Ehdotus
Komission antoi ehdotuksen asetukseksi unionin suuntaviivoista
Euroopan laajuisen verkon kehittämiseksi 19.10.2011. Ehdotus
käsittää suuntaviivat, jotka määrittävät
Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon lukeutuvat projektit sekä yhteisen
edun projektit. Suuntaviivat yksilöivät liikenneverkolle
asetettavat vaatimukset, kehittämisen prioriteetit sekä toteuttamisen
työkalut. Suuntaviivaehdotukseen sisältyy myös
kriteereiden perusteella määritellyt liikenneverkkojen kartat.
Suuntaviivoissa määritellään
TEN-T-politiikalle vuosiin 2030 ja 2050 ulottuva pitkän
aikavälin strategia. Suuntaviivaehdotuksen tavoitteena
on määrittää kokonaisvaltainen
Euroopan laajuinen liikenneverkko, joka käsittää rautateiden,
sisävesien, teiden, meri- ja lentoliikenteen yhteydet.
Liikenneverkon tulisi varmistaa sujuva ja toimiva sisämarkkinoiden
liikenne, joka vahvistaisi Euroopan taloudellista, alueellista ja sosiaalista
koheesiota.
TEN-T-verkon kehittämisessä tulisi vastata liikennetarpeeseen
sekä jäsenmaiden että jäsenmaiden
ja kolmansien maiden välillä, huomioida tehokas
resurssien käyttö, liikenteen ympäristöystävällisyys
ja vähähiilisyys, älykkäät
ja innovatiiviset järjestelmät, liikenteen
turvallisuus, multimodaalisuus, liikenteellisten umpikujien ja pullonkaulojen
poistaminen, uudenlaiset rahoituskeinot sekä riittävä alueellinen
saavutettavuus. Uudistuksen tavoitteena on myös maksimoida
liikennejärjestelmän eurooppalainen lisäarvo
sekä vastata liikennejärjestelmien yhteentoimivuuden
parantamiseen.
Ehdotuksen keskeinen sisältö
Ehdotuksen merkittävin uudistus aiempiin suuntaviivoihin
verrattuna on TEN-T-verkon kaksitasoisuus. TEN-T-verkko tulisi muodostumaan kattavasta
verkosta, jonka on määrä olla valmis vuoden
2050 loppuun mennessä, ja ydinverkosta, jonka on määrä valmistua
vuoden 2030 loppuun mennessä.
Kattava verkko käsittää kansallisiin
verkkoihin perustuvat rautateiden, maanteiden, sisävesireittien,
satamien ja lentoasemien varsin tiheät verkot. Kattava
verkko muodostaa TEN-T-verkon peruskerroksen.
Ydinverkko käsittää liikenneverkon
strategisesti merkittävimmät osat ja muodostaa
Euroopan liikenteellisen selkärangan. Ydinverkkoon sisältyy
valtaväyliä ja liikenteen solmukohtia, jotka ovat
elintärkeitä liikenteelle sisämarkkinoilla
sekä EU:n ja sen naapurien ja maailman muiden osien välillä.
Euroopan laajuista liikenneverkkoa kehitetään
yhteistä etua koskevilla hankkeilla, joilla rakennetaan
uutta sekä ylläpidetään ja parannetaan
olemassa olevaa liikenneinfrastruktuuria. Yhteistä etua
koskeville hankkeille voidaan myöntää unionin
rahoitustukea Euroopan laajuista liikenneverkkoa varten käytettävissä olevista
välineistä. Komissio on samaan aikaan suuntaviivoja
koskevan asetusehdotuksen kanssa antanut ehdotuksen (KOM(2011) 665)
uudesta Verkkojen Eurooppa -välineestä, jolla
liikennehankkeita rahoitettaisiin.
Kolmansilla mailla tarkoitetaan kaikkia naapurimaita ja kaikkia
muita maita, joiden kanssa unioni voi tehdä yhteistyötä asetusehdotuksessa säädettyjen
tavoitteiden saavuttamiseksi. Tavoitteena
on yhdistää erityisesti ydinverkko kolmansien
maiden liikenneinfrastruktuuriin rajanylityskohdissa.
Valtioneuvoston kanta
Ehdotus on kokonaisuudessaan kehittynyt Suomen kannalta myönteiseen
suuntaan. Suomi tukee puheenjohtajan lähestymistapaa ratkaisun löytymiseksi
ja on tyytyväinen pj:n asiassa tekemään
työhön. Ehdotuksen käsittelyssä on
otettu huomioon Suomen keskeisimmät huolet liikenneverkon
kehittämisvaatimuksia koskien. Jäsenmaiden itsemääräämisoikeus
infrastruktuurin kehittämistä koskien on nyt turvattu
useammassa asiakirjan kohdassa. Myös liikenneinfrastruktuurin
vaatimukset ovat keventyneet käsittelyn yhteydessä.
