Perustelut
Hallituksen esityksessä on kysymys ajoneuvojen rekisteröintijärjestelmän
uudistamisesta eli ajoneuvolainsäädäntöön
liittyvästä uudistushankkeesta. Keskeisin ehdotus
koskee sitä, että ajoneuvon ensirekisteröinnin
ja lopullisen rekisteristä poiston lisäksi autoilijoilla
olisi mahdollisuus poistaa ajoneuvo liikennekäytöstä väliaikaisesti.
Tämä tapahtuisi tekemällä asiaa
koskeva ilmoitus rekisteriin. Väliaikainen liikenteestä poisto
ei edellyttäisi rekisterikilpien palauttamista
eikä yleensä rekisteröintikatsastusta,
kun ajoneuvo otetaan uudelleen käyttöön. Ajoneuvo
voitaisiin poistaa lopullisesti rekisteristä vain
romutustodistusta vastaan. Lopullisesti rekisteristä poistettua
ajoneuvoa ei voitaisi enää merkitä uudelleen
rekisteriin eikä ottaa käyttöön
liikenteessä. — Esitykseen sisältyvät ajoneuvoverolain
muutokset merkitsevät puolestaan sitä, että veroa
ei perittäisi siltä ajalta, jonka ajoneuvo on
ilmoitettu liikenteestä poistetuksi. Väliaikainen
liikenteestä poisto katkaisisi siis verokauden ja rinnastuisi
verovaikutuksiltaan siten nykyiseen rekisteristä poistoon.
Uudistus liittyy olennaisesti Ajoneuvohallintokeskuksessa jo
pitkään vireillä olleen teknisen palvelujen
kokonaisuudistushankkeen eli ns. PALKO-hankkeen etenemiseen.
Tarkoitus on, että uudet säännökset
antavat lainsäädännöllisen
pohjan niille ratkaisuille, joiden varaan PALKO-hanketta on kehitelty.
Tämä asettaa omat rajoitteensa lakiesityksen käsittelylle,
jos hankkeen tavoiteaikataulua kevättalvesta 2007 ei haluta
vaarantaa.
Muutoksia on perusteltu ennen kaikkea tarpeella yksinkertaistaa
kankeaksi koettua nykymenettelyä. Rekisteristä poisto
edellyttää nykyisin rekisterikilpien palauttamista
ja ajoneuvon uudelleen katsastusta, kun se otetaan aikanaan taas
käyttöön. Menettelyyn liittyvät
maksut kaventavat lisäksi verosäästöä.
Ajoneuvoa ei siten kannata käytännössä yleensä poistaa
rekisteristä lyhyen seisonta-ajan vuoksi. Uudistus purkaisi turhaa
byrokratiaa ja poistaisi nämä haitat. Verotusta
koskeva muutos vastaisi myös yleistä oikeustajua;
käyttöveron luonteista ajoneuvoveroa
maksettaisiin vain siltä ajalta, jonka ajoneuvo on tosiasiallisesti
liikennekäytössä.
Valiokunta pitää esitystä lähtökohtaisesti
perusteltuna ja kannattaa sen perusratkaisuja. Tärkeää on
myös, että PALKO-hankkeessa edetään suunnitelmien
mukaan, jotta mm. verojärjestelmää voidaan
kehittää edelleen kohti käytön
verotusta, kuten eduskunta on osaltaan edellyttänyt
useissa yhteyksissä. Ongelmallista on kuitenkin lainsäätäjän
näkökulmasta se, että esitystä joudutaan
käsittelemään käytännössä pitkälti teknisen
suunnittelun asettamissa rajoissa. Mahdollisiin tarpeellisiksikaan
osoittautuviin muutoksiin ei juuri ole mahdollisuutta tässä yhteydessä ilman,
että PALKO-hankeen eteneminen viivästyy.
Valiokunta käsittelee esitystä seuraavassa
lähinnä vain siltä osin kuin se koskee
ajoneuvoverotusta. Esityksen kokonaisarviointi jää siten liikenne-
ja viestintävaliokunnan tehtäväksi. Jo nyt
on kuitenkin noussut esiin huoli ajoneuvorekisterin tietojen
ajanmukaisuuden ylläpitoon liittyvistä mahdollisista
uhkista samoin kuin ajoneuvojen romutukseen liittyvistä epäkohdista. Koska
verotus on yksi keskeinen keino, jolla voidaan vaikuttaa autoilijoiden
käytökseen, valiokunta sivuaa lyhyesti myös
näitä näkökohtia. Tärkeää on,
että liikenne- ja viestintävaliokunta tekee asiantuntijaselvityksen
jälkeen huolellisen kokonaisarvioinnin niistä toimenpiteistä, joihin
esitys antaa aiheen nyt tai lähitulevaisuudessa.
