Perustelut
Yleistä
Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on demokratian ja oikeusvaltion
olennainen osa. Ihmisoikeuksien edistäminen tai
niiden loukkaaminen vaikuttaa olennaisesti myös kansainväliseen
turvallisuuteen ja kehitykseen. Ihmisoikeuksien tulee siten jatkossakin
olla Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan painopistealueita. Ulkoasiainvaliokunta
yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, että turvallisuuskehitys
ja ihmisoikeudet toteutuvat vain keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
On tärkeää, että YK:n vuoden
2015 jälkeisessä kehitysagendassa otetaan ihmisoikeudet
huomioon. Suomi osallistuu YK:ssa oikeusvaltiokysymyksiä edistävään
ryhmään ajaen oikeusvaltiokehityksen ihmisoikeusperustaisuutta
sekä tehtyjen sitoumusten toimeenpanoa. Selonteossa esitetään,
että oikeusvaltiokehitystä vahvistavia tavoitteita
tulee sisällyttää vuoden 2015 jälkeiselle
kehitysagendalle. Ihmisoikeuskysymysten käsitteleminen
eduskunnassa selontekomenettelyn kautta kuvastaa osaltaan niiden merkittävä asemaa
ja mahdollistaa koko eduskunnan osallistumisen Suomen ihmisoikeuspolitiikan
käsittelyyn.
Ihmisoikeusselonteko linjaa valtioneuvoston perus- ja ihmisoikeustoimintaa
kotimaassa ja kansainvälisesti. Selonteko korostaa tarvetta kansallisen
ja kansainvälisen toiminnan samansuuntaisuuteen ja johdonmukaisuuteen.
Selonteko keskittyy kokonaisuuksiin, joissa hallituksen toimintalinjan
kehittäminen ja täsmentäminen on ajankohtaista.
Selontekoon sisältyvät erilliset kehittämislinjaukset
sisältävät valtioneuvoston perus- ja
ihmisoikeustoiminnan uusia tai kehittyviä tavoitteita.
Valiokunta pitää puutteena sitä,
ettei selonteossa ole käsitelty sodankäynnin muutoksen
ja uuden aseteknologian haasteita perus- ja ihmisoikeuksille tai
rauhanvälitykselle. Valiokunta käsittelee näitä asiakokonaisuuksia
mietinnössään.
Perustuslaissa turvattujen perusoikeuksien, EU:n perusoikeuksien
ja kansainvälisissä sopimuksissa ja muissa asiakirjoissa
taattujen ihmisoikeuksien välillä on yhteys. Ulkoasiainvaliokunta
yhtyy lausuntovaliokuntien tavoin selonteossa korostettuun tarpeeseen
kansallisen ja kansainvälisen tavoitteenasettelun ja toiminnan samansuuntaisuudesta
ja johdonmukaisuudesta. Tämä edellyttää selonteossa
perus- ja ihmisoikeuksien kokonaisvaltaista käsittelyä myös
jatkossa.
Perus- ja ihmisoikeusvelvoitteiden puutteellinen tunnistaminen
ja täytäntöönpano ovat keskeisiä ongelmia
kaikkialla, myös Suomessa. Siksi tarvitaan rakentavaa vuoropuhelua
valvontaelinten ja hallitusten välillä sekä selkeitä suosituksia
ihmisoikeuksien toteutumisen edistämiseksi. Kansallinen
keskustelu on erityisen tarpeellista ihmisoikeusympäristön
muuttuessa.
Suomi jatkaa avointa ja rakentavaa vuoropuhelua Yhdistyneiden
kansakuntien ja eurooppalaisten ihmisoikeussopimuselinten kanssa.
Kansallisilla perus- ja ihmisoikeustoimijoilla, kuten ylimmillä laillisuusvalvojilla,
erityisvaltuutetuilla ja ihmisoikeuskeskuksella, tulee olla tarvittava
toimivalta ja riittävästi voimavaroja valvoa perus-
ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä vaikuttaa oikeuksien
tarjoaman suojatason kehittämiseen.
Vuoden 2009 selonteosta annettujen suositusten toimeenpano
Edellisen selonteon jälkeen Suomeen on perustettu ihmisoikeuskeskus,
joka on hallinnollisesti osa eduskunnan oikeusasiamiehen kansliaa.
Ihmisoikeuskeskus, eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia ja ihmisoikeuskeskuksen
valtuuskunta muodostavat Suomen kansallisen ihmisoikeusinstituution.
Joulukuussa 2014 Suomen kansalliselle ihmisoikeusinstituutiolle
myönnettiin korkein mahdollinen eli A-status. Sen myötä instituutiolla
on puheoikeus muun muassa YK:n ihmisoikeusneuvostossa.
Selonteko sisältää useita tärkeitä kehitysajatuksia,
esimerkiksi indikaattoreiden sekä perus- ja ihmisoikeuskasvatuksen
vahvistamisen osalta.
Valiokunnan edellisestä ihmisoikeusselonteosta antamassa
mietinnössä (UaVM 1/2010 vp)
esittämät suositukset: ihmisoikeuskeskuksen perustaminen,
kansallinen ihmisoikeuksien toteuttamista koskeva toimintaohjelma,
Suomen aloitteellisuus tehokkaan EU:n sisäisen ihmisoikeuspolitiikan
luomiseksi on toteutettu.
Humanitaarisen avun kohdentamisesta lapsiin voidaan todeta,
että Suomen humanitaarisen avun linjauksen mukaisesti (2012)
humanitaarinen apu kanavoidaan YK-järjestöjen,
kansainvälisen Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeen
sekä EU-komission humanitaarisen ja pelastuspalvelun pääosaston
(DG ECHO) sertifioimien kotimaisten järjestöjen
kautta. Apu perustuu humanitaarisiin periaatteisiin ja kansainväliseen
humanitaariseen oikeuteen ja sitä annetaan yksinomaan tarpeeseen
perustuen, ei poliittisista, sotilaallisista tai taloudellisista
lähtökohdista käsin. Avun antamisen edellytyksenä on
ao. järjestön tarvearvioitu apuvetoomus, ja se kohdennetaan
löyhästi korvamerkattuna joko maittain tai alueellisesti.
Suomen avun painopiste on köyhimmissä kehitysmaissa
ja se kohdistuu haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten avustamiseen.
Suomi edellyttää, että rahoittamamme
järjestöt kiinnittävät erityishuomiota
haavoittuvien ryhmien, kuten vammaisten ja lasten, oikeuksiin ja
tarpeisiin. Kaikkien Suomen tukemien järjestöjen avunsaajien
joukossa on paljon lapsia ja nuoria, ja suoraan heihin kohdistuvaa
humanitaarista apua on kuluvalla hallituskaudella kanavoitu Unicefin
ja Suomen pelastakaa lapset -järjestön kautta
yhteensä n. 37 MEUR.
Kansainvälinen humanitaarinen järjestelmä on
kehittynyt ja toimii tehokkaammin kuin aiemmin, mutta myös
avun tarve on kasvanut ja tulee todennäköisesti
kasvamaan jatkossakin. YK:n alaisten järjestöjen
humanitaarisen avun budjetti on kasvanut 600 % viimeisten
kymmenen vuoden aikana.
Valiokunnan esille nostama panostaminen vähemmistöjen
asemaan kansainvälisesti ja vähemmistöjen
oikeuksien ja yhdenvertaisuuden toteuttaminen on nostettu nyt käsiteltävän
selonteon yhdeksi pääteemaksi.
Valiokunta toistaa aiemmin esittämänsä kannan,
että se haluaa jatkossa tarkempaa selvitystä siitä,
miten kohdemaiden ihmisoikeustilanne ja siinä tapahtuvat
muutokset vaikuttavat Suomen kahdenväliseen kehitysapuun.
Kansainvälinen ihmisoikeustoiminta
Suomi tukee YK:n ja alueellisten järjestöjen
ihmisoikeuselinten riippumattomuutta ja toimivaltuuksia sekä rahoittaa
taloudellisten voimavarojensa puitteissa niiden toimintaa. Kansainvälistä ihmisoikeuspolitiikkaa
toimeenpannaan ensisijaisesti Euroopan unionin kautta. Valiokunta muistuttaa,
että Yhdistyneet kansakunnat ja sen ihmisoikeusjärjestelmä muodostavat
kuitenkin perustan ihmisoikeuksien kansainväliselle suojelemiselle
ja edistämiselle sekä kansallisen täytäntöönpanon
valvonnalle.
Viimeaikaisessa kansainvälissä keskustelussa
ihmisoikeusperiaatteiden universaalisuutta kohtaan on esitetty kritiikkiä.
Selonteossa esiintuotu huoli ihmisoikeuksien kyseenalaistamisesta
on valiokunnan mielestä aiheellinen. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi toimii sen hyväksi, että YK:n
ihmisoikeussopimuksiin liittyvät valvontajärjestelmät
ja muut vastaavat mekanismit saavat toimintaansa riittävän
resursoinnin. Tukea on järkevää suunnata
myös työlle, jota kansalaisjärjestöt
tekevät vaihtoehtoisten raporttien ja ihmisoikeuksia edistävien
suositusten laatimiseksi ja ihmisoikeusdialogin käymiseksi
kansallisesti ja YK:n eri foorumeilla (ml. UPR). Järjestöt
pitävät eri keinoin yllä dialogia ihmisoikeuksista
ja osaltaan osoittavat, että näkemystä ihmisoikeuksien
universaaliudesta kannatetaan yli kulttuurirajojen.
