Perustelut
Lissabonin strategian toteuttaminen on ollut alusta lähtien
ongelmallista. Keskeisinä syinä epäonnistumiseen
pidetään paitsi maailmantalouden
heikkoa tilannetta myös sitä, että jäsenmaat
eivät ole käytännössä sitoutuneet
asetettuihin tavoitteisiin. Näin määrätietoiset
poliittiset toimet ovat puuttuneet. Ohjelmaan on myös sisällytetty
liikaa asioita, ja koordinaatio on ollut heikkoa. Strategian
toimeenpanon terävöittäminen ja tehostaminen
onkin välttämätöntä Euroopan
jäädessä yhä enemmän
jälkeen USA:n ja eräiden Aasian alueiden talouskasvusta. Tavoitteiden
saavuttaminen on käytännössä erittäin
haasteellista, etenkin kun kilpailijamaat ja -alueet
menevät koko ajan eteenpäin, jolloin edes Lissabonin
päämäärien saavuttaminen ei välttämättä tuo
riittävää kilpailukykyä.
Komission nyt antama ehdotus on joka tapauksessa selkeä parannus
nykytilanteeseen. Ohjelmaa on tiivistetty ja sen toimeenpanoa on tarkoitus
yksinkertaistaa ja virtaviivaistaa. Tavoitteet ovat luonnollisesti
kannatettavia, ja niiden eteenpäin menoa tulee tukea. On
huolehdittava erityisesti siitä, että jatkossa
toiminta fokusoidaan aiempaa tiiviimmin kilpailukykyä parantaviin
toimiin. Toimeenpanoon on lisäksi saatava joustavuutta,
dynaamisuutta ja konkreettisuutta. Aivan keskeinen vaatimus ohjelman onnistumiselle
on se, että jäsenvaltioiden hallitukset
ottavat todellisen vastuun ohjelman toteuttamisesta kansallisella
tasolla ja sitoutuvat siihen poliittisesti.
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että julkisen talouden
kestävyys on perusedellytys vahvalle ja vakaalle talouskasvulle
pitkällä aikavälillä. Onkin
tärkeää, että Lissabonin ohjelma
integroidaan selkeästi vakaus- ja kasvusopimukseen. Valiokunta
korostaa myös talouspolitiikan laajojen suuntaviivojen
merkitystä talouspolitiikan koordinaation keskeisenä välineenä.
Valiokunta kiinnittää huomiota ympäristö-
ja sosiaalitavoitteiden huomioon ottamiseen. Niitä ei tule
käsitellä irrallaan työllisyyttä ja
kasvua koskevista tavoitteista, vaan ne tulee nähdä elementteinä,
joilla voidaan tukea kasvua ja työllisyyttä. On
myös tärkeää, että kestävän
kehityksen strategia otetaan huomioon Lissabonin strategian toteuttamisessa.
Valiokunta korostaa ekotehokkaiden innovaatioiden ja ympäristöteknologioiden
merkitystä ja pitää valtioneuvoston tapaan
tärkeänä, että ympäristöteknologian
toimintaohjelman rahoitukseen suunnataan varoja myös EU:n
kilpailukykyä ja innovaatioita koskevasta puiteohjelmasta.
Valiokunta korostaa muutoinkin tutkimus- ja kehittämistoiminnan
merkitystä tuottavuuden kasvussa ja kilpailukyvyn parantamisessa. Jäsenmaiden
on sitouduttava kansallisella tasolla huolehtimaan innovaatiojärjestelmien
kehittämisestä sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan resursseista.
EU-rahoitus ei saa korvata kansallisia tutkimuspanoksia
eikä jäsenmaiden julkisten panostusten jälkeenjääneisyyttä,
vaan sen on tuotava lisäarvoa kansalliseen toimintaan.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen,
että T&K-panostuksilla tulee saada aikaan todellista vaikuttavuutta
ja että tutkimustulosten hyödyntämistä tehostetaan.
Kaiken kaikkiaan on tärkeää,
että osaaminen pystytään kääntämään
kasvuksi.
Euroopan kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttää toimivien
sisämarkkinoiden ohella myös sitä, että EU:n
ulkopuolisten maiden kanssa käytävää kaupankäyntiä kehitetään.
Tämä on erityisen tärkeää Suomen
kaltaisille maille, jotka sijaitsevat unionin reuna-alueilla ja
joiden kaupasta tuntuva osa käydään EU:n
ulkopuolisen maan kanssa.
Lissabonin strategian eräs keskeinen ongelma on ollut
tavoitteiden ympärille kehitetty laaja ja monimutkainen
seuranta- ja raportointijärjestelmä.
Valiokunta pitääkin erittäin tervetulleena
komission ehdotusta, jonka mukaan strategian hallinnointia uudistetaan
ja raportointijärjestelmää kevennetään.
Tähän liittyen komissio ehdottaa nykyisten raportointivelvoitteiden
koordinoimista yhdeksi kansalliseksi toimintaohjelmaksi. Näin
toimenpiteet voidaan räätälöidä kunkin
maan tarpeita vastaaviksi, mikä osaltaan lisää hallitusten
sitoutumista ohjelmaan. Myös kansallisten parlamenttien
ja etujärjestöjen osallistuminen ja sitouttaminen kansalliseen
raportointiin on olennainen parannus nykykäytäntöön.
Komission laatiman erillisen Lissabon-toimintaohjelman tavoitteiden
ja keinojen välillä on edelleen suuri ristiriita.
Ohjelma on laaja ja toimenpidesuositukset ovat osittain päällekkäisiä.
Ehdotusten käytännön toteutusta ei ole
selvitetty, ja sisällöt ovat monilta osin vielä täsmentämättä.
Kuten valtioneuvosto on todennut, Eurooppa-neuvoston ei tulisikaan
hyväksyä Lissabon-toimintaohjelmaa sellaisenaan,
vaan sitä tulisi vielä analysoida ja täsmentää.
Näin ohjelman sitovuutta voitaisiin parantaa ja siihen
saataisiin lisää tehokkuutta ja konkreettisuutta.
Valtioneuvosto ei pidä Herra tai Rouva Lissabonin nimittämistä hallitukseen
tarpeellisena, mutta voi harkita sitä jäsenmaiden
kansallisen koordinaation parantamiseksi. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että tällainen menettely ei ole paras
keino strategian edistämiseen, vaan jäsenmaille
tulee antaa valtuudet itse päättää tavasta, jolla
tarpeellinen kansallinen koordinaatio järjestetään.