Yleisperustelut
Kansallisessa ilmastostrategiassa esitetyt laskelmat perustuvat
talouskasvun ja muiden lähtökohtien osalta nykyisen
hallituksen hallitusohjelmassa ilmaistuihin ilmastostrategian laadintaa
koskeviin lähtökohtiin ja reunaehtoihin. Niiden
mukaan Suomelle sovittu tavoite toteutetaan siten, että niistä aiheutuvat
toimenpiteet eivät heikennä talouden eivätkä työllisyyden
kasvua, ja että ne tukevat julkisen velan laskua. Varsinaisesti
selontekoon liittyvät suuret kysymykset tulevat ratkaistavaksi
päätettäessä mihin konkreettisiin
toimenpiteisiin selonteon perusteella ryhdytään.
Valtiovarainvaliokunta yhtyy siihen selonteossa esitettyyn
näkemykseen, että tarvitaan toimenpiteitä sekä energian
tuotannossa että käytössä, liikenteessä,
rakennussektorilla ja yhdyskuntasuunnittelussa, maa- ja metsätalouden päästöjen
hallinnassa sekä jätehuollossa. Tavoitteen saavuttamiseksi
tarvitaan tutkimus- ja kehitystoimintaa, taloudellisia ohjauskeinoja,
kuten verotusta ja erilaisia tukijärjestelmiä,
säädöksiä ja määräyksiä,
vapaaehtoisia sopimuksia sekä kuluttajien omaehtoisen toiminnan
kannustamista.
Valiokunta korostaa sitä hallituksen lähtökohtana
olevaa seikkaa, että ilmastostrategia perustetaan tässä vaiheessa
kotimaisiin toimenpiteisiin. Mikäli myöhemmin
päästään kansainvälisesti
tulokseen päästökaupan ja muiden Kioton mekanismien
käytön pelisäännöistä,
otetaan niitä koskevat mahdollisuudet myös selonteon
mukaan huomioon kotimaisia toimia mitoitettaessa.
Valiokunta pitää välttämättömänä ilmastonmuutoksen
torjuntaa. Kansainvälisen ilmastopaneelin tuoreen raportin
mukaan ilmastonmuutos on etenemässä aikaisempia
arvioita nopeammin. Suomen on kannettava vastuunsa kasvihuonekaasujen
vähentämisessä kansainvälisen
yhteisön jäsenenä. Suomen ei kuitenkaan
tule edetä ilmastonmuutoksen torjunnassa yksin, vaan aktiivisesti
edistää Kioton pöytäkirjan toteuttamista
kaikissa maissa.
Kansallista ilmastostrategiaa koskevassa selonteossa on arvioitu
BKT:n kasvuksi vuosina 1998—2020 keskimäärin
2,5 prosenttia. Tästä seuraisi energian tarpeen
kasvu niin, että nykyisin käytettävissä olevilla
tuotantomuodoilla vuotuiset kasvihuonekaasupäästöt
kasvaisivat nykyisestä. Ilmastostrategian mukaan vähennystavoitteesta
puolet katettaisiin toteuttamalla uusiutuvien energialähteiden
edistämisohjelma ja energiansäästöohjelma.
Toinen puoli katettaisiin sähköntuotantoratkaisuilla.
Sähköntuotantoratkaisujen osalta on esitetty kaksi
etenemistietä. Maakaasuvaihtoehdossa kiellettäisiin
hiilen käyttö ja tukeuduttaisiin maakaasun lisäkäyttöön.
Ydinvoimavaihtoehdossa lisäkapasiteetti on pääosin
ydinvoimaa ja maakaasu korvaisi hiilivoimaa yhdistetyssä sähkön
ja lämmön tuotannossa.
Valiokunnan mielestä kansallisella ilmastostrategialla
energian osalta tulee varmistaa riittävän ja edullisen
energian saatavuus kaikissa olosuhteissa. Tämä edellyttää monipuolisen energiarakenteen
säilyttämistä.