Kun kansalaisyhteiskunnan tila on monissa maissa kaventunut,
ei valtioihin vetoaminen perinteisillä ihmisoikeusvetoomuksilla
välttämättä takaa ihmisoikeustyötä tekevien
henkilöiden turvallisuutta. Järjestöjen
alueellinen yhteistyö vähentää niiden
työhön liittyviä turvallisuusriskejä ja
lisää toiminnan vaikuttavuutta. Valiokunnan mielestä olisi
hyvä kartoittaa uusia tukimuotoja tai -kanavia, jotta järjestöjä voitaisiin edelleen
tukea rajoituksista huolimatta. EU:n ja muiden kansainvälisten
organisaatioiden ihmisoikeuspuolustajia koskevilla ohjeistuksilla
voi olla suuri merkitys paikalliselle ihmisoikeustyölle
maissa, joissa ihmisoikeusloukkaukset ovat yleisiä. Suomen
pitäisi yhdessä muiden EU-maiden kanssa huolehtia
EU:n ihmisoikeuspuolustajia koskevaan ohjeistukseen liittyvästä tiedottamisesta.
Ihmisoikeusalan kansalaisjärjestöillä ja
tutkimuslaitoksilla on asiantuntemusta ja toimintamahdollisuuksia,
jotka täydentävät ja tukevat viranomaisten
työtä. Valiokunnan näkemyksen mukaan
ulkoasiainhallinnon on hyvä selvittää, miten
se voi vahvistaa eri keinoja tukea kansalaisjärjestöjen
työtä ihmisoikeuksien hyväksi niissä maissa,
joissa ihmisoikeuksien toteutuminen on puutteellista. Eri keinoja
ovat mm. edustustojen tuki ihmisoikeuspuolustajille taloudellisesti
ja käytännön yhteistyön kautta,
muun taloudellisen tuen lisääminen ihmisoikeuspuolustajien
työlle sekä kansalaisyhteiskunnan vaikutusmahdollisuuksien
painottaminen YK:n ja vastaavilla foorumeilla.
Kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan hoitamiseen tulee
osoittaa riittävät voimavarat. Rajallisten voimavarojen
johdonmukainen ja vaikuttava käyttö edellyttää tavoitteiden
priorisointia. Järjestelmällinen ja tehokas toiminta
ihmisoikeuksien edistämiseksi edellyttää yhteistyötä viranomaisten
ja kansalaisyhteiskunnan välillä. Selonteon mukaan
kansalaisjärjestöillä on kansainvälisesti
kasvava merkitys kansainvälisten normiston kehittämisessä,
ihmisoikeuksien toteutumisen seurannassa sekä kansalaisten
vaikutuskanavana. Sopimusten valmistelu- ja ratifiointiprosessi
tulee järjestää osallistavasti.
Jos Suomi haluaa vahvistaa ihmisoikeuspolitiikkaansa, on tärkeää,
että globaalin ihmisoikeustyön toimintaedellytyksiä ja
Suomen asemaa globaalilla kentällä arvioidaan
strategisesti. Tältä kannalta on järkevää,
että ulkoasiainhallinto jatkaa ihmisoikeusstrategia-asiakirjan
ja -toimintaohjelman laatimista jatkossakin.
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy lausuntovaliokuntien tavoin selonteossa
esitettyyn näkemykseen, että taloudellisten, sosiaalisten
ja sivistyksellisten oikeuksien (TSS) edistämisen tulee
tapahtua samanaikaisesti kansalais- ja poliittisten oikeuksien toteuttamisen
kanssa. TSS-oikeuksien osalta haavoittuvat ryhmät, naiset,
lapset, vammaiset ja vähemmistöt tulisi asettaa
etusijalle. Terveellinen ympäristö ml. biodiversiteetti on
osa näiden oikeuksien edistämistä.
Euroopan unioni
Perusoikeuskirja sai Lissabonin sopimuksen myötä oikeudellisesti
sitovan luonteen ja tasavertaisen oikeudellisen arvon perussopimusten kanssa.
Tämän seurauksena perusoikeuskirjan merkitys on
kasvanut EU:n toimielinten toiminnassa, erityisesti lainsäädännön
valmistelussa. Samalla EU-tuomioistuimien rooli perus- ja ihmisoikeuksien
turvaamisessa on vahvistunut sen tulkitessa EU:n perusoikeuskirjaa
oikeuskäytännössään.
EU:n perusoikeusulottuvuuden vahvistamisen voidaan arvioida edelleen
vahvistavan sekä kansalaisten luottamusta EU:n toimiin
että jäsenvaltioiden keskinäistä luottamusten
toistensa oikeusjärjestelmiin.
Talouskriisillä on eräissä jäsenvaltioissa
ollut merkittäviä perus- ja ihmisoikeuksien, erityisesti
taloudellisten, sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien toteutumista
heikentäviä vaikutuksia. Tällä hetkellä merkittävä ongelma
EU:n perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta on niitä koskevat
oikeudenloukkaukset eräissä jäsenvaltioissa,
mukaan lukien romanien kohtelu. Valiokunnan näkemyksen
mukaan EU:ssa tulisi nykyistä määrätietoisemmin
löytää keinoja puuttua jäsenvaltiotasolla
tapahtuviin oikeudenloukkauksiin jäsenvaltioiden ja EU:n
toimivaltoja samalla arvioiden. Suomi on pyrkinyt aktiivisesti vaikuttamaan
oikeusvaltioperiaatteen toteutumisen varmistavien menettelyjen luomiseen
EU-tasolla. Näitä ongelmia tulisi nostaa esille
neuvoston oikeusvaltiodialogissa sekä perusoikeusviraston
toteuttaman syrjintäseurannan yhteydessä.
EU:n perusoikeusvirasto perustettiin vuonna 2007. Selonteossa
todetaan Suomen katsovan, että perusoikeusviraston toimivaltuuksia
tulisi laajentaa kattamaan koko unionin toimiala ja perusoikeuskirja.
Selonteossa esitetään lisäksi, että viraston
roolia tulisi kehittää siihen suuntaan, että se
olisi mahdollisimman lähellä nk. Pariisin periaatteiden
mukaista ihmisoikeusinstituutiota. Mikäli tällä viitataan
myös valvontavaltuuksiin, toteaa valiokunta asian vaativan
perusteellisempaa analyysiä ja pohdintaa.
Perusoikeusviraston mandaattia olisi valiokunnan mielestä tärkeää vahvistaa.
Ei voida pitää kestävänä,
ettei perusoikeusviraston toimivalta ulotu poliisin ja oikeuslaitoksen
toimintaan. Oikeusvaltion vaalimisen osalta ei tarvita uusia instrumentteja — paitsi
poliittisia, vaan perusoikeusvirasto voi huolehtia tästä tehtävästä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että virasto kytketään nykyistä kiinteämmin
ja johdonmukaisemmin EU-säädösehdotusten
ennakolliseen perusoikeusarviointiin. Virastolla olisi perusteltua olla
oikeus myös oma-aloitteisesti antaa lausuntoja perussopimusten
antamissa rajoissa.
Euroopan neuvosto
Euroopan neuvoston perustehtävä on ihmisoikeuksien,
moniarvoisen demokratian ja oikeusvaltioperiaatteen edistäminen.
Euroopan neuvostolla on keskeinen rooli ihmisoikeuksien normatiivisessa
kehittämisessä ja valvonnassa Euroopan alueella.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toiminta on tehostunut pitkäjänteisen
reformityön avulla. Valiokunta pitää myönteisenä Suomen
tavoitetta lisätä kansalaisyhteiskunnan osallistumismahdollisuuksia
Euroopan neuvoston toiminnan kehittämiseen. Tämä voi
osaltaan lisätä tietoa ja tietoisuutta järjestön
puitteissa olemassa olevista mekanismeista. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan Suomea koskevien langettavien tuomioiden määrä on
vähentynyt viime vuosina.
Neuvottelut Euroopan unionin liittymisestä Euroopan
ihmisoikeussopimukseen saatiin päätökseen
huhtikuussa 2013. Euroopan komissio esitti tämän
jälkeen asiasta lausuntopyynnön EU:n tuomioistuimelle.
Komissio pyysi tuomioistuimelta kantaa siihen, onko sopimusluonnos
sopusoinnussa perussopimusten kanssa. EU:n tuomioistuin julkaisi
lausuntonsa 18.12.2014. Johtopäätöksenään
tuomioistuin katsoi, ettei sopimusluonnos ole sopusoinnussa EU:n
perussopimusten kanssa. Lissabonin sopimukseen liitetty pöytäkirja
numero 8 asettaa tietyt vaatimukset liittymissopimuksen sisällölle. Liittymissopimuksella
on varmistettava, ettei liittyminen vaikuta unionin toimivaltaan
eikä sen toimielinten valtuuksiin. Erittäin tiivistetysti
voidaan sanoa tuomioistuimen katsoneen, ettei sopimusluonnos täytä pöytäkirjan
8 vaatimuksia. Unionin tuomioistuimen lausunnon ollessa kielteinen
suunniteltu sopimus ei voi tulla voimaan, ellei sitä ole
muutettu tai perussopimuksia tarkistettu (SEUT 218 artiklan 11 kohta).
