiaalisen avun ja suojelun keinoin. Se on kriisitilanteessa
usein ainoa käytettävissä oleva avun
muoto. Humanitaarinen apu luo edellytyksiä köyhyyden
lievittämiseksi ja rauhanomaisen kehityksen vahvistamiseksi.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Suomen tulee jatkossakin
toimia konfliktien ehkäisyn, vakauttamisen ja rauhanrakentamisen
jatkumolla kokonaisvaltaisesti. Todellinen haaste on toiminnan suunnitelmallisuuden
parantaminen sekä kriisinhallinnan eri kykyjen vahvistaminen mukaan
lukien oikeusvaltiotoiminta, ihmisoikeudet, tasa-arvokysymykset,
turvallisuussektorin uudistaminen ja rajaturvallisuus.
YK:n lähestymistavassa konfliktien ennaltaehkäiseminen
liittyy rauhanrakentamiseen ja kehitykseen. YK:n rauhanrakennusarkkitehtuurin ytimen
muodostavat YK:n rauhanrakennuskomissio, rauhanrakentamisen tukitoimisto
sekä pääsihteerin alainen rauhanrakennusrahasto. Suomi
on tukenut rauhanrakentamistoimintaa muun muassa rauhanrakentamisrahastolle
suunnatulla tuella.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi pyrkii vahvistamaan toimintaansa rauhanrakennuskysymyksissä.
Valiokunta katsoo, että rauhanrakentamiskyvyn vahvistamisella voitaisiin
merkittävällä tavalla lyhentää rauhanturvaoperaatioiden
kestoa, joka on joukkoja luovuttavien maiden kannalta yhä vakavampi
ongelma. Valiokunnan mielestä on syytä harkita, olisiko
Suomen mahdollista ottaa strateginen rooli esimerkiksi maatasolla
tai jollakin Suomen temaattisella painopistealueella. Valiokunta
pitää tärkeänä, että rahoituksen
ylläpitämistä ja mahdollista kasvattamista
tarkastellaan ennakkoluulottomasti.
Kansallisen rauhanvälityskapasiteetin kehittäminen
on edennyt myönteisesti ulkoasiainministeriön
Rauhanvälitys-linjauksen julkistamisen jälkeen.
Rauhanvälitykselle on kohdennettu 400 000 euroa siviilikriisinhallinnan
määrärahoista. Rauhanvälitystoimintaa
koskevan YK:n yleiskokouspäätöslauselman
hyväksymiseksi tehdään yhteistyötä Turkin
kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä rauhanvälityksen
vahvistamiseen tähtäävää toimintaa,
mutta korostaa rauhanvälityksen muodostavan vain osan laajan
turvallisuuden edistämiseen tarvittavasta keinovalikoimasta.
Valiokunta korostaa, että Suomen tulee aktiivisesti
edistää ihmisoikeuksien ja tasa-arvon huomioimista
kriisinhallinnassa. Ulkoasiainministeriö julkaisi joulukuussa
vuonna 2010 ihmisoikeuskäsikirjan EU-operaatioita varten.
YK:n päätöslauselman 1325 pohjalta on
toimeenpantu kansallista "Naiset, rauha ja turvallisuus" -toimintaohjelmaa,
jonka seurantaraportti valmistui helmikuussa 2011. Naisten osuus
suomalaisista siviilikriisinhallinnan asiantuntijoista on noussut
kolmannekseen, ja naisten osuutta rauhanturvaajista on pyritty lisäämään.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että gender-koulutusta kehitetään edelleen
ja naisten osallistumismahdollisuuksia konfliktin ehkäisyssä ja
rauhanrakentamisessa tuetaan.
