Perustelut
Suomen ja Euroopan kemikaaliviraston välisen toimipaikkasopimuksen
tarkoituksena on määritellä kemikaaliviraston
toiminnan ehdot Suomessa. Kemikaalivirasto aloitti toimintansa Helsingissä 1.6.2007,
ja viraston henkilöstön on tarkoitus kasvaa 450:een
vuoteen 2010 mennessä. Kemikaaliviraston perustamisasetuksen
mukaan virastoon sovelletaan Euroopan yhteisöjen erioikeuksia
ja vapauksia koskevaa pöytäkirjaa, joka määrittää yhteisöjen
eri elinten toiminnan yleiset ehdot jäsenmaissa. Perustamisasetuksen mukaisesti
kemikaalivirasto on oikeuskelpoinen.
Euroopan yhteisöjen erioikeuksia ja vapauksia koskeva
pöytäkirja on saatettu Suomessa voimaan Suomen
liittyessä Euroopan unioniin. Merkittävä osa
kemikaaliviraston erioikeuksista ja vapauksista johtuu tästä pöytäkirjasta,
jonka määräyksiä on selkeyden
vuoksi toistettu Suomen ja kemikaaliviraston välisessä toimipaikkasopimuksessa.
Esimerkiksi viraston loukkaamattomuus, verovapaudet sekä monet
henkilöstöä koskevat erioikeudet ja vapaudet
perustuvat erioikeuksia ja vapauksia koskevaan pöytäkirjaan.
Pöytäkirjan mukaisesti kemikaaliviraston henkilöstö ei
maksa tuloveroa eikä muitakaan suoria veroja Suomeen. Viraston
henkilökunnalla on myös pöytäkirjan
tarkoittama lainkäytöllinen koskemattomuus virkatoimiensa
osalta.
Esityksessä todetaan, että kemikaaliviraston henkilöstö ja
perheenjäsenet eivät kuulu Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
piiriin ja virasto vastaa henkilöstön terveyspalveluiden
järjestämisestä, eläketurvasta
ja perhe-etuuksista. Tämä ratkaisu on erioikeuspöytäkirjan
mukainen. Valiokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella, että viraston
suomalainen henkilökunta pysyy Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
piirissä ja voi halutessaan käyttää esimerkiksi
kemikaaliviraston järjestämien palvelujen sijaan
myös Suomen julkisia palveluja. Valiokunta pitää suomalaishenkilöstön
säilymistä Suomen sosiaaliturvajärjestelmän
piirissä asianmukaisena, mutta toteaa, että tämä seikka
olisi pitänyt ilmaista selkeästi myös
esityksessä, josta voidaan ymmärtää,
että viraston henkilöstö on kokonaisuudessaan
Suomen sosiaaliturvajärjestelmän ulkopuolella.
Viraston omien arvioiden mukaan sen työntekijöistä merkittävä osa
(noin kolmannes) tulee olemaan suomalaisia.
Kemikaaliviraston toiminta edellyttää osaavan
henkilöstön rekrytoimista unionin eri jäsenmaista.
Henkilöstön monipuolinen ammattitaito on olennaista
kemikaaliviraston kaltaiselle asiantuntijavirastolle.
On huomattava, että virasto rekrytoi nämä avainasiantuntijat
kansainvälisiltä työmarkkinoilta eikä pääsääntöisesti ole
kyse esimerkiksi unionin eri toimielimistä siirtyvistä henkilöistä.
Toimipaikkasopimuksella on haluttu turvata kemikaaliviraston toimintaedellytykset
ja kilpailukyky työpaikkana sopimalla kemikaaliviraston
henkilöstölle myös tiettyjä oikeuksia,
jotka menevät yli Euroopan yhteisöjen erioikeuksia
ja vapauksia koskevan pöytäkirjan. Valiokunnalle
kerrotun mukaan näiden erivapauksien ja oikeuksien nimenomainen
tarkoitus on vahvistaa viraston kilpailukykyä työnantajana
suhteessa muihin kemikaalialan kansainvälisiin toimijoihin.
Yhteisöjen erioikeuspöytäkirjan ylittäviä etuja
ovat erityisesti kemikaaliviraston henkilöstön lasten
oikeus kunnalliseen päivähoitoon ja koulumahdollisuuksien
järjestäminen mm. tukemalla Eurooppa-koulun perustamista
sekä henkilöstön määräaikainen
arvonlisäverovapaus suurista hankinnoista (kun yksittäisen
tavaran verollinen hinta on vähintään
170 euroa). Arvonlisäverovapaus on tarkoitettu siirtymäajaksi
(päättyen 31.5.2009) ja koskee vain Suomeen muuttavaa henkilöstöä.
Vaikka erioikeuksia ja vapauksia koskeva pöytäkirja
ei suoranaisesti velvoita päivähoidon ja koulutusmahdollisuuksien
järjestämiseen, on viraston henkilöstön
lasten pääsy näiden piiriin joka tapauksessa
vakiintuneen oikeuskäytännön mukainen
pohjautuen mm. työntekijöiden vapaasta liikkuvuudesta
yhteisön alueella annettuun asetukseen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan oikeudesta kunnan järjestämään
päivähoitoon on neuvoteltu hyvässä yhteisymmärryksessä pääkaupunkiseudun
kuntien kanssa. Päiväkotipalveluja käyttävistä kemikaaliviraston
henkilöstön lapsista voidaan periä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksulain mukainen maksu (nykyisellään
enimmillään 200 euroa) korotettuna EU:n henkilöstösäännön
mukaisella koulutuslisällä (93 euroa). Korkein
mahdollinen maksu olisi siis nykytilanteessa 293 euroa kuukaudessa.