Valiokunta pitää edelleen tärkeänä EU:n
mahdollisimman nopeaa ja kattavaa liittymistä Euroopan
ihmisoikeussopimuksen. SEU 6 artiklan 2 kohdan sanamuoto on velvoittava,
ja sen mukaan EU liittyy Euroopan ihmisoikeussopimukseen.
EU:n liittyminen ihmisoikeussopimukseen olisi tärkeää sekä symbolisesti
että yksilön oikeuksien täysimääräisen
toteutumisen kannalta. Liittymisen jälkeen jokainen yksityinen
tai oikeushenkilö voisi osoittaa sopimuksessa turvattujen
oikeuksien loukkaamista koskevan valituksensa EU:ta vastaan Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimelle niissä kysymyksissä,
joissa yksittäistapaukseen on sovellettu unionin oikeutta. Tuloksena
on oltava tilanne, joka on yksilön kannalta mahdollisimman
selkeä.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa suuren valiokunnan arvioon (SuVL
1/2008 vp) ja toteaa, että liittyminen
ihmisoikeussopimukseen täydentäisi EU:n perus-
ja ihmisoikeusjärjestelmää ja olisi omiaan
lisäämään EU:n legitimiteettiä.
Euroopan sosiaalinen peruskirja
Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan liittyvä järjestökantelumekanismi
on jäänyt vähäiselle käytölle
ja huomiolle. Valiokunta pitää hyvänä,
että Suomi on TSS-oikeuksien aseman vahvistamiseen tähtäävän
peruslinjauksensa mukaisesti tunnustanut kansallisten järjestöjen
yleisen kanteluoikeuden sosiaaliseen komiteaan. Komitean tuoreessa
ratkaisussa (11.2.2015) arvioidaan sosiaaliturvaetuuksien vähimmäistaso
Suomessa riittämättömäksi.
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä (ETYJ)
on maantieteellisen kattavuutensa vuoksi merkitystä erityisesti
ihmisoikeuksia koskevassa vuoropuhelussa. Vaikka Etyjin puitteissa luodut
sitoumukset ja mekanismit inhimillisen ulottuvuuden alueella (Human
Dimension) eivät ole oikeudellisesti sitovia (niiden ollessa
poliittisia luonteeltaan), niillä voi kuitenkin käytännössä olla
suuri merkitys suojelun kannalta ja ne ovat joillakin oikeuksien
alueilla olleet edelläkävijän asemassa.
Näin mm. Etyjin vähemmistöjen suojelua
koskevat sitoumukset, jotka lähes sellaisinaan otettiin
myöhemmin Euroopan neuvoston puitteissa sovittuun sitovaan
vähemmistön oikeuksia koskevaan puiteyleissopimukseen.
Etyjin merkitystä ei siis tässäkään
suhteessa pidä aliarvioida.
Valiokunta katsoo, että Suomen tuki kiristyneessä poliittisessa
tilanteessa Etyjin inhimillisen ulottuvuuden sitoumusten kehittämiselle
ja täytäntöönpanolle on erittäin
tärkeää. Etyjin kokonaisvaltaisen turvallisuuskäsitteen
pohjalta olisi keskeistä varmistaa, että inhimillinen
ulottuvuus otetaan huomioon tulevaisuustyössä.
Suomen vahva tuki Etyjin vähemmistövaltuutetulle,
jonka toiminta nykyisessä poliittisessa ilmapiirissä on
keskeisen tärkeä konfliktin eston ja vähemmistön
oikeuksien suojelun välineenä, on valiokunnan
mielestä tarpeen. Etyjin pysyvien instituutioiden (ODIHR,
FROM eli mediavaltuutettu ja HCNM eli vähemmistövaltuutettu)
toiminnan tukeminen samoin kuin niiden itsenäisyyden ja
riippumattomuuden varmistaminen eri muutosprosessien paineessa on
keskeistä niiden tehokkaan toiminnan turvaamiseksi. Kun
poliittiset päätöksentekoprosessit konsensusperiaatetta
noudattavassa Etyjissä ovat nykytilanteessa hyvin vaikeita,
instituutioiden merkitys toimijoina vain korostuu. Valiokunta pitää tätä keskeisenä
mm.
inhimillisen ulottuvuuden sitoumusten toteuttamisen kannalta.
Ukrainan kriisi on nostanut Etyjin painoarvoa ja näkyvyyttä.
Etyjin kyky reagoida lähettämällä Ukrainaan
laaja kenttäoperaatio (OSCE Special Monitorin Mission)
on ollut yksi osoitus siitä, ja Suomen tuki operaatiolle
on jo ollut huomattavaa. Valiokunta pitää tärkeänä varmistaa jatkossa,
että operaatiolla on riittävän voimakas mandaatti
inhimillisen ulottuvuuden alueella ml. ihmis- ja vähemmistöjen
oikeudet. ODIHR ja HCNM julkistivat 12.5.2014 monitorointimissioon
perustuvan raportin Ukrainan ihmisoikeustilanteesta. Samalla kun
huomio on tällä hetkellä Ukrainassa,
on myös syytä jatkaa operaatioiden ja Etyjin tukemista
muuallakin esim. Länsi-Balkanilla ja Keski-Aasiassa, joihin
nykyinen tilanne voi ainakin välillisesti vaikuttaa.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoitetta edistää eurooppalaisten
järjestöjen välistä yhteistyötä ihmisoikeuksien
täytäntöönpanon tehostamiseksi
hyvin perusteltuna. Päällekkäisiä toimintoja
tulisi välttää ja täydentävyyttä hyödyntää.
Kunkin organisaation tulisi keskittyä omien tehtäviensä mahdollisimman
tehokkaaseen ja vaikuttavaan hoitamiseen.
Kansainvälinen rikostuomioistuin
Tuomioistuimen ennaltaehkäisevä ja pelotevaikutus
on tullut vuosien kuluessa tärkeämmäksi. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan tuomioistuimen kannalta ovat olennaista
rikokset eikä se, onko tekijä valtiollinen vai
ei-valtiollinen. Valtiot tarkastelevat tuomioistuin usein yksilön
näkökulmasta, kun tuomioistuimen tarkastelukulma
on tapauskohtainen (situations). Tämä tarkoittaa
sitä, että yksittäistä valtiota
ei voida asettaa syytteeseen, vaan tietystä teosta epäillyt
henkilöt.
Suojeluvastuun osalta on tärkeää muistaa,
että kansainvälinen tuomioistuin on viimeinen
instanssi. Keskeistä on huolehtia siitä, että kansallisen
tason lainsäädäntö on kunnossa
ja mahdollistaa syytteen nostamisen ja näin vältetään
rankaisemattomuus. Kansainvälisen rikosoikeusjärjestelmän
tehtävä on toimia ennalta ehkäisevästi ja
kouluttaa kansallisvaltioita rikosoikeuden universaaliperiaatteen
noudattamiseen. Pitkän aikavälin tavoite on päästä eroon
rankaisemattomuudesta.
Vuonna 2009 perustettu Justice Rapid Response (JRR) on kansainvälinen
hallitustenvälinen yhteistyöverkosto, jonka tavoitteena
on parantaa kansainvälisen yhteisön edellytyksiä saattaa
vakavampiin kansainvälisiin rikoksiin syyllistyneet henkilöt
oikeudelliseen vastuuseen teoistaan. Sen toiminta tukee ja täydentää muiden
kansainvälisten toimijoiden pyrkimyksiä rankaisemattomuuden
vähentämiseksi. Suomi on tukenut JRR:n toimintaa
alusta alkaen. Suomi aloitti JRR-verkoston puheenjohtajana 1.9.2014.
Verkoston toiminta sopii valiokunnan saaman tiedon mukaan erinomaisesti
yhteen Suomen ulko- ja kehityspoliittisten tavoitteiden kanssa.
Suomi on ulkopolitiikassaan korostanut konflikteihin liittyvien
ihmisoikeusloukkausten ennaltaehkäisyä ja tapahtuneiden
kansainvälisten rikosten selvittämistä sekä tähän
liittyen rankaisemattomuuden torjumista.
Ihmisoikeussopimusten kattavuus ja valvonta
Ihmisoikeussopimusten kattavuus ja valvonta ovat selonteon mukaan
lisääntyneet. Yli 80 prosenttia maailman valtioista
on sitoutunut useisiin keskeisiin kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin.
Ihmisoikeussopimukset ja niihin liittyvät valvonta- ja
raportointimekanismit ovat tukiranka, jonka rooli on merkittävä hyvin
monen tyyppisen ihmisoikeustyön kannalta.
Kaikki YK:n jäsenvaltiot ovat mukana YK:n ihmisoikeusneuvoston
yleismaailmallisessa määräaikaistarkastelussa
(Universal Periodic Review, UPR), jossa valtiot antavat toisilleen suosituksia
ihmisoikeuksien toteuttamisen edistämiseksi. UPR on lyhyessä ajassa
kehittynyt säännönmukaisen maakohtaisen
ihmisoikeusvuoropuhelun välineeksi. YK:n ihmisoikeusvaltuutetun
toimiston voimavaroja on lisätty, mutta sen osuus YK:n
budjetista on edelleen vain kolme prosenttia. Suomen tavoitteena
on selonteon mukaan vahvistaa YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimiston
toimintaedellytyksiä ja antaa sille merkittävää taloudellista
tukea. Ulkoasiainvaliokunta pitää tavoitetta sinänsä kannatettavana mutta
painottaa, että lisärahoitus on harkittava osana
strategista harkintaa ja priorisointia.