Suomen kannan mukaan komission ehdotuksen vaatimukset kattavan
verkon teknisistä ominaisuuksista olivat kansallisia kehittämistarpeita
ajatellen liian tiukkoja ja sitovia sekä edellyttivät
merkittävää kansallista rahoituspanostusta. Suomi
on pitänyt tarkoituksenmukaisena, että kansallisesta
toteuttamisvastuusta johtuen tekniset vaatimukset sopeutetaan huomioimaan
eri jäsenvaltioiden liikenteelliset tarpeet niin,
etteivät vaatimukset johda tarpeisiin nähden kohtuuttomiin
investointeihin. Tältä osin vaatimuksia on nyt
joustavoitettu niin, että teksti on Suomen hyväksyttävissä.
Suomelle on erityisen tärkeää, että neuvoston yleisnäkemyksessä saavutetut
tulokset artiklan 9(3) kirjauksesta liikenneverkon implementointiaikarajojen
joustavuutta koskien, artiklan 1(4) kirjaus hankkeiden toteutettavuudesta
sekä verkon tarkistusta koskeva artikla 57(1-2) säilytetään
parlamentin kanssa käytävissä neuvotteluissa.
Artiklassa 9(3) on lisätty joustavuutta kattavan verkon
toteutukseen vuoden 2050 loppuun mennessä. Artiklassa 1(4)
on huomioitu taloudellisien resurssien asettamat rajoitukset
ja mahdollisuudet hankkeiden toteutettavuudelle. Artiklan 57(1-2)
mukaan komissio toteuttaa vuonna 2023 TEN-T-ydinverkon tarkistuksen, jonka
yhteydessä arvioidaan verkon toteutustilanne
sekä mahdolliset muutostarpeet verkon laajuuden ja asetuksen
osalta. Kattavan verkon toteutumista tarkastellaan parin vuoden
välein ja muutokset esimerkiksi liikennevirroissa voidaan
ottaa huomioon verkon tarkistuksissa (artikla 54).
Neuvoston käsittelyn tuloksena raideliikenne- ja tieliikenneverkkoa
koskevat tekniset vaatimukset on sopeutettu huomioimaan eri jäsenvaltioiden
liikenteellisiä tarpeita niin, etteivät vaatimukset
johda tarpeisiin nähden kohtuuttomiin investointeihin.
Suomi pitää tärkeänä,
että liikenneverkon vaatimuksia koskevista poikkeuskirjauksista
pidetään kiinni.
Tieliikenteen infrastruktuurin vaatimusten osalta on kirjattu,
että verkon toteuttamisessa voidaan tehdä poikkeuksia
tapauksissa, joissa investoinnit eivät ole sosiotaloudellisten
kustannushyödyin perusteltuja ja kunhan riittävä turvallisuuden
taso varmistetaan (Artikla 45(2)). Raideliikenteen vaatimusten osalta
suuntaviivoihin on kirjattu poikkeusmahdollisuuksia "eristyksissä oleville"
(isolated networks) liikenneverkon osille (artikla 3(qq)). Tämä tarkoittaa
Suomelle muun muassa sitä, että raideliikenneverkko
voidaan säilyttää yhdenmukaisena koko
maassa.
Edellä mainitut kirjaukset mahdollistavat Suomen liikenneverkon
tarkoituksenmukaisen toteutuksen ja lisäävät
jäsenmaiden ominaispiirteiden huomioimista. Suomi toivoo,
että TEN-T -suuntaviivoista voitaisiin löytää kokonaiskompromissi
mahdollisimman pian. Suomi voi olla jatkoneuvotteluissa joustava
edellyttäen, että edellä mainitut asiakohdat
ja lausekkeet säilytetään yleisnäkemyksessä saavutetun
tuloksen mukaisena.
Komission ehdottamia kattavan ja ydinverkon karttoja on päivitetty
vähäisessä määrin. Lähtökohtana
on ollut melko tiukka pitäytyminen esitetyssä ydinverkossa.
Suomen osalta ydinverkkoon on lisätty Naantalin satama.
Uutena asiana on ehdotettu TEN-T-ydinverkkokäytävien
ja rautatieliikenteen rahtikäytävien (Rail Freight
Corridor) yhdistämistä. Ehdotus ei aiheuttaisi
muutoksia Suomen TEN-T-ydinverkkokäytäviin.