Kunnille päivähoitopaikkojen järjestämisestä aiheutuvat
ylimääräiset kustannukset korvataan valtion
budjetista. Sopimuksen mukaan viraston henkilöstön
lasten pääsyä perusasteen koulutukseen
edistetään, ja Suomi tukee Eurooppa-kouluihin
akkreditoidun koulun perustamista Helsinkiin. Eurooppa-koulun perustamisesta
on annettu erillinen hallituksen esitys (HE 69/2007
vp).
Ulkoasiainvaliokunta pitää viraston henkilöstön
lasten päivähoito- ja koulutusmahdollisuuksien
takaamista asianmukaisena ja toteaa, että henkilöstölle
myönnetty arvonlisäverovapaus on määräaikainen,
jolloin se on vaikutuksiltaan rajattu.
Toimipaikkasopimuksessa todetaan, että viraston henkilöstö vapautetaan
autoverosta samoin edellytyksin kuin Euroopan yhteisöjen Suomessa
toimivien toimielinten henkilöstön käyttämät
ja omistamat ajoneuvot. Tällä henkilöstöllä on
nykyisen oikeuskäytännön mukaan mahdollisuus
tuoda verovapaa auto ainoastaan muuton yhteydessä (KHO:n
päätös 1048/2/06 6.11.2006).
Sopimuksessa todetaan lisäksi, että henkilöstö voidaan
vapauttaa autoverosta kerran kolmessa vuodessa. Autoverolain 22
a §:n mukaan tämä verovapaus ei kuitenkaan
koske Suomesta palkattavaa henkilöstöä.
Henkilöstön mahdollisuus hankkia uusi verovapaa
auto kolmen vuoden välein on viraston työntekijöille
huomattavan edullinen. Diplomaattisia edustustoja lukuunottamatta
muiden Suomessa toimivien kansainvälisten elinten henkilöstöllä (esimerkiksi
YK:n yliopiston taloudellisen kehitystutkimuksen kansainvälinen
instituutti Wider ja Itämeren merellisen ympäristön suojelukomissio
Helcom) ei johtoa lukuunottamatta ole tätä oikeutta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan etuus on poikkeuksellinen myös
muissa EU-maissa toimiviin yhteisön virastoihin nähden.
Valiokunta toteaa, että eduskunta on saanut etukäteen
selvityksen kemikaaliviraston kanssa solmittavasta toimipaikkasopimuksesta
(E 28/2007 vp), joka on käsitelty
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa.
Tässä selvityksessä autoveroratkaisun
tosiasiallista merkitystä ei kuitenkaan erikseen tuotu
esiin, vaikka se on ulkoasiainvaliokunnan käsittelyssä osoittautunut
toimipaikkasopimuksen merkittävimmäksi poikkeukseksi
Euroopan yhteisöjen erikoikeuksia ja vapauksia koskevasta
pöytäkirjasta. Myöskään hallituksen
esityksessä ei ratkaisun merkitystä ole erikseen
todettu.
Ratkaisua on valiokunnalle perusteltu sillä, että Euroopan
kemikaaliviraston henkilöstöä koskeva
autoveroratkaisu on neuvoteltu viraston rekrytoinnin helpottamiseksi
ja sen henkilöstöä ei ole asiallisesti
pidetty muiden Suomessa toimivien EU-toimielinten henkilöstöön
rinnastettavana. Viraston henkilöstö rekrytoidaan määräaikaisesti
erityisasiantuntemusta vaativiin tehtäviin. Valiokunta
kuitenkin korostaa, että uusia erioikeuksia ja vapauksia
tulisi myöntää hyvin pidättyvästi
ja toimia siten, että EU:n henkilöstön
erioikeudet ja vapaudet eivät entisestään
laajentuisi. Valiokunta suhtautuu tämän vuoksi
hyvin kriittisesti sopimuksen 8 artiklan 3 kohdan autoveroratkaisuun.
Tästä syystä valiokunta pitää välttämättömänä,
että Suomen ja Euroopan kemikaaliviraston välisen
sopimuksen tullessa uudelleen arvioitavaksi erilaisten tarkistusten
ja ajanmukaistamisen vuoksi, hallitus pyrkii neuvottelemaan sopimukseen
muutoksen, jolla viraston henkilöstön mahdollisuus hankkia
verovapaa auto muuton jälkeen poistetaan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan useimpien Euroopan yhteisöjen
virastojen toimipaikkasopimuksiin sisältyy yhteisöjen
erioikeuksia ja vapauksia koskevan pöytäkirjan ylittäviä etuja,
eikä kemikaaliviraston toimipaikkasopimus autoverotusta
koskevaa etuisuutta lukuunottamatta poikkea tavanomaisesta. Esityksessä todetaan,
että kemikaaliviraston toiminta Helsingissä aikaansaa
merkittäviä positiivisia taloudellisia vaikutuksia
mm. lisäämällä kauppaa ja palvelujen
kysyntää niin viraston, sen henkilöstön
kuin virastossa asioivien vierailijoidenkin kautta.
Valiokunta korostaa, että Euroopan kemikaaliviraston
asettuminen Suomeen on merkittävä saavutus ja
viraston toimintaedellytykset on syytä järjestää viipymättä mm.
voimaansaattamalla virastoa koskeva toimipaikkasopimus. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan tässä tilanteessa sopimuksen
uudelleen neuvotteleminen edellä mainitun autoverotusta
koskevan kohdan korjaamiseksi on käytännössä mahdotonta.
Tästä syystä valiokunta puoltaa hallituksen
esityksen hyväksymistä muuttamattomana.