Ihmisoikeuksien valvontaelinten työhön kohdistuu
paineita. Valvontajärjestelmien laajeneminen kattamaan
uusia ihmisoikeuksia, määräaikaisraportoinnin
yksityiskohtaisemmat sisältövaatimukset sekä valitusmahdollisuuksia
koskevan tietämyksen lisääntyminen ovat
lisänneet valvontaelinten työmäärää.
Valiokunta yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, että valvontajärjestelmän
tulevaisuuden ja uskottavuuden kannalta on keskeistä turvata
komiteoihin vaaleilla valittavien jäsenten asiantuntemus,
itsenäisyys ja riippumattomuus.
Erityisesti resurssien ollessa vähäiset on
tärkeää huolehtia siitä, että mekanismit
toimivat ihmisoikeuksien kokonaissuojan kannalta tarkoituksenmukaisesti
ja ottaen huomioon erityisesti oikeusturvanäkökulmasta
heikot ja rakenteellista vahvistamista kaipaavat. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi jatkaa aktiivista työtään
mekanismien toiminnan turvaamiseksi sekä mahdollisuuksien
mukaan tarpeellisten resurssien lisäämiseksi.
Yleisen koulutustason nousun ja tiedonvälityksen lisääntymisen
myötä kansalaiset ovat yhä tietoisempia
oikeuksistaan sekä tapahtuneista ihmisoikeusloukkauksista.
Perus- ja ihmisoikeuksia koskevan oikeussuojan toteutumisen kannalta
on ensisijaisen tärkeää, että kansalaisilla
on saatavilla riittävästi tietoa kansainvälisten mekanismien
olemassaolosta ja toiminnasta, voidakseen vedota niihin tilanteissa,
joissa kansallisen tason oikeussuoja puuttuu tai on riittämätön.
Monissa valtioissa on hyväksytty ihmisoikeussäännöksiä sisältäviä perustuslakeja
ja muuta lainsäädäntöä sekä lisätty
ihmisoikeusvalvonnan mekanismeja ja niiden toimintamahdollisuuksia.
Suomi tukee oikeusvaltiokehitystä kehittyvissä maissa
kansainvälisten järjestöjen kautta, kahdenvälisen
oikeusalan yhteistyön avulla sekä tukemalla paikallisia
ja kansainvälisiä ihmisoikeusjärjestöjä.
Ihmisoikeuskeskustelu ja -kehitys eivät ole irrallaan
valtioiden välisten suhteiden kehityksestä. Näkemysten
kärjistymisestä on ollut havaittavissa merkkejä niin
valtioiden keskinäisessä ihmisoikeusvuoropuhelussa
kuin kansainvälisiä päätöksiä valmisteltaessa
ja toimeenpantaessa. Kylmän sodan tyyppinen blokkijako
johtaisi tilanteeseen, jossa ihmisoikeuksia käytetään
pääosin keskinäisen politiikan välineenä.
Se heikentäisi ihmisoikeuksien täytäntöönpanon
valvontaa erityisesti konfliktimaissa ja siellä, missä ihmisoikeustilanne
on jo muutoinkin vaikea.
Siviiliväestöön kohdistunut väkivalta
on lisääntynyt huolestuttavalla tavalla useissa
kriisipesäkkeissä eri puolilla maailmaa. Kriisien
taustalta löytyy usein laajamittaista sekä kansalaisvapauksien
että taloudellis-sosiaalisten oikeuksien loukkaamista sekä vähemmistöryhmien
syrjintää. Pahimmillaan väkivaltaiset
konfliktit johtavat kidutukseen, laittomiin teloituksiin, raiskauksiin
ja vastaaviin äärimmäisen vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin.
Valiokunta painottaa, että Suomen ja koko kansainvälisen
yhteisön on kyettävä tällöin
nopeaan toimintaan loukkausten estämiseksi sekä sotarikoksiin
ja loukkauksiin syyllistyneiden saamiseksi oikeuden eteen. Usein
valmius ihmisoikeuksien kunnioittamiseen herää heti
kriisien lauettua, jolloin on tärkeää toimia
sekä TSS- että KP-oikeuksien vahvistamiseksi.
Ihmisoikeussuojan kattavuudesta käydään jatkuvasti
keskustelua. Viime vuosina pyrkimykset kyseenalaistaa ihmisoikeuksien
yleismaailmallisuus ja kaikkien väestöryhmien
yhdenvertaisuus ovat huolestuttavalla tavalla lisääntyneet
YK:ssa ja alueellisissa järjestöissä. Perusteena
on vedottu muun muassa kansalliseen itsemääräämisoikeuteen,
lainsäädäntöön, kulttuuriin,
arvoihin ja perinteeseen. Eri järjestelmien välinen
yhteistyö ja tiedonvaihdon vahvistaminen palvelevat myös
ihmisoikeuksien universaalisuuden ja jakamattomuuden edistämisen
tavoitteita. Valiokunnan mielestä Suomen tulisikin mahdollisuuksien
mukaan tukea alueellisten järjestelmien toimintaa, mikä puolestaan
tukisi myös ulko- ja kehityspoliittisten ihmisoikeustavoitteiden
toteutumista.
Suurten nousevien talouksien, kuten Brasilian, Intian, Kiinan
ja Venäjän, ohella monet muutkin alueellista vaikutusvaltaa
omaavat valtiot, kuten Etelä-Afrikka, Indonesia, Meksiko, Nigeria
ja Turkki, ovat lisänneet aktiivisuuttaan myös
ihmisoikeusfoorumeilla. Valtioneuvoston mukaan on ennustettavissa,
että ihmisoikeuspäätöksenteon
moninapaisuus tulee edelleen lisääntymään.
Aktiivisuuttaan lisänneet toimijat eivät muodosta
ihmisoikeusnäkökulmasta yhtenäistä joukkoa
ja niiden valmius yhteistyöhön vaihtelee maittain
ja tilanteittain. Ihmisoikeuskysymyksiin kantaaottavien valtioiden
määrän kasvu lisää erilaisia
näkemyksiä ihmisoikeuksista ja johtaa osin vakiintuneiden
ihmisoikeuskäsitysten kyseenalaistamiseen. Toisaalta se
luo mahdollisuuksia moninaisempiin valtioiden välisiin
yhteistyöliittymiin sekä EU:n yhteistyöhön
muiden maaryhmien valtioiden kanssa. Valiokunta pitää hyvänä,
että valtioneuvosto tekee jo nyt EU:n puitteet ylittävää yhteistyötä eri
maiden kanssa muun muassa liittyen naisten ja vammaisten henkilöiden
oikeuksiin sekä TSS-oikeuksien oikeudelliseen velvoittavuuteen.
Keskustelu yritysten ihmisoikeusvastuusta lisääntyy.
Tämä liittyy pääomien, palveluiden
ja työvoiman valtioiden rajat ylittävän
liikkuvuuden kasvuun. Valiokunta pitää tervetulleena
kesäkuussa 2011 YK:n ihmisoikeusneuvoston hyväksymiä yritystoimintaa
ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden tulkinohjeiden kääntämistä Suomeksi
vuonna 2014. Ohjaavat periaatteet ovat yritystoimintaa ja ihmisoikeuksia
koskeva maailmanlaajuinen standardi. Vaikka asiakirja ei ole oikeudellisesti
sitä, ohjaavat periaatteet tarkentavat olemassa olevien
normien ja käytäntöjen sisältöjä ja
seurauksia sekä valtioille että yrityksille ja
sisältävät kansainvälisen ja
kansallisen sääntelyn eri tavoin kattamia asiakysymyksiä.
Kansainvälisten mekanismien toimintakyky ja kehittäminen
Kansainvälisen oikeussuojan kattavuus on vahvistunut
uusien valitusmenettelyjen esim. YK:n taloudellisia, sosiaalisia
ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan yleissopimuksen
ja lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen yksilövalitusta
ja tutkintamenettelyä koskevien valinnaisten pöytäkirjojen
voimaantulon myötä.
Myös jo pitkään olemassa olevien
mekanismien toiminnan tehokkuuden parantamista ja järjestelmän
selkeyttämistä koskevat uudistukset, kun Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen jo tuloksia saavuttaneet prosessuaaliset
uudistukset ja YK:n raportointijärjestelmän kehittämistyö on
syytä huomioida myönteisessä mielessä.
Valiokunta korostaa, että kehittämistyötä on
kuitenkin jatkettava määrätietoisesti
ja pitkäjänteisesti. Lisäksi voidaan
mainita YK:n ihmisoikeusneuvostossa tapahtuva yleismaailmallinen
määräaikaistarkastelu tärkeänä lisänä ja YK:n
sopimusvalvontaa ja erityismekanismeja täydentävänä ja
potentiaalisesti tukevana poliittisen vuoropuhelun mekanismina.
Valiokunta pitää hyvänä Suomen
omaksumaa käytäntöä toimittaa
vapaaehtoisia väliaikaisraportteja sopimusvalvontaelimille
ja yleismaailmalliseen määräaikaistarkasteluun
hyvänä ja myös kansallista toimeenpanoa
potentiaalisesti tehostavana käytäntönä.
