Perustelut
Yleistä
Euroopan neuvoston toiminta ihmisoikeuskysymyksissä perustuu
kahteen keskeiseen yleissopimukseen. Vuonna 1950 tehty yleissopimus
ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojelemisesta (Euroopan ihmisoikeussopimus)
keskittyy kansalais- ja poliittisiin oikeuksiin ja vuonna 1961 tehty
Euroopan sosiaalinen peruskirja taloudellisiin, sosiaalisiin ja
sivistyksellisiin oikeuksiin. Suomi liittyi molempiin suhteellisen nopeasti
Euroopan neuvostoon liittymisensä jälkeen, Euroopan
ihmisoikeussopimukseen vuonna 1990 (SopS 18—19/1990)
ja Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan vuonna 1991 (SopS 43—44/1991).
Yhdessä Yhdistyneiden Kansakuntien (YK) taloudellisia,
sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen
yleissopimuksen (TSS-sopimus, SopS 6/1976) kanssa Euroopan
sosiaalinen peruskirja sisältää Suomen
tärkeimmät ihmisoikeusvelvoitteet taloudellisten
ja sosiaalisten oikeuksien alalla.
Euroopan sosiaalisen peruskirjan uudistaminen aloitettiin vuonna
1991. Uudistuksen tavoitteena oli esityksen mukaan erityisesti ottaa
huomioon ne perustavaa laatua olevat sosiaaliset muutokset, jotka
ovat tapahtuneet vuoden 1961 jälkeen. Tarkoituksena on
ollut, ettei nykyistä suojan tasoa alenneta. Uudistetun
peruskirjan laatimisessa on esityksen mukaan huomioitu kansainvälisissä sopimuksissa
ja jäsenmaiden lainsäädännössä tapahtunut
työlainsäädännön sekä sosiaalisten
ja taloudellisten oikeuksien kehitys. Esityksen mukaan uudistetussa
peruskirjassa on huomioitu myös sellaisia alueita, joita muut
voimassaolevat kansainväliset sopimukset eivät
kata.
Uudistetussa peruskirjassa on kahdeksan uutta artiklaa (24—31
artikla). Uudistetun peruskirjan sisältämiä uusia
artikloita ovat: oikeus suojeluun työsuhteen päättämisen
yhteydessä (24 artikla), työntekijöiden
oikeus saataviensa turvaamiseen työnantajan maksukyvyttömyystilanteissa
(25 artikla), oikeus ihmisarvoiseen kohteluun työssä (26
artikla), perheellisten työntekijöiden oikeus
tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin ja tasa-arvoiseen kohteluun (27
artikla), työntekijöiden edustajien oikeus suojeluun
yrityksessä ja heille annettavat toimintamahdollisuudet
(28 artikla), oikeus saada tietoa ja neuvotella joukkoirtisanomismenettelyissä (29
artikla), oikeus suojeluun köyhyyttä ja sosiaalista
syrjäytymistä vastaan (30 artikla) sekä oikeus
asuntoon (31 artikla).
Uudistettuun Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan sitoutuminen
Kuten alkuperäisen Euroopan sosiaalisen peruskirjan
yhteydessä, kukin sopimusvaltio valitsee myös
uudistettuun sosiaaliseen peruskirjaan sitoutuessaan III osan A
artiklan asettamat vähimmäisvaatimukset huomioon
ottaen ne artiklat, joiden määräyksiä sopimusvaltio
sitoutuu noudattamaan. Hallituksen esityksen mukaan Suomi sitoutuisi
noudattamaan edellisessä kappaleessa yksilöityjä kahdeksaa
uutta artiklaa.
Hallituksen esitys sisältää selvitykset
niistä peruskirjan määräyksistä,
joihin sitoutumiselle Suomen lainsäädäntö tai
kansallinen käytäntö asettaa hallituksen
käsityksen mukaan esteitä. Ulkoasiainvaliokunnan
saamat erikoisvaliokuntien lausunnot samoin kuin valiokunnan saama muu
selvitys keskittyy pitkälti näiden uudistetun
peruskirjan määräysten käsittelyyn.
