Perustelut
Korkotuki
Köyhyyden vähentäminen on Suomen
ja kansainvälisen kehitysyhteistyön keskeisiä päämääriä.
Suomen osalta tämä on viimeksi todettu vuosi sitten
vahvistetussa kehityspoliittisessa ohjelmassa. Tässä on
yleisemminkin määritelty Suomen vastuut ja voimavarojen
kohdentaminen kehitysyhteistyössä.
Ulkoasiainministeriössä on valmisteilla myös korkotukiluottoja
koskeva linjaus. Tämän linjauksen pohjaksi
on kartoitettu nykyisessä järjestelmässä esiintyneitä ongelmia
ja tehty ehdotuksia toimenpiteistä keskustelun pohjaksi.
Kuten kertomuksesta ilmenee, kehitysyhteistyövaroista
maksettiin vuonna 2002 korkotukiluottomaksuja yhteensä 5,3
miljoonaa euroa, josta Kiina sai 70 prosenttia. Valiokunnan saaman
tuoreimman selvityksen mukaan korkotukien maksatukset ovat Kiinan
osalta kuitenkin vähentyneet jyrkästi aivan viime
vuosina aikoinaan hyväksyttyjen suurten korkotukiluottohankkeiden
tultua loppuunmaksetuiksi. Uusiin korkotukiluottositoumuksiin Kiinan
kanssa onkin kertomuksessa esitetyillä perusteluilla suhtauduttuva
pidättyvästi. Tehtyjen evaluointien mukaan korkotukiluottojen
vaikutus köyhyyden vähentämiseen on vähäinen
ja kiistanalainen. Yhteistyötä Kiinan kanssa voidaan
parhaiten edistää jatkossa tavanomaisen kaupankäynnin muodossa.
Valtiovarainvaliokunnan mielestä on pohdittava tarkasti,
missä päin maailmaa ja millä instrumenteilla
Suomi haluaa olla vähentämässä köyhyyttä ja
toisaalta edistämässä suomalaisen tietotaidon
käyttöä ja vientiä. Esimerkkinä maista,
joissa korkotukielementin käyttöä myös
tulevaisuudessa voitaisiin harkita, voidaan mainita Vietnam. Saadun
selvityksen mukaan vuoden 2004 lopulla tehtiin varainmyöntöpäätös
tuesta korkotukiluottohankkeiden valmistelukapasiteetin kehittämiseksi
Vietnamissa, jotta luottojen käyttöä voitaisiin
nopeuttaa.
Viime vuosilta on olemassa myös esimerkkejä,
joissa korkotukiluotot ovat johtaneet ei-toivottuun lopputulokseen,
jopa suoranaisiin väärinkäytöksiin.
Valtiontalouden tarkastusviraston toiminnastaan antaman
kertomuksen käsittelyn yhteydessä (VaVM 28/2004 vp)
valtiovarainvaliokunta viittasi Instrumentarium Oyj:n toteuttamaan
sairaalatarvikkeiden vientikauppaan Costa Ricassa. Valmistuneen
selvityksen mukaan suuri osa toimitetuista laitteista on vielä käyttöönottamatta,
koulutus on ollut puutteellista jne. Se, että tällaiset
ongelmat voitaisiin jatkossa estää, edellyttäisi
ulkoasiainministeriön mukanaoloa hankkeiden valmistelussa
jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Hankkeiden hallinnointi
ja valvonta on kokemuksen mukaan osoittautunut helpommaksi maissa,
joissa Suomella on oma edustusto.
Korkotukiluottohankkeet eivät voi perustua yksittäisten
yritysten intresseihin kohdemaissa. Korkotuki on määriteltävä selkeästi
kehitysinstrumentiksi ja hankkeet on kyettävä kohdentamaan
kohdemaiden köyhimmille alueille. Mahdollisten väärinkäytösten
estämiseksi tulee varautua kehyssopimuksilla tai -pöytäkirjoilla siihen,
että myös Suomi voi puuttua väärinkäytöksiin
ajoissa.
Sakon muuntorangaistusjärjestelmä
Valtiontilintarkastajat ovat selvittäneet kertomuksessaan
vuodelta 2003 sakon muuntorangaistusjärjestelmän
toimivuutta ja kehittämistarpeita. Eräänä lähtökohtana
tarkastelulle on ollut järjestelmän periaatteellinen
merkitys sakkorangaistuksen uskottavuuden takaajana. Lisäksi asiaa
on tarkasteltu menettelyn monimutkaisuuden ja suurten vuotuisten
kustannusten kannalta.
Sakkovankien päivittäinen määrä nousi
saadun selvityksen mukaan alkuvuonna 2004 jo yli 200 vangin. Valtiovarainvaliokunta
viittasi tähän, osittain oikeusministeriön
hallinnonalan sisäisen tiedonkulun puutteesta johtuvaan
tilapäiseen sakkovankiluvun kasvuun kuluvan vuoden talousarvioesityksestä antamassaan
mietinnössä VaVM 41/2004 vp.
Kysymys oli ulosoton uuden tietojärjestelmän käyttöönottoon
liittyvistä vaikeuksista, jonka vuoksi sakon muuntorangaistuksia
ei pitkään aikaan voitu lähettää täytäntöönpanoon.
Tietojärjestelmän ongelmat vaikuttavat valiokunnan
saaman selvityksen mukaan sakkovankimäärään
edelleen; 1.3.2005 määrä oli noussut
jo 207:ään.
