Perustelut
Koheesiopolitiikan asetusehdotukset linjaavat EU:n koheesio-
ja rakennerahastopolitiikkaa Suomessa ja EU:ssa tulevalla ohjelmakaudella 2014—2020.
Esitykset tukevat nykyisen ohjelmatyön jatkuvuutta, ja
rahastojen yleiset periaatteet säilyvät siten
pääosin ennallaan.
Ehdotuksiin sisältyy kuitenkin myös merkittäviä muutoksia
ja uudistuksia. Näitä ovat mm. rahoituksen keskittäminen
harvempiin tavoitteisiin, rahoituksen ehdollisuuden lisääminen
sekä sen kytkeminen talouden tervehdyttämistoimenpiteisiin.
Myös aluelähtöiselle, monitasoiseen kumppanuuteen
perustuvalle kehittämistyölle annetaan vahva painoarvo.
Valiokunta toteaa, että koheesiopolitiikan jatkuminen
koko Euroopan unionin alueella on myös Suomen näkökulmasta
tärkeää. Rahoituksen painopisteen tulee
olla köyhimmillä alueilla sekä vakavista
ja pysyvistä olosuhdehaitoista kärsivillä alueilla.
Valiokunta pitää kannatettavina Eurooppa 2020
-strategian tavoitteiden mukaisia painopistelinjauksia, joita ovat
mm. innovaatioiden ja pk-yritysten kilpailukyvyn sekä energiatehokkuuden
ja uusiutuvan energian sekä osallisuuden vahvistaminen.
Nämä painopisteet tarjoavat hyviä mahdollisuuksia
alueiden kehityspotentiaalin hyödyntämiseen
ja elinvoimaisuutta lisäävien rakennerahastohankkeiden
toteuttamiseen.
On niin ikään erittäin tärkeää,
että rahoituksen ehdollisuutta lisätään.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin perusteltuna,
että jatkossa selvitetään mahdollisuudet
yhdistää EU:n talousarvion rakenne-
ja muut tuet vakaus- ja kasvusopimuksen noudattamiseen.
Suomen saama rahoitusosuus ja harvaan asuttujen alueiden
asema.
Rakennerahastotuki on ollut Suomen kannalta merkittävä,
sillä Suomi saa kuluvalla rahoituskaudella (2007—2013)
rakennerahastovaroista noin 1,7 mrd. euroa. Vaikka Suomi on EU:n
alue- ja rakennepolitiikan osalta nettomaksaja, kilpailukyky- ja
työllisyystavoitteen osalta Suomi on kuitenkin nettosaaja. Suomi
saa nimittäin EU:n alueellisen kilpailukyky- ja työllisyystavoitteen
rahoituksesta noin 2,7 prosenttia, mikä on maksuosuuttamme
(1,6 prosenttia) selkeästi suurempi.
Seuraavalla kehyskaudella tukiosuuden arvioidaan kuitenkin
vähenevän, joskaan Suomen rahoitussaanto ei ole
vielä tarkasti laskettavissa. Karkean arvion mukaan Suomen
saama rakennerahastotuki saattaa alentua 1,3—1,4 mrd. euroon.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin neuvottelujen
keskeisenä lähtökohtana, että Suomen
saama suhteellinen rahoitusosuus säilyy seuraavalla rakennerahastokaudella.
Keskeisin rakennerahastopolitiikkaa koskeva kysymys on Suomen näkökulmasta
syrjäisen sijainnin huomioiminen sekä harvaan
asuttujen alueiden erityisaseman turvaaminen.
Komissio esittää Suomen liittymissopimukseen
ja Lissabonin sopimuksen 174 artiklaan sisältyvän
pohjoisten harvaan asuttujen alueiden erityisaseman jatkamista myös
seuraavalla ohjelmakaudella. Valitettavaa on kuitenkin se, että erillistukea
on tarkoitus alentaa siten, että sen vuosittainen määrä vähenisi
nykyisestä 35 eurosta/henkilö 20 euroon/henkilö.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä muutos
pudottaisi erillistuen määrän koko ohjelmakaudella nykyisestä 320
milj. eurosta noin 180 milj. euroon.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että harvaan asutukseen perustuva kriteeri nostetaan BKTkriteerin
rinnalle ja että neuvottelutavoitteena on erityisrahoituksen
säilyttäminen vähintään nykyisellä tasolla
Pohjois- ja Itä-Suomen osalta. Tuen taloudellinen
vaikutus ei ole suuri EUtasolla, sillä tuen piirissä olevan
väestön määrä on hyvin
pieni. Tuella on kuitenkin tärkeä merkitys erityishaittojen
kompensaation ja alueen kehittämistyön kannalta.