Toiminnan strategiset tavoitteet ja vaikuttavuus
Suomen haasteena on rajallisten voimavarojen tehokas kohdentaminen
niin, että käytettävissä olevilla
määrärahoilla saadaan mahdollisimman suurta
vaikuttavuutta. Konfliktien ehkäisyn, vakauttamisen ja
rauhanrakentamisen jatkumoa tulee arvioida myös suomalaisen
yhteiskunnan vahvuuksien kannalta. Osallistumista harkittaessa tulisi
arvioida sellaisia osaamisalueita ja toimintamuotoja, joita hyödyntämällä osallistumisen
vaikuttavuutta voidaan parantaa. Toiminta voi ja sen tulee olla
samanaikaisesti sekä turvallisuus- että kehityspolitiikkaa.
Ulkoasiainvaliokunta on korostanut Suomen kriisinhallinnan kehittämistä kehityksen
ja turvallisuuden keskinäisen riippuvuuden näkökulmasta.
Valiokunta on hyväksynyt useita tähän liittyviä kriisinhallintaa
koskevia kannanottoja (mm. UaVL 1/2008 vp, UaVM
4/2009 vp). Valiokunta on kiinnittänyt
huomiota sotilaallisen kriisinhallinnan suunnittelun kehittämistarpeisiin
ja painottanut, että eduskunnalle on annettava oikea-aikaisesti
mahdollisimman täsmälliset tiedot sotilaallisen
kriisinhallinnan suunnitelmista (mm. UaVM 3/2009
vp, UaVM 11/2007 vp).
Käytännön kokemusten perusteella
ulkoasiainvaliokunta on esittänyt (UaVM
9/2010 vp), että kokonaisvaltaista lähestymistapaa
tulisi vahvistaa laatimalla eduskunnalle kriisinhallinnan tavoitelinjaus
seuraavan hallituskauden alussa. Valiokunnan mielestä Suomen
toiminnan kokonaisvaltaisuuden kehittäminen edellyttää painopisteen
siirtämistä laadun ja vaikuttavuuden suuntaan.
Tarve- ja vaikutuskeskeisen tavoitelinjauksen tulisi olla turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekoa täydentävä strategisen
tason ohjausväline, joka asettaisi tavoitteet ja painopisteet
sekä ohjaisi resursseja koskevaa päätöksentekoa.
Linjauksen tulisi sisältää sekä turvallisuuden
että kehityksen ulottuvuus ja kattaa konfliktisyklin puitteissa
kaikki tarvittavat sektorit ja toimenpiteet. Toiminnan keskittämistä ja
linkittämistä Suomen teemakohtaisiin painopisteisiin
synergiaetujen vahvistamiseksi tulisi korostaa aiempaa enemmän.
Poliittisen ohjauksen tehostaminen on valiokunnan mielestä laadullisen
kehittämisen lähtökohta. Valiokunta katsoo,
että EU-Minva, UTVA ja tasavallan presidentin ja valtioneuvoston
ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan
yhteiskokous (TP-UTVA) tarjoavat luontevat puitteet poliittisen
ohjauksen tehostamiselle. Ulkoasiainministeriön johdolla perustettu
kriisinhallinnan strategisen tason koordinaatioryhmä sekä tarpeen
mukaan perustettavat yksittäisiin kriisialueisiin keskittyvät poikkihallinnolliset
ryhmät voivat tehostaa joustavasti toiminnan poliittis-operatiivista
ohjausta.
Poliittisen ohjauksen ja tavoitteenasettelun tehostamisen ohella
tarvitaan toiminnan suunnittelun ja johtamisen, yksityisen ja julkisen
sektorin sekä järjestöjen yhteistoiminnan,
arviointimenetelmien sekä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämistä.
Kriisien luonne edellyttää, että tuen
tuloksellisuutta on arvioitava säännönmukaisesti
ja toimintaa kohdennettava tarpeen mukaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi edistää johdonmukaisuutta
myös kansainvälisten järjestöjen
tasolla pyrkien aktiivisesti vaikuttamaan erityisesti EU:ssa ja
YK:ssa tapahtuvaan kehittämistoimintaan. Tämä on
tärkeää kehitys- ja turvallisuuskysymysten
globaalisuuden vuoksi, mutta myös siksi, että lähes
60 prosenttia Suomen kehitysyhteistyömäärärahoista kanavoidaan
joko EU:n tai monenvälisen yhteistyön kautta.