Valiokunnan mielestä hallituksen ilmastostrategia on
oikeansuuntainen. Se perustuu vahvasti energiansäästöön
ja uusiutuvien energialähteiden lisäkäyttöön,
mikä on kannatettavaa. Lisäksi hiiltä korvataan
maakaasulla yhdistetyssä sähkön ja lämmön
tuotannossa.
Strategiassa esitettyihin toimenpiteisiin liittyy kuitenkin
monia epävarmuuksia. Sähköntuotannon
vaihtoehdot poikkeavat toisistaan merkittävästi
päästötavoitteen saavuttamisen varmuuden
sekä kustannusten osalta.
Yksityiskohtaiset perustelut
Energiaverotus
Valtiovarainvaliokunnan mielestä energiaverotusta tulee
tarkastella osana kokonaisverorasitusta. Myös energiaverotuksen
tulisi siten toteuttaa verotukselle asetettavia julkisen talouden — erityisesti
valtiontalouden — tarpeellisia rahoitusvaatimuksia, mutta
samalla myös sekä kansalaisten että talouselämän
kohtuullisia intressejä.
Selonteossa esitetään kolme energiaverovaihtoehtoa.
Ensimmäisen verovaihtoehdon mukaan kaikkia energiaveroja
käytetään nykyistä voimakkaammin
ohjauskeinona. Toisen verovaihtoehdon mukaan liikennepolttonesteiden
veroja ei nosteta nykytasosta ja muita energiaveroja nostetaan vastaavasti
hieman enemmän kuin ensimmäisessä verovaihtoehdossa.
Kolmannen verovaihtoehdon mukaan energiaveroja ei koroteta reaalisesti
nykytasosta.
Selonteossa esitetään myös veronkierrätysvaihtoehdot.
Energiaverojen lisääntynyt tuotto on laskelmissa
kierrätetty kansantalouteen seuraavilla vaihtoehdoilla:
- tuloveron alennus
- tuloveron ja yritysten sosiaaliturvamaksujen alentaminen
suhteessa 50/50 prosenttia ja
- arvonlisäverokannan alentaminen.
Kierrätysvaihtoehdon valinnalla ei selonteon mukaan
ollut tarkastelluilla verotasoilla merkittävää vaikutusta
lopputulokseen. Valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen mukaan
energiaverojen korotukseen ja energiaverojen kertymän takaisinkierrätykseen
perustuva ohjelmavaihto aiheuttaa pienemmät kustannukset
kuin pelkkiin normeihin ja tukiin perustuva ohjelmavaihtoehto.
Kilpailukykyyn liittyvien ongelmien ehkäisemiseksi
valiokunta pitää tärkeänä,
että EU:n piirissä laadittaisiin energiaverotuksen
yhteisiä minimitasoja koskevat normit.
Asian käsittelyn yhteydessä valtiovarainvaliokunnan
saamissa useissa asiantuntijalausunnoissa viitataan verotukien käyttömahdollisuuksiin
energiaverotuksessa. Energiaverotuksen tuet on otettu Suomessa käyttöön
muun muassa uusiutuvien polttoaineiden käytön
edistämiseksi sähköntuotannossa ja kansainvälisesti
verrattuna korkean energiaverotuksen kilpailuhaittojen vähentämiseksi.
Tukien käyttäminen ei kuitenkaan ole täysin
yksinkertaista, sillä nykyisestä energiaverotuksen
tukijärjestelmästä saatu kokemus on käytännössä osoittanut
niissä erilaisia ongelmia.
Energiaverotukia pidetään valiokunnan saaman
selvityksen mukaan yhteisölainsäädännössä valtion
tukina, joiden myöntäminen edellyttää myös
komission hyväksyntää.Tuet ovat komission
ohjeiden mukaan määräaikaisia ja alenevia.