Jatkuvasti kasvaneiden vankimäärien johdosta
oikeusministeriö asetti selvitysmiehet laatimaan ehdotuksen
sakon muuntorangaistusjärjestelmän kehittämiseksi.
Selvitysmiehet ehdottivat muun muassa, että
- tosiasiallisesti varattomien sakotettujen sakkoja
ei muunnettaisi vankeudeksi, ellei yleinen etu sitä vaadi
- päiväsakkojen muuntosuhde muutettaisiin siten,
että kolme päiväsakkoa vastaisi yhtä päivää vankeutta
- päihdeongelmaiset sakkovangit voisivat suorittaa
pääosan rangaistuksestaan päihdehuollon
palveluissa.
Sakkovangit ovat useimmiten syrjäytyneitä ja moniongelmaisia,
ja heidän tilannettaan kuvaa yleinen huono-osaisuus. Useimmat
sakkovangit ovat fyysisesti ja psyykkisesti huonokuntoisia, ja heillä on
takanaan jo vuosia jatkunutta alkoholin, huumeiden tai molempien
käyttöä, työttömyyttä ja
asunnottomuutta. Edellä todetuista seikoista johtuen esimerkiksi
sakkovankien terveydenhuoltomenot ovat kasvaneet huomattaviksi.
Valtiontilintarkastajat ovatkin katsoneet, että Rikosseuraamusviraston
tulisi yhdessä muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon
viranomaisten kanssa selvittää vaihtoehtoisia tapoja
järjestää sakkovankien rangaistuksen
täytäntöönpano. Tällä hetkellä sakkovangit
ovat useimmiten suljetuissa vankiloissa.
Valtiovarainvaliokunta kiinnittää huomiota myös
nykyisen järjestelmän huomattaviin kustannuksiin.
Oikeusministeriön hallinnonalalle nykyisestä sakon
muuntorangaistusjärjestelmästä aiheutuu
vuosittain lähes yhdeksän miljoonan euron kustannukset.
Valtaosa kustannuksista, 6,2 miljoonaa euroa, on tuomioistuinkustannuksia.
Vankeinhoidon kustannukset ovat noin 1,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Selvitysmiesten ehdotusten pohjalta on saadun selvityksen mukaan
vielä kuluvan kevään aikana tarkoitus
antaa hallituksen esitys muuntorangaistussäännösten
muuttamiseksi. Valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä,
että esimerkiksi edellä todetut epäkohdat
ja niiden korjaamiseksi tehdyt parannusehdotukset otetaan huomioon esitystä laadittaessa.
Aluekeskusohjelman toimivuus
Aluekeskusohjelmaa on toteutettu vuodesta 2002 alkaen 34 ohjelma-alueella.
Aluekeskusohjelmahanke käynnistettiin vahvistamaan
suomalaisten kaupunkiseutujen elinvoimaa, seudullisuutta ja kilpailukykyä sekä koko
maan kattavaa kaupunkiverkkoa. Ohjelma kokoaa yhteiseen
verkostoon alueen kunnat, oppilaitokset, tutkimusyksiköt,
elinkeinoelämän ja muut toimijat. Aluekeskusohjelman
avulla, yhdessä uudistuvan osaamiskeskusohjelman kanssa,
on tarkoitus vahvistaa kaupunkiseutujen osaamisperustaa ja tukea
alueen innovaatio- ja koulutusjärjestelmän kehittymistä.
Samoin tarkoituksena on syventää keskeisien toimijoiden
yhteistyötä niin seutujen sisällä kuin
niiden välilläkin.
Aluekeskusohjelman tavoitteet on määritelty hallitusohjelmassa,
alueiden kehittämisestä annetussa laissa ja hallituksen
strategia-asiakirjassa. Nykyisen hallituksen hallitusohjelman mukaan
tavoitteena on muuttoliikkeen ja väestörakenteen
tasapainottaminen sekä palvelurakenteen turvaaminen koko
maassa. Saadun selvityksen mukaan muuttoliike on aluekeskusohjelman toteutuksen
aikana kääntynyt hajakeskittymisen suuntaan. 1990-luvun
lopulla voimakkaasti kasvaneiden suurten kaupunkiseutujen kasvu
on hidastunut ja niiden rinnalle on noussut keskivahvoja
maakuntakeskuksia ja suurten kaupunkiseutujen läheisiä,
pienempiä kaupunkiseutuja ja maaseutumaisia seutuja. Muuttoliike
on suuntautunut jälleen vahvasti kaupunkiseutujen kehyskuntiin.
Lukuisten myönteisten vaikutusten ohella valtiontilintarkastajat
ovat havainneet aluekeskusohjelman käytännön
toteutuksessa myös lukuisia ongelmia. Näiksi on
todettu muun muassa alueellisen kehittämisjärjestelmän
sekavuus, erilaisten ohjelmien ja alueiden muiden kehittämisvälineiden
suuri määrä sekä niiden päällekkäisyys.
Aluekeskusohjelmaan liittyvä hallinnointi on suhteessa
rahoituksen volyymiin liian raskas. Rahoitus ei myöskään
ole riittävän pitkäjänteistä.
Kertomuksen mukaan ohjelmatyö näyttää toimineen
hyvin siellä, missä toiminnallinen alue on tiivis
ja kuntien välisestä seudullisesta yhteistyöstä on
enemmän kokemuksia. Eniten ongelmia on ilmennyt niillä laajoilla
ohjelma-alueilla, joissa joko kuntien määrä tai
alueen koko on hyvin suuri tai aiempi alueellinen yhteistyö on ollut
vähäistä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan
aluekeskusohjelma on lähtenyt hitaammin liikkeelle suurten
kaupunkien seuduilla. Sen sijaan jo keskisuurten kaupunkien seuduilla
tehdyt vaikuttavuusarviot ovat olleet hyvin myönteisiä.