Suomen harjoittama avoimuus ja yhteistyö sekä Suomen
kansallisen ihmisoikeusinstituution että kansalaisyhteiskunnan
kanssa on myös hyvä käytäntö.
Valiokunta pitää harkitsemisen arvoisena sisällyttää ihmisoikeuskasvatus
ja -koulutus säännönmukaiseksi osaksi UPR:ää.
Koko ihmisoikeusjärjestelmän toiminnan uskottavuuden
kannalta on tärkeää huolehtia niiden
itsenäisyydestä ja riippumattomuudesta, mukaan
lukien asiantuntijajäsenten riippumattomuus. On myös
välttämätöntä, että menettelyissä ja
instituutioissa itsessään noudatetaan ihmisoikeuksia
ja hyvää hallintoa koskevia periaatteita.
Erityisesti resurssien ollessa vähäiset on
tärkeä huolehtia siitä, että mekanismit
toimivat ihmisoikeuksien kokonaissuojan kehittämisen kannalta
tarkoituksenmukaisesti ja huomioiden erityisesti oikeusturvanäkökulmasta
heikot ja rakenteellista vahvistamista kaipaavat alueet. Valiokunta
pitää tärkeänä, että Suomi
jatkaa aktiivista työtään mekanismien
toiminnan turvaamiseksi.
Ulkoasiainministeriön oikeuspalvelun ihmisoikeustuomioistuin-
ja sopimusasioiden yksikkö on jo vuosia sitten aloittanut
täytäntöönpanon seurannan seminaarien
muodossa, erityisesti lapsen oikeuksien osalta. Tästä on
valiokunnan saaman lausunnon mukaan ollut hyviä kokemuksia,
sillä seminaarit ovat tuoneet yhteen viranomaiset, kansalaisyhteiskunnan
ja myös riippumattoman sopimusvalvontaelimen ja mahdollistaneet
avoimen keskustelun ihmisoikeusvelvoitteiden täytäntöönpanosta.
Suomalaisena erityispiirteenä on, että eduskunnan
perustuslakivaliokunta osallistuu määräaikaisraporttien
käsittelyyn sopimusvalvontaelimissä. Tämä mahdollistaa
sen, että eduskunta saa suoraan tietoa hallituksen vuoropuhelusta sopimusvalvontaelinten
kanssa, tietoisuus ihmisoikeusvelvoitteista lisääntyy
ja samalla se edistää täytäntöönpanon
seurantaa. Sopimusvalvontaelimet pitävät Suomen
käytäntöä hyvänä ja toivovat
muiden valtioiden ottavan käyttöön samanlaisen
käytännön. Useat kansainväliset
järjestöt ovat kiinnittäneet huomiota
myös Suomen ihmiskaupparaportoijan toimivaltaan esimerkillisenä mallina
hyvin järjestetystä ja toteutetusta raportoinnista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan monet maat harkitsevat parhaillaan
vastaavan raportointitehtävän perustamista.
Valiokunta pitää tärkeänä alueellisten
ja globaalien ihmisoikeusmekanismien välisen vuorovaikutuksen
edistämistä. Erityisesti voidaan mainita interamerikkalainen
ihmisoikeusjärjestelmä (OAS) alkuperäiskansojen
oikeuksien kehittämisen alueella, ja toisaalta Afrikan
unionin järjestelmä yksilönoikeuksien
ja kollektiivioikeuksien ja toisaalta ihmisoikeuksien ja ympäristöoikeuksien
välisten kytkentöjen näkökulmasta.
Ihmisoikeudet ja kehitys
Valiokunta viittaa kehityspolitiikan vaikuttavuutta koskevaan
mietintöönsä (UaVM 9/2014 vp)
ja toteaa, että valtioiden kanssa, joissa demokratia on
puutteellista tai ihmisoikeudet eivät riittävästi
toteudu tai korruptio on laajamittaista, on syytä tarvittaessa
ehdollistaa apua tai ohjata apua niin, että se saavuttaa
myös kansalaisyhteiskunnan. Valiokunta korostaa demokratiakehityksen
tukemista kehityksen oleellisena peruspilarina.
Köyhyyttä ei voida poistaa ilman radikaaleja muutoksia
ympäristönsuojelussa, tuotanto- ja kulutustavoissa,
resurssitehokkuudessa sekä luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa.
Oikeus terveelliseen ympäristöön ja luonnon
monimuotoisuuden (biodiversiteetti) suojelu ovat tärkeä osa
ihmisoikeuksien vahvistamista aikana, jolloin paine luonnonvarojen
hyödyntämiseen kasvaa mm. väestönkasvun
seurauksena. Ilmastonmuutoksen vaikutukset uhkaavat erityisesti köyhiä maita.
Köyhyyttä ei voida vähentää,
ellei niin ilmastonmuutoksen hillintää kuin monimuotoisuuden
köyhtymistä ja luonnonvarojen kestämätöntä kulutusta
kytketä osaksi kehitysagendaa ja integroida kestävän
kehityksen ulottuvuuksia johdonmukaiseksi, vaikuttavaksi politiikkakokonaisuudeksi.
Keskinäisriippuvuuksien ja tuotannon arvoketjujen vuoksi
on tärkeää, että kaikki maat
osallistuvat ilmastotalkoisiin kykyjensä mukaan.
Valiokunnan mielestä olisi tärkeää,
että kehityspolitiikan toimeenpanossa ja arviointimenetelmien
kehittämisessä kiinnitetään
huomiota siihen, että ihmisoikeuksien edistäminen
kehityspoliittisessa kontekstissa vaatii aina monimutkaisten ilmiöiden
ja vaikutussuhteiden analysointia ja myös mahdollisten
ristiriitaisten kehitysvaikutusten tunnistamista. On tärkeää miettiä miten
valtioiden vastuunalaistamista ihmisoikeusasioissa voidaan vahvistaa
kehityspolitiikassa. Esimerkiksi korruptio on vakava este sekä ihmisoikeuksien
edistämiselle että muille kehityspoliittisille
tavoitteille.
Ulkoasiainvaliokunta toistaa näkemyksensä siitä,
että eriarvoisuuden kasvu niin maiden välillä kuin
maiden sisällä on aivan keskeinen kysymys syrjäytymisen
estämisessä ja kehityksen aikaansaamisessa. Ulkoasiainvaliokunnan
mielestä pitäisi selvittää,
millainen oikeudellinen kehikko parhaiten edistäisi TSS-oikeuksien
ja KP-oikeuksien tasapuolista edistämistä.
Vähemmistöt
Ulkoasiainministeriön ihmisoikeusstrategian (2013)
ja edellisen ihmisoikeusselonteon jälkeen vähemmistöjen
oikeuksien merkitys on korostunut. Myös vuoden 2012 turvallisuuspoliittisessa
selonteossa korostettiin vähemmistöjen oikeuksien
kunnioittamista konfliktien ehkäisemisessä ja
niiden huomioon ottamisesta konfliktien kaikissa vaiheissa. Suomen
yhteistyö ja aktiivisuus esimerkiksi Keski-Aasiassa on
myös vähemmistöjen kannalta keskeistä ja
vahvistaa uskottavuuttamme EU:ssa.
Naiset
Ulkoasiainvaliokunta korostaa erityisesti naisiin kohdistuvan
väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemistä ja
torjuntaa koskevan Euroopan neuvoston yleissopimuksen (ns. Istanbulin
sopimus) ratifioinnin ja tehokkaan toimeenpanon merkitystä.
Selonteossa ei ole suoraan käsitelty alan keskeisintä kansainvälistä sopimusta,
kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevaa yleissopimusta
(ns. CEDAW-sopimus). Ulkoasiainvaliokunta samoin kuin perustuslakivaliokunta
pitää tärkeänä CEDAW-sopimuksen
ja sen tulkintakäytännön tuntemuksen
lisäämistä Suomessa ja katsoo, että sopimuksen
tulee näkyä jatkossa nykyistä paremmin
perus- ja ihmisoikeuslinjauksia tehtäessä.
Naiset, rauha ja turvallisuus YK:n päätöslauselman
1325 ja siihen liittyvän päätöslauselmaperheen
(1820, 1888, 1960, 2106 ja 2122) pohjalta tehty pitkäjänteinen
työ on nostanut osallisuuden, suojelun ja ennaltaehkäisyn
periaatteet keskeisiksi ohjenuoriksi konfliktien jälkeisen
tilanteen tukemisessa. Edelleen tarvitaan kuitenkin konkreettisia
toimia, jotta naisten osallisuutta päätöksenteon
eri tasoilla voidaan vahvistaa. Kansallisten toimintaohjelmien vaikuttavuuden lisäämiseksi
ja naisten osallisuuden vakiinnuttamiseksi tarvitaan vielä konkreettisia
seuranta- ja arviointimenetelmiä. Tämä on
myös meneillään olevan 1325 globaalin
tutkimuksen tavoitteena 1325 päätöslauselman
toimeenpanosta ja käytännöistä.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi vahvistaa osallisuuttaan 1325 päätöslauselmaan liittyvien
twinning-hankkeiden seurannassa ja arvioinnissa.