Rahoituksen alueellinen kohdentaminen.
Komissio ehdottaa kolmen jakokriteerin käyttämistä laskettaessa
jäsenvaltion alueille jaettavaa rahoitusosuutta. Nämä ovat
vähiten kehittyneet alueet, siirtymä- eli välialueet
ja kehittyneet alueet.
Valtioneuvoston kirjelmän mukaan oletuksena
on, että kaikki Suomen suuralueet (NUTS 2 -alueet) tulevat
kuulumaan kehittyneiden alueiden luokkaan, joiden tukiosuudet määräytyvät kuuden
kriteerin perusteella (väkiluku, matala väestöntiheys,
työttömyys, työllisyysaste, koulutusaste
ja alueellinen hyvinvointi). Toistaiseksi Itä-Suomi luokitellaan
kuitenkin siirtymäalueluokkaan kuuluvaksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että väestötiheyskriteerit sisältyvät
myös kehittyneitä alueita koskeviin peruskriteereihin
ja että kaikki Suomen NUTS 2 -alueet kuuluvat kehittyneiden
alueiden luokkaan. Tämä on tukitason kannalta
keskeistä, sillä harva asutus on osa kehittyneiden alueiden
kriteeristöä, mutta se ei sisälly peruskriteereihin
ns. välialueluokassa, johon Itä-Suomi tällä hetkellä kuuluu.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Itä-Suomen tuki jäisi
ns. välialueluokassa alle puoleen siitä tuesta,
minkä alue saisi kehittyneiden alueiden luokassa.
Infrastruktuurihankkeet.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että rakennerahastovaroja voidaan jatkossakin käyttää mm.
saavutettavuutta parantaviin infrastruktuurihankkeisiin Itä-
ja Pohjois-Suomen harvaan asutuilla alueilla. Tällä hetkellä asetusehdotus
rajaa kehittyneemmillä alueilla EAKR-tuen ulkopuolelle
sellaiset infrastruktuuri-investoinnit, jotka liittyvät
kansalaisille tarjottaviin peruspalveluihin mm. ympäristön
ja liikenteen aloilla. Valiokunta korostaa, että valtion
budjettirahoituksen vähentyessä rakennerahastovaroilla
on kuitenkin entistä suurempi merkitys pienehköjen alueellisten
liikennehankkeiden toteutuksessa.
Euroopan sosiaalirahaston ja aluekehitysrahaston tuki.
Komissio ehdottaa, että kehittyneillä alueilla
rahastokohtainen jako toteutetaan siten, että Euroopan
sosiaalirahaston (ESR) osuus olisi vähintään
52 prosenttia ESR:n ja Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) tuen
kokonaismäärästä.
Valiokunta pitää esitystä epätarkoituksenmukaisena,
sillä se ei tue aluelähtöisen kehittämistyön
periaatetta. Valiokunta pitää sen sijaan hyvänä nykyistä menettelytapaa,
jossa ESR- ja EAKR-tuen osuutta ei ole etukäteen määritelty ja
jossa rahastojen väliset jakosuhteet pohjautuvat alueellisiin
ja kansallisiin tarpeisiin. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
esim. Itä- ja Pohjois-Suomen erityisolosuhteista johtuen näillä alueilla
voidaan hyödyntää enemmän nimenomaan
EAKR-tyyppistä toimintaa. Käytännössä ESR:n
tuen osuus on Suomessa noin 40 prosenttia ja EAKR:n osuus 60 prosenttia.
Euroopan alueellinen yhteistyö.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ulkorajaohjelmien (rajat ylittävä yhteistyö,
valtioiden välinen yhteistyö ja alueiden välinen
yhteistyö) jatkuvuus varmistetaan. On myös keskeistä,
että yhteistyö perustuu jatkossakin alueiden omista
tarpeista nouseviin ja aluetta hyödyntäviin tavoitteisiin.
Ohjelmien onnistumisen kannalta on niin ikään
tärkeää, että teemojen lukumäärään
ehdotettuja rajoituksia arvioidaan vielä uudelleen.
Valiokunta toteaa, että Suomen politiikkatavoitteiden
kannalta on keskeistä, että EU:n ja Venäjän
välisen alueellisen yhteistyön (nykyinen ENPI
CBC) erityispiirteet otetaan huomioon joko komission esittämässä uudessa
naapuruusinstrumentissa (ENI) tai mahdollisesti muussa instrumentissa.
Valtioneuvoston tavoin valiokunta katsoo, että Suomen kannalta
on ensiarvoisen tärkeää, että Venäjä osallistuu
myös jatkossa merkittävällä panoksella
ohjelmien rahoitukseen.