Eräs keskeinen ongelma, jonka myös valtiontilintarkastajat
ovat todenneet, on, ettei aluekeskusohjelmalla ole vielä selkeästi
jäsentynyttä roolia maakuntaohjelmissa ja niiden
toteuttamissuunnitelmissa. Maakuntaohjelman tehtävänä olisi
kuitenkin koordinoivana asiakirjana koota yhteen myös muiden
ohjelmien sisällöt. Kaupungin ja maaseudun vuorovaikutuksen lisäämiseksi
olisi myös yhteyksiä aluekeskusohjelman
ja maaseutuohjelman välillä parannettava. Maaseutumaisille
seuduille tulisi saada erityinen strateginen seudullinen instrumentti
aluekeskusohjelman "vastinpariksi".
Pääministeri Matti Vanhasen hallitus on tehnyt
periaatepäätöksen aluekeskusohjelman jatkamisesta
nykyisen, vuonna 2006 päättyvän ohjelmakauden
jälkeen. Tämä on valiokunnan mielestä tärkeää jo
senkin vuoksi, että aluekeskusohjelmalla voi jatkossa olla
yhä merkittävämpi rooli Suomen rakennerahastopolitiikkaa täydentävänä instrumenttina.
Ohjaavana instrumenttina aluekeskusohjelma toimisi laajoissa ja merkittävissä osaamis-
ja innovaatiovetoisissa hankkeissa, joissa vetureina toimivat kaupunkiseudut.
Täydentävänä instrumenttina
se toimisi niissä kysymyksissä, joihin EU:n instrumentteja ei
voida käyttää. Valiokunta pitää mahdollisena, että aluekeskuksilla
tulee olemaan tilausta myös hallituksen käynnistämässä palvelurakennehankkeessa
palveluiden tuottamisalueena.
Puolustusmateriaalihankinnat
Kertomuksessa on käsitelty Puolustusvoimien Materiaalilaitosta
ja sen toiminnan rationalisointia. Valtiovarainvaliokunta rajaa
tarkastelunsa tässä yhteydessä pelkästään
puolustusmateriaalihankintoihin. Siten valiokunta ei ole käsitellyt
esimerkiksi ajankohtaista puolustusvoimien varikko- ja varastotoimintojen
kehittämistä.
Valtiontilintarkastajat ovat todenneet, että puolustusmateriaalihankkeiden
hankintaprosessi on selkeä ja hyvin ohjeistettu, mutta
sitä ei Materiaalilaitoksen mukaan noudateta käytännön
työssä. Hankeohjausmallia ja prosessikuria ei
ole noudatettu suuressa osassa annettuja toimeksiantoja, ja hankintatehtävät
on annettu puutteellisin perustein. Lisäksi kattavat hankesuunnitelmat
puuttuvat tai niitä ei ole annettu hankintaorganisaation
käyttöön. Valtiontilintarkastajat edellyttävät
materiaalihankkeiden osalta nykyistä tehokkaampaa ja selkeämpää tavoitteenasettelua,
projektien toteutumisen seurantaa ja aiemmin myönnettyjen
tilausvaltuusmäärärahojen nykyistä suunnitellumpaa
käyttöä.
Kertomuksesta käy myös ilmi, että puolustusvoimissa
on jo vuosikymmenten ajan ollut ongelmana tilausvaltuuksilla myönnettyjen
materiaalihankintavarojen siirtyminen ensimmäistä mahdollista
käyttövuotta myöhemmille vuosille. Materiaalilaitoksen
osuus näistä varoista on ollut huomattava.
Nykyisessä puolustusmateriaalin suunnittelu- ja hankintaprosessissa
on todettu olevan erittäin paljon toimijoita, jotka valmistelevat
ja tekevät päätöksiä puutteellisilla
tiedoilla ja hankintaprosessin suhteen huonon aikataulun mukaisesti.
Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota myös
Pääesikunnan henkilöstön suureen
vaihtuvuuteen, josta on seurannut, että hankintatoimen
käytännön asiantuntemus on ollut puutteellista
ja linjaukset ovat saattaneet muuttua kesken hankintaprosessin.
Valtiovarainvaliokunta toteaa, että kertomuksen havainnot
ajoittuvat tilanteeseen vuonna 2003. Kuten kertomuksestakin käy
ilmi, puolustushallinnossa on jo käynnistetty em. ongelmakohtien
poistamiseksi tarkoitetut toimet ja niiden toteutumisen seuranta.
Saadun selvityksen mukaan on vahvistettu puolustusministeriön
kokonaisvaltainen materiaalipoliittinen ohjelma ja puolustusvälinehankintojen
yleiset hankintaperiaatteet sekä toteutettu asiaa pohtineen
(MATSI-) työryhmän suositusten mukaiset muutokset suunnitteluun,
budjetointiin, hankeohjaukseen ja hankintojen käytännön
toteutukseen. Myös tilausvaltuuskäytäntöä on
muutettu siten, että hankkeet etenevät tilausvaltuuksiin
vasta riittävän toteuttamisvalmiina.