Ihmisoikeustoimintaohjelman kärkitavoitteina ovat naisten
oikeuksien, TSS-oikeuksien sekä osallistumismahdollisuuksien
vahvistaminen. Valiokunnan mielestä on tärkeää arvioida
sitä, miten hyvin kärkihankkeet ovat toteutuneet
ja millaisia tuloksia on saatu aikaan ja miten hyvin ihmisoikeuspolitiikan
toimeenpano on kokonaisuudessaan onnistunut. Arviointi on tarpeellinen
osa ihmisoikeuspolitiikan toimeenpanoa ja eteenpäin kehittämistä.
Suomi on vahvistanut panostustaan YK:n sisällä ja
pyrkinyt toimimaan tavoitteellisemmin ja strategisemmin. Tästä hyvänä esimerkkinä
voidaan
pitää YK:n tasa-arvojärjestö UN
Womenin kasvanutta merkitystä Suomen monenkeskisessä yhteistyössä.
Suomi on tällä hetkellä järjestön
suurin yleisrahoittaja. Tuen vahvistaminen tukee strategisesti Suomen
politiikkalinjauksia ja toimenpideohjelmien toteuttamista, joiden
keskiössä naisten ja tyttöjen oikeudet
ovat.
Kansainvälisten sopimusten ratifiointi
Suomi on perinteisesti ratifioinut kansainväliset ihmisoikeussopimukset
vasta, kun kansallinen lainsäädäntö on
saatettu kokonaisuudessaan vastaamaan kansainvälisten sopimusten
määräyksiä. Ratifointi on sen
vuoksi viivästynyt eräiden keskeisten ihmisoikeussopimusten
osalta hyvinkin paljon, mikä saattaa kansainvälisellä tasolla aiheuttaa
poliittista epäselvyyttä Suomen sitoutumisesta
kansainvälisten sopimusten tavoitteisiin. Ratifiointi on
yksi osa tätä sitoutumista, ja Suomen lainsäädännön
saattaminen yhdenmukaiseksi kansainvälisten määräysten
kanssa toinen osa. Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen
pohjalta, että ratifiointiprosessin joustavoittamista olisi
perusteltua tarkastella uudestaan, jotta tämä osittain
teknisestä käytännöstä johtuva
menettely ei aiheuttaisi tarpeetonta ratifiointien viivästymistä.
Edellä olevankin valossa ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi ratifioi eduskunnan 3. maaliskuuta 2015 hyväksymän
YK:n vammaisten henkilöiden oikeuksia koskevan yleissopimuksen
mahdollisimman pian.
Sananvapaus
Sanan- ja mielipiteenvapaus on kansainvälisiin sopimuksiin
perustuva ihmisoikeus ja perustuslakimme keskeinen perusoikeus,
jonka ensisijaisena tarkoituksena on turvata edellytykset kansanvaltaisen
yhteiskunnan perusteisiin kuuluvalle vapaalle tiedonvälitykselle
sekä avoimelle, vapaalle ja julkiselle kansalaiskeskustelulle. Globaalissa
maailmassa sananvapauden ja siihen liittyvän vastuun toteutumisen
seuranta on vaikeaa. Kansainvälisen yhteisön on
kannettava vastuunsa myös uuden teknologian sopeuttamisesta
hyväksyttyihin normeihin, näin on toimittu myös
aiemmin. Teknologian ei saa antaa määrittää kansainvälisten
normien sisältöä tai niiden noudattamista.
Ulkoasiainvaliokunta viittaa lakivaliokunnan lausuntoon, jossa
todetaan, että sananvapauden käyttöön
liittyy oikeuksia ja velvollisuuksia. Sanan- ja mielipiteenvapaudessa
on kyse velvollisuudesta kunnioittaa ja suojella henkilöä,
joka käyttää sananvapauttaan, ja suojella
hänen oikeuttaan käyttää tätä oikeutta
siitä huolimatta, että hänen viestinsä olisi
epämiellyttävä tai vastenmielinen. Toisaalta,
jos sananvapauden käyttö tarkoittaa jonkin henkilön
tai henkilöryhmän oikeuksien loukkaamista tai
uhkaa demokraattista järjestelmää tai
vaarantaa perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen, toiminta saattaa
jäädä ihmisoikeussuojan ulkopuolelle
eikä nauti siten sananvapauden suojaa.
Valiokunta toteaa, että vihapuhe ei ole käsitteenä yksiselitteinen.
Vihapuhe on kuitenkin yleisesti ja kansainvälisesti käytetty
termi, jota käyttävät myös kansainväliset
järjestöt, kuten Euroopan neuvosto. Euroopan neuvoston
mukaan vihapuhe on sellaista ilmaisua, jolla levitetään,
yllytetään, edistetään tai oikeutetaan
rotuvihaa, muukalaisvihaa, antisemitismiä tai muunlaista
vihaa, joka perustuu suvaitsemattomuuteen.
Valiokunta korostaa tarvetta tunnistaa vihapuhe ja puuttua siihen
siten, ettei loukata edellä mainittuja kansanvaltaisen
yhteiskunnan perusarvoja. Vapaa tiedonvälitys sekä mahdollisuus käydä avointa,
vapaata ja julkista kansalaiskeskustelua on turvattava.
Toimittajilla ja tiedotusvälineillä on keskeinen
rooli vapaan tiedonvälityksen turvaamisessa. Ulkoasianvaliokunta
pitää huolestuttavana toimittajiin ja tiedotusvälineisiin
kohdistuneita rajoittavia toimenpiteitä eräissä maissa
ja erityisesti toimittajien kidnappauksia ja tappamista kriisialueilla.
Ulkoasiainvaliokunta toistaa kantansa siitä, että EU-maiden
tulisi päästä yksimielisyyteen siitä,
ettei panttivangeista makseta lunnaita.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi tukee aktiivisesti niitä ihmisiä,
jotka vaikeissa oloissa, jopa oman henkensä uhalla, toimivat
ihmisoikeuksien hyväksi. Ihmisoikeuksien puolustajat ovat
yksilöitä, ryhmiä ja yhteiskunnallisia
elimiä, jotka edistävät ja suojelevat yleismaailmallisesti
tunnustettuja ihmisoikeuksia ja perusvapauksia. Ihmisoikeuksien
puolustajien tavoitteena on kansalaisoikeuksien ja poliittisten
oikeuksien edistäminen ja suojeleminen sekä taloudellisten,
sosiaalisten ja kulttuuristen oikeuksien edistäminen, suojeleminen
ja toteutuminen.
Vierastaistelijat
On tärkeää varmistaa, että toiminta
vierastaistelijoita (foreign fighters) vastaan ei saa ulottuvuuksia,
jotka vahvistaisivat vastakkaisasettelua yhteiskunnassa ja johtaisivat
marginalisoitumiseen ja mahdollisesti entistä suurempaan
radikalisoitumisen riskiin.Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että Suomen viranomaisilla on valmius ryhtyä tarvittaviin
toimenpiteisiin niin mahdollisesti lähtevien kuin palaavien
vierastaistelijoiden osalta. Valiokunnan näkemyksen mukaan palaajien
osalta tulee hyödyntää kansainvälisten järjestöjen
ja muiden maiden kokemuksia deradikalisaatio-ohjelmista
Asevalvonta
Ihmisoikeudet liittyvät tiiviisti asevalvontaan. Viime
vuosina on saavutettu merkittävää edistymistä kemiallisten
aseiden käytön ja leviämisen estämisessä erityisesti
Syyriassa. Toinen merkittävä edistysaskel on 24.12.2014
voimaan tullut asekauppasopimus ATT, joka säätelee
kansainvälisellä tasolla laillista asekauppaa
ja pyrkii estämään laitonta asekauppaa.
Toisaalta keskeisissä kysymyksissä, kuten ydinaseriisunta,
Iranin ydinohjelma ja Lähi-idän joukkotuhoaseetonta vyöhykettä koskeva
konferenssi, eteneminen on ollut tavoiteltua hitaampaa. Ukrainan
tilanteen myötä kärjistyneet suhteet
erityisesti Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä ovat
luoneet omat jännitteensä, mutta asevalvontasektorilla
tämä on toistaiseksi heijastunut rajallisesti
tai välillisesti. Ydinaseiden humanitaarisia vaikutuksia
korostava aloite on valiokunnan saaman tiedon mukaan ollut vahvasti
esillä ja tuonut keskusteluun uutta dynamiikkaa.
Asevalvonta- ja aseidenriisuntasopimukset ovat pitkälti
kansainvälisesti hyväksyttyjen ihmisoikeuksien
konkreettista toimeenpanoa, johon nivoutuu myös jokapäiväinen
puolustustarvikkeiden ja kaksikäyttötuotteiden
vientivalvonta.
Valtioiden tulee turvata ihmisoikeus elämään kansainvälisten
ihmisoikeusvelvoitteidensa mukaisesti. Keskeinen kysymys on, pystyvätkö uudet
aseet kansainvälisen humanitaarisen oikeuden vaatimaan
erotteluun taistelijoiden ja siviilien välillä tai
sotilaallisen tarpeen ja sivullisuhrien välisen suhteellisuuden
arviointiin, tai pystytäänkö niiden käytön
yhteydessä riittäviin varotoimenpiteisiin siviiliväestön
suojelemiseksi. Valiokunta muistuttaa, että erotteluperiaate, suhteellisuusperiaate
sekä varotoimet hyökkäyksen aikana ja
hyökkäysten vaikutusten varalta (principle of
precaution) ovat keskeisiä kansainvälisen humanitaarisen
oikeuden periaatteita. Ihmisoikeussopimusten sekä humanitaarisen
oikeuden valvontaa ja tulkintaa tekevien kansainvälisten
elinten tulee kehittää edelleen uuden aseteknologian
ihmisoikeusvastuisiin liittyvää seurantaa ja tulkintaa.