Perustuslakivaliokunta pitää lausunnossaan (PeVL 4/2002
vp) perustuslain 94 §:n 2 momentin takia selvänä,
että eduskunta voi hyväksyä ilmoituksen
sisällön laajempana tai suppeampana kuin hallitus
on ehdottanut.
3 artikla.
Hallitus ei esitä Suomen sitoutumista uudistetun peruskirjan
3 artiklan 2 ja 3 kohtaan, jotka koskevat työturvallisuus-
ja terveysmääräysten antamista sekä työsuojelumääräysten
noudattamisen valvontaa. Perusteena tälle esitetään,
että Suomessa itsenäiset yrittäjät
eivät ole peruskirjan valvontakäytännössä edellytetyssä laajuudessa
näiden määräysten piirissä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan (PeVL
4/2002 vp) todennut, että perustuslain 18 §:n
1 momentin mukaan jokaisella on oikeus lain mukaan hankkia toimeentulonsa
valitsemallaan työllä, ammatilla tai elinkeinolla.
Julkisen vallan on saman säännöksen mukaan
huolehdittava työvoiman suojelusta. Perustuslakivaliokunta
toteaa, että tämän periaatteen tähdennettiin
perusoikeusuudistuksen yhteydessä ulottuvan kaikkiin heidän
valitsemastaan toimeentulomuodosta riippumatta (PeVM 25/1994
vp, s. 10/I). Perustuslakivaliokunta,
kuten omassa lausunnossaan (TyVL 2/2002 vp)
myös työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta, katsoo
että asiaan on kiinnitettävä tarvittavaa
huomiota parhaillaan käynnissä olevan työturvallisuuslainsäädännön kokonaisuudistuksen
käsittelyn yhteydessä. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy
valiokuntien lausuntoihin ja pitää perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten perustuslain mainittu säännös
huomioon ottaen tärkeänä, että Suomi
sitoutuu myös 3 artiklan 2 ja 3 kohdan määräyksiin.
4 artikla.
Hallituksen esityksen mukaan Suomi ei voi sitoutua 4 artiklan
1 kohdan mukaiseen kohtuullisen minimipalkan vaatimukseen, koska
Suomessa voimassaoleva palkkojen vähimmäisehtojen
määräytyminen ei täytä peruskirjan valvontakäytännössä edellytettyä ehtoa,
jonka mukaan minimipalkan on oltava vähintään
60 prosenttia kansallisesta nettokeskipalkasta. Mainittua 1 kohdan
määräystä koskevissa esityksen yksityiskohtaisissa
perusteluissa viitataan myös valvontakäytännön
edellyttämien tilastotietojen puutteeseen. Perustuslakivaliokunta
viittaa lausunnossaan lisäksi siihen, että peruskirjan
V osan I artiklan 2 kohta huomioon ottaen ei ole riittävää,
että kyseinen oikeus on turvattu työntekijöiden
suurelle enemmistölle.
Minimipalkkasuojan puuttuminen työehtosopimusten ulkopuolella
olevilla aloilla on nähty esteeksi Suomen sitoutumiselle
tähän peruskirjan määräykseen.
Perustuslakivaliokunta toteaa, että kollektiivisen suojan
eli työ- ja virkaehtosopimusten ulkopuolelle jäävissä työsuhteissa
on, jollei muuta ole työsopimuksissa sovittu, vuoden 2001
työsopimuslain 2 luvun 10 §:n nojalla maksettava
tavanomainen ja kohtuullinen palkka, minkä lisäksi
lain 10 luvun säännösten perusteella
on mahdollista sovitella kohtuuttomia ehtoja. Perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaan tällainen sääntely yhdessä perustuslain 18 §:n
1 momentin säännösten kanssa puoltaa
sitä, että vielä harkitaan uudelleen
sitoutumista myös uudistetun peruskirjan 4 artiklan
1 kohtaan.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta toteaa lausunnossaan
lisäksi, että Suomen yleissitovuusjärjestelmä yhdessä sosiaalisten
tulonsiirtojen ja verotuksen vaikutuksen kanssa täyttää valvontakäytännössä määritellyn
viimekätisen ehdon, jonka mukaan palkan on oltava selvästi
kunkin maan köyhyysrajan yläpuolella. Työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnossa viitataan siihen, että valtioneuvosto
on yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa ryhtynyt selvittämään mahdollisuutta
sitoutua tähän peruskirjan määräykseen.