Valtiovarainvaliokunta kiinnitti valtuusmenettelyyn
ja sen toimivuuteen talousarviossa huomiota valtiontilintarkastajain
edellisestä kertomuksesta antamassaan mietinnössä VaVM 1/2004
vp. Valiokunta katsoi, että valtuusmenettely
on myös jatkossa toimiva vaihtoehto. Tämä edellyttää kuitenkin
nykyistä selkeämpää tietoisuutta
tehtävien sitoumusten kokonaismäärästä. Valtuuksia
ei tule myöskään käyttää yleisluonteiseen
rahoituksen varaamiseen, vaan valtuuksia koskevien hankkeiden olisi
oltava jo riittävän pitkälle suunniteltuja
ennen valtuuden ottamista talousarvioon.
Kuten em. työryhmän loppuraportissa todettiin,
materiaalihankintojen yleisen suunnitteluprosessin kehittämisellä voidaan
vaikuttaa vain uusiin tilausvaltuuksiin. Talousarviossa jo hyväksyttyihin
ja käynnistettyihin tilausvaltuuksiin, joista esimerkiksi
nykyiset siirtyvien erien ongelmat aiheutuvat, ei voida tällä kehittämisellä merkittävästi
vaikuttaa. Uusien periaatteiden vakiinnuttaminen osaksi eri organisaatioiden toimintaa
jatkuu edelleen. Tehdyistä muutoksista on valiokunnan saaman
selvityksen mukaan saatu myönteisiä havaintoja.
Valtiovarainvaliokunta on useassa yhteydessä korostanut
kotimaisen teollisuuden roolia puolustusmateriaalihankinnoissa.
Eduskunta on edellyttänyt, että vähintään
puolet hankinnoista on ohjattava kotimaahan. Valiokunta pitää merkittävänä parannuksena
sitä, että kotimaisen teollisuuden ja tiedeyhteisön
mukaantulo hankkeisiin tapahtuu puolustusministeriön antaman selvityksen
mukaan nykyisin jo niiden varhaisessa suunnitteluvaiheessa, tarkoituksena
määrittää kotimaisen teollisuuden
osallistumismahdollisuudet hankkeisiin.
Muuntokoulutus
Valtiontilintarkastajat ovat käsitelleet yliopistojen
ja ammattikorkeakoulujen antamaa muuntokoulutusta, sen opiskelijavalintoja,
hallinnointia ja rahoitusta sekä koulutuksen ja työvoimatarpeen
vastaavuutta. Muuntokoulutuksen ongelmiksi kertomuksessa todetaan
muun muassa opiskelijoiden erilainen pohjakoulutus sekä työelämän
ja opiskelun yhteensovittaminen. Epäjohdonmukaisuutta ja
kirjavuutta on todettu opiskelijoiden valintakriteereissä,
opinto-oikeuksissa sekä aiempien opintojen hyväksilukemisessa.
Erillishankkeet ovat myös asettaneet suuria vaatimuksia
opintojen ohjaukselle, henkilökohtaisille opintosuunnitelmille
ja muulle laadunvarmistustyölle. Myös keskimääräiset
opiskeluajat venyvät muuntokoulutuksessa suhteellisen pitkiksi
ja keskeyttäminen on yleistä. Kertomuksessa todetaan
myös ESR-rahoituksen ongelmat, kuten muun muassa EU-tukien
rajausristiriita, lääninhallitusten hidas päätöksenteko sekä maksatushakemusten
hidas käsittely.
Valtiontilintarkastajien mukaan muuntokoulutus ei ole vaikuttanut
työelämään niin nopeasti kuin
suunniteltiin. Kertomuksessa korostetaan muuntokoulutuksen seurannan
ja tuloksellisuuden tärkeyttä. Valiokunta yhtyy
valtiontilintarkastajien näkemykseen siitä, että koulutusohjelmat
on syytä arvioida kokonaisuutena, ennen kuin tehdään
päätöksiä muuntokoulutuksen
vakinaistamisesta. Valiokunta kuitenkin kiinnittää huomiota
siihen, että muuntokoulutus antaa mahdollisuuden järjestää koulutusta
työelämän tarpeiden mukaan ja niin sanottua
normaalikoulutusta joustavammin. Muuntokoulutuksesta saatuja kokemuksia
voidaan myös hyödyntää normaalikoulutuksen
kehittämisessä. Valiokunta korostaa muuntokoulutuksen
keskeistä päämäärää;
sen tehtävänä on vastata muuttuviin työvoimatarpeisiin
tavanomaista peruskoulutusta nopeammin.
Valiokunta yhtyy valtiontilintarkastajien näkemykseen,
jossa korostetaan muuntokoulutuksen seurannan ja tuloksellisuuden
tärkeyttä. Valtiontilintarkastajat kiinnittävät
huomiota ESR-rahoituksen ongelmiin. Valiokunta korostaa, että ennen
seuraavaa ohjelmakautta tulee selvittää tarvittavat
toimenpiteet, jotta toimintatavat ja rahoituksen jakoperusteet saadaan yhdenmukaisiksi
eri puolilla maata ja päätöksenteko nykyistä nopeammaksi.
Tärkeää on selvittää mahdollisuudet
rahoittaa muuntokoulutus jatkossa nykyistä enemmän
korkeakoulujen normaalirahoituksella. Valiokunta pitää tärkeänä, että parhaat
muuntokoulutushankkeet ja yliopistokeskusten maisteriohjelmat voisivat
jatkua.
Kulttuurin ja taiteen tukeminen
Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan käsitelleet
myös kulttuurilaitosten ja valtakunnallisten kulttuuritapahtumien
tukemista. Valtiontilintarkastajat toteavat muun muassa,
että lakisääteisen valtionosuusjärjestelmän
osuus kulttuurin kokonaisrahoituksesta on noin kaksi kolmasosaa.