Myös YK:n erityisraportoijat, erityisesti laittomia
teloituksia käsittelevä erityisraportoija, ovat
nostaneet esille autonomisten aseiden ihmisoikeusnäkökulman.
Hän on peräänkuuluttanut kansainvälistä keskustelua
autonomisten aseiden vaikutuksista ja niille asetettavista rajoituksista.
Hän on myös peräänkuuluttanut
moratoriota kehittämiselle ja käytölle
niin kauan kuin kansainvälisestä viitekehyksestä näiden
aseiden osalta ei ole sovittu. Keskustelu ei ole toistaiseksi aktivoitunut
YK:n ykköskomiteassa, joka käsittelee aseidenriisuntaa.
Ulkoasiainvaliokunta pitää aseriisuntaa ja -valvontaa
keskeisenä osana turvallisuuspolitiikkaa (UaVM
5/2014 vp). Teknologian nopea kehitys ja saman
teknologian soveltuminen sekä siviili- että sotilastarkoituksiin
ovat vaikeuttaneet asevalvontaa ja muuttaneet sen luonnetta. Kyberturvallisuuteen
ja autonomisiin aseisiin liittyy myös uudenlaisia eettisiä ja
humanitaarisia kysymyksiä sodankäynnin siirtyessä osittain tietokoneiden ääreen
tai robottien toteuttamaksi. Aseriisunnan yhtenä tavoitteena
on ollut rajoittaa tai kieltää tiettyjä aselajeja
niiden aiheuttamien humanitaaristen seurausten vuoksi. Arvioiden
mukaan ydinaseiden ja muiden joukkotuhoaseiden leviämisen
riski on kasvanut Ukrainan kriisin myötä. Turvallisuussyihin
perustuva teknologian salaaminen viivästyttää tai
jopa estää keskustelun uusien asejärjestelmien
valvonnasta kansainvälisesti.
Aseteknologian kehitys asettaa uusia vaatimuksia humanitaarisen
oikeuden soveltamiselle. Ulkoasiainvaliokunta viittaa turvallisuusuhkien
ja kehityksen vaikutuksista asevalvontaan antamaansa mietintöön
(UaVM 5/2014 vp) ja katsoo, että Suomen
tulee osallistua aktiivisesti sodankäynnin uuden teknologian
humanitaarisia seurauksia koskevaan keskusteluun.
Humanitaarinen oikeus ei kiellä lennokkien käyttämistä aseina.
Lennokkien käyttöön liittyy kiistanalaisia
kansainvälisoikeudellisia kysymyksiä, erityisesti
jos niitä käytetään selkkausten
ulkopuolella. Tällöin humanitaarinen oikeus ei
sovellu, mutta on korostettava, että silloin tappavaa voimankäyttöä sääntelevät
kansainväliset ihmisoikeusvelvoitteet.
Aseiden käyttöön ja kansainväliseen
oikeuteen liittyvistä kysymyksistä tulisi käydä mahdollisimman
laajaa ja avointa keskustelua ennen kuin kyseistä teknologiaa
tuodaan taistelukentille. Valiokunta viittaa asevalvontaa koskevaan mietintöönsä (UaVM
5/2014 vp) ja toteaa pitävänsä tärkeänä,
että kehitettäessä Suomen kyberpuolustuskykyä humanitaarisen
oikeuden velvoitteet otetaan huomioon. Valmiustoiminnan parantamiseksi
tulisi selvittää, millaisiin humanitaarisiin seurauksiin
kyberoperaatiot voivat johtaa.
Valiokunta katsoo, että tiivis yhteistyö eri
viranomaisten välillä on tärkeää vientivalvonnan johdonmukaisuuden
ja tehokkuuden varmistamiseksi. Vientivalvonnalla voidaan edistää terrorismin
vastaista toimintaa, konfliktien ehkäisyä ja ihmisoikeuksien
kunnioittamista. EU:ssa sitoviin kriteereihin kuuluvat mm. ihmisoikeuksien
kunnioittaminen vastaanottajamaassa ja vietävien aseiden
kulkeutumisen estäminen muulle kuin lailliselle loppukäyttäjälle.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa asevalvontamietinnössään
(UaVM 5/2014 vp), että kyberturvallisuus
on merkittävä vientivalvontakysymys, jossa on
huomioitava yhteiskunnan haavoittuvuus ja tietoturva sekä toisaalta
pyrkimys korkean teknologian ja viennin tukemiseen ja yhteiskunnan
avoimuuteen.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi korostaa jatkossakin monenkeskisiin sopimuksiin
pohjautuvia aserajoituspyrkimyksiä ja osallistuu monenkeskisen
asevalvontajärjestelmän tehostamiseen.
Rauhanvälitys
Suomi on hyvin aktiivinen rauhanvälityksen kehittämisessä kansainvälisillä foorumeilla.
Suomen ja Turkin aloitteesta YK:hon perustettiin rauhanvälityksen
ystävyysryhmä. Suomi panostaa rauhanvälityksen
kehittämiseen myös osana YK:n rauhanoperaatioiden
tarkastelua. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että valtioneuvosto myös jatkossa ajaa kriisinhallintaoperaatioiden
mandaatteihin ja raportointiin selkeitä ihmisoikeustavoitteita.
Suomi on käynnistänyt keväällä 2014
rauhanvälityksen ystäväryhmän EU:ssa.
Suomi, Turkki ja Sveitsi lanseerasivat maaliskuussa 2014 Etyjin
rauhanvälityksen ystäväryhmän.
Rauhanvälitys on uudenlaisten haasteiden edessä.
Rauhanvälitys on perinteisesti keskittynyt sovittelemaan
joko valtioiden välisiä tai valtioiden sisäisiä konflikteja,
joissa osapuolilla on selkeä intressi suhteessa valtioon.
Kuitenkaan tämäntyyppinen rauhanvälitys
ei tarjoa riittäviä työkaluja, jotka
soveltuvat käytettäväksi hauraissa ja
epävakaissa valtioissa, kuten konfliktien keskiössä olevissa
tai niistä toipuvissa maissa.
Heikoissa ja hauraissa valtioissa on perinteisiä mekanismeja
ja rakenteita rauhanvälitykseen, joita tukemalla on mahdollista
vaikuttaa pysyvään rauhaan samalla kun vahvistetaan
päätöksentekijöiden (duty-bearers)
kapasiteettia. Valiokunta katsoo, että tukemalla perinteisiä mekanismeja
ja pyrkimällä vahvistamaan ihmis- ja perusoikeuksien
toteutumista osana näitä prosesseja myös
vahvistetaan laajempia kansallisia rakenteita.
Lisäksi konfliktien luonne on muuttunut. Nykyisissä konflikteissa
osapuolet eivät välttämättä tavoittele
muutosta valtion rakenteissa tai vallanjaon järjestämisessä,
vaan kokonaan uusien hallintotapojen luomista yli perinteisten valtiollisten
rajojen (kuten on nähty esimerkiksi Nigeriassa, Irakissa
ja Syyriassa). Nämä osapuolet eivät myöskään
noudata sodan periaatteita. Valiokunnan näkemyksen mukaan
rauhanvälityksen työkaluihin tarvitaan uusia instrumentteja.
Paikalliset perinteiset ja uskonnolliset rauhanvälityksen
rakenteet osaltaan vastaavat näihin haasteisiin.
Rauhanvälityksen mekanismien tulee kiinnittää suurempaa
huomiota prosessien osallistavuuteen. YK:n aloitteesta perustettu
uskonnollisten ja perinteisten johtajien rauhanvälitysverkosto
tukee uskonnollisia ja perinteisiä johtajia heidän
rauhantyössään ja edistää yhteistyötä eri rauhantoimijoiden
välillä. Verkosto keskittyy uskonnollisten ja
perinteisten mekanismien rooliin ratkaista ja ennaltaehkäistä konflikteja
paikallisella tasolla. Verkosto kiinnittää erityistä huomiota
naisten osallistumiseen sekä paikallisen että kansainvälisen
tason prosesseihin (YK:n päätöslauselma
1325 mukaisesti). Verkosto on vastannut tähän
tarpeeseen mm. järjestämällä koulutuksia
oikeusperustaisuudesta ja ihmisoikeusnormien sitomisesta uskonnolliseen
ja perinteiseen rauhantyöhön.
Väkivaltaisten ääriliikkeiden kasvu
ja vaikutusvalta on kasvava huoli useilla alueilla. Väkivaltaiset ääriliikkeet
voidaan nähdä väkivaltaisen konfliktin
käynnistäjänä mutta myös
sen seurauksena. Ääriliikkeitä vahvistavat
paikallisista olosuhteista nousevat tekijät sekä laajemmat
kansainväliset rakenteet. Ääriliikkeiden vastaisessa
työssä on tärkeää huomioida
ilmiön monimuotoisuus ja eri konteksteissa vaikuttavat tekijät.