Ulkoasiainvaliokunta pitää perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten tärkeänä, että Suomi pyrkii
sitoutumaan uudistetun peruskirjan 4 artiklan 1 kohdan määräykseen.
7 artiklan 9 kohta.
Esityksen mukaan Suomi ei sitoutuisi nuorten työntekijöiden
määräaikaisia lääkärintarkastuksia
koskevaan 7 artiklan 9 kohtaan, koska Suomen lainsäädännön
mukaan ei alle 18-vuotiaille erikseen kansallisessa lainsäädännössä tai
määräyksissä määrätyissä ammateissa
työskenteleville järjestetä 7 artiklan
9 kohdan edellyttämässä laajuudessa lääkärintarkastuksia.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan
lausuntoon (TyVL 2/2002 vp) viitaten,
että 7 artiklan 9 kohdassa määritelty
työsuojelutavoite on edelleen ajankohtainen ja että valtioneuvoston
tulisi käynnistää toimenpiteet, joiden
avulla Suomi voisi sitoutua tähän määräykseen.
8 artikla.
Hallituksen esityksen mukaan Suomi ei sitoudu 8 artiklan 1 kohdan
ja 3 kohdan määräyksiin äitiysloman
kestosta ja synnyttäneiden työntekijöiden
imetysvapaasta eikä artiklan 5 kohtaan äitiyssuojelusta
kaivostyössä ja muussa vaarallisessa työssä.
Artiklan 1 kohtaa on muutettu peruskirjaan verrattuna siten,
että tähän määräykseen
sitoutumalla sopimuspuolet takaavat työssäkäyville naisille
vapaata ennen ja jälkeen synnytyksen yhteensä vähintään
14 viikkoa aikaisemman 12 viikon sijasta. Määräyksen
valvontakäytännössä on edellytetty
vähintään kuuden viikon pakollista, palkallista äitiysvapaata
synnytyksen jälkeen. Suomen työsopimuslain mukainen
pakollinen äitiysvapaa kattaa ajan kaksi viikkoa ennen
ja kaksi viikkoa jälkeen synnytyksen.
Toinen peruste olla sitoutumatta määräykseen
on, että Suomessa äitiys- ja vanhempainrahan edellytyksenä on
asuminen Suomessa vähintään 180:n laskettua
aikaa välittömästi edeltäneen
päivän ajan. Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan,
että kansainvälisen liikkuvuuden lisäännyttyä tämä ehto
johtaa yhä useammin etuuksien epäämiseen
paitsi maahanmuuttajalta myös ulkomailla oleskelleilta
Suomen kansalaisilta. Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan
edelleen, että on asianmukaista selvittää sairausvakuutuslain
tämän ehdon muuttamista ainakin niissä tapauksissa,
joissa Suomessa pysyvästi asuva perhe tai henkilö on
oleskellut tilapäisesti ulkomailla ennen synnytystä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamaansa selvitykseen viitaten,
että tilapäisesti ulkomailla olevien Suomen kansalaisten
osalta asiaan vaikuttaa sairausvakuutuslain ohella myös
laki asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta (1573/1993), jonka 4 §:n mukaan ulkomailla
tilapäisesti alle vuoden oleskelevaan Suomessa asuvaan
henkilöön sovelletaan pääsääntöisesti
Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä. Saman
lain 7 §:n mukaan yli vuoden ulkomailla asuvaan henkilöön
voidaan hakemuksesta edelleen soveltaa Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä,
jos henkilöllä on kiinteät siteet Suomeen
ja jos hän täyttää muut 7 §:ssä mainitut
ulkomailla työskentelyyn tai opiskeluun liittyvät
edellytykset. Vastaavasti mainitun lain 8 §:n mukaisesti tällaisen
henkilön perheenjäseneen sovelletaan pääsääntöisesti
Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tarpeellisena selvittää,
ovatko mainitun lain aikarajat nykytilanteessa tarkoituksenmukaisia.