Käytäntö on osoittanut tukijärjestelmät raskaiksi
sekä viranomaisten että yritysten kannalta. Tuet
monimutkaistavat verotusta. Erilaisten energiaverotuksessa käytettyjen
määritelmien osalta käytäntö on
myös osoittanut, että täsmällisen
määritelmän luominen on hankalaa. Määritelmistä päätettäessä on
ensin selvitettävä, vastaavatko verolakeihin esitetyt
määritelmät ja tulisiko niiden vastata
muussa kansallisessa tai yhteisölainsäädännössä olevia
määritelmiä. Määritelmien
tulisi valiokunnan käsityksen mukaan olla niin selkeitä ja
yksinkertaisia, että ne toimisivat käytännön
verotuksen ja sen valvonnan yhteydessä.
Valiokunnan käsityksen mukaan verotus ei välttämättä ole
paras mahdollinen keino täsmätukien järjestämiseksi,
sillä tukien toteuttaminen edellyttää monimutkaista
sääntelyä, jolloin verotuksen yksinkertaisuus,
ennakoitavuus ja oikeusvarmuus kärsivät. Lähtökohtana
tulisi mieluummin olla, että verotus säilyisi
verotuksena ja että tukitoimet toteutettaisiin verotuksesta erillisinä,
itsenäisinä toimenpiteitä. Tästä syystä kokonaisratkaisua
tehtäessä tulisi valiokunnan mielestä tarkoin
harkita, onko tarpeen laajentaa energiaverotuksen tukijärjestelmää vai
pitäisikö tuet toteuttaa pikemminkin investointitukena
tai toimintatukena ilman kytkentää energiaverotukseen.
Energiatuotannon tukia on valiokunnan mielestä syytä tarkastella
kokonaisuutena. Tällöin on selvitettävä,
mille tuotannolle tuki on tarpeen ja millainen tuki parhaiten täyttää erilaiset
verotukselliset, ympäristönsuojelulliset ja energiapoliittiset
tarpeet. Tähän kokonaisratkaisuun liittyvät
myös tukisäännösten käytännön
toimivuuteen liittyvät kysymykset sekä myös
asian tarkastelu yhteisön valtiontukisäännöstön
kannalta.
Turpeen nykyisessä verotasossa on otettu huomioon varsin
erilaiset tekijät. Turpeesta, kivihiilestä ja
maakaasusta kannetaan valmisteverona vain lisäveroa, jonka
perustana on polttoaineen hiilisisältö. Turpeen
verotaso on säädetty huomattavasti alhaisemmaksi
kuin se olisi pelkän hiilisisällön perusteella
laskettuna. Tällä ratkaisulla on haluttu turvata
turpeen kilpailukyky suhteessa muihin polttoaineisiin. Alhaisella
turpeen verolla on kuitenkin samanaikaisesti haluttu edistää puun
käyttöä, joka ei ole lainkaan veronalaista.
Lisäksi on pidettävä mielessä,
että turpeesta, niin kuin mistään muustakaan
polttoaineesta (esim. kivihiili, maakaasu), ei tarvitse suorittaa
valmisteveroa käytettäessä niitä sähköntuotannossa.
Valiokunnan saamissa lausunnoissa on muun ohella esitetty puulla
tuotetulle sähkölle suurempaa veronpalautusta.
Valiokunta toteaa, että tuen määrä tulee
lähtökohtaisesti siitä, että puusähköä tuotetaan
ja käytetään teollisuudessa, jolloin
tuen määrä on sidottu teollisuuden sähköverokantaan
2,5 p/kWh. On myös ehdotettu alennettua ALV-tasoa.
Tämä ei valiokunnan saaman selvityksen mukaan
ole yhteisölainsäädännön perusteella
mahdollista. Lisäksi on ehdotettu polttoturpeen verorajan
nostamista 25 000 MWh:iin / turpeen tukipolttoainekäyttöä verottomaksi.
Erilaiset veronalennukset ja porrastukset aiheuttavat neutraliteettiongelmia.
Valiokunnan mielestä puun ja turpeen yhteiskäyttöön
liittyvät verotukselliset ongelmat tulisi ratkaista.