Valiokunta esittää, että kokonaisvaltaisen
kriisinhallinnan vahvistamiseksi tulisi eduskunnalle laatia vaalikauden
alussa kehityksen ja turvallisuuden strateginen toimintalinjaus.
Voimavarojen käytön tehostaminen
Valiokunta katsoo, että voimavarojen käytössä tulee
korostaa Suomen kokonaispanoksen tehokkuutta pitkällä aikavälillä.
Valiokunta korostaa, että kehitysyhteistyön, humanitaarisen
avun ja kriisinhallinnan roolit ja vastuut ovat erillisiä, mutta
toisiaan täydentäviä. Päämääränä tulee olla
eri toimintojen yhteisvaikutusten lisääminen.
Valiokunta huomauttaa, että on tärkeää välttää keinotekoista
tai muiden tarkoitusperien tai sektorikohtaisten intressien edistämiseen
liittyvää vastakkainasettelua esimerkiksi siviili-
ja sotilaallisen kriisinhallinnan välillä. Käytännössä kokonaisvaltaisessa
toiminnassa on jo nyt hyödynnetty kehitysyhteistyön,
humanitaarisen avun, siviili- ja sotilaallisen kriisinhallinnan määrärahoja.
Julkisuudessa on keskustelu kehitysyhteistyömäärärahojen
(ODA) käyttämisestä kriisinhallinnassa.
Valiokunta katsoo, että keskustelu on ollut osittain tarkoitushakuista
ja painottanut vain yhtä ulottuvuutta — joko kehitystä tai
turvallisuutta. Valiokunta pitää tilannetta lähtökohtaisesti
selkeänä. OECD:n kehitysapukomitea (DAC) on sopinut
periaatteista, jotka ohjaavat avunantajien toimintaa hauraissa valtioissa
ja tilanteissa. Tietyt turvallisuuden edistämiseen liittyvät
toimet täyttävät kehitysavun (ODA) määritelmän.
Kehitysapu ei saa suoraan hyödyttää sotilaallisia
toimijoita. Sotilaallinen kriisinhallinta ei lähtökohtaisesti
ole ODA-kelpoista, mutta laskennallisesti 7 prosenttia menoista
voidaan kirjata ODA:ksi YK:n valtuuttamissa kriisinhallintaoperaatioissa.
Sotilaallisen kriisinhallinnan puitteissa toteutettavat humanitaariset
ja jälleenrakennustehtävät, siltä osin
kuin ne eivät tue kohdemaan asevoimien kapasiteetin kehittämistä,
ovat ODA-kelpoisia. Turvallisuussektorin siviiliaspektit ovat pääsääntöisesti
ODA-kelpoisia. Tuki voi olla suunnattu myös puolustusministeriölle,
jos se on osa laajempaa kansallista turvallisuussektorin uudistamisstrategiaa
ja kumppanimaan kehitysapua koordinoivan ministeriön toimintaa.
Nykyisellään lähes 90 prosenttia siviilikriisinhallinnasta
lasketaan ODA-kelpoiseksi. Myös voimavarakeskustelussa
on muistettava, että kehitysyhteistyö sinällään
tukee pitkän aikavälin turvallisuuspolitiikkaa.
Valiokunta toteaa, että yhteistyön tuloksena on
saavutettu yllättäviäkin synergiaetuja.
Kehitysyhteistyömäärärahojen
käyttöön oleellisesti liittyvä arviointiprosessi
on "tarttunut" myös siviilikriisinhallinnan sektorille.
Tämä on tuonut siviilikriisinhallintaan tuloksellisuuden,
vaikuttavuuden, omistajuuden, laadun seurannan, vastaanottajamaan
kansallisten kehitysstrategioiden huomioimisen sekä kestävyyden.