Valiokunta yhtyy valtiontilintarkastajien näkemykseen siinä,
että yleisesti ottaen järjestelmä toimii
hyvin. Ongelmallista on erityisesti teattereiden toiminnan rahoitus,
sillä valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin
ei tehdä indeksitarkistuksia. Esimerkiksi museoiden ja
orkestereiden yksikköhintoihin ei henkilötyövuosien
määriä ole lisätty toiminnan laajentumisesta
huolimatta. Valtiontilintarkastajat toteavat samoin kuin valtiovarainvaliokunta kuluvan
vuoden talousarviosta antamassaan mietinnössä (VaVM
41/2004 vp), että teattereiden valtionosuusjärjestelmää tulisi uudistaa niin,
että se ottaa nykyistä paremmin huomioon sekä yleisessä kustannuskehityksessä että
teattereiden
toteutuneissa menoissa tapahtuneet muutokset.
Valtiontilintarkastajat viittaavat aikaisempaan kannanottoonsa
veikkausvoittovarojen käyttämisestä lakisääteisiin
menoihin. Valiokunta viittaa valtion vuoden 2005 talousarvion käsittelyn
yhteydessä tekemiinsä muutoksiin veikkausvoittovarojen
kohdentamisesta edunsaajille ja eduskunnan hyväksymään
lausumaan. Sen mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus viipymättä valmistelee
ja tuo eduskunnan käsiteltäväksi veikkauksen
ja raha-arpajaisten voitonjakoa koskevan lain muutosehdotuksen niin, että kirjastojen
valtionosuuksien siirto yleisistä budjettivaroista kokonaan
katettavaksi voidaan hallituksen esityksen pohjalta varmistaa tapahtuvaksi
kahdeksassa vuodessa kymmenen vuoden sijasta vuoteen 2010 mennessä.
Maataloustukien valvonta
Valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan käsitelleet
Suomen maataloustukijärjestelmää varsin
laajasti. Tukijärjestelmä on monimutkaistunut,
ja valvontaa ja tarkastustoimintaa koskevat ohjeet ovat muuttuneet
yksityiskohtaisemmiksi. Valtiovarainvaliokunta keskittyy lausunnossaan ennen
muuta tukien valvontaan.
Kertomuksessa on tuotu esille eri tukijärjestelmien
erilaisia tukiehtoja, määrittelyjä ja
käsitteitä. EU:n tukijärjestelmien tukiehdot
on laadittu sellaisiksi, että ne sopivat mahdollisimman hyvin
ennen muuta Keski- ja Etelä-Euroopan suurten jäsenmaiden
olosuhteisiin. Suomeen sovellettuina ne tuovat ylimääräisiä hallinnollisia
ongelmia. Suomi joutuu täydentämään
EU:n tukijärjestelmiä vielä merkittävästi
omilla kansallisilla järjestelmillään.
Unioni määrittelee myös näiden
ehdot ottamatta huomioon, miten nämä järjestelmät
ovat sovitettavissa yhteen EU:n kokonaan tai osittain rahoittamien
järjestelmien kanssa. Valtiontilintarkastajat ovat katsoneet,
että maa- ja metsätalousministeriön tulisi
toimia nykyistä aktiivisemmin EU:ssa sellaisten tukiehtoihin
liittyvien määrittelyjen muuttamiseksi Suomen
osalta, jotka ovat Suomen olosuhteisiin soveltumattomia. Valtiovarainvaliokunta
katsoo, että tämä tulee käytännössä olemaan
erittäin vaikeaa.
Kertomuksesta käy ilmi, että tukijärjestelmään
ja erityisesti valvontaan käytetyt voimavarat
kasvoivat kaikilla hallinnon tasoilla huomattavasti vuosina 1999—2003.
Valvontahenkilöstön määrän
kasvu on eri TE-keskusten alueilla ollut näinä vuosina
todella merkittävä. Lisäyksestä huolimatta
TE-keskusten maaseutuosastot katsovat, että valvontatehtäviin
on saatu viime vuosina liian vähän voimavaroja.
Näköpiirissä on, että EU:n maatalousuudistuksen myötä valvontaresurssien
tarve lisääntyy entisestään.
Tukijärjestelmässä tapahtuvien muutosten
lisäksi myös käyttöönotetut
uudet menetelmät nykyisissä työtehtävissä aiheuttavat
painetta lisähenkilöstön palkkaamiseen.
Esimerkiksi sähköisen mittausmenetelmän
ja GPS-laitteiden käyttövaatimus tulevat aiheuttamaan
lisäresurssitarpeita TE-keskusten maaseutuosastoissa.
Valtiovarainvaliokunta sivusi maatalouden suorien tukien valvontaa
EU:n tilintarkastustuomioistuimen vuosikertomuksesta 2003 antamassaan
lausunnossa VaVL 9/2005 vp. Tässä yhteydessä valiokunta
piti parempana neuvonnan tehostamista ja valvontaresurssien tarkoituksenmukaista
käyttöä. Valiokunta katsoi, että valvonnan
järkiperäistämisellä henkilöstölisäykset voitaisiin
pitää kohtuullisina.
Esimerkkinä hyvistä käytänteistä valiokunta toteaa
eräiden TE-keskusten alueilla käytössä olevan
järjestelmän, jossa henkilöstöä siirretään maatalousosaston
sisällä rahoitus- ja maaseudun kehittämisyksiköistä tilapäisesti
valvonnan vuosittaisen ruuhkahuipun tasoittamiseen. Ongelmana saadun
selvityksen mukaan on, että myös näiden
muiden yksiköiden työmäärä on niin
suuri, ettei tällaista siirtoa osaksikaan vuotta ole mielekästä tehdä.