Liikenneverotus
Selonteossa on tuotu esille polttoaineverotuksen korottamista
koskeva vaihtoehto. Valiokunnan mielestä sillä ei
olisi merkittävää vaikutusta hiilidioksidipäästöjen
vähenemiseen, kotitalouksien kannalta sillä olisi
sen sijaan haitallisia vaikutuksia.
Valtiovarainvaliokunta on autoverolain muuttamista koskevassa
mietinnössään VaVM 4/2001
vp (HE 197/2000 vp) käsitellyt
liikenneverotusta koskevia kysymyksiä.
Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
kiirehtinyt autoverotuksen kokonaisuudistusta hallitusohjelman mukaisesti
siten, että autokannan uusiutumista nopeutetaan liikenneverotuksen
rakennetta muuttamalla ja liikenneverotuksessa otetaan nykyistä painokkaammin
huomioon ympäristövaikutukset, erityisesti polttoaineen
kulutus ja liikenneturvallisuustekijät.
Eräät valtiovarainvaliokunnan kuulemat asiantuntijatahot
ovat esittäneet, että auton verotuksen porrastamismahdollisuudet
tulisi selvittää. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan valtiovarainministeriö on suhtautunut varauksellisesti
veron porrastusmahdollisuuksiin vedoten eri ikäisten autojen
polttoaineen kulutusta koskevan tietopohjan rajoitteisiin.
Valtiovarainministeriössä selvitetään
parhaillaan mahdollisuuksia auton hankinnan ja vuotuisen verotuksen
kehittämiseen nykyistä enemmän polttoaineen
kulutukseen tai päästöihin perustuvaksi.
Eräänä ongelmana päästöihin
perustuvan auton hankinnan tai käytön verotuksen käyttöön
ottamisessa ovat päästötietoja koskevat
puutteet vanhojen autojen osalta. Esimerkiksi Ajoneuvohallintokeskukselta
ei ole saatavissa kattavasti tietoja vanhempien autojen kulutus- tai
päästötiedoista. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan yhteisötasolla on käynnissä tutkimushankkeita,
joissa selvitetään mahdollisuuksia liikenneverotuksen
ympäristöohjaavuuden kehittämiseen. Valiokunnan
mielestä tällöin on selvitettävä myös
esimerkiksi etanolin ja rypsiöljyn käytön
edistämistä verotuksellisin keinoin.
Ilmastostrategian edellyttämät energian tuotantoa
koskevat toimenpiteet
Ilmastostrategian edellyttämissä toimissa
on selonteon mukaan kahdenlaisia toimenpiteitä. On olemassa
suoranaisia ilmastostrategian kasvihuonepäästöjen
vähentämiseen tähtääviä toimia ja
toisaalta on olemassa muita toimia, joiden pääasiallinen
tavoite ei ole päästövähennys, mutta
jotka tukevat tavoitteiden saavuttamista. Energian tuotanto ja kulutus
ja näiden tuottama valtaosa kasvihuonekaasuista muodostuvat
hyvin erisuuruisista osista. Teollisuus, joka kuluttaa noin puolet
Suomen energiasta ja sähköstä, tuottaa
energian pääosin suurissa yksiköissä. Kotitalouksien
energiankulutus sitä vastoin muodostuu useista pienistä osista.
Siksi myös näitä sektoreita koskevat
toimenpiteet vaihtelevat suuresti kokoluokaltaan ja lukumäärältään, vaikka
ovatkin kaikki kokonaisuuden kannalta merkittäviä.
Fossiilisten polttoaineiden ja turpeen poltosta peräisin
olevan hiilidioksidin vähentäminen on selonteon
mukaan tärkeintä, mutta lisäksi muihin
kasvihuonekaasupäästöihin on puututtava. Merkityksellisiä tässä suhteessa
ovat toimenpiteet kaatopaikkojen metaanipäästöjen
vähentämiseksi, maatalouden toimenpiteet, polttoprosessien
metaani- ja dityppioksidin vähentämiseksi tähtäävät
toimet sekä niin sanottuja uusia kaasuja koskevat toimenpiteet.