Turvallisuuden ja kehityksen näkökulmasta hauraiden
valtioiden kokonaisvaltainen vakauttaminen ja kehittäminen
on tärkeä konfliktineston tai rauhanrakentamisen
väline. Afganistanin ja Somalian kaltaiset esimerkit osoittavat,
että asevoimien kehittäminen voi olla poliisivoimien
ja siviilisektorin kehittämisen ohella onnistuneen vastuunsiirron
edellytys.
Edellä olevan johdosta valiokunnan mielestä on
olemassa tarve laajemmalle ja joustavammalle rahoitusjärjestelmälle.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Suomen kehityspolitiikan näkökulmasta
monet ns. like minded -maat, kuten Kanada, Iso-Britannia, Alankomaat
ja Tanska, ovat keskeisten ministeriöiden (ulko-, kehitys-,
puolustus-, sisäasiainministeriöt) yhteistyöllä ja
ohjauksessa perustaneet konfliktien ehkäisyyn ja kriisinhallintaan
keskittyviä vakautusrahastoja. Rahastojen voimavarat on
kerätty ns. pooling-periaatteella, eli osallistuvat ministeriöt
ovat mukana rahoituksessa. Rahastojen voimavaroja on voitu kohdentaa
joustavasti ja nopeasti kansallisesti laadittujen kriteerien ja yhteisten
päätösten perusteella määriteltyihin tarkoituksiin
turvallisuuden ja kehityksen edistämiseksi hauraissa tilanteissa.
Rahastojen toiminnasta saadut kokemukset ovat olleet hyviä. Niillä on
pystytty lisäämään yhteistä suunnittelua
ja tehostamaan toiminnan vaikuttavuutta.
Valiokunta esittää, että valtioneuvosto selvittää ulkoasiain-,
puolustus- ja sisäasiainministeriöiden yhteisen
vakautusrahaston perustamismahdollisuuden.
Kehitysyhteistyön vaikuttavuus
Valiokunta on tukenut kehitysmäärärahojen
kasvattamista, niin että Suomi saavuttaisi YK:ssa asetetun
0,7 prosentin tavoitteen vuonna 2015. Suomen rahoitus on vaalikaudella
noussut noin 50 prosenttia eli 328 miljoonaa euroa. Kertomusvuonna
julkisen kehitysyhteistyön määrärahat
olivat 916 miljoonaa euroa eli 0,53 prosenttia bruttokansantulosta
(BKTL). EU:n kautta annettavan avun osuus vuonna 2009 oli noin 17 prosenttia
ja monenkeskisen avun osuus noin 38,7 prosenttia. Alustavat luvut
vuodelle 2010 ovat 966 miljoonaa euroa eli noin 0,55 prosenttia
arvioidusta BKTL:stä. Valtioneuvoston kehyspäätöksessä on
varauduttu varsinaisen kehitysyhteistyön määrärahojen
kasvuun siten, että määrärahojen
taso nousee 0,58 prosenttiin bruttokansantulosta vuonna 2011 ja
tasaisesti 0,70 prosenttiin vuonna 2015, sitoumustemme mukaisesti.
Valiokunta korostaa julkisen ja yksityisen sektorin sekä kansalaisyhteiskunnan
kumppanuuksien edistämistä. Valiokunta pitää tärkeänä vahvistaa
yksityisen sektorin osallistumista niin Suomessa kuin kehitysmaissa.
Näin lisätään myös
kehitysyhteistyön vaikuttavuutta. Ulkoministeriö on
kehittänyt uusia kehityspoliittisia instrumentteja, joiden
avulla muut valtionhallinnon toimijat, korkea-asteen oppilaitokset
ja yritykset voivat tuoda suomalaista teknologiaa ja osaamista
kehitysmaiden kestävään kehitykseen.