Ongelmatonta ei ole myöskään menettely,
jossa opiskelijoita ja muuta kokematonta tilapäishenkilöstöä käytetään monimutkaisia
valvontasäädöksiä sisältävien tukijärjestelmien
valvontaan. Tavoitteena tulee olla, että valvontatehtävät
voidaan hoitaa joustavasti TE-keskusten maaseutuosastojen vakinaista
henkilöstöä hyödyntäen
ja että vakinaisen henkilöstön määrä on
riittävä näihin tehtäviin nähden.
Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
myös viljelijöiden oikeusturvaan ja tasapuoliseen
kohteluun. Oikeusturvaan liittyvät ongelmat on
tuotu monipuolisesti esille, mutta mitään varsinaista
ratkaisuesitystä tilanteen korjaamiseksi ei ole esitetty.
Esimerkiksi valituskelpoisten päätösten
viipymisen kohtuuttoman kauan on katsottu loukkaavan viljelijöiden oikeusturvaa.
Viljelijä ei voi valittaa ennen kuin kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen
on tehnyt tuen maksatuksesta päätöksen.
Aikaa tähän saattaa saadun selvityksen mukaan
kulua useita kuukausia. Kun valvonnan seuraamuksena usein on, että tilalle
maksettavaa tukea leikataan, TE-keskuksen tekemän valvontapöytäkirjan
tulisikin toimia valituskelpoisena päätöksenä,
jolloin valitus voitaisiin jättää välittömästi.
Infrastruktuurihankkeiden rahoittaminen
Valtiontilintarkastajat ovat selvittäneet infrastruktuurihankkeiden
rahoittamiseen liittyviä kysymyksiä sekä erityisesti
elinkaarimallin käyttämistä. Nykyisessä kireässä finanssipoliittisessa
tilanteessa on vaarana, että elinkaarihankkeiden pääasialliseksi
tarkoitusperäksi saattaa muodostua hallinnonalan määrärahakehysten
ylittäminen velaksi. Elinkaarimallin laajempi käyttöönotto
voi siksi aiheuttaa yllättäviäkin ongelmia
päättäjille tulevaisuudessa. Tilintarkastajat
korostavat, että elinkaarimallin käyttö ei
saa muuttua pysyväksi osaksi talousarviokäytäntöä ilman
periaatteellista keskustelua menettelyn sopivuudesta vallitseviin
budjetointiperiaatteisiin ja -käytäntöihin.
Uusina rahoituslähteinä kertomuksessa mainitaan
muun muassa rahoituskumppanuushankkeet kuntien kanssa, EU:n direktiivin
mukaiset ratamaksut sekä tietullit ja käyttäjämaksut.
Tilintarkastajat katsovat, että kokonaan uusien rahoituslähteiden
käyttöönotto väyläinvestoinneissa
ei näytä kovinkaan realistiselta ainakaan lyhyellä aikavälillä.
Rahoituskumppanuus, esim. realisoituvien kaavoitushyötyjen
ja kunnan osarahoituksen tai lainan muodossa voi tuoda rajoitetusti
lisää investointivaraa. Tilintarkastajat katsovat
myös, että liikenneväylähankkeiden suunnittelun,
päätöksentekomenettelyn ja budjetointiperiaatteiden
kehittämistarvetta ja -mahdollisuuksia olisi perusteltua
arvioida uudelleen.
Valiokunta yhtyy valtiontilintarkastajien kannanottoon ja toteaa,
että elinkaarimallilla toteutettavien hankkeiden on oltava
objektiivisten selvitysten mukaan kannattavia ja perusteltuja. Elinkaarimallilla
tavoitellaan halvempia kokonaiskustannuksia ja nopeammin
toteutuvia yhteiskunnallisia hyötyjä ja sitä tulee
käyttää vain silloin, kun se on voitu
osoittaa normaalia budjettirahoitusta edullisemmaksi toteutustavaksi.
Liikenneväyläpolitiikan linjauksia pohtinut ministerityöryhmä ehdotti
useamman elinkaarihankkeen sisältävän
elinkaariohjelman käynnistämistä; nämä hankkeet
olisivat noin 25 prosenttia liikenneverkon kehittämisen
vuosirahoituksesta. Valiokunta katsoo, että useamman elinkaarihankkeen
käynnistäminen parantaisi markkinoiden toimivuutta
ja elinkaarimallista saatavia taloudellisia hyötyjä.
Kun hankkeiden kustannukset maksetaan vasta useiden vuosien kuluttua,
on luonnollisesti tärkeää, että päätöksenteon
on oltava valtion talouden kannalta vastuullista.
Elinkaarihankkeen kokonaiskustannuksista on merkittävä osa
rahoituskustannuksia; esim. Lohja—Muurla-hankkeessa niiden
osuus kokonaiskustannuksista on lähes puolet.
Rahoituskustannukset sitovat huomattavan osan liikenne- ja viestintäministeriön
muutoinkin tiukasta määrärahakehyksestä.
Valiokunnan mielestä jatkossa onkin syytä selvittää,
voidaanko rahoituskustannusten budjetoinnissa saavuttaa optimaalisempaa
kokonaistulosta. On niin ikään tärkeää,
että nyt käytössä olevan elinkaarimallin toimivuutta
seurataan ja saatujen kokemusten perusteella mallia kehitetään.