Ajoneuvoverolakia koskevat ehdotukset
Ajoneuvoverolakia ehdotetaan siis muutettavaksi siten, että verotuksessa
otettaisiin huomioon rekisteröintilainsäädännön
muutokset. Liikennekäytöstä poistaminen
ja liikennekäyttöön ottaminen vaikuttaisivat
verokauden alkamiseen ja päättymiseen samalla
tavoin kuin tähän asti ajoneuvon poistaminen rekisteristä.
Asiallisesti uutta olisivat siten liikennekäytöstä poistettua
ajoneuvoa koskeva 4 a § ja käyttökieltoa
sanktioiva uusi lisävero rekisteröimättömän
tai liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon käyttämisestä liikenteeseen,
josta on säädetty 47 a §:ssä.
Muut muutosehdotukset ovat näistä tai ajoneuvolainsäädäntöön
muutoin ehdotetuista säännöksistä johtuvia
teknisluonteisia tarkennuksia. Ne eivät anna aihetta huomautuksiin.
Valiokunta puoltaa perusratkaisua, jonka mukaan ajoneuvoveroa
ei peritä siltä ajalta, jonka ajoneuvo on poistettuna
liikennekäytöstä. Tätä voidaan
perustella yleisillä oikeudenmukaisuusnäkökohdilla,
kuten edellä on jo todettu. Ratkaisun merkitys korostuu
lisäksi aikanaan, jos ajoneuvojen verotuksessa siirrytään
enenevässä määrin ajoneuvon
rekisteröintiin perustuvasta verotuksesta (autovero) käytön
verotukseen. Näistä syistä on myös
perusteltua, ettei liikenteestä poiston ajalta peritä myöskään
alennettua ajoneuvoveroa, kuten eri syistä on ehdotettu. Tätä kysymystä käsitellään
erikseen vielä jäljempänä.
Liikennekäytöstä poistettu ajoneuvo
olisi esityksen mukaan käyttökiellossa. Koska
ajoneuvo voitaisiin poistaa liikennekäytöstä pelkän
ilmoituksen perusteella ja ilman, että käyttökielto
ilmenisi mitenkään ajoneuvosta ulospäin,
järjestelmään on valiokunnan mielestä perusteltua
liittää ehdotetuin tavoin väärinkäytöksiä tehokkaasti
ehkäisevä sanktiojärjestelmä.
Ehdotukseen sisältyvä seuraamus, uusi lisävero,
on varsin ankara, ajoneuvosta 12 kuukaudelta laskettava
ajoneuvovero viisinkertaisena, kuitenkin vähintään
1 000 euroa. Sitä on paljoksuttu myös valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa. Valiokunta puoltaa kuitenkin ehdotusta
nimenomaan sen ennaltaehkäisevän vaikutuksen synnyttämiseksi
ja sen varmistamiseksi, että ajoneuvovero kertyisi kattavasti
ja oikeamääräisenä myös
vastaisuudessa. Jos seuraamukset muodostuisivat jossakin yksittäistapauksessa
olosuhteisiin nähden kohtuuttomiksi, niitä voitaisiin
huojentaa hakemuksesta kuten nykyisinkin. Tämä perustuu
siihen, että uutta lisäveroa pidetään
ehdotetun ajoneuvoverolain 3 §:n mukaan osana
ajoneuvoveroa. Veronhuojennusmahdollisuus puolestaan perustuu jo
voimassa olevaan ajoneuvoverolain 61 §:ään.
Ajoneuvoveron tuotto
Esityksessä on arvioitu varsin karkeiden oletusten
perusteella, että ajoneuvoveron tuotto tulisi alenemaan
joillakin kymmenillä miljoonilla euroilla. Tämä perustuu
siihen, että järjestelyä käytetään
todennäköisesti ajoneuvoverotuksen keskeytykseen
laajemmin kuin nykyisin rekisteristä poistamista. Myös
verovilpin määrä saattaa kasvaa, jos
ajoneuvoveron tasoa nostetaan tulevaisuudessa.
Valiokunta pitää esityksen perusratkaisuja kestävinä myös
tässä suhteessa. Esitys korostaa kansalaiskeskeistä lähtökohtaa
ja vastaa niihin oikeudenmukaisuusvaateisiin, joita on yleisesti esitetty.
