Perustelut
Avoin taivas -sopimus on jatkoa tavanomaisia aseita Euroopassa
(TAE) koskevan sopimuksen puitteissa sovituille todentamistoimille.
Sopimus allekirjoitettiin 1992, ja se on ollut kansainvälisesti
voimassa vuoden 2002 alusta lähtien. Suomi ja Ruotsi,
jotka olivat siihen saakka olleet sopimuksen tarkkailijoina, hakivat
sen jälkeen sopimuksen jäsenyyttä. Suomen
hallitus on turvallisuuspoliittisissa selonteoissaan vuosina 1995
ja 2001 ilmaissut Suomen aikomuksen liittyä sopimukseen.
Avoin taivas -sopimusta on kuvattu laajimmaksi kansainväliseksi
yritykseksi avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi.
Valiokunta korostaa, että sopimuksella edistetään
valtioiden välistä luottamusta antamalla kaikille
sopimuspuolille välitön mahdollisuus kerätä tietoja
asevoimista ja asevalvontasopimusten noudattamiseen liittyvistä tiedoista.
Euroopassa toimeenpantavia sotilaallisia luottamusta lisääviä toimia
toteutetaan nykyisin Wienin LTL-asiakirjan (luottamusta ja turvallisuutta
lisäävät toimet) ja muiden ETYJin Turvallisuusfoorumin
puitteissa neuvoteltujen yhteistyöjärjestelyjen
mukaisesti. Avoin taivas -sopimuksen perimmäisen
tarkoituksen mukaisesti sopimus on nähtävä nimenomaan
yhtenä luottamusta lisäävänä toimena.
Esityksen mukaan sotilaallisesti liittoutumattomana maana Suomi
ei ole TAE-sopimuksen sopimuspuoli eikä osallistu sen
puitteissa suoritettaviin tarkastuksiin. Avoin taivas -sopimuksen
tavoitteena on, että kuvauslennoilla saatavilla tiedoilla
voidaan todentaa muun käytettävissä olevan
sotilaallisen tiedon paikkansapitävyyttä sekä osaltaan
havaita ilmoittamattomia muutoksia sotilaallisissa rakenteissa.
Valiokunta toteaa, että toisin kuin muut järjestelyt
sopimus kattaa myös Yhdysvaltojen alueen. Suomen kaltaiset
pienet valtiot, joilla ei ole omia valvontasatelliitteja, saavat
Avoin taivas -sopimuksen kautta siten riippumattoman mahdollisuuden
merkityksellisen sotilaallisen tiedon hankintaan. Aikaisemmilla
asevalvonta- tai LTL-toimilla hankittavat tiedot eivät
sisältäneet ilmakuva-aineistoa. Ilmakuva-aineistoa
on mahdollista hankkia myös kaupallisina satelliittikuvina.
Valiokunta korostaa kuitenkin, että saadun selvityksen
mukaan Avoin taivas -järjestelmällä saatavan
tiedon etuna kaupallisiin satelliittikuviin verrattuna on Avoin
taivas -kuvien alhaisempi hinta, huomattavasti suurempi erotuskyky
sekä kuvien saatavuus ja oikea-aikaisuus. Valiokunnan
mielestä Avoin taivas -järjestely lisää avoimuutta
Suomen lähialueilla ja palvelee siten Suomen turvallisuusetuja.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sopimuksen soveltamista myös
Euroopan unionin turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämisessä,
konfliktinestossa ja unionin kriisinhallintarakenteiden palveluksessa
tutkitaan. Esillä on ollut myös mahdollisuus
soveltaa sopimusta tiedonhankinnassa konfliktialueilla sekä ympäristön
tilan tarkkailussa. Valiokunta pitää näitä kehityshankkeita
myönteisinä ja perusteltuina.
Esityksen mukaan sopimuspuolilla on oikeus suorittaa tarkkailulentoja
toisten sopimuspuolten alueella ennalta laadittujen lentosuunnitelmien
mukaisesti sekä velvollisuus vastaanottaa tällaisia
tarkkailulentoja alueellaan ja kauttakulkulentoja kansainvälisiä lentoliikennereittejä
pitkin.
Sopimus antaa siten Suomelle mahdollisuuden lyhyellä varoitusajalla
suoritettaviin lentoihin myös lähialueillamme.
Valiokunta toteaa, että tarkkailuilma-aluksella tarkoitetaan
sopimuksessa aseistamatonta alusta, joka on varustettu sovituilla
kuvausjärjestelmillä. Lennoilla voidaan tarkkailla
ja kuvata kohteita koko tarkkailtavan valtion alueella. Tarkkailulentojen
määrää rajoitetaan sopimuksessa
kiintiöillä. Sopimuspuolen tulee määritellä Avoin
taivas -lentokentät ja maahantulo- ja maastapoistumispaikat.
Sopimuksen mukaan lennoilta saatavat tiedot ovat kaikkien sopimusvaltioiden
käytettävissä ja sopimuspuolilla on
siten mahdollisuus ostaa toisiltaan lennoilla hankittua ilmakuvamateriaalia.