Artiklan 3 kohdan määräys koskee
imetysvapaata. Hallituksen esityksen mukaan Suomen sitoutuminen
tähän määräykseen ei
ole tarpeellista maamme äitiys- ja vanhempainvapaiden pituudet
huomioon ottaen. Perustuslakivaliokunta huomauttaa lausunnossaan,
että lakisääteisen palkallisen imetysvapaan
puuttumisen takia perheillä ei ole vapaata valintamahdollisuutta
siitä, käyttääkö vanhempainlomaa äiti
vai isä. Imetysvapaan turvaaminen työhön
palaaville äideille olisi perustuslakivaliokunnan mielestä omiaan edistämään
isien vanhempainlomaoikeuden käyttöä ja
siten sukupuolten tasa-arvoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta huomauttaa lausunnossaan (StVL
4/2002 vp), että äitiys- ja perhevapaita
koskevia säännöksiä pyritään
parhaillaan kehittämään siihen suuntaan,
että perheet voisivat nykyistä vapaammin valita,
missä määrin äiti ja isä jakavat
alusta alkaen vastuuta lapsen hoidosta. Lausunnossaan sosiaali-
ja terveysvaliokunta toteaa, että mainitut perheiden valinnan
vapautta lisäävät toimet tukevat sitä, että myös
Suomessa työelämän ehtoja kehitetään
työmarkkinaosapuolten ja hallituksen yhteistoimin niin,
että imetysvapaa mahdollistetaan työhön
osallistuville äideille. Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
yhtyy lausunnossaan (TyVL 2/2002 vp)
perustuslakivaliokunnan sekä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausunnoissa esitettyihin kantoihin imetysvapaan mahdollistamisesta,
mutta korostaa kuitenkin, että imetysvapaan mahdollisen
käytön tulisi perustua perheiden omaan valintaan
eikä imetysvapaan mahdollistamisella ole tarkoitus rohkaista
kovenevaa kilpailua työmarkkinoilla siten, että äidit
käytännössä pakotettaisiin tulemaan
töihin mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamiinsa lausuntoihin viitaten,
että valtioneuvoston tulisi yhteistyössä työmarkkinaosapuolten
kanssa selvittää mahdollisuudet sitoutua myös
uudistetun peruskirjan 8 artiklan 3 kohtaan imetysvapaista.
Suomi ei hallituksen esityksen mukaan sitoutuisi uudistetun
peruskirjan äitiyssuojelua kaivostyössä ja
muussa vaarallisessa työssä koskevaan 8 artiklan
5 kohtaan, koska Suomen lainsäädäntö ei
sisällä kohdan edellyttämää yksilöityä kieltoa
raskaana olevien naisten, äskettäin synnyttäneiden
naisten ja imettävien äitien työskentelystä maanalaisessa
kaivostoiminnassa tai muussa vaarallisessa työssä.
Hallituksen esityksen mukaan Suomen lainsäädäntö takaa
kuitenkin hyvän suojan tällaisissa töissä työskenteleville
raskaana oleville ja imettäville naisille.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan lausunnon mukaan
hallituksen esityksen tulkintaa, jonka mukaan sopimusmääräys
edellyttäisi nimenomaista raskaana olevien naisten, äskettäin
synnyttäneiden naisten sekä imettävien äitien
ryhmään kohdistuvaa lainsäädäntöä,
voidaan pitää liian ahtaana.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan mukaan Suomen lainsäädännön
voidaan katsoa asiallisesti sisältävän
8 artiklan 5 kohdassa tarkoitetun suojan. Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan mukaan
meneillään olevan työturvallisuuslain kokonaisuudistuksen
yhteydessä kansallista lainsäädäntöämme
voidaan tarvittaessa tältä osin myös
selkiyttää. Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
katsoo lausunnossaan, että Suomi voisi sitoutua 8 artiklan
5 kohtaan jo sopimuksen ratifioinnin yhteydessä. Ulkoasiainvaliokunta
katsoo, että kysymys Suomen sitoutumisesta 8 artiklan 5
kohtaan tulee selvittää edellä mainittu työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan kanta huomioon ottaen.
