Ehdotus
Komission kirjelmä koskee EU:n uuden rahoituskehyksen
valmistelua ja sisältää tiedonannon "Avoimen
ja turvallisen Euroopan rakentamisesta: sisäasioiden talousarvio
kaudelle 2014—2020" sekä tiedonantoon liittyvät
asetusehdotukset turvapaikka- ja maahanmuuttorahaston sekä sisäisen
turvallisuuden rahaston perustamisesta. Sisäisen turvallisuuden
rahasto on jaettu kahteen rahoitusvälineeseen: poliisiyhteistyön, rikollisuuden
ehkäisemisen ja torjumisen sekä kriisinhallinnan
rahoitusvälineeseen sekä ulkorajojen ja viisumipolitiikan
rahoitusvälineeseen.
Uuden rahoitusmallin tavoitteena on, että rahoitus
on entistä paremmin linjassa unionin keskeisissä sisäiseen
turvallisuuteen, rajavalvontaan ja maahanmuuttoon liittyvissä asiakirjoissa (EU:n
sisäisen turvallisuuden strategia ja sen toteuttamissuunnitelma,
komission maahanmuuttotiedonanto, Schengenin hallinnointi ja älykkäät
rajat -tiedonanto) esitettyjen strategisten tavoitteiden kanssa.
Tavoitteena on myös rahoituksen yksinkertaistaminen, mikä näkyy
rahastojen määrän vähentämisenä verrattuna
kuluvaan kauteen. Lisäksi esitetyssä rahoitusmallissa
on myös pyritty yhdenmukaistamaan rahastojen täytäntöönpanomekanismeja
siten, että molempien rahastojen yleiset säännökset
on koottu yhden asetusehdotuksen alle. Määrittelemällä horisontaalisessa
säännöksessä rahastojen hallinnoinnin
yleiset periaatteet voidaan myös vähentää säädösten
kokonaismäärää.
Komissio ehdottaa sisäasioille rahoituskehyskaudelle
yhteensä n. 10,9 mrd. euroa, mikä merkitsee lähes
40 %:n lisäystä edellisen rahoituskehyskauden
(2007—2013) määrärahoihin. Määräraha
on edelleen alle 1 % EU:n kokonaisbudjetista.
Sisäasioiden budjetti koostuu 1) rahoitusohjelmista 2)
laajamittaisten tietojärjestelmien kehittämiselle
suunnatusta rahoituksesta ja 3) sisäasioiden alalla toimiville
EU-virastoille suunnatusta määrärahasta.
Maahanmuutto- ja turvapaikkarahastosta esitetään
tuettavaksi turvapaikka- ja maahanmuuttokysymyksiin liittyviä toimia,
kolmansien maiden kansalaisten kotouttamista ja paluuta. Maahanmuutto-
ja turvapaikkarahastolle on esitetty vuosiksi 2014—2020
määrärahoja 3,869 miljardia euroa. Suomen
perusosuudeksi arvioidaan noin 22,8 miljoonaa euroa.
Sisäisen turvallisuuden rahastosta osoitetaan rahoitustukea
ulkorajojen ja sisäisen turvallisuuden alan aloitteisiin.
Sisäisen turvallisuuden rahastolle esitetään
vuosiksi 2014—2020 määrärahoja
4,648 miljardia euroa. Ulko- ja viisumiasioiden rahoitusvälineen
osalta Suomen perusosuuden ennakoidaan olevan noin 35,3 miljoonaa
euroa, ja poliisiyhteistyötä koskevan rahoitusvälineen
osalta Suomen osuus jäsenvaltioille jaettavasta määrärahasta
voisi olla noin 1—2 prosenttia.
Molemmista rahastoista myönnettävien perusosien
lisäksi myönnetään joustavaa
määrärahaa, joka tulee perustumaan jäsenvaltion
kansallisten ohjelmien ja unionin painopisteiden vastaavuuteen.
Lisäksi nykyisten laajojen tietojärjestelmien (Schengenin
tietojärjestelmä SIS II, viisumitietojärjestelmä VIS
ja Eurodac) ja tietohallintoviraston käyttöön
esitetään 822 miljoonaa euroa ja sisäasioiden
alalla toimiville EU-virastoille (Europol, Frontex, EASO, Cepol,
EMCDDA) komissio esittää 1,572 miljardin euron
määrärahaa.