Valiokunta katsoo lisäksi, että verovilppi on
sanktioitu niin ankarasti, ettei laajamittainen väärinkäyttö tunnu
kovin todennäköiseltä. Vertailuna voidaan
todeta, että esimerkiksi ilman asianmukaista
vakuutusta olevia ajoneuvoja on tällä hetkellä vain
0,15 prosenttia ajoneuvokannasta, 4,3 miljoonasta ajoneuvosta. Seuraamusten
ankaruus on siten toiminut luotettavana pidäkkeenä väärinkäytöksille
tältä osin. Samaa on syytä olettaa myös
ajoneuvoverosta. Tärkeää on kuitenkin,
että uudistuksesta tiedotetaan aikanaan
kansalaisille hyvin ja ymmärrettävästi.
Rekisteröintijärjestelmän luotettavuus
Ajoneuvoverotus perustuu ajantasaisiin rekisteritietoihin.
Rekisterijärjestelmän luotettavuus ja toimivuus
ovat siten ensiarvoisen tärkeitä verotuksen
toimittamiseksi joustavasti ja tehokkaasti. Ajoneuvoveron kertymä on
nykyään noin 500 miljoonaa euroa vuodessa, ja
vero kertyy käytännössä kattavasti.
Vero on siis myös fiskaalisesti merkittävä ja
vakaa tulonlähde valtiolle.
Esitys antaa aiheen kahteen huoleen: ensinnäkin,
jääkö rekisteriin vastaisuudessa enenevästi
sellaisia ajoneuvoja, jotka on tosiasiassa romutettu, mutta jotka
on merkitty rekisteriin vain tilapäisesti liikenteestä poistetuksi.
Tällaisten autojen määräksi
arvioidaan nykytietojen nojalla 100 000 autoa vuodessa.
Rekisterissä voisi siten olla kymmenessä vuodessa
jopa miljoona sellaista ajoneuvoa, joita ei ole tosiasiassa enää olemassa.
Verotuksen toimeenpano sellaisissa olosuhteissa olisi ilmeisen ongelmallista. Sen
kaltainen tulevaisuuden näkymä saattaisi asettua
myös käytön verotukseen perustuvan verojärjestelmän
laajamittaisemman uudistuksen esteeksi.
Toinen huoli liittyy ympäristönäkökohtiin. Nykytietojen
mukaan vain 20—30 prosenttia romutettavista ajoneuvoista
luovutetaan tarvittavat ympäristöluvat
omaaviin vastaanottopisteisiin romutustodistusta vastaan. Pääosa
poistuu liikenteestä muulla tavoin. Tämä ongelma
on siis jo nyt olemassa, mutta se voi korostua jatkossa, kun veronmaksun
voi katkaista pelkän ilmoituksen perusteella.
Näiden ongelmien ratkaisemiseksi on ehdotettu useanlaisia
eri vaihtoehtoja. Liikenteestä poistetuista ajoneuvoista
voitaisiin kantaa esimerkiksi alennettua veroa tai liikennekäytöstä poistolle
voitaisiin asettaa aikaraja. Lisäksi voitaisiin säätää,
että ajoneuvo katsotaan otetuksi automaattisesti liikennekäyttöön
omistajanvaihdoksen jälkeen. Toisaalta omistajanvaihdoksesta
ilmoittamatta jättäminen voitaisiin sanktioida ja
ajoneuvon luovutus tuntemattomalle estää.
Valtiovarainministeriö on suhtautunut kuitenkin näihin
kaikkiin ehdotuksiin erittäin pidättyvästi.
Ne ovat kaikki joko vastoin uudistuksen henkeä tai omiaan
lisäämään Ajoneuvohallintokeskuksen
selvittelytyötä ajoneuvojen ja niiden omistajien
selvittämiseksi ehkä vuosia sen jälkeen,
kun ajoneuvo on jo romutettu. Omistajaketjun selvittämistä vaikeuttaa
osaltaan myös se, että myös luovutus
tuntemattomalle on eduskunnan oikeusasiamiehen kannanoton mukaan
oltava sallittu. — Merkittävä käytännön
syy pidättyväisyyteen on myös PALKO-hankeen
aikataulun vaarantuminen.
Valiokunta viittaa valtiovarainministeriön esittämiin
perusteisiin ja katsoo, ettei tässä yhteydessä ole
mahdollisuutta puuttua nyt esiin nousseisiin epäkohtiin.
Niiden ratkaisemiseksi tulisi kuitenkin ryhtyä etsimään
välittömästi toimivia ja riittävän
yksinkertaisia malleja, jotta lopputulos olisi hyväksyttävä niin
autoilijoiden, ympäristön kuin veronsaajankin
kannalta. Verotuksen kannalta tavoitteena tulee olla se, että rekisterijärjestelmä
voi
muodostaa luotettavan tietopohjan verotusta ja yhteiskunnan muita
palvelutarpeita varten myös jatkossa.