Perustelut
Hongkong muodostaa Kiinan kansantasavallan erityishallintoalueen,
jossa harjoitetaan vapaata markkinataloutta ja jonka oikeusjärjestelmä on säilytetty
brittihallinnon aikaisena. Hongkong voi tehdä itsenäisesti
sopimuksia muiden valtioiden kanssa, kunhan kyse ei ole turvallisuus-
tai puolustuspolitiikasta.
Sijoitusten edistäminen Hongkongiin on merkittävää myös
Aasian sijoitusmarkkinoiden vahvistamisessa, koska käytännössä suomalaisyritysten
toiminta kohdistuu Hongkongin lisäksi poikkeuksetta myös
Kiinaan ja muihin Aasian maihin. Hongkongia voidaan hyödyntää myös kiinalaisten
suorien investointien saamiseksi Suomeen. Pienten ja keskisuurten
suomalaisyritysten määrä Hongkongissa
on saadun selvityksen mukaan kasvamassa. Yrityksen perustamisen
vaivattomuus ja Hongkongin tarjoamat tukitoimet avaavat mahdollisuuksia
erityisesti suomalaisille IT-, design- ja suunnittelualojen yrittäjille.
Suomen ja Hongkongin välisen tavarakaupan arvo oli 1,2
miljardia euroa vuonna 2012 (muutos edellisvuoteen +17 %).
Suomen tavaraviennin arvo Hongkongiin oli 250 miljoonaa euroa (muutos
edellisvuodesta -16 %) ja tuonti Hongkongista 975 miljoonaa
euroa (+30 %).
Hongkong noudattaa tasapuolista kauppapolitiikkaa, ja siten
useimmat kauppaa ja investointeja helpottavat yleiset järjestelyt
ovat suomalaisyrittäjien ulottuvilla ilman kahdenvälisiä sopimuksia.
Investointien suojaaminen ja edistäminen sekä kaksinkertaisen
verotuksen ehkäiseminen ovat kuitenkin poikkeuksia, joista
sovitaan kahdenvälisesti.
Käsittelyssä olevan sopimuksen tavoitteena on
vähentää sijoituksiin kohdistuvan mielivaltaisen
kohtelun mahdollisuuksia ja lisätä sijoitusympäristön
ennakoitavuutta ja yritysten sijoitushalukkuutta. Sopimuspuolet
myöntävät alueellaan toisen sopimuspuolen
sijoittajien sijoituksille oikeudenmukaisen kohtelun.
Valiokunta toteaa pyydetyn lisäselvityksen perusteella,
että päinvastoin kuin hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan sopimuksen johdannossa ei ole viittausta kansainvälisiin
sopimuksiin koskien työelämän oikeuksia
ja ympäristöä koskevia periaatteita.
Saadun lisäselvityksen mukaan Hongkong ei hyväksynyt
Suomen esittämää viittausta työelämän
oikeuksia ja ympäristöä koskeviin periaatteisiin,
koska se pitää riittävänä liittymistään
ILO:n useimpiin sopimuksiin. Valiokunta toteaa, että Suomen
ratifioimista 65 investointisuojasopimuksesta 24 sisältää viittauksen
näihin periaatteisiin. Ulkoasiainvaliokunta on johdonmukaisesti
korostanut näiden periaatteiden merkitystä. Valiokunta katsoo,
että työelämän oikeuksia ja
ympäristöä koskevat periaatteet tulisi
vastaisuudessa sisällyttää vastaavanlaisiin
sopimuksiin, jotta taloudellisen yhteistyön avulla voidaan
edistää kestävää kehitystä.
Valiokunta edellyttää, että vastaisuudessa
sille annetaan ajoissa tietoa, mikäli merkittäviä Suomen
mallisopimuksessa olevia tavoitteita ei olla neuvottelujen kuluessa
saavuttamassa, jotta eduskunnan vaikuttamismahdollisuudet voidaan
varmistaa.
Sopimus allekirjoitettiin heinäkuussa 2009, mutta sen
voimaansaattaminen on viivästynyt, koska Lissabonin sopimuksen
tultua voimaan jäsenvaltioiden ja kolmansien maiden välisistä investointisopimuksista
oli ensin saatettava voimaan siirtymäsäännökset.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen
hyväksymistä muuttamattomana.