Perustelut
Yleisarvio selonteosta
Nato-johtoinen ISAF (International Security Assistance Force)
on laajin YK:n valtuuttama kansainvälinen kriisinhallintaoperaatio.
Operaatioon osallistuu 41 maata, ja sen nykyinen vahvuus on noin
53 000 sotilasta. Naton ulkopuolisia osallistujamaita on 15. Suomi
on osallistunut operaatioon vuodesta 2002 alkaen. Suomen kontingentin
nykyinen vahvuus on noin 110 sotilasta, joista 100 toimii Ruotsin
johtamassa PRT Mazar-i-Sharifissa (Provincial Reconstruction Team)
ja 10 koulutustehtävissä niin sanotun OMLT-konseptin
(Operational Mentor and Liaison Team) puitteissa. Tasavallan presidentin
ja ulko- ja turvallisuuspoliittisen ministerivaliokunnan lokakuussa
2008 tekemän linjauksen mukaan OMLT-henkilöstön
määrä voidaan nostaa asteittain 20 henkeen.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Afganistanin vakauttamiseen
tähtäävä toiminta muodostaa
Suomen kriisinhallintaosallistumisen ja kehitysyhteistyön
selkeän painopistealueen. Suomi on muiden Afganistanissa
toimivien maiden ja järjestöjen tavoin sitoutunut
pitkäjänteiseen toimintaan Afganistanin vakauttamiseksi.
Valiokunta korostaa, että Afganistanin turvallisuustilanteeseen,
oikeusvaltiokehitykseen ja hallinnon kehittämiseen sekä taloudelliseen
kehitykseen liittyy edelleen puutteita, jotka voivat pahimmassa
tapauksessa johtaa epäonnistumiseen Afganistanin vakauttamisessa.
Pakistanin turvallisuustilanteen heikkeneminen ja sisäinen epävakaus
ovat koko alueen vakautta uhkaavia tekijöitä.
Tässä tilanteessa on valiokunnan mielestä tärkeää,
että Suomen tavoitteet Afganistanissa on määritelty
selkeästi ja että eduskunta pidetään
informoituna niiden toteutumisesta.
Ulkoasiainvaliokunta painotti lausunnossaan (UaVL 1/2008
vp) Suomen tuesta Afganistanin vakauttamiselle annetusta
selvityksestä, että Afganistanin tilanteesta tulisi
antaa eduskunnalle mahdollisimman oikea ja realistinen kokonaiskuva.
Valiokunta esitti, että valtioneuvosto laatisi Afganistanin
vakauttamistoimintaa ohjaamaan erityisen maakohtaisen toimintaohjelman. Tämän
selvityksen odotetaan valmistuvan maaliskuussa 2009.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että valtioneuvoston selontekoon Suomen osallistumisesta
ISAF-operaation (International Security Assistance Force) tukitoimiin
vaalien järjestämiseksi Afganistanissa vuonna
2009 ei ole sisällytetty arviota Afganistanin turvallisuustilanteesta
eikä tehtävää koskevaa riskiarviota.
Ulkoasiainvaliokunta pitää välttämättömänä,
että valtioneuvosto varmistaa eduskunnan tiedonsaannin
sotilaallisten kriisinhallintaoperaatioiden luonteeseen vaikuttavista
tekijöistä, kuten operaation tavoitteista, tehtävistä ja
toteuttamistavasta sekä olosuhteista kriisialueella mukaan
lukien tehtävää koskeva riskiarvio.
Afganistanin poliittinen kehitys
Vuosien 2009 ja 2010 vaalit
Afganistanin vakauttaminen ja jälleenrakentaminen edellyttää Afganistanissa
toimivilta mailta ja järjestöiltä pitkäaikaista
sitoutumista ja tukea kestävän poliittisen ratkaisun
aikaansaamiseksi, jotta mahdollisimman monet afganistanilaiset ryhmittymät
saadaan mukaan jälleenrakennustyöhön.
Afganistanin vakauttaminen edellyttää kokonaisvaltaisen
kriisinhallinnan ja kehitysyhteistyön ohella demokratiakehityksen ja
hyvän hallinnon edellytysten vahvistamista.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että pelkät sotilaalliset
toimet eivät riitä Afganistanin ongelmien ratkaisuun.
Valiokunta korostaa, että Afganistanin kriisiin tarvitaan
poliittinen ratkaisu. Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi toimii poliittisen vuoropuhelun aikaansaamiseksi
Afganistanin sisällä ja lähialueilla.
Vuonna 2009 järjestettävien presidentinvaalien
ja maakuntaneuvostovaalien onnistumisella on tärkeä merkitys
poliittisen dialogin edellytysten luomiselle ja demokratiakehityksen
jatkumiselle tulevaisuudessa. Vuonna 2010 Afganistanissa on tarkoitus
järjestää parlamentti- ja piirikuntavaalit.
