Tasavallan presidentti päätti 13
päivänä maaliskuuta 2003 Suomen osallistumisesta
Euroopan unionin (EU) ensimmäiseen sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon
Concordiaan Makedoniassa. Ennen päätöstä valtioneuvosto
kuuli 11 päivänä maaliskuuta 2003 rauhanturvaamislain 2 §:n
1 momentin mukaisesti ulkoasiainvaliokuntaa.
Rauhanturvaamislain 2 §:n 2 momentin mukaan perinteistä rauhanturvaamista
vaativammat voimankäyttösäännöt
edellyttävät eduskunnan täysistuntokäsittelyä ennen
asiaa koskevan esityksen tekemistä tasavallan presidentille. Concordiaan
liittyvissä voimankäyttövaltuuksissa
oli kaksi yksittäistä seikkaa, jotka edellyttävät
rauhanturvaamislain mukaan asian täysistuntokäsittelyä eduskunnassa.
Concordian voimankäyttösäännöissä on
kohta, joka mahdollistaa voimankäytön tarkoin
erikseen määrätyssä tilanteessa
vihamielisen aikomuksen osoittajaa kohtaan (ns. hostile intent). Toiseksi,
mikäli Concordiaa toteuttavat EU:n lähettämät
rauhanturvaajat jouduttaisiin turvallisuustilanteen radikaalisti
huonontuessa hätäevakuoimaan Makedoniasta, Nato
toteuttaisi hätäevakuoinnin ja soveltaisi tällöin
Concordian omia voimankäyttösääntöjä laajempia
voimankäyttösääntöjä,
jotka vastaavat Kosovon kriisinhallintaoperaation (KFOR) voimankäyttösäännöksiä.
Voimankäyttösäännöt
eivät ole sisältönsä puolesta
Suomen kannalta ongelmallisia ottaen huomioon, että varsin
samansisältöisiä sääntöjä sovelletaan
edellä mainitussa KFOR:ssa sekä SFOR:ssa (Stabilization
Force) Bosnia ja Herzegovinassa ja ISAF:ssa (International Security Force)
Afganistanissa. Hallitus on antanut näiden operaatioiden
osalta selonteot eduskunnan täysistunnon käsiteltäviksi
ennen esityksen viemistä tasavallan presidentille.
Makedonian Concordia-operaatio on tehtäviensä luonteen
perusteella tyypillinen ns. perinteinen rauhanturvaoperaatio. Operaation
alussa arvioitu turvallisuusuhkien riskitaso on säilynyt alhaisena,
ja tilanne alueella on rauhallinen. Euroopan unioni päätti
heinäkuussa Concordia-operaation lopettamisesta 15.12.2003.
Todennäköisyys joutumisesta tilanteeseen, jossa
olisi pohdittava hyökkäyksen luonteisia vastatoimia "vihamielisen
aikomuksen" estämiseksi, on vähäinen.
Päätettäessä Naton ja EU:n
yhteistyöstä Concordia-operaatiossa sovittiin,
että äärimmäisessä kriisitilanteessa
EU:n ja Naton yhteinen päätös EU-rauhanturvaajien
evakuoinnista laukaisee operaation joutumisen Naton komentoon sekä Naton
KFOR-operaation voimankäyttösääntöjen
soveltamisen. Tällöin myös suomalaiset
EU-operaatiossa palvelevat rauhanturvaajat soveltaisivat evakuointioperaation
voimankäyttösääntöjä.
Lisäksi suomalaisten KFOR-rauhanturvaajien tulisi tarvittaessa
voida osallistua mahdolliseen tukioperaatioon.
Selonteossa esitetään, että "vihamielistä aikomusta"
koskevasta Suomen esittämästä varaumasta
luovutaan.
Lisäksi esitetään, että mikäli
joukkojen turvallisuustilanne vaatii ja joudutaan turvautumaan EU-rauhanturvaajien
turvallisuuden takaamisoperaatioon ja evakuointiin, hyväksytään KFOR-operaation
voimankäyttösääntöjen
soveltaminen ja suomalaisten rauhanturvaajien osallistuminen operaatioon
tarvittaessa.
Täysistuntokäsittelyä edellyttävät
voimankäyttösäännöt
tulevat eduskunnan käsiteltäviksi vasta nyt johtuen
eduskunnan vaalitauosta ja siitä, että Natosta
saatiin vasta kesäkuun lopussa vahvistus, että operaation
mahdolliseen evakuointiin soveltuvat Kosovon kriisinhallintaoperaation
(KFOR) mukaiset voimankäyttösäännöt.
Selonteon antamisessa on näin ollen kyse rauhanturvalain
mukaisen prosessin saattamisesta asianmukaisesti päätökseen
eduskunnan osalta.