Valtiovarainvaliokunnan käsityksen mukaan energian
hankintaa on pyrittävä monipuolistamaan ja ohjaamaan
suuntaan, jossa syntyy entistä vähemmän
kasvihuonekaasuja muun muassa edistämällä uusiutuvan
energian käyttöä sekä ohjaamalla
sähkön hankintaa koskevia ratkaisuja. Sähkön
tuontikysymys on keskeinen kansallisia toimenpiteitä mitoittava
tekijä. Siitä riippuu myös kansallisen
ilmastostrategian kansainvälinen uskottavuus suurelta osin.
Valtiovarainvaliokunnan käsityksen mukaan ilmastostrategian
perustaminen runsaan tuontisähkön varaan ei ole
perusteltua eikä myöskään perustu
olemassa oleviin realiteetteihin. Sähkön tuonnille
ei kuitenkaan tule valiokunnan mielestä asettaa rajoitteita.
Valtiovarainvaliokunnan käsityksen mukaan suomalaiset toimijat
eivät voi perustaa taloudellista toimintaansa tuontisähkön
varaan tilanteessa, jossa keskeiset yhteismarkkinat ovat muuttumassa
sähkön tuojiksi. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan naapurimaamme Ruotsi ja Norja ovat ns. normaalivesivuoden
aikana sähkön tuojia. Kioto-velvoitteet saattavat
myös heikentää näiden maiden
halukkuutta tuottaa sähköä vientiin.
Siten Suomen ei valiokunnan mielestä tule lisätä energiahuollon
riippuvuutta muista maista.
Suuren mittakaavan käytettävissä oleva
vaihtoehto on saadun selvityksen mukaan ydinvoimaan tai maakaasuun
perustuva erillinen sähköntuotanto. Ydinvoiman
osalta on valtioneuvoston käsittelyssä parhaillaan
Teollisuuden Voima Oy:n periaatepäätöslupahakemus.
Valiokunta toteaa, että ydinvoimaan eduskunta ottaa lähitulevaisuudessa
kantaa ydinenergialain mukaisesti. Valtiovarainvaliokunta lähtee
siitä, että ilmastostrategian yhteydessä ei
suljeta mitään teknisesti ja taloudellisesti toteuttamiskelpoista ja
ympäristötavoitteita tukevaa tuotantomuotoa pois
sähköntuotantovaihtoehtojen joukosta, ja valiokunta
korostaa samalla kotimaisten biopolttoaineiden laajapohjaista käyttöä.
Valiokunnan saamien asiantuntija-arvioiden mukaan maakaasuvaihtoehdossa
on erityisen ongelmallista maakaasun tuleva hintakehitys. Tämä johtuu
siitä, että Suomi on käytännössä varsin
pitkään lähitulevaisuudessa riippuvainen yhdestä maakaasun
myyjästä. Siten Suomen tulee toimia aktiivisesti
kansainvälisen maakaasuverkoston kehittämiseksi,
jolloin tärkeää on esimerkiksi pohjoisen
kaasuverkoston kytkeminen kokonaisuudeksi TEN-energiahankkeena.
Maakaasun kysynnän kasvaessa Euroopassa tällä vuosikymmenellä voimakkaasti
kohdistuu kaasun hintaan lisää nousupaineita,
joiden muuttamista numeroarvioiksi ei kuitenkaan voida tässä vaiheessa
esittää. Toisaalta asiantuntijoiden mukaan maakaasun
hinnannousu parantaa uusiutuvien kotimaisten energialähteiden
kilpailukykyä.