Finnfundin pääoman korotus ja erityisriskirahoitus
sekä laajemman kansalaisyhteiskunnan osallistuminen kehitysyhteistyöhön
ovat valiokunnan arvion mukaan tärkeitä tekijöitä.
Kehityspoliittisen ohjelman tavoitteet ja painopisteet ovat
ohjanneet määrärahojen kohdentamista.
Valiokunta korostaa, että kehitysyhteistyön tulee
perustua kumppanimaan tarpeisiin ja poliittiseen sitoutumiseen.
Suomen osallistuva toimintatapa vahvistaa omistajuutta, ja siinä voidaan
painottaa suunnittelua, paikallistason osallistumista kustannuksiin,
soveltuvan teknologian käyttöä ja
naisten osallistumista.
Valiokunta on säännönmukaisesti kiinnittänyt
huomiota avun täydentävyyteen ja vaikuttavuuteen.
Kehitysyhteistyötä tehdään lähtökohtaisesti
haasteellisissa olosuhteissa. Köyhyys, hallinnon, kapasiteetin
tai tilastojen puutteellisuus sekä poliittisen sitoutumisen
epävarmuus ovat osa kehitystyön arkea. Ongelmana
on kasvavassa määrin kansainvälisten
pelisääntöjen vesittyminen. Avunantajien
taloudelliset ja poliittiset intressit ohjaavat toimintaa. Valiokunta korostaa
uusien avunantajien sitouttamista ja koordinaation sekä kumppanimaiden
omistajuuden vahvistamista.
Hallituksen toimenpidekertomus tai kehityspoliittinen toimintakertomus
vuodelta 2009 eivät sisällä laadullista
arviota kehitysavun tuloksista. Hallituksen toimenpidekertomus käsittelee
kehityspolitiikkaa lyhyesti, eikä maakohtaisissa katsauksissa
ole arvioitu kehityshankkeiden tuloksia. Kehityspoliittinen toimintakertomus
kuvaa yksityiskohtaisesti Suomen kehitysavun kohteet. Yhteistyön
tulokset jäävät toimintakertomuksessa
kuitenkin epäselviksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
kehitysyhteistyöllä on aikaansaatu tuloksia. Hanketasolla lyhyen
aikavälin välittömät tavoitteet
voidaan osoittaa ja ne yleensä saavutetaan, mutta kansallisen
tason vaikutuksia ei juuri ole, tai niitä on ollut vaikea
osoittaa.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella säännönmukaista,
tulostavoitteisiin perustuvaa seurantaa ei ole. Seuranta keskittyy
edelleen toimintaan tai panoksiin. Vaikuttavuusarviointi puuttuu
edelleen. Valiokunta korostaa, että kehityspolitiikan arviointia
tulee kehittää merkittävästi
vaikuttavuuden ja tulosten mittaamiseksi ja sen osaksi tulee säännönmukaisesti
liittää myös läpileikkaavat
teemat. Seurannan ei tule keskittyä vain kehitysyhteistyöhön,
vaan on pyrittävä eri politiikkojen vaikutuksia
mittaavan arvion kehittämiseen. Kokonaisvaltaisempi arviointi
on välttämätöntä, kun
kehitykseen vaikuttavien ulkoisten tekijöiden, kuten ilmaston
muutos, ruoka- tai vesiturva, konfliktit, merkitys kasvaa.
Luotettavat arviot edellyttävät riittäviä voimavaroja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan hankkeiden suunnittelu ja
arviointien toimeenpano on pitkälti konsulttien varassa.
Ulkopuolinen asiantuntemus ja tutkimuslaitosten hyväksikäyttö sekä vertaisarviointi
ovat itseisarvoja sinällään. Kehityskysymysten
monimutkaistuessa on kuitenkin tärkeää,
että kehityspolitiikan kokemus voidaan turvata ja asiantuntemusta
vahvistaa myös ulkoasiainministeriössä.