Ulkoasiainvaliokunnan mielestä Afganistanin vaalien onnistumista
tulee tukea kaikin mahdollisin keinoin.
Selonteon mukaan vuoden 2009 vaalien valmistelut ovat edenneet äänioikeutettujen
rekisteröinnin osalta varsin hyvin. Valiokunta pitää tärkeänä,
että vaalit järjestetään koko
maan alueella ja naisten mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
turvataan. Erityisesti naisten mahdollisuus käyttää äänioikeuttaan
tulee turvata. Valiokunta yhtyy puolustusvaliokunnan näkemykseen (PuVL
1/2009 vp), jonka mukaan vaalien läpiviemisen
välttämätön ennakkoedellytys
on sellaisten olosuhteiden luominen, joissa äänestäminen
on mahdollista.
Afganistanin tilanteen vakauttaminen edellyttää yhteiskunnan
erityispiirteiden huomioon ottamista. Keskushallinnolle suunnatun
tuen ohella ulkoasiainvaliokunta korostaa, että kansainvälisen
yhteisön tulisi kiinnittää nykyistä enemmän
huomiota maakunta- ja paikallishallinnon kehittämiseen,
koska toiminnan tehostuminen tällä tasolla parantaisi
kansalaisten elinolosuhteita ja heijastuisi myönteisellä tavalla
turvallisuustilanteeseen. Tämä edellyttää siviilikriisinhallinnan
riittävää resursointia.
Ulkoasiainvaliokunta painottaa, että EU:lla on keskeinen
rooli Afganistanin vakauttamisessa. Valiokunta tukee valtioneuvoston
pyrkimyksiä EU:n Afganistan-politiikan vahvistamiseksi, jossa
keskeisiä alueita ovat EUPOL-siviilikriisinhallintaoperaation
vahvistaminen, viesti poliittisesta sitoutumisesta sekä tuki
20.8.2009 järjestettäville vaaleille. Valiokunta
korostaa EU:n, YK:n ja Naton sekä Afganistanissa ja alueella
laajemmin toimivien järjestöjen välisen yhteistoiminnan
ja koordinaation kehittämisen tärkeyttä.
ISAF:n toiminta vaalien tukemiseksi
Ulkoasiainvaliokunta yhtyy selonteon arvioon, jonka mukaan vuoden
2009 vaalien järjestämisen suurin haaste on Afganistanin
turvallisuustilanne. Vaalien järjestämisen turvaaminen
on ensisijaisesti Afganistanin omien viranomaisten vastuulla, mutta
ISAF tukee vaalien järjestämistä väliaikaisten
lisäjoukkojen (Election Support Forces) avulla. YK:n turvallisuusneuvosto
korosti päätöslauselmassaan 1833 syyskuussa 2008
ISAF:n tuen merkitystä vaalien järjestämiseksi.
Vaalien tukijoukkojen kokoaminen on kesken ja jatkuu kevään
2009 aikana. Ulkoasiainvaliokunnan saaman selvityksen mukaan tukijoukkojen
tehtävänä on tukea Afganistanin turvallisuusviranomaisten
toimintaa vaalitoimipisteiden lähialueiden turvaamisessa,
vastata tilannekuvasta ja ilmasta käsin tehdystä valvonnasta sekä ylläpitää nopeaan
toimintaan kykeneviä joukkoja. Tehtäviin kuuluu
myös yhteydenpito paikallistason viranomaisiin ja väestöön.
Väliaikaisten tukijoukkojen kokonaistarve on ulkoasiainvaliokunnan
saaman selvityksen mukaan noin 7 000—10 000
sotilasta. Joukkojen on tarkoitus olla toiminta-alueella hyvissä ajoin
ennen vaaleja ja joitakin viikkoja vaalien jälkeen eli
yhteensä noin 4—5 kuukautta. Väliaikaisten tukijoukkojen
lopullinen vahvuus ja käytön aikataulu täsmentyvät
kevään 2009 aikana. ISAF-operaatiota on tarkoitus
vahvistaa pysyvämmin merkittävillä joukkomäärillä vuoden
2009 aikana. Yhdysvallat päätti 17.2.2009 lähettää 17
000 sotilasta lisää Afganistaniin kesään
2009 mennessä.
Suomen osallistuminen ISAF-operaation tukitoimiin vaalien järjestämiseksi
Käsiteltävänä olevan selonteon
mukaan Suomi valmistautuu vahventamaan ISAF-osallistumistaan noin
4 kuukauden määräajaksi Afganistanin
pohjoiselle komentoalueelle (RC North) sijoitettavalla noin 100
sotilaan osastolla. Määräaikainen lisäjoukko
koostuu valiokunnan saaman selvityksen mukaan yhteistyöryhmistä,
suojausjoukkueesta sekä kansallisesta johto- ja tukiosasta.
Suomen osallistumisen yksityiskohdat täsmentyvät
pohjoisen komentoalueen johtovaltiona toimivan Saksan kanssa kevään
2009 kuluessa käytävissä keskusteluissa.
Valiokunta viittaa puolustusvaliokunnan lausuntoon (PuVL 1/2009
vp) ja toteaa, että joukot on kotiutettava suunnitellusti
vaalien pitämisen jälkeen.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa, että ISAF:n väliaikaisten
lisäjoukkojen tehtävään sisältyy
merkittäviä turvallisuusriskejä. Valiokunta
yhtyy puolustusvaliokunnan kantaan, jonka mukaan turvallisuuden
kannalta on tärkeää, että suomalaisjoukot
toimivat pohjoisella komentoalueella. Valiokunta yhtyy puolustusvaliokunnan
näkemykseen, jonka mukaan on ensiarvoisen tärkeää,
että suomalaisjoukot varustetaan kaikissa tapauksissa ensiluokkaisella
välineistöllä mahdollisimman hyvän
suojaustason saavuttamiseksi (PuVL 1/2009 vp).
Väliaikaisiin vaalien tukijoukkoihin osallistumisen
kustannukset arvioidaan selonteossa 6,1 miljoonaksi euroksi. Ulkoasiainvaliokunnan
saaman
selvityksen mukaan osallistumisen tarkentuneiden kustannusten arvioidaan
kuitenkin nousevan 9,5 miljoonaan euroon, joista puolustusministeriön
pääluokkaan kuuluu noin 5,6 miljoonaa euroa ja
ulkoasiainministeriön pääluokkaan noin
3,9 miljoonaa euroa. Kustannukset katetaan nykyisen määrärahan
puitteissa sotilaallisen kriisinhallinnan käyttösuunnitelman
kohdasta 09 ("varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin
ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin
sekä muihin kriisinhallintamenoihin").
Ulkoasiainvaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että käsiteltävänä oleva
selonteko on Suomen osallistumisen ja ISAF:n väliaikaisten
lisäjoukkojen muodostamisen yksityiskohtien osalta yleisluontoinen.
Valiokunta on tietoinen kriisinhallintaoperaatioiden joukkojen kokoamisprosessien
monimutkaisuudesta, mutta toteaa, että valtioneuvoston
on syytä kiinnittää huomiota eduskunnalle
annettavan informaation tarkkuuteen ja oikea-aikaisuuteen, myös
kustannusten osalta. Valtioneuvoston tulee tarvittaessa antaa ulkoasiainvaliokunnalle
lisäselvitystä operaatioiden valmistelujen etenemisestä.
Ulkoasiainvaliokunta katsoo, että kriisinhallintaosallistumista
koskevien selontekojen ja selvitysten rakennetta ja sisältöä tulisi
kehittää nykyistä johdonmukaisemmaksi.
Valiokunnan mielestä selontekojen ja selvitysten tulisi
aina sisältää poliittisten tekijöiden,
kustannusarvion ja kansallisten valmiuksien kuvauksen ohella riittävät
tiedot operaation tavoitteista, tehtävistä ja
toteuttamistavasta sekä olosuhteista kriisialueella mukaan
lukien tehtävää koskeva riskiarvio. Tältä osin
käsiteltävänä oleva selonteko
on puutteellinen. Valiokunta edellyttää valtioneuvoston
täydentävän tässä selonteossa
annettua selvitystä edellä mainitut vaatimukset
täyttävällä tavalla.
Kansallinen päätöksenteko
Tasavallan presidentti ja ulko- ja turvallisuuspoliittinen ministerivaliokunta
käsittelivät Suomen ISAF-osallistumisen määräaikaista
laajentamista valmistelevasti 9.1.2009. Puolustusministeriö on
käynnistänyt osallistumisen laajentamisen valmistelut
sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain 2 §:n 2
momentin nojalla.
Sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetun lain mukaan päätöksen
Suomen osallistumisesta sotilaalliseen kriisinhallintaan ja osallistumisen
lopettamisesta tekee kussakin tapauksessa erikseen tasavallan presidentti
valtioneuvoston ratkaisuehdotuksesta. Ennen kriisinhallintajoukolle
määrättyjen tehtävien olennaista
muutosta koskevan ratkaisuehdotuksen tekemistä on valtioneuvoston
lain 3 §:n 2 momentin mukaan kuultava eduskuntaa tai eduskunnan
ulkoasiainvaliokuntaa. Ulkoasiainvaliokunta pitää saamansa
selvityksen perusteella selontekomenettelyä perusteltuna,
ottaen huomioon tehtävä, riskit ja lähetettävä joukko.