Hintariskin lisäksi makaasuvaihtoehto on ongelmallinen
huoltovarmuuden kannalta, sillä tässä vaihtoehdossa
Suomen sähkönhankinta olisi vuonna 2010 riippuvainen
40-prosenttisesti venäläisestä kaasusta
ja tuontisähköstä. Hiilivoiman alasajon
arvioidut kustannukset ovat valiokunnan saamien asiantuntijalausuntojen
mukaan kokonaisuudessaan jopa miljardeja suuremmat kuin selonteossa
on arvioitu.
Selonteon tavoitetaso ja tehtävät toimet perustuvat
useisiin kansan- ja energiatalouden kannalta keskeisiin lähtöoletuksiin.
Selonteon tausta-laskelmissa on myös joukko herkkyysanalyyseja
siitä, miten eri lähtöoletuksien muuttaminen
vaikuttaa tavoitetasoon. Muun muassa energiavaltaisen teollisuuden
nopeampi kasvu nostaisi päästövähennyksen
tavoitetasoa noin neljällä miljoonalla tonnilla.
Selonteon puute onkin, eräiden asiantuntijoiden mukaan,
että siinä ei varauduta mitenkään
esimerkiksi arvioitua nopeampaan teollisuuden kasvuun, talouskasvuun
tai maakaasun hinnan kasvuun. Kaikissa näissä selonteon
kasvuarviot ovat varsin varovaisia. Korkeammat kasvuarviot vaikeuttaisivat entisestään
tavoitteen saavuttamista ja lisäisivät kustannuksia.
Valiokunnan mielestä on turvattava uusiutuvien energialähteiden
kehittäminen, tutkimus- ja kehitystoiminta sekä niiden
kilpailukyky riippumatta siitä, mikä energiantuotannon
perusvaihtoehto valitaan. Tämä tarkoittaa puun
ja turpeen sekä vesi- ja tuulivoiman hyväksikäytön
voimakasta ja laajamittaista kehittämistä. Tämä toiminta
edellyttää myös yhteiskunnan tuen lisäämistä ja
kohdentamista erityisesti niitä koskevan teknologian kehittämiseen,
millä on merkitystä suomalaiselle vientiteollisuudelle.
Erityistä huomiota on tällöin kiinnitettävä alueelliseen sähkön
ja lämmön yhteistuotantoon. Huomiota tulee tällöin
kiinnittää myös energiateknologian, erityisesti
fossiilisten polttoaineiden käytön teknologian
kehittämiseen.
Valiokunta korostaa bioperäisten polttoaineiden käytön
lisäämisen merkitystä erityisesti paikallisessa
käytössä. Myös turpeen käyttö säilyy tulevaisuudessa
yhtenä tärkeänä osana energiahuoltoa,
koska sen käyttö on välttämätöntä puuperäistä polttoainetta
ja yhdyskuntajätettä käytettäessä.
Yhdyskuntarakenne ja rakentaminen
Aluerakenteelle on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut tyypillistä asutuksen
keskittyminen kasvukeskuksiin ja samalla haja-asutusalueiden väestön
väheneminen. Toisaalta kasvukeskusten sisäinen
yhdyskuntarakenne on hajautunut ja asunnot ja työpaikat
ovat sijoittuneet yhä laajemmalle alueelle. Hajautumisen
oletetaan edelleen jatkuvan. Yhdyskuntarakenteen hajautuminen lisää hiilidioksidipäästöjä
mm.
lisääntyvän liikenteen vuoksi. Myös
lämmityksestä aiheutuu päästöjä,
kun yhä useammat rakennukset ovat kaukolämpöverkon
ulkopuolella. Muun muassa tästä syystä asuinrakennusten
kasvihuonekaasupäästöjen arvioidaan kasvavan noin
30 prosenttia vuodesta 1998 vuoteen 2010 mennessä, mikäli
nykyinen kehitys jatkuu samansuuntaisena.
Valiokunta yhtyy selonteon kantaan siinä, että maankäytön
suunnittelun keskeisenä tavoitteena tulee olla yhdyskuntarakenteen
eheyttäminen. Hiilidioksidipäästöjen
vähentämiseksi on olennaista tiivistää kasvukeskusten
yhdyskuntarakennetta lämmityksestä ja liikenteestä aiheutuvien
päästöjen vähentämiseksi.