Ottaen huomioon, että sopimus mahdollistaa tarkkailulennot
myös Ahvenanmaan ilmatilassa Ahvenanmaan maakuntahallitukselle
on itsehallintolain (1144/1991) nojalla annettu tieto
marraskuussa 2001 Suomen aikomuksesta liittyä sopimukseen.
Valiokunta katsoo, että Avoin taivas -sopimus ja Ahvenanmaan
saarten linnoittamattomuudesta ja neutralisoimisesta tehty sopimus
(Ahvenanmaa-sopimus, SopS 1/1922) eivät ole keskenään
ristiriidassa. Avoin taivas -sopimuksen voidaan valiokunnan mielestä katsoa osaltaan
vahvistavan myös Ahvenanmaa-sopimuksen valvontaa. Valiokunta
muistuttaa, että Avoin Taivas -sopimuksen kansainvälisen
uskottavuuden kannalta on tärkeää, ettei
jäsenvaltioille suotu sopimuksessa mahdollisuutta alueellisiin
rajoituksiin. Avoin taivas -sopimuksen mukaan (VI artikla, II osa)
lennosta tehtävässä tehtäväsuunnitelmassa
määritellään tarkkailulento,
jolla voidaan tarkkailla kohteita koko tarkkailtavan valtion alueella,
mukaan lukien alueet, jotka tarkkailtava valtio on nimennyt vaaralliseksi
ilmatilaksi. Ilmatilaa koskevat ilmoitukset ja tiedot on määritetty
sopimuksen liitteessä I. Ne koskevat vain lentoturvallisuutta,
ja lentoturvallisuuden takaamiseksi sopimuspuolet ilmoittavat toisille
sopimuspuolille esimerkiksi ydinvoimalat ja suurkaupungit. Valiokunta
korostaa, että sopimus sallii myös näiden alueiden
ylittämisen ja tarkkailun, kun noudatetaan lentoturvallisuuden
takaavia lentokorkeuksia ja muita määräyksiä.
Ahvenanmaan ilmatila ei saadun selvityksen mukaan ole vaarallista
ilmatilaa. Jos Suomeen tehtävä Avoin taivas -lento
suuntautuu Ahvenanmaalle, tullaan siitä esityksen mukaan
ilmoittamaan tehtäväsuunnitelman esittämisen
jälkeen Ahvenanmaan maakuntahallitukselle ja maaherralle.
Esityksen mukaan on kuitenkin epätodennäköistä,
että Ahvenanmaa valittaisiin tarkkailulentojen kohteeksi.
Ilmoitus Suomen liittymisaikomuksesta Avoin Taivas -sopimukseen
annettiin myös Ahvenanmaa-sopimuksen sopimuspuolille joulukuussa
2001. Ilmoituksessa todettiin, että Ahvenanmaa- ja Avoin
taivas -sopimusten päämäärät
ovat sopusoinnussa, eikä ristiriitaa sopimusten välillä ole.
Ahvenanmaan maakuntahallitus on ilmoittanut, että se pitää tarpeellisena,
että Avoin taivas -sopimuksen sopimuspuolia muistutetaan
Suomea sitovasta Ahvenanmaata koskevasta järjestelystä.
Esityksen mukaan tarkoituksena on, että Suomi Avoin taivas
-sopimuksen neuvoa-antavassa toimikunnassa ilmoittaa muille sopimuspuolille
Ahvenanmaa-sopimuksen voimassaolosta. Valiokunta korostaa Ahvenanmaan
kansainvälisoikeudellisen aseman vakiintumista ja pitää tärkenä,
että tällainen ilmoitus tehdään
toimikunnassa. Ahvenanmaa on demilitarisoitu ja puolueeton alue,
mikä valiokunnan mielestä on osaltaan luottamusta
lisäävä järjestely. Ahvenanmaan
maakuntahallitus on ilmoittanut puoltavansa Suomen liittymistä sopimukseen.
Valiokunta yhtyy esityksen kantaan, että liityttäessä vastaavan
kaltaisiin kansainvälisiin sopimuksiin on erikseen arvioitava
Ahvenanmaa-sopimuksen suhdetta tällaisiin sopimuksiin.
Valiokunta toteaa, että esityksen mukaan sopimuksen
täytäntöönpano edellyttää lisäresursseja
puolustushallinnolle henkilöstön valmiuden luomiseen
ja ylläpitämiseen sekä kuva-aineiston
hankintaan ja käsittelyyn. Suomen ar-vioidun lentokiintiön
puitteissa lisäkustannukset lentotoiminnasta, ilmakuvista
ja asiantuntijoiden osallistumisesta teknisten ryhmien kokouksiin
ovat noin 0,75—1,25 miljoonaa euroa viisivuotiskautta
kohden. Arvioon sisältyvät esityksen mukaan aloitusvaiheen
kertaluonteiset laitehankinnat. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tarvittavat lisäresurssit on jo sisällytetty
puolustusministeriön talousarvioon. Sopimuksen toisen
vaiheen kuvausjärjestelmien käyttöön
siirtymisestä aiheutuvia kustannuksia ei ole esityksen
mukaan voitu tässä vaiheessa tarkemmin arvioida.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.