Paikallisilla yhteisöillä ja toimijoilla on suuri
rooli siinä, että ääriliikkeiden
taustavoimiin pystytään puuttumaan oikeilla toimilla. Usein
yhteisöillä on paras käsitys ongelman taustasyistä sekä tavoista,
joilla haasteisiin pystytään parhain tavoin vastaamaan.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että yhteisöjä tuetaan niin kansallisten
kuin kansainvälisten rakenteiden kautta. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että yhteisöjen keskeinen rooli
huomioidaan ja sitä tuetaan paitsi resurssein, myös
tuomalla yhteisöjen paikalliset ja usein perinteiset prosessit
osaksi kansallisia toimia.
Siinä tapauksessa, että valtio on kyvytön
tai haluton suoriutumaan suojeluvastuustaan kansalaisiaan kohtaan,
kansainvälisillä ja alueellisilla toimijoilla
on vastuu suojella siviiliväestöä neljältä vakavimmalta
rikokselta: kansanmurha, rikokset ihmisyyttä vastaan, sotarikokset
ja etninen puhdistus. Etenkin hauraissa valtioissa valtio voi olla
kyvytön täyttämään
vastuutaan. Tällöin kansainvälisen yhteisön
ja toimijoiden tulisi valiokunnan mielestä kapasiteettia
vahvistamalla tukea rauhanomaisin keinoin suojeluvastuun toteutumista
näillä alueilla. Ulkoasiainvaliokunta painottaa,
että Suomen tulee toimia jatkossakin aktiivisesti suojeluvastuun
ja humanitaarisen oikeuden vahvistamiseksi osana kansainvälistä yhteistyötä kahdenvälisessä,
monenkeskisessä ja Euroopan unionissa hauraisiin valtioihin
ja tilanteisiin vastaamisessa.
Perus- ja ihmisoikeudet Suomessa
Laajat kansalaisvapaudet ja vahva kansalaisyhteiskunta ovat
taloudellisen toiminnan vapauden sekä sosiaalisen turvallisuuden
ohella pohjoismaisen yhteiskuntamallin peruspiirteitä. Kansalaisyhteiskunnalla
ja järjestöillä on merkittävä rooli
kansallisen ja kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan seurannassa
ja toimeenpanossa, mitä on korostettu selonteossa, ja niiden käyttöä ja
vahvistamista suositellaan. Järjestöjen ja laajemmaltikin
kansalaisyhteiskunnan kuulemisella ja mahdollisimman vahvalla osallistamisella
paitsi vahvistetaan Suomen kansainvälisesti kiitettyä itsekriittistä lähestymistapaa,
myös
varmistetaan erilaisten toimintasuunnitelmien ja -linjausten tehokas
jalkauttaminen käytäntöön. Valiokunta
yhtyy valtioneuvoston näkemykseen, että oikeusvaltiokehitys,
hallinnon ja tiedon avoimuus sekä kansalaisyhteiskunnan vaikutusmahdollisuudet
ovat tärkeä osa perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista
ja kehittymistä sekä Suomessa että kansainvälisesti.
Perustuslakivaliokunta toteaa lausunnossaan, että ihmisoikeusselonteon
mietinnön laativaa valiokuntaa valittaessa otetaan jatkossakin
huomioon ihmisoikeusselonteon sisältö ja rakenne.
Ihmisoikeudet kehittyvänä oikeutena
Ihmisoikeudet ovat kehittyvää kansainvälistä oikeutta.
Selontekoon on valittu neljä kansainvälisesti
ja kansallisesti merkittävää esimerkkialuetta,
joissa uudet sopimusmääräykset, kansainväliset
suositukset tai kansainvälinen ihmisoikeuspoliittinen keskustelu
ja päätöksenteko ohjaavat uudella tavalla
kansallista perus- ja ihmisoikeustoimintaa. Nämä alueet
ovat sananvapaus, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin
kuuluvien henkilöiden yhdenvertaisuuden edistäminen, vammaisten
henkilöiden oikeudet sekä taloudellisten, sosiaalisten
ja sivistyksellisten oikeuksien täytäntöönpano.
Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että Suomi osallistuu jatkossakin aktiivisesti kansainvälisen
oikeuden kehittämiseen näissä kysymyksissä.
Johtopäätökset
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että kansallinen perus-
ja ihmisoikeustoimintaohjelma on tärkeä väline
kehittää ja konkretisoida perus- ja ihmisoikeuspolitiikan
linjauksia. Valiokunta korostaa, että tulisi valita perus-
ja ihmisoikeuspoliittisia painopistealueita, jotta käytettävissä olevilla
resursseilla voidaan edistää perus- ja ihmisoikeuspolitiikan
niitä osa-alueita, joita pidetään erityisen
tärkeinä tai muuten välittömiä toimenpiteitä edellyttävinä.
Ulkoasiainhallinnon ihmisoikeusstrategiaa täydentävästä ihmisoikeuspoliittisesta
ohjelmasta (2013—2015) on juuri (26.2.2015) valmistunut
kansainvälisen ihmisoikeusasiain neuvottelukunnan arvio
sekä riippumaton ulkopuolinen arvio. Arvioissa tuodaan
esille useita ulkoasiainvaliokunnan kannanotoissaan nostamia teemoja:
johdonmukaisuus, tavoitteellisuus ja priorisointi, konkreettisuus
sekä arviointi.
Ulkoasiainvaliokunta painottaa sitä, että ympäristön
muuttuessa on tärkeää, että perinteisten painopisteiden
(erityisesti naisten ja tyttöjen oikeuksien edistäminen)
rinnalla mietitään nousevien teemojen (esimerkiksi
yritykset ja ihmisoikeudet) asemaa. Valiokunta pitää suositusta,
että seuraavan toimintaohjelman kohdalla kiinnitetään
huomiota muiden ministeriöiden osallistamiseen, mikä vahvistaisi
osaltaan kansallisen ja kansainvälisen ihmisoikeuspolitiikan
koherenssia, perusteltuna.
Selonteossa on nostettu esille sananvapautta rajoittava vihapuhe,
seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien
henkilöiden yhdenvertaisuuden edistäminen, vammaisten
henkilöiden oikeuksien turvaaminen sekä taloudellisten,
sosiaalisten ja sivistyksellisten oikeuksien täytäntöönpano
kansainvälisesti ja kansallisesti merkittävinä alueina.
Valiokunta katsoo, että ne muodostavat hyvän pohjan
niin kansallisen kuin kansainvälisenkin perus- ja ihmisoikeuspolitiikan
painopisteiden linjaamiselle.
Selonteossa käsitellään vain hajanaisten
huomioiden muodossa kansainvälistä muuttoliikettä,
siirtolaisuutta, maahanmuuttoa, pakolaisuutta ja paperittomien henkilöiden
asemaa, vaikka näihin kysymyksiin liittyy merkittäviä perus-
ja ihmisoikeusongelmia. Ulkoasiainvaliokunta pitää tärkeänä,
että nämä kysymykset otetaan huomioon
jo seuraavaa ihmisoikeustoimintaohjelmaa laadittaessa.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa tarvetta vahvistaa perus- ja ihmisoikeusosaamista
kaikilla hallinnon tasoilla ja kiinnittää erityistä huomiota
alueellisten ja kunnallisten toimijoiden osaamisen kehittämiseen.
Myös tiedonkulkuun niin ylhäältä alaspäin
kuin alhaalta ylöspäin on kiinnitettävä enemmän
huomiota, jotta asiantuntemus eri tasoilla hyödynnetään
täysimääräisesti tuloksellisuuden
ja vaikuttavuuden varmistamiseksi. Lausuntovaliokunnat pitävät
perusteltuna, että yksi seuraavan toimintaohjelman painopiste
olisi ihmisoikeuskasvatuksen ja -koulutuksen vahvistaminen. Koulutuksen
tavoitteena tulee olla ihmisoikeuksien kunnioittamisen vahvistaminen.
Ulkoasianvaliokunnan näkemyksen mukaan perus- ja ihmisoikeustoimijoiden
kenttä on Suomessa edelleen osin hajanainen. Valtioneuvoston
perus- ja ihmisoikeusyhteyshenkilöiden verkoston perustaminen
(13.6.2012) on antanut uuden työvälineen täytäntöönpanon
järjestelmälliseen seurantaan. Verkoston toimikausi
päättyy 31.3.2015. Valiokunnan näkemyksen
mukaan olisi perusteltua vahvistaa verkosto valtioneuvoston pysyväksi
rakenteeksi.
Ulkoasiainvaliokunta korostaa, että eriarvoisuuden
kasvu niin maiden välillä kuin maiden sisällä on
aivan keskeinen kysymys syrjäytymisen estämisessä ja
kehityksen aikaansaamisessa. Ulkoasiainvaliokunnan mielestä pitäisi
selvittää, mikä oikeudellinen kehikko
parhaiten edistäisi TSS-oikeuksien ja KP-oikeuksien tasapuolista
edistämistä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että uuden teknologian
myötä on noussut keskusteluun terrorismin torjunnan
menetelmien haasteet. Kansallisesta turvallisuudesta on huolehdittava
kunnioittaen oikeusvaltioperiaatetta sekä perus- ja ihmisoikeuksia.