Valiokunnan mielestä keskeinen merkitys on joukkoliikenteen
kehittämisellä sekä asuinalueiden sijoittamisella
hyvien joukkoliikennepalvelujen, erityisesti raideliikenteen lähettyville.
Maankäytön suunnittelussa ei tulisi suosia yhdyskuntarakenteesta
irrallaan olevien alueiden kaavoittamista rakentamiseen. Valiokunta
pitää tärkeänä, että hallitusohjelman
mukaisesti myös ihmisläheistä, tiivistä pientaloasumista
lisätään. Myös maaseudun yhdyskuntarakenteen
kehittäminen on tärkeää ja pienten
kylien elinvoimaisuudesta on syytä huolehtia. Ilmastonmuutoksen
hallinnassa ja hiilidioksidipäästöjen
vähentämisessä olennainen merkitys on
kuitenkin kasvukeskusten yhdyskuntarakenteen kehityksellä ja
siihen liittyvillä ratkaisuilla.
Yhdyskuntarakenteen eheyttämiseksi asiantuntijakuulemisessa
on tullut yhtenä keinona esille työmatkakustannusten
vähennysoikeuden rajoittaminen tuloverotuksessa. Etsittäessä keinoja
yhdyskuntarakenteen eheyttämiseksi ovat valiokunnan mielestä ensisijaisia
keinoja kaavoitus sekä asuntopoliittiset toimet. Työmatkakustannusten
vähennysoikeuden rajoittamista ei voida pitää yhteensopivana
työllisyys- ja työvoimapoliittisten tavoitteiden
kanssa.
Rakentamisen osalta valiokunta katsoo, että matalaenergiarakentamiseen
tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Energiatehokas
rakentaminen pienentää asumiskustannuksia, kun
lämmitysenergiaa, sähköä ja
vettä kuluu vähemmän ja uusiutuvia energioita
voidaan hyödyntää tehokkaasti.
Ympäristöministeriössä valmistellaan
parhaillaan tiukempia energiamääräyksiä kaikille uudisrakennuksille.
Uusia määräyksiä valmisteltaessa
on kiinnitettävä riittävästi
huomiota siihen, etteivät ne aiheuta kosteus-, home- tai
muiden vaurioiden lisääntymistä.
Suomen rakennuskanta on rakennettu pääosin
viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana ja uudistuotannon merkitys
rakentamisen energiansäästössä on
suhteellisen vähäinen. Rakennuskanta uudistuu
hitaasti, vain 0,5 prosenttia vuosittain. Uudisrakentamiseen kohdistetut
toimenpiteet vaikuttavat vasta pitkällä aikavälillä, jolloin
vanhan rakennuskannan muuttamiseen vähemmän energiaa
kuluttavaksi tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Muutoskustannukset ovat kuitenkin usein niin suuria, ettei muutostöiden tekemiseen
ole aina taloudellisia mahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa energiataloudellisten korjausten
tehostamista ja myös uusiutuvien energialähteiden,
kuten aurinkoenergian ja maalämmön käytön
edistämistä. Samalla korjausavustusten käyttötarkoitusta
tulee laajentaa siten, että avustuksia voidaan myöntää myös
energiataloudellisiin korjauksiin, mukaan lukien lämmitystavan
muutokset uusiutuvaan energiaan perustuvaksi. Avustusten
tarve on edelleen varsin merkittävä myös
hankkeissa, jotka edesauttavat ikääntyvän
väestön mahdollisuuksia asua kotonaan. Valiokunta
pitää välttämättömänä,
että avustuksiin osoitettavaa määrärahaa korotetaan
tuntuvasti, jotta sekä energiataloudellisiin korjauksiin
että hissien rakentamiseen ja muihin korjauksiin osoitettavilla
avustuksilla on käytännössä todellista
merkitystä.
