Perustelut
Euroopan parlamentin paikkojen enimmäismääräksi
on Lissabonin sopimuksessa vahvistettu 751. Lissabonin sopimukseen
liitetyn siirtymämääräyksiä koskevan
pöytäkirjan (nro 36) mukaan Eurooppa-neuvoston
olisi pitänyt tehdä SEU 14 artiklan mukainen päätös
Euroopan parlamentin kokoonpanosta hyvissä ajoin ennen vuonna
2009 pidettyjä Euroopan parlamentin vaaleja. Vaalit käytiin
kuitenkin, ennen kuin Lissabonin sopimus ja siihen liitetty siirtymämääräyksiä koskeva
pöytäkirja tuli voimaan. Vaalien tulos määräytyi
tuolloin voimassa olleiden perussopimusten mukaisesti.
Espanjan hallitus teki joulukuussa 2009 ehdotuksen perussopimusten
muuttamiseksi Euroopan parlamentin kokoonpanoa koskevilta osin, jotta
Eurooppa-neuvoston kesäkuussa 2009 saavuttaman poliittisen
yhteisymmärryksen mukaisesti eräille jäsenvaltioille
Lissabonin sopimuksen neuvottelujen yhteydessä päätetyt
lisäpaikat voitaisiin ottaa käyttöön
jo vaalikauden 2009—2014 aikana. Eurooppa-neuvosto päätti
joulukuussa 2009 kuulla SEU 48 artiklan 3 kohdan ensimmäisen
alakohdan mukaisesti Euroopan parlamenttia ja komissiota ehdotettujen
muutosten johdosta. Komissio antoi 28 päivänä huhtikuuta
2010 puoltavan lausunnon ehdotetuista muutoksista. Euroopan parlamentti
antoi 6 päivänä toukokuuta 2010 puoltavan
lausunnon ehdotetuista muutoksista sekä lisäksi
hyväksyntänsä Eurooppa-neuvoston päätökselle,
jonka mukaan perussopimuksiin ehdotettujen muutosten laajuus ei
edellytä valmistelukunnan koollekutsumista. Hallitusten
edustajien konferenssi pidettiin 23 päivänä kesäkuuta
2010, jolloin pöytäkirja myös allekirjoitettiin.
Muutospöytäkirjalla muutettaisiin perussopimuksiin
niiden erottamattomana osana kuuluvaa siirtymämääräyksiä koskevaa
pöytäkirjaa nro 36. Näiden siirtymätoimenpiteiden
tarkoituksena on antaa vastaava määrä lisäpaikkoja
ja mahdollisuus täyttää ne perussopimuksen
voimassa olevista määräyksistä poikkeavasti
niille 12 jäsenvaltiolle (Espanja [4],
Ranska, Itävalta ja Ruotsi [2], Bulgaria,
Italia, Latvia, Malta, Alankomaat, Puola, Slovenia ja Yhdistynyt
kuningaskunta [1]) joilla olisi ollut enemmän
edustajia Euroopan parlamentissa, jos Lissabonin sopimus olisi ollut
voimassa kesäkuussa 2009 pidettyjen vaalien ajankohtana.
Saksan Lissabonin sopimuksen mukaisen jäsenvaltiokohtaisen enimmäispaikkamäärän
(96) ylitykseen kolmella paikalla (99) ei pöytäkirjalla
puututtaisi ja sillä nostettaisiin tilapäisesti
Euroopan parlamentin jäsenten lukumäärä 754
paikkaan. Ehdotus ei vaikuta Suomen paikkamäärään
tai valintamenettelyyn.
Vaalikautta 2014—2019 varten Eurooppa-neuvosto tekee
uuden erillisen päätöksen parlamenttiin
valittavien edustajien lukumäärästä ja paikkojen
jakautumisesta kaikkien jäsenvaltioiden kesken. Tällöin
se ei ole sidottu tietyille jäsenvaltioille nyt annettaviin
lisäpaikkoihin. Päätettäessä vaalikauden
2014—2019 paikkajaosta aiemman paikkajaon voidaan arvioida
toimivan päätöksenteon lähtökohtana
siten, että unionin mahdollinen laajentuminen tulisi myös
huomioon otettavaksi.
Eduskunnan suostumus ja käsittelyjärjestys
Perustuslain 94 §:n 1 momentin mukaan eduskunta hyväksyy
sellaiset valtiosopimukset ja muut kansainväliset velvoitteet,
jotka sisältävät lainsäädännön
alaan kuuluvia määräyksiä. Muutospöytäkirjan
ratifioiminen edellyttää perustuslain 94 §:n
mukaan eduskunnan hyväksymistä, koska Euroopan
parlamentin kokonaispaikkamäärää on
pidettävä sellaisena merkittävänä valtiosääntöisenä seikkana,
jonka on katsottava kuuluvan lainsäädännön
alaan. Pöytäkirja ei sisällä määräyksiä,
jotka koskisivat perustuslakia sen 94 §:n 2 momentissa
ja 95 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Pöytäkirja
voidaan näin ollen hyväksyä äänten
enemmistöllä ja ehdotus sen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamiseksi
tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä muuttamattomana.