Uudistetun peruskirjan soveltamiseen Suomessa liittyviä kysymyksiä
Säteilyloma.
Hallitus ehdottaa, että Suomi sitoutuisi uudistetun
peruskirjan 2 artiklan 4 kohtaan, jonka mukaan vaarallisiin tai
terveydelle haitallisiin ammatteihin liittyvät vaaratekijät
tulee poistaa ja, silloin kun niitä ei ole mahdollista poistaa
tai vähentää riittävästi,
on näissä ammateissa työskentelevien
työaikaa lyhennettävä tai annettava ylimääräistä palkallista
lomaa. Peruskirjan vastaava kohta, johon Suomi on jo tällä hetkellä sitoutunut,
edellyttää vain työajan lyhentämistä tai
ylimääräisen palkallisen loman myöntämistä,
ei sen sijaan nimenomaisesti vaaratekijöiden poistamista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ns. säteilyloman
myöntämisestä sairaaloissa säteilylle
altistuville työntekijöille on tehty Suomeen sopimuspuolena
kohdistuva vuoden 1995 lisäpöytäkirjan
(SopS 75—76/1998) mukainen järjestökantelu.
Sopimuksen tulkinnasta vastaava sosiaalisten oikeuksien komitea
päätyi lokakuussa 2001 antamassaan raportissa
siihen, että sairaaloiden erityisten säteilylomien
poistaminen ei ole sopusoinnussa peruskirjan 2 artiklan 4 kohdan
kanssa. Asiaa koskevassa päätöksessään Euroopan
neuvoston ministerikomitea ei antanut Suomelle suositusta, vaan
hyväksyi päätöslauselman, jossa
korostetaan Suomen hallituksen ensisijaista tavoitetta poistaa ionisoivan
säteilyn aiheuttamat vaarat työssä.
Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta toteaa lausunnossaan
(TyVL 2/2002 vp), että ionisoivan säteilyn
aiheuttamia vaaroja terveydenhuoltoalan töissä ei
toistaiseksi ole pystytty poistamaan, vaan valiokunnan saaman selvityksen
mukaan potilaiden kannalta tehokkaiden uusien hoito- ja tutkimusmenetelmien
käyttö on jopa lisännyt henkilöstön
säteilyaltistusta. Työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
toteaa tästä syystä pitävänsä tärkeänä,
että hallitus yhteistyössä asianomaisten
työmarkkinajärjestöjen kanssa selvittää,
onko tarpeen ryhtyä toimiin lainsäädännön
muuttamiseksi siten, että ionisoivalle säteilylle
altistuvan terveydenhuoltohenkilöstön oikeus ylimääräiseen
palkalliseen lomaan turvataan. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy tähän
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnan kantaan ja pitää tärkeänä,
että kysymys selvitetään ottaen huomioon
uudistetun peruskirjan asema Suomea sitovana kansainvälisenä sopimuksena.
12 artikla.
Uudistetun peruskirjan 12 artikla koskee oikeutta sosiaaliturvaan.
Suomi on sitoutunut peruskirjan 12 artiklaan, joten hallitus esittää sitoutumista
myös uudistetun peruskirjan vastaavaan artiklaan. Ero voimassaolevaan
peruskirjaan on se, että uudistetussa peruskirjassa todetaan
sosiaaliturvan taso määriteltävän
Euroopan sosiaaliturvakoodin perusteella. Hallituksen esityksessä todetaan,
ettei Suomessa ole tehty selvityksiä siitä, vastaako
Suomen sosiaaliturvajärjestelmä sosiaaliturvakoodin
vaatimaa tasoa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnossa (StVL 4/2002
vp) todetaan, että Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
etuuksien tasoja suhteessa koodin tasovaatimuksiin verrataan parhaillaan työryhmässä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on saanut sosiaali- ja terveysministeriöltä selvitystä
siitä,
miltä osin Suomen sosiaaliturvan katsotaan täyttävän
sosiaaliturvakoodin vaatiman tason ja miltä osin Suomen
sosiaaliturvajärjestelmään näyttää Euroopan
sosiaaliturvakoodin määrittelemän sosiaaliturvan
osalta liittyvän ongelmakohtia. Ulkoasiainvaliokunta yhtyy
sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausunnon kantaan, jonka mukaan
on välttämätöntä, että lainsäädäntöä niiden
etuuksien osalta, jotka eivät täytä Euroopan
sosiaaliturvakoodin edellyttämää tasoa, kehitetään
määrätietoisesti etuuksien saattamiseksi
vaaditulle tasolle ja siten sosiaaliturvamme tasoa pyritään
uudistetun peruskirjan 12 artiklan 3 kohdan mukaisesti asteittain
nostamaan.
13 artiklan 4 kohta.
Uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan 13 artiklan 4 kohdassa
ulotetaan artiklan soveltaminen sosiaaliavustuksen ja lääkinnällisen
avun osalta myös niihin muiden sopimuspuolten kansalaisiin,
jotka oleskelevat laillisesti toisen sopimuspuolen alueella. Suomen
tulee sitoutua noudattamaan tätä artiklaa, koska
Suomi on hyväksynyt alkuperäisen peruskirjan tältä osin.
Peruskirjan on katsottu edellyttävän, että sopimusvaltiot
takaavat artiklan tarkoittaman avun ja sairaudenhoidon nimenomaan
subjektiivisena oikeutena. Perustuslakivaliokunnan lausunnossa (PeVL
4/2002 vp) todetulla tavalla asialla on näin
ollen kiinteä yhteys perustuslain 19 §:n 1 momentin
säännöksiin.
Sopimusmääräysten taustana on Euroopan neuvoston
vuonna 1953 tekemä sosiaali- ja lääkintäapua
koskeva eurooppalainen yleissopimus, jota Suomi ei ole hyväksynyt.
Mainittu yleissopimus sääntelee viimesijaisen
toimeentuloturvan ja lääkintäavun lisäksi
oikeutta maahan jäämiseen ja karkottamisen edellytyksiä.
Peruskirjan 13 artiklan 4 kohtaa on yleissopimuksen valossa tulkittu
niin, ettei toimeentulotuen tarvitse olla sisällöltään
tai tasoltaan samanlaista kuin maassa pysyvämmin asuville
tai työskenteleville henkilöille. Hyväksyttävää on
ollut kotimatkan korvaaminen välttämättömine
liitännäismenoineen.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa todetaan, että Suomen
jättäytymisestä vuoden 1953 yleissopimuksen
ulkopuolelle seuraa, että on kyseenalaista, mahdollistaako
peruskirjan 13 artiklan 4 kohta sellaisenaan erilaisen tukikäytännön Suomessa
tilapäisesti oleskeleville. Perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan esimerkiksi Viroon nähden tilanne muodostuu sellaiseksi, että peruskirjan
mukainen henkilöpiirin laajennus ei koske Virossa tilapäisesti
olevia suomalaisia, koska Viro ei ole ratifioinut 13 artiklan 4 kohtaa.
Suomessa tilapäisesti oleskelevat virolaiset puolestaan
ovat ilman yleissopimuksesta johtuvia rajoituksia oikeutettuja toimeentulotukeen
ja kiireiseen lääkinnälliseen apuun.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa perustuslakivaliokunnan kantaan viitaten,
että valtioneuvoston tulee selvittää pikaisesti,
tulisiko Suomen liittyä vuoden 1953 yleissopimukseen.
15 artikla.
Vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan 15 artiklan
3 kohdan mukaan sopimuspuolet sitoutuvat edistämään
vammaisten henkilöiden työhönpääsyä ja
työssäpysymistä työnantajia
kannustavilla keinoilla ja sovittamaan työolot vammaisten
tarpeisiin. Esityksessä todetaan, että lainsäädäntömme
vastaa määräyksen vaatimuksia. Ulkoasiainvaliokunta
pitää sosiaali- ja terveysvaliokunnan lausuntoon
(StVL 4/2002 vp) viitaten tärkeänä,
että vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutumista
lainsäädännön toimeenpanossa
nykyisestä parannetaan.
Perustuslakivaliokunnan lausunto
Perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 4/2002
vp) mukaan peruskirja sisältää useita
sellaisia lainsäädännön alaan
kuuluvia määräyksiä, joita hallitus
ehdottaa Suomen pitävän itseään sitovina,
joten uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja vaatii eduskunnan
hyväksymisen. Perustuslakivaliokunnan kannan mukaan eduskunnan
hyväksyminen tarvitaan myös peruskirjan III osan
A artiklan 2 kappaleessa tarkoitetulle ilmoitukselle niistä peruskirjan
mainitun artiklan 1 kappaleen b ja c kohdan mukaan valinnaisista artikloista,
joita Suomi sitoutuu noudattamaan.
Sosiaalisen peruskirjan määräykset
ovat perustuslakivaliokunnan mukaan sopusoinnussa perustuslain 2
luvussa turvattujen perusoikeuksien kanssa. Peruskirjan määräykset
eivät perustuslakivaliokunnan mielestä ole myöskään
ongelmallisia perustuslain muidenkaan kohtien kannalta, joten peruskirjan
hyväksymisestä päätetään äänten
enemmistöllä.
Perustuslakivaliokunta on lausunnossaan toistanut aiemman kantansa,
jonka mukaan on vaikea nähdä perusteita sille,
että voimaansaattamislain 2 §:n mukaisia tarkempia
säännöksiä annetaan tasavallan
presidentin eikä valtioneuvoston asetuksella. Perustuslakivaliokunta
pitää tärkeänä valtuutussäännöksen
muuttamista siten, että tarkempia säännöksiä annetaan
valtioneuvoston asetuksella. Ulkoasiainvaliokunta ehdottaa voimaansaattamislain
2 §:n muuttamista perustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti.
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa esitetään
harkittavaksi, tulisiko järjestökanteluja koskevan
lisäpöytäkirjan voimaansaattamislain (653/1998)
muuttamista harkita peruskirjan hyväksymisen yhteydessä niin,
että laki ilmaisee kaikkien uudistettuun peruskirjaan kohdistuvien
Suomen sitoumusten olevan järjestökantelumenettelyn
piirissä. Lisäpöytäkirjan 4
artiklassa todetaan, että kantelun on kohdistuttava asianomaisen
sopimuspuolen hyväksymään peruskirjan
määräykseen. Uudistetun peruskirjan IV osan
D artiklassa todetaan, että lisäpöytäkirjan määräyksiä järjestökantelujen
järjestelmästä sovelletaan uudistetusta
peruskirjasta annettuihin sitoumuksiin niiden valtioiden osalta,
jotka ovat ratifioineet mainitun lisäpöytäkirjan.
Mainittu lisäpöytäkirjan voimaansaattamislaki
on luonteeltaan puhdas ns. blankettilaki. Se ei siten nykyisin voimassa
olevassa muodossaan sisällä viittausta Euroopan
sosiaaliseen peruskirjaan tai sen voimaansaattamislakiin. Ottaen
huomioon uudistetun peruskirjan ja lisäpöytäkirjan edellä mainitut
määräykset, joiden nojalla järjestökantelumenettelyä sovelletaan
uudistettuun lisäpöytäkirjaan, sekä lisäpöytäkirjan
voimaansaattamislain normaalia Suomen valtiosopimusten voimaansaattamiskäytäntöä vastaavan
kirjoittamistavan ulkoasiainvaliokunta ei esitä lisäpöytäkirjan
voimaansaattamislain muuttamista uudistetun peruskirjan hyväksymisen
yhteydessä.
Ulkoasiainvaliokunta on korjannut virheellisen lain vahvistamispäivämäärän
2. lakiehdotuksen 1 §:ssä.