Valiokunnan mielestä asumiskäyttäytymiseen
liittyvää valistusta on syytä korostaa.
Esimerkiksi jätehuoltoon ja sähkön kulutukseen liittyvillä vähäisilläkin
muutoksilla voidaan valtakunnallisesti saavuttaa huomattavia tuloksia.
Liikenteen päästöt ja investoinnit
Huomattava määrä hiilidioksidipäästöistä aiheutuu
liikenteestä, esim. pääkaupunkiseudun
liikenteestä aiheutuu hiilidioksidipäästöjä vuosittain
noin 890 000 tonnia. Selonteon mukaan seudullisen liikenteen
ja siitä aiheutuvien päästöjen arvioidaan
kasvavan vuoteen 2010 mennessä tuntuvasti. Ajoneuvosuoritteen
arvioidaan kasvavan vuodesta 1990 vuoteen 2010 kaikkiaan lähes
66 prosenttia, valtaosa ajoneuvosuoritteesta (99 %)
koostuu henkilöautomatkoista. Mikäli ajoneuvojen
ominaispäästöt eivät muuttuisi, kasvihuonekaasupäästöt
kasvaisivat seutujen sisäisessä henkilöliikenteessä 65
prosenttia vuodesta 1990 vuoteen 2010 mennessä. Ajoneuvoteknologian
kehityksen huomioon ottaen lisäyksen arvioidaan olevan
32 prosenttia.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että eri liikennemuotojen ympäristövaikutuksia
seurataan ja että ne otetaan huomioon liikennepoliittisessa
päätöksenteossa. Liikennepolitiikan tulisi
tukea voimakkaasti siirtymistä ympäristölle
vähemmän haitallisiin liikennemuotoihin, kuten
rautatie- ja vesiliikenteeseen. Logistisia rakenteita tulisi kehittää sellaisiksi,
että etenkin teollisuuden kuljetuksiin voitaisiin käyttää mahdollisimman suuressa
määrin rautateitä ja vesiliikennereittejä.
Valiokunta viittaa kuluvan vuoden talousarviota koskevaan mietintöön
ja toteaa, että liikennepoliittisen päätöksenteon
pohjaksi eri kuljetusmuotojen ympäristövaikutuksista
tulisi tehdä nykyistä enemmän vertailevaa
tutkimusta.
Valiokunta yhtyy selonteon kantaan siinä, että paikallistasolla
joukkoliikenteen palvelutasoon, liikenneyhteyksien ja eri liikennemuotojen
yhteensopivuuteen sekä seutulippujärjestelmien
kehittämiseen tulee suunnata voimavaroja. Myös
joukkoliikenteen työsuhdematkalipun kehittäminen
on tärkeää, kuten myös kuluvan
vuoden talousarviomietinnössä on todettu. Valiokunta
korostaa erityisesti sitä, että infrastruktuuri-investointeja
kohdennetaan myös joukkoliikenteeseen, etenkin raideliikenteeseen.
Nimenomaan pääkaupunkiseudun raideliikenteeseen liittyvillä ratkaisuilla
on päästöjen kannalta keskeinen merkitys.
Valiokunta viittaa aiempiin kannanottoihinsa, joissa on kiirehditty
mm. Marja-rataa sekä länsimetroa koskevia hankkeita.
Molemmat hankkeet ovat perusteltuja pääkaupunkiseudun
joukkoliikenteen kannalta. Ne ovat myös keskeisiä yhdyskuntarakenteen
kehitykseen liittyviä hankkeita, joiden avulla asuntorakentamista
voidaan ohjata joukkoliikenteen palvelualueille ja erityisesti raideliikenteen
varteen.
Polttoainepolitiikan osalta valiokunta pitää tärkeänä,
että biopolttoaineiden kehittämiseen ja käyttöön
suunnataan voimavaroja. Etenkin pitkällä aikavälillä biopolttoaineiden
käytöllä voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä.