Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
Esityksen tausta
Autoverolain 5 §:ssä tarkoitetun
autoverolle kannettavan arvonlisäveron suuruisen veron yhteensopivuus
yhteisön oikeuden kanssa oli arvioitavana Euroopan
yhteisöjen tuomioistuimessa asiassa C-101/00
Siilin. Asia oli tullut vireille korkeimman hallinto-oikeuden ennakkoratkaisupyynnön
perusteella. Syyskuussa 2002 antamassaan ratkaisussa EY-tuomioistuin katsoi,
ettei mainittu vero ollut varsinainen arvonlisävero, joten
sen kantaminen oli sallittua. Tuomioistuin katsoi, että perustamissopimuksen
verosyrjintäkieltoa koskeva 90 artikla on esteenä verolle
siltä osin kuin toisesta jäsenvaltiosta
tuodusta käytetystä ajoneuvosta tällaisena verona
kannettava määrä ylittää jäsenvaltiossa jo
rekisteröidyn samanlaisen käytetyn ajoneuvon arvoon
sisältyvän verosta jäljellä olevan määrän.
Tuomion perusteluihin sisältyi maininta siitä,
että syrjivyyden kannalta merkitystä ei ole sillä,
että vero voitiin vähentää verollisen liiketoiminnan
yhteydessä.
Korkeimman hallinto-oikeuden annettua tuomion jälkeen
asiassa ratkaisunsa autoverolakia muutettiin vuoden 2003 alusta
voimaan tulleella lailla.Komission nostettua tammikuussa 2008 EY-tuomioistuimessa
Suomea vastaan rikkomuskanteen tuomioistuin katsoi 19 päivänä maaliskuuta 2009
antamassaan tuomiossa, että pitäessään mainitun
vähennysoikeuden voimassa Suomi rikkoi syrjintäkieltoa,
koska määrä, joka kannettiin ei-arvonlisäverovelvollisen
yksityishenkilön maahantuomasta käytetystä ajoneuvosta,
oli korkeampi kuin maassa jo rekisteröidyn samanlaisen
käytetyn ajoneuvon arvoon sisältyvästä verosta
jäljellä oleva määrä.
Lisäksi tuomioistuin katsoi, että vähennysoikeus
ei ollut arvonlisäverodirektiivin mukainen. Tuomioistuin
ei hyväksynyt Suomen pyyntöä tuomion
ajallisten vaikutusten rajoittamisesta tuomion antamisen jälkeiseen
aikaan.
Suomi oli prosessin kuluessa esittänyt, että asia
oli ratkaistu jo tuomioistuimen tapauksessa Siilin antamalla tuomiolla.
Suomi oli vedonnut muun ohessa tuomion perusteluihin sisältyvään mainintaan
veron vähentämisestä verollisen liiketoiminnan
yhteydessä.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että jälkimmäisessä tuomiossa
vähennysoikeuden syrjiväksi todettu vaikutus poistetaan
palauttamalla vero takautuvasti ei-arvonlisäverovelvollisille.
Valiokunnan arvio
Valiokunta pitää palautuksen saajien suureen lukumäärään
nähden kannatettavana erityisen menettelylain säätämistä,
jonka perusteella autoverolle suoritettavaa arvonlisäveroa
koskevat tullilaitoksen tekemät veron palautuspäätökset
siirrettäisiin Verohallinnolle, joka antaisi ne verovelvollisille
tiedoksi sekä maksaisi palautettavat verot nopeasti ja
keskitetysti. Tämä olisi verovelvollisten edun
mukaista ja vähentäisi myös olennaisesti
hallinnolle muutoin aiheutuvaa työmäärää.
Yhteisöoikeuden vastaiseksi todettu vero ehdotetaan
palautettavaksi vakiintuneen käytännön
mukaisesti kansallisten muutoksenhakusäännösten
mukaisia määräaikoja noudattaen.
Asiantuntijakuulemisessa on esitetty, että EY-tuomioistuin
oli todennut veron yhteisöoikeuden vastaiseksi
jo tapauksessa Siilin antamassaan ratkaisussa, minkä vuoksi
verot olisi palautettava sen antamisen jälkeiseltä ajalta.
On myös huomautettu, että ehdotus asettaisi eri
asemaan ne yksityiset maahantuojat, jotka olivat hakeneet muutosta
ennen vuoden 2006 alkua toimitettuun autoverotukseen, jos asian
käsittely on kesken, ja ne maahantuojat, jotka tuolloin
eivät olleet hakeneet muutosta viranomaisten annettua ymmärtää,
että muutoksenhaku on turhaa.
Valtiovarainvaliokunta ei pidä mainituilla perusteilla
tai muutoinkaan aiheellisena poiketa siitä vakiintuneesta
käytännöstä, jota yhteisöoikeuden
vastaisesti perittyjen verojen palauttamisessa on aiemminkin
noudatettu. On syytä korostaa, että lakiehdotuksessa
ei rajoiteta verovelvollisten oikeuksia, vaan säädetään
poikkeuksellisesta massamenettelyn mahdollistavasta viranomaisten
välisestä yhteistyöstä, jonka seurauksena
verot voitaisiin palauttaa viranomaisaloitteisesti kansallisen lainsäädännön nykyisinkin
sallimien määräaikojen puitteissa.
Arvioitaessa asiaa puhtaasti kohtuusnäkökohdista
ei valtiovarainvaliokunnan käsityksen mukaan voida myöskään
täysin sivuuttaa sen seikan merkitystä, että korkein
hallinto-oikeus yksimielisessä jaostoplenum-päätöksessään tapauksessa
Siilin, johon myöhemmissä lainsäädäntöratkaisuissa
nojauduttiin, ei tulkinnut edellä mainittua EY-tuomioistuimen
vuodelta 2002 olevaa ratkaisua siten, että arvonlisäverovelvolliselle
myönnetty oikeus vähentää puheena
oleva vero johtaisi perustamissopimuksen vastaiseen syrjintään.