Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena.
Suomi pyrkii kahdenvälisellä sijoituksia edistävällä ja
suojaavalla sopimuksella turvaamaan yritysten ja teollisuuden yleiset
toimintaedellytykset Iranissa. Investointisuojasopimus pyrkii suojaamaan
sijoituksia poliittisilta riskeiltä ja lisäämään
sijoitusympäristön ennakoitavuutta ja alentamaan
siten yritysten sijoituskynnystä.
Sopimus vahvistaa suomalaisen investoijan suojaa, mutta ei esityksen
mukaan poista kaikkia perusongelmia. Pakkolunastuksen korvattavuus
ei esityksen mukaan toteudu sopimuksessa sen tasoisesti kuin Suomi
olisi lähtökohtaisesti edellyttänyt.
Sopimus ei myöskään kiellä suoritusvaateita,
kuten Suomen sopimukset yleensä tekevät. Myöskin
aiheutettujen vahinkojen korvausvelvollisuus todetaan sopimuksessa
yleisemmällä tasolla kuin Suomen sopimuksissa yleensä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan sopimus antaa suomalaisille
sijoituksille kuitenkin riittävän suojan poliittiselta
riskiltä ja lisää tyydyttävällä tavalla
investointiympäristön ennakoitavuutta. Iranin
näkemykset ulkomaisten sijoitusten suojaamisesta poikkeavat huomattavasti
teollisuusmaiden vastaavista. EU-maista investointisuojasopimukset
on tehty vasta Italian, Itävallan, Kreikan ja Saksan kanssa.
Euroopan unioni aloitti ihmisoikeusdialogin Iranin kanssa lokakuussa
2002. Ihmisoikeusdialogin puitteissa voidaan käsitellä yleismaailmallisia
ihmisoikeusasioita. Suomi aloitti vuonna 1999 oman ihmisoikeusalan
asiantuntijoiden seminaaritoiminnan Iranin kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös taloudellisen yhteistyön avulla
edistetään poliittista dialogia Iranin kanssa
ihmisoikeuksien edistämiseksi. Valiokunta pitää siksi
valitettavana, että sopimuksesta puuttuvat viittaukset
kansainvälisesti hyväksyttyihin työntekijöiden
oikeuksiin ja ympäristönsuojeluvelvoitteisiin.
Iranin vienti koostuu pääasiassa raakaöljystä, elintarvikkeista
ja tekstiileistä. Ulkomaankauppa on kasvanut tasaisesti
viime vuosina. Iranin talous tarvitsee ulkomaisia sijoituksia ja
teknologista tietämystä erityisesti öljy-
ja kaasusektorin kehittämiseksi. Avoimempi investointipolitiikka
perustuu vuoden 2000 talousuudistukseen ja suhteiden normalisointiin
länsimaiden kanssa. Talouden näkymät
ovat riippuvaisia lähinnä öljyn hinnasta,
Yhdysvaltain pakotepolitiikasta ja sisäpoliittisesta kehityksestä.
Iranin merkittävin kauppakumppani on EU, erityisesti Saksa, Italia
ja Ranska. Suomen kauppa Iranin kanssa on melko vähäistä ja
Suomelle voimakkaan ylijäämäistä.
Suomen vienti Iraniin vuonna 2001 oli runsaat 100 miljoonaa
euroa. Vienti koostuu pää-asiassa tietoliikennelaitteista,
puunjalostustuotteista ja koneista. Lisäksi viedään
muun muassa lääke- ja maaliteollisuuden tuotteita
ja lannoitteita. Vientipotentiaalia on esityksen mukaan myös
ympäristöteknologian sekä kaivosteollisuuden
käyttämien laitteiden, lääke-
ja elintarviketeknologian piirissä. Suomen tuonti Iranista vuonna
2001 oli vajaat 3 miljoonaa euroa. Tuonti kattaa tekstiiliteollisuuden
tuotteita, lähinnä mattoja, elintarvikkeita, kuten
kuivatut hedelmät, kalasäilykkeet ja katkaravut,
sekä mineraaleja. Suomalaisella elinkeinoelämällä on
saadun selvityksen mukaan suurta kiinnostusta Iranin markkinoita
kohtaan myös sijoituskohteena. Kynnys sijoituspäätösten
tekoon on toistaiseksi ollut kuitenkin korkea, koska maa ei ole
kyennyt riittävästi takaamaan sijoitusten turvaa.
Investointisopimuksella pyritään parantamaan tätä puutetta.