Valiokunta pitää myös tärkeänä,
että Itämeren ohjelman jatkuvuus turvataan.
Komissio on vastikään (23.3.2012) julkaissut tiedonannon ensimmäisestä makroaluestrategiastaan
eli Itämeren aluetta varten laaditusta Euroopan unionin
strategiasta. Sen tavoitteena on mm. tehostaa osallistujamaiden
yhteistyötä sekä lisätä EU:n
rahoituksen vaikuttavuutta. On tärkeää, että säädökset
tukevat strategian toteuttamista ja että uusi ohjelmakausi
vahvistaa osaltaan Itämerityön jatkuvuutta.
Hallinto.
Tarve hankkeiden ja ohjelmien hallinnoinnin yksinkertaistamiseen
on nykytilanteessa selkeä. Komission tavoitteena onkin
yksinkertaistaa kaikkien rahastojen hallinnointia ja vähentää etenkin
tuensaajien hallinnollista taakkaa.
Valiokunta pitää näitä tavoitteita
hyvinä, kuten myös sitä, että komission
omat valvontaresurssit on tarkoitus kohdistaa aiempaa
enemmän suuririskisiin alueisiin ja ohjelmiin. Valiokunta
pitää niin ikään myönteisenä,
että sähköistä asiointia ja
tiedonhallintaa kehitetään.
Samalla kun tuensaajien taakkaa pyritään vähentämään,
jäsenvaltioiden vastuu on kuitenkin kasvamassa. Ehdotuksiin
sisältyy aiempaa yksityiskohtaisempaa sääntelyä,
joka lisää hallinnon monimutkaisuutta ja sen kustannuksia.
Myös hallinnon moniportaisuus kasvaa, sillä tarkoitus on
perustaa uusia toimielimiä, mm. akkreditoiva eli hyväksynnän
antava toimielin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että EU:n hanketoimintaan liittyvää sääntelyä pyritään
yksinkertaistamaan. Suhteellisuusperiaatteen mukaisesti jäsenvaltioiden
taloudellista ja hallinnollista taakkaa on rajoitettava etenkin
pienissä ohjelmissa. On myös keskeistä,
että hallintokulujen kasvua hillitään
ja hallinnon tehokkuutta ja tuottavuutta parannetaan.
Valiokunta korostaa, että uudet säädökset
ja mm. sähköistä asiointia koskevat uudistukset
eivät saa viivästyttää uuden
ohjelmakauden alkua. On myös välttämätöntä ryhtyä toimenpiteisiin pelkästään
kansallisiin ohjeisiin perustuvan byrokratian keventämiseksi.
Valiokunta painottaa, että EU:n toimielimissä tulee
edistää hyvän hallinnon periaatteita
ja että unionin toimilla tuetaan hyvän hallintokulttuurin
kehittymistä myös jäsenmaissa.
Mitä tulee uuden akkreditoivan elimen perustamiseen,
valiokunta viittaa valtioneuvoston kantaan. Sen mukaan tällaisen
elimen nimittäminen ja sille määrättävät
tehtävät olisi vastoin suhteellisuus- ja läheisyysperiaatetta.
Muutos rajoittaisi jäsenvaltion vapautta organisoida varainhoito
ja varainhoidon valvonta omaan hallintokulttuuriin soveltuvalla
tavalla.
Lopuksi.
Esitys liittyy kiinteästi rahoituskehystä koskeviin
ratkaisuihin, joiden käsittely on vielä kesken.
Rahoituskehystä koskeva komission ehdotus nostaisi koko
budjetin menotasoa 1,11 prosenttiin BKTL:stä (yht 1 083
mrd. euroa), mutta Suomi on asettanut tavoitteeksi noin 1 prosentin
maksusitoumusmäärärahojen kokonaistason
EU-maiden yhteenlasketusta BKTL:sta. Tämä merkitsisi
noin 100 mrd. euron vähennystä komission ehdottamaan
menotasoon. Vähennys heijastuisi todennäköisesti myös
koheesiopolitiikan rahoitukseen, sillä se on maatalouden
ohella suurimpia menoeriä EU:n budjetissa.
Valiokunta toteaa, että rahoituskehyksen kokonaistasoa
määriteltäessä on tärkeä kiinnittää huomiota
myös siihen, miten edistetään Suomen keskeisten
neuvottelutavoitteiden toteutumista. Alue- ja rakennepolitiikassa
Suomen kannalta keskeistä on Pohjois- ja Itä-Suomen
erityisolosuhteiden huomioon ottaminen.