Hallituksen kehityspoliittisessa ohjelmassa läpileikkaavia
teemoja ovat: naisten ja tyttöjen oikeudet ja tasa-arvon
vahvistaminen, helposti syrjäytyvien ryhmien oikeuksien
parantaminen sekä hiv/aidsin vastainen toiminta.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että ns.
synteesievaluoinnissa (synteesi vuosina 2008—2010 tehdyistä laajoista
teema- tai ohjelmakohtaisista evaluoinneista) todettiin, että läpileikkaavien teemojen
osalta tuloksia on vaikea osoittaa. Läpileikkaavien teemojen
toimeenpanon ohjeistuksen on todettu olevan riittämätöntä.
Teemoille ei myöskään ole yleensä asetettu
tulostavoitteita tai niitä ei ole integroitu laajempien
tulosten ja tavoitteiden osaksi.
Kehitysyhteistyön toteutuksessa avoimuus on tärkeää sekä valvonnan
että kansalaisten tuen kannalta. Valiokunta pitää hyvänä Suomen
kehitysyhteistyön perustilastot 2010 -julkaisua, joka kertoo
yksityiskohtaisesti, mihin määrärahoja käytetään.
Julkaisu perustuu Suomen raportointiin OECD:n kehitysapukomitealle
(DAC). Maailmanpankin mukaan kehitysmaissa korruptio on vuosittain
jopa 20—40 miljardia USD. Suomen tulisi aktiivisesti tukea
aloitteita, joilla pyritään vastuun ja läpinäkyvyyden
lisäämiseen, kuten Publish What You Fund -tyyppiset kampanjat
(http://www.publiswhatyoufund.org). Valiokunta
pitää kumppanimaiden oman rahoituksen lisäämistä tehokkaamman
verotuksen kautta keskeisenä ei ainoastaan voimavarojen
kasvattamiseksi vaan myös kansalaisten ja hallituksen välisen
vastuusuhteen ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Lausumat
Turvallisuus ja puolustuspoliittinen selonteko.
Vuoden 2004 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
(VNS 6/2004 vp) käsittelyyn
liitettiin eduskunnan lausuma pohjoisen Euroopan alueellisen yhteistyön
kehittämisestä ja pohjoisen ulottuvuuden kehittämisestä.
Valiokunta toteaa aihealueen jatkuvan ajankohtaisuuden, mutta toteaa,
että aihepiirin seuranta voidaan hoitaa tehokkaammin muita
kanavia noudattaen. Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
Vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
osalta eduskunta hyväksyi 17.6.2009 seuraavat ulkoasiainvaliokunnan
mietinnön mukaiset lausumat:
1. Eduskunta edellyttää, että turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekomenettelyä jatketaan ja
että valtioneuvosto ryhtyy välittömiin toimiin
menettelyn kehittämiseksi ottaen huomioon mietinnössä esitetyt
näkemykset mukaan lukien laajan turvallisuuskäsityksen
määritelmä.
2. Eduskunta edellyttää, että selonteosta
kehitetään kokonaisvaltainen turvallisuusstrategia, joka
ohjaa tasapainoisesti kaikkien turvallisuuden alalla toimivien hallinnonalojen
kehittämistä, mukaan lukien voimavarat.
3. Eduskunta edellyttää, että selkeään
toimeksiantoon perustuva parlamentaarinen seurantaryhmä asetetaan
jatkossakin tukemaan selonteon valmistelua.
4. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto sisällyttää seuraavaan
turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen selontekoon seikkaperäisen
arvion, miten puolustusvoimien rakenteita on suunniteltu muutettavaksi
tulevilla selontekokausilla. Näin tulee tehdä varsinkin,
jos rahoituksen taso jää alle esitetyn esimerkiksi
talous- ja finanssikriisin johdosta.
5. Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy
toimiin siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksien kehittämiseksi
tasolle, joka mahdollistaa Suomen siviilikriisinhallintaosallistumisen
kestävän kohottamisen vähintään
siviilikriisinhallinnan kansallisen strategian määrittämälle
vähimmäistasolle.