Valiokunta pitää tilintarkastajien tapaan
tärkeänä, että väylänpidon
budjetointia kehitetään niin, että investoinnit
ja kunnossapidon kustannukset eritellään nykyistä selkeämmin
toisistaan. Näin voidaan parantaa talousarvion informatiivisuutta
ja läpinäkyvyyttä. Valiokunta on aiemmin
kiinnittänyt huomiota myös kehittämishankkeiden
sopimusvaltuuskäytännön epäkohtiin
ja katsonut, että hankintamenettelyn tulisi olla nykyistä joustavampi
ja kustannustehokkaampi.
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Valtion
taloudellinen tutkimuskeskus ovat käynnistäneet ohjelman,
jossa selvitetään liikenneverkkopääoman
ja taloudellisen kasvun välisiä yhteyksiä ja markkinamekanismien
käyttöä liikenneväyläpalvelujen
ohjauksessa, arvioidaan liikennepolitiikan alueellisia vaikutuksia
ja tarkastellaan uusia rahoitusmalleja. Valiokunta pitää hanketta tärkeänä ja
ajankohtaisena. Valiokunta korostaa muutoinkin uusien rahoitusmallien
ja vaihtoehtoisten rahoitusmuotojen selvittämistä sekä eri
mallien etujen ja haittojen analysoimista.
Valiokunta toteaa, että väyläverkon
kunnossapidon ja kehittämisen keskeisinä ongelmina ovat
liikennepolitiikan lyhytjänteisyys sekä määrärahojen
niukkuus. Kehysmenettelystä ja liikennepolitiikkaa linjanneen
ministerityöryhmän ehdotuksista huolimatta
suunnittelun ja toteutuksen pitkäjänteisyys ei
ole parantunut. Radanpidon osalta rahoitus on edelleen perustunut
paljolti lisätalousarviomenettelyyn, jolloin suunnittelu
on ollut vielä lyhytjänteisempää. Lyhytjänteinen
liikennepolitiikka aiheuttaa lisäkustannuksia ja hankaloittaa
hankkeiden kokonaissuunnitelua sekä järkevää toteuttamista. Lyhytjänteinen
liikennesuunnittelu ylläpitää myös
epävarmuutta ja vaikeuttaa elinkeinoelämän
vaatimien investointien suunnittelua ja toteutusta.
Väyläverkon rapautuminen voidaan estää vain
pitkäjänteisellä ja kokonaisvaltaisella
liikennepolitiikalla. Onkin aivan välttämätöntä, että liikenneinvestointien
suunnitteluun sekä rahoitukseen saadaan pitkäjänteisyyttä ja
että tehtyihin suunnitelmiin sitoudutaan. Valiokunta korostaa
myös sitä, että pitkäjänteinen
liikennepolitiikka ei voi perustua sattumanvaraisiin tuloihin tai
tapahtumiin. Huolehtimalla väyläverkon kunnosta
parannetaan myös työllisyyttä ja liikenneturvallisuutta
sekä edistetään maan eri osien kehitystä.
Työsuojeluhallinnon toimivuus ja kyky vastata työelämässä esiintyvien
uusien ongelmien ratkaisemiseen
Valtiontilintarkastajat katsovat, että työsuojelu mielletään
edelleen perinteiseen työtapaturmien torjuntaan liittyväksi
toiminnaksi ja hieman irralliseksi työsuojelun uusista
tehtävistä, jotka tähtäävät
kokonaisvaltaiseen työkyvyn ja työhyvinvoinnin
edistämiseen. Tilintarkastajat toteavat, että Suomesta
puuttuu yhteinen, eri osapuolien hyväksymä työsuojelupolitiikka,
joka sisältäisi myös konkreettiset tavoitteet.
Sosiaali- ja terveysministeriön tulisikin määritellä uudelleen
työsuojelun tavoitteet riittävän laajapohjaisen
yhteistyön pohjalta. Valtiontilintarkastajien mukaan työsuojeluvalvonnalla
ei myöskään ole pystytty riittävästi
vaikuttamaan uusiin työelämässä esiintyviin
ilmiöihin, kuten psykososiaalisiin ja mielenterveysongelmiin, henkiseen
väkivaltaan sekä työssä jaksamiseen. Tämä näyttäisi
tilintarkastajien mukaan johtuvan liian niukoista resursseista ja
valmiuksista sekä yhtenäisten toimintatapojen
puuttumisesta. Myös työterveyshuollon valvontaa
ja alueellista yhteistyötä tulisi parantaa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on todettu, että valtiontilintarkastajien
näkemykset eivät vastaa kaikin osin työsuojeluviranomaisten
käsityksiä työsuojelun nykytilasta ja
sen kehittämistarpeista. Työsuojeluviranomaisten mukaan
maastamme ei puutu yhteistä työsuojelupolitiikkaa,
vaan sellainen sisältyy kolmikantaisesti vuonna 1998 hyväksyttyyn
työsuojelustrategiaan sekä siihen perustuvaan
tulosohjaukseen. Tämä strateginen linjaus
on merkittävällä tavalla suunnannut työsuojelupiirien
valvontaa, jonka eräs painopistealue on työhyvinvoinnin
turvaaminen ja lisääminen. Saadun selvityksen
mukaan työsuojelupiirit ovat määrätietoisesti
kasvattaneet asiantuntemustaan uusilla alueilla ja työsuojelupiireillä on
valmius hoitaa myös työelämän
uusia ongelmia. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on myös
todettu, että työterveyshuollon osalta painopisteen
ei tulisi niinkään olla työsuojeluviranomaisten
suorittamassa valvonnassa, vaan työterveyshuollon lääketieteellisen
sisällön kehittämisessä ja valvonnassa.