Komission suunnitelmien mukaan uudella rahoituskaudella kyseisten
rahastojen osalta tarkoitus siirtyä yksivaiheiseen prosessiin,
jossa jäsenvaltiot laativat monivuotiset ohjelmansa komission
strategisten suuntaviivojen perusteella. Monivuotisen ohjelman painoarvoa
lisättäisiin ja samalla vuosiohjelmista luovuttaisiin.
Valtioneuvoston kanta pääpiirteissään
Valtioneuvosto suhtautuu alustavan tarkastelun perusteella myönteisesti
komission esitykseen. Komission ehdotuksissa on melko hyvin huomioitu
Suomen aiemmin esille tuomia näkökohtia ja tavoitteita.
Valtioneuvosto ottaa kantaa sisäasioiden rahoituskehykseen
osana rahoituskehyksen kokonaisuutta (U 40/2011
vp).
Valtioneuvosto tukee voimakkaasti ehdotuksia rahoitusjärjestelmän
yksinkertaistamisesta sekä kehittämisestä hallinnoltaan
joustavammaksi. On tärkeää varmistaa
rahoitusohjelmien vaikuttavuus ja tulosten saavuttaminen. Lisäksi tulee
huolehtia koherenssin ja koordinaation toteutumisesta muiden EU:n
samansuuntaisia tavoitteita sisältävien rahoitusinstrumenttien kanssa.
EU:n ja kansallisen tason rahoitusohjelmien tulee olla toisiaan
täydentäviä.
Erityisesti sisäisen turvallisuuden rahaston osalta
keskeinen ja vaikein kysymys on rahoituksen jakokriteerit jäsenvaltioiden
kesken. Valtioneuvosto katsoo, että rahoituksen tulisi
jakautua mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, ottaen
huomioon jäsenvaltioiden erityistarpeet ja -piirteet. Tulevalla
rahoituskaudella varautuminen tavoitteena olevaan EU—Venäjä -viisumivapauteen
on Suomen kannalta erityisen tärkeää.
Valtioneuvosto pitää erityisen tärkeänä,
että rahoituksen jakoperusteissa tullaan huomioimaan mahdollisimman
hyvin Suomen erityispiirteet (pitkä maaulkoraja).
Valtioneuvosto kannattaa komission ehdotusta keventää ohjelmien
hallinnointia ja lisätä joustavuutta luopumalla
vuosiohjelmista ja siirtymällä monivuotisen ohjelman
puitteissa käytäviin poliittisiin dialogeihin
komission ja jäsenvaltioiden kesken. Kansallisten ohjelmien
välitarkastelulla on merkittävä vaikutus
jäsenvaltion tilanteen muuttuessa ja
mahdollisen lisärahoituksen tarpeen kartoittamisessa, mutta myös
ohjelmien tavoitteiden saavuttamisen arvioimisessa.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenvaltioiden ja myös
kolmansien valtioiden jatkuvasti muuttuvat olosuhteet kyetään
riittävästi huomioimaan (esim. sisäisen
turvallisuuden tilanteen muutokset). Ehdotusten jatkokäsittelyssä tulisikin
pohtia, onko poliittinen vuoropuhelu riittävä keino
jäsenvaltioiden muuttuvien tarpeiden huomioimiseksi.
Valtioneuvosto kiinnittää huomiota siihen, että laiton
maahanmuutto tapahtuu yhä useammin laillisia maahanmuuttokanavia
väärinkäyttäen ja sen torjunta
vaatii paljon resursseja sekä aktiivista toimintaa. Valtioneuvosto
pitää tärkeänä, että maahanmuutto-
ja turvapaikkarahastossa huomioidaan laittoman maahanmuuton torjunta
palauttamiseen liittyvien toimien tukemisen lisäksi myös
laillisen maahanmuuton kehittämisen yhteydessä ja
rinnalla. Yhtä lailla sisäisen turvallisuuden
rahaston ja sen rahoitusvälineiden tavoin tulee
tukea toimia laittoman maahanmuuton torjumiseksi.