Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Euroopan unionin vakautus- ja assosiaatioprosessilla pyritään
tukemaan ja avustamaan Albaniaa, Bosnia ja Hertsegovinaa, Makedoniaa, Serbia
ja Montenegroa sekä Kroatiaa demokratian, oikeusvaltion
ja talouden kehittämisessä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että sopimusten perustana on osapuolten sitoutuminen poliittisten ja
taloudellisten vapauksien lisäämiseen sekä niiden
sitoutuminen ihmisoikeuksien ja oikeusvaltioperiaatteen kunnioittamiseen
sekä vapaisiin ja oikeudenmukaisiin vaaleihin ja monipuoluejärjestelmään
nojautuvien demokraattisten periaatteiden noudattamiseen.
Valiokunta antoi tukensa vakautus- ja assosiaatiosopimuksen
tekemiselle lokakuussa 2000 lausunnossaan UaVL 4/2000
vp ja korosti Kroatian vakauden merkitystä koko
Länsi-Balkanin alueelle. Vakautus- ja assosiaatiosopimuksen
johtavana periaatteena on pyrkimys Kroatian tasavallan lainsäädännön
lähentämiseen ja lopulta yhdenmukaistamiseen
Euroopan yhteisöjen säännösten
kanssa sopimuksen sisältämillä yhteistyöaloilla.
Yhdenmukaistamisella pyritään asteittain parantamaan
Kroatian mahdollisuuksia liittyä Euroopan unioniin. Kroatia jätti
jäsenyyshakemuksensa Euroopan unionille helmikuussa 2003.
Vakautus- ja assosiaatiosopimus Kroatian kanssa kattaa vapaakaupan
lisäksi poliittisen vuoropuhelun ja määräyksiä muun
muassa alueellisen yhteistyön lisäämisestä,
työvoiman liikkuvuudesta, yritysten perustamisesta, palvelujen
kaupasta, maksuista ja pääomista sekä oikeus-
ja sisäasioiden yhteistyöstä.
Entisen Jugoslavian hajoaminen katkaisi useita aikaisempia liikesuhteita
alueelle. Suomen ja Kroatian väliset talous- ja kauppasuhteet ovat
vaatimattomat. Sopimus sijoitusten vastavuoroisesta edistämisestä ja
suojaamisesta Kroatian kanssa tehtiin 2002. Suomen vienti Kroatiaan
vuonna 2001 oli 35 miljoonaa euroa, tuonti 5 miljoonaa euroa. Vuoden
2002 kauppa on ollut samaa suuruusluokkaa. Suomalaisyritysten mielenkiinto
Kroatian markkinoita kohtaan on ollut vähäistä.
Osittain syynä on ollut markkinoiden pienuus, vähäinen
ostovoima, oikeusvaltion puutteet sekä aikaisempien konfliktien
leimaamat käsitykset turvallisuustilanteesta. Esityksen
mukaan sopimus tarjoaa taloudellisen yhteistyön ja kaupan
osalta myös Suomelle ja suomalaisille yrityksille entistä paremmat
yhteistyö- ja vientimahdollisuudet.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että sopimus perustuu
ihmisoikeuksien kunnioittamiseen, kansainvälisen oikeuden
ja oikeusvaltioperiaatteen noudattamiseen. Euroopan unioni on useaan
kertaan todennut, että Balkanin maiden täysi yhteistyö entisen
Jugoslavian alueella tehtyjä rikoksia käsittelevän
sotarikostuomioistuimen (International Criminal Tribunal for the former
Yugoslavia, ICTY) kanssa on yksi edellytys vakautus- ja assosiaatioprosessissa
etenemiselle. Myös YK:n turvallisuusneuvosto on korostanut
yhteistyön tehostamisen tarvetta, viimeksi elokuussa 2003
päätöslauselmassa 1503. Valiokunta toteaa,
että Kroatian yhteistyötä ICTY:n
kanssa ei voida vielä pitää täysin
tyydyttävänä. Valiokunta pitää tässä yhteydessä tärkeänä,
että Euroopan unioni ja sen jäsenmaat edellyttävät
Kroatialta täydellistä yhteistyötä. Komission
lausunto Kroatian jäsenhakemuksesta valmistuu keväällä 2004,
ja tässä yhteydessä on tärkeää tarkastella
Kroatian yhteistyötä ICTY:n kanssa.
Valiokunta korostaa, että tämä yhteistyö on
osa Kroatian yhdentymistä demokraattisten valtioiden yhteisöön
ja asteittaista lähentymistä Euroopan unioniin
ja se tukee myös alueellista yhteistyötä ja
hyvien naapuruussuhteiden kehittämistä.