6. Eduskunta edellyttää, että eduskunnalle
annetaan tarpeen mukaan selvitys pohjoismaisen puolustusalan kehittämistä ja
syventämistä koskevien uusien päätösten
valmistelusta.
Valtioneuvosto asetti vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisesta
selonteosta annettujen eduskunnan kannanottojen perusteella 17.12.2009
komitean (työnimellä Hallbergin komitea) laatimaan
kokonaisvaltaisen selvityksen yhteiskunnan varautumisesta. Komitean
mietintö luovutettiin valtioneuvostolle 22.12.2010. Valiokunta
katsoo, että lausumien laajuus huomioon ottaen kertomuksessa
on tarve jatkossakin tehdä selkoa lausumiin liittyvistä toimenpiteistä.
Ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmä. Hallituksen
esitykseen HE 50/2005 vp liitetyssä eduskunnan
lausumassa edellytettiin hallituksen tarkasti seuraavan ja arvioivan
ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmän toimivuutta sekä ryhtyvän
seurannan ja arvioinnin perusteella, tarvittaessa nopeastikin, tarpeellisiin
lainsäädäntö- tai muihin toimenpiteisiin.
Korvausjärjestelmän toimivuutta koskeva selvitys
valmistui vuonna 2009, ja sen perusteella laadittu hallituksen esitys
annettiin eduskunnalle vuonna 2010 (HE 16/2010
vp, HaVM 10/2010 vp). Lausuma
on käynyt tarpeettomaksi.
Euroopan unionin yhteisvastuulausekkeen ja turvatakuulausekkeen
vaikutukset ja toimeenpano; Eurooppa-neuvoston kokouksista tiedottaminen. Hallituksen
esitykseen perustuslakisopimuksen hyväksymisestä (HE
67/2006 vp) liitetyssä eduskunnan lausumassa
edellytettiin, että Euroopan unionin yhteisvastuulausekkeen
ja turvatakuulausekkeen vaikutuksista ja toimeenpanoon vaadittavista
toimenpiteistä annetaan eduskunnalle selvitys vaalikauden
alussa. Valiokunta toteaa aiheen olevan edelleen ajankohtainen,
mutta katsoo, että siitä voidaan raportoida tehokkaammin
muita kanavia myöten. Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
Venäjä-politiikka. Ulkoasiainvaliokunta
lausui hallituksen toimenpidekertomusta vuodelta 2005 käsitellessään
pitävänsä Venäjän kehitystä Suomen
ja Euroopan vakauden ja turvallisuuden yhtenä keskeisenä kysymyksenä.
Valiokunta katsoi, että Suomen tulee lisätä yhteistyötä demokratia-
ja oikeusvaltiokehityksen edistämiseksi Venäjällä ja
pyrkiä hyödyntämään
Venäjän taloudellisen kehityksen tarjoamat mahdollisuudet.
Valiokunta korosti lausumassaan, että Venäjä-osaamista
Suomessa tulee vahvistaa ja yhteistyötä eri hallinnonalojen,
elinkeinoelämän ja kansalaisyhteiskunnan välillä kehittää. Valiokunta
pitää Venäjä-politiikan kehittämistä pysyvänä haasteena
mutta katsoo, että aihetta voidaan seurata laajemmin ja
tehokkaammin muita kanavia käyttäen. Lausuma on
käynyt tarpeettomaksi.
Terrorismin ennaltaehkäisy. Hallituksen esitykseen HE
81/2007 vp liitetty eduskunnan lausuma edellytti
hallituksen selvittävän, ovatko rikoslainsäädäntöön
nykyisin sisältyvät valmistelutyyppisiä tekoja
koskevat rangaistussäännökset johdonmukaisia
ja vastaavatko ne riittävästi vakavien rikosten
torjunnan asettamia vaatimuksia. Asia on kytketty osaksi esitutkinta-
ja pakkokeinolainsäädännön uudistusta,
jota koskeva hallituksen esitys (HE 222/2010 vp)
on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä.
Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
Hallituksen Itämeri-politiikka. Eduskunta
hyväksyi 24.10.2007 ulkoasiainvaliokunnan mietinnön
(UaVM 7/2007 vp) mukaisen kannanoton,
jonka mukaan eduskunta edellyttää valtioneuvostolta
selontekoa Itämeri-politiikasta vuoden 2008 aikana. Valiokunta
toteaa aihealueen jatkuvan ajankohtaisuuden, mutta katsoo, että sen
seuraaminen voidaan hoitaa muuta kuin lausumamenettelyä noudattaen.
Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
Afganistanin tilanne. Käsitellessään
hallituksen toimenpidekertomusta vuodelta 2006 ulkoasiainvaliokunta
katsoi, että Afganistanin tilanne edellyttää kokonaisvaltaista
tarkastelua, ja pyysi valtioneuvostoa antamaan asiaa koskevan selvityksen
ulkoasiainvaliokunnalle tai, jos valtioneuvosto niin harkitsee,
selonteon eduskunnalle. Ulkoasiainministeriön johdolla
laadittu Afganistan-toimintaohjelma annettiin eduskunnalle 14.4.2009.
Valiokunta katsoo, että Afganistanin tilanteesta on aihetta
tiedottaa eduskunnalle säännönmukaisesti,
ei ainoastaan hallituksen toimenpidekertomuksessa. Lausuma on käynyt
tarpeettomaksi.
Kehityspolitiikka ja kehitysyhteistyö. Käsitellessään
hallituksen toimenpidekertomusta vuodelta 2007 ulkoasiainvaliokunta
esitti kannanottonaan, että euromääräisten
lisäysten ohella hallitus sitoutuu yksiselitteisesti täyttämään
0,51 prosentin kehitysyhteistyömäärärahatavoitteen vuonna
2010 tarvittaessa lisäämällä kehitysyhteistyömäärärahoja.
Julkinen kehitysrahoitus oli 0,55 prosenttia BKTL:stä vuonna
2010. Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
ISAF-operaation tukitoimet vaalien järjestämiseksi
Afganistanissa v. 2009, Suomen osallistuminen. Eduskunta hyväksyi
6.3.2009 kannanoton, joka edellytti, että valtioneuvosto
täydentää ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä (UaVM 3/2009
vp) yksilöityjä valtioneuvoston selonteon
(VNS 8/2008 vp) puutteita antamalla
niistä ulkoasiainvaliokunnalle selvityksen. Lausuman johdosta
suoritetut, kertomuksessa selostetut toimenpiteet ovat riittäviä,
ja lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
Arktisen alueen politiikka. Eduskunta hyväksyi
18.11.2009 kannanoton, jonka mukaan eduskunta edellyttää valtioneuvostolta
selontekoa Suomen arktisen alueen politiikasta. Suomen arktinen
strategia valmistui kesäkuussa 2010. Valiokunta toteaa
aihealueen jatkuvan ajankohtaisuuden, mutta katsoo, että sen
seuraaminen voidaan hoitaa muuta kuin lausumamenettelyä noudattaen.
Lausuma on käynyt tarpeettomaksi.
YK:n sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio Tshadissa ja
Keski-Afrikan tasavallassa, Suomen osallistuminen. Eduskunta
hyväksyi 10.3.2009 kannanoton, joka edellytti, että Suomen
osallistumisen perusteita operaatioon arvioidaan vuosittain
ja että valtioneuvosto antaa asiasta ulkoasiainvaliokunnalle
selvityksen. Lausuman johdosta suoritetut, kertomuksessa selostetut
toimenpiteet ovat riittäviä. Suomen osallistuminen
MINURCAT-operaatioon päättyi vuonna 2010. Lausuma
on käynyt tarpeettomaksi.