Valiokunnan huomiota on myös kiinnitetty siihen, että toimihenkilönäkökulma
on jäänyt kertomuksessa vähemmälle
huomiolle.
Valiokunta toteaa, että lainsäädännölliset
lähtökohdat työelämän
ja työolojen kehittämiselle ovat erittäin
hyvät. Kaikki keskeiset työelämää ja
työoloja säätelevät lait on
hiljattain uudistettu, ja työsuojelun valvontalain uudistustyö on parhaillaan
vireillä. Myös työsuojelun resurssit ovat
selkeästi vahvistuneet, kun eduskunta lisäsi kuluvan
vuoden talousarvioon työsuojelupiirien toimintamenoihin
osoitettavia määrärahoja. Suomessa on
myös korkeatasoinen työolojen tutkimus, ja tilasto-
ym. tiedot ovat varsin luotettavia.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan työsuojelupolitiikka
sisältyy kolmikantaisesti hyväksyttyyn työsuojelustrategiaan,
johon myös työsuojelupiirien tulosohjauskäytäntö pohjautuu.
Työsuojelun linjauksissa on otettu huomioon mm.
työn luonteen muuttumiseen sekä työntekijöiden
hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät kysymykset. Saatujen
lausuntojen mukaan työsuojeluhallinto on aktiivisesti uudistanut
toimintatapojaan ja se pyrkii vastaamaan nykypäivän
haasteisiin.
Uusi lainsäädäntö sekä työmarkkinoiden
ja työelämän nopea muuttuminen ovat tuoneet
työsuojeluun runsaasti muutoksia sekä uusia tehtäviä ja
haasteita. Monet valvontatehtävät ovat tulleet
sisältönsä puolesta yhä vaikeammiksi,
ja niissä voidaan tarvita laajoja selvityksiä ja
erityisasiantuntemusta. Työsuojelulta edellytetään myös
aiempaa aktiivisempaa otetta ja nopeaa reagointikykyä.
On selvää, että uusiin haasteisiin ei
voida aina vastata nopeasti, vaan muutosprosessit ja uusien toimintatapojen
luominen ja omaksuminen vaativat oman aikansa.
Hyvä työympäristö perustuu
aina ensisijaisesti kunkin työpaikan omiin toimenpiteisiin,
mutta on myös välttämätöntä,
että työsuojeluhallinto tukee aktiivisesti työnantajien
edellytyksiä huolehtia työsuojelusta ja siihen
liittyvistä velvoitteista. Ajan tasalla oleva lainsäädäntö ja
sen pohjalta laaditut linjaukset ja tavoitteet antavat hyvän
lähtökohdan vastata työsuojelun uusiin haasteisiin
ja tehtäviin.
Yhteishankintakoulutus
Valtiontilintarkastajat toteavat, että yhteishankintakoulutuksen
hankinnan perusteena olevaa koulutuksen vaikuttavuutta työllisyyteen
ei seurata työministeriössä. Seurannan
toteutuksessa ministeriön tulisi edetä keventämällä käytössään
olevia useita seurantajärjestelmiä ja tilastointitapoja
ja varmentamalla, että hankintamenettelyssä vältetään
päällekkäinen selvitystyö. Tilintarkastajat
korostavat koulutuksen joustavaa toteutusta. Hankintamenettelyn
toimivuutta tulee edistää nostamalla koulutuksen
suorahankintaan oikeuttavaa arvoa nykyisestä 2 000 eurosta
vähintään 20 000 euroon.
Yhteishankintakoulutus tarjoaa yrityksille hyvän mahdollisuuden
saada valtiolta tukea koulutukseen muun muassa rekrytointi-, irtisanomis-
ja lomauttamistilanteissa ja henkilöstön ammattitaidon
kehittämisessä. Yhteishankintakoulutuksen järjestämistä pidetään
menettelynä kankeana ja byrokraattisena. Hanke joudutaan usein
kilpailuttamaan useammassa osassa, mikä kaksinkertaistaa
työmäärän ja kustannukset kilpailutusvaiheessa
sekä viivästyttää hankkeen toteutusta.
Järjestelmän byrokraattisuudesta johtuen hyviä työllistäviä ammatillisia
koulutushankkeita jää toteuttamatta. Huonot kokemukset
koulutushankkeiden toteutuksesta heikentävät myös
yritysten halukkuutta tehdä yhteistyötä työhallinnon
ja muiden viranomaisten kanssa.
Järjestelmän toimivuuden kannalta on keskeistä,
että koulutuksen suorahankintaan oikeuttavaa arvoa korotetaan
nykyisestä 2 000 eurosta. Asiasta on säädetty
julkisista hankinnoista annetussa laissa, jota ollaan parhaillaan
uudistamassa. Lain uudistamista valmistellut työryhmä ehdotti,
että hankintalakia ei enää sovellettaisi kansallisen
kynnysarvon alittaviin hankintoihin. Tavaroiden ja palveluiden osalta
kansallinen kynnysarvo olisi 20 000 euroa.
Valiokunta kiirehtii asian valmistelua. Valiokunta pitää valtiontilintarkastajien
tapaan myös tärkeänä, että koulutuksen
hankintamenettely on muutoinkin mahdollisimman yksinkertainen ja toteuttamistavaltaan
riittävän nopea yritysten tarpeisiin nähden.