Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Valiokunta on käsitellyt vuodesta 1995 alkaen
aina vuodeksi kerrallaan esitettyä erityislakia
vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista.
Lailla on poistettu arvonlisäverovelvollisuus sellaisilta
yrittäjiltä, joiden työ- tai toimintakyky
on alentunut vähintään 70 prosenttia.
Vapautuksen kohteena on ollut toiminta, joka käsittää yksinomaan
yrittäjän valmistamien tavaroiden tai hänen
suorittamiensa tavaraan kohdistuvien työsuoritusten myyntiä.
Lisäksi on edellytetty, ettei toiminnassa käytetä apulaisina
muita kuin yrittäjän aviopuolisoa tai 18 vuotta
nuorempia lapsia ja enintään yhtä muuta
henkilöä. — Verovapauden piiri on siis sama
kuin aikanaan arvonlisäverolaissa ennen Suomen liittymistä Euroopan
unioniin.
Määräaikaislakien ohella on yritetty
löytää korvaava pysyväisratkaisu,
jonka yhteydessä olisi arvioitu myös mahdollisuus
laajentaa nykyistä, suhteellisen suppeaa huojennusalaa
esimerkiksi atk-palveluihin. Pysyväisratkaisun aikaansaaminen
on osoittautunut kuitenkin ongelmalliseksi ennen kaikkea EY:n arvonlisäverodirektiiviin
ja yhteisön valtiontukisäännöksiin sisältyvien
rajoitusten vuoksi. — Suomelle liittymissopimuksessa myönnetty
siirtymäkauden järjestely koskee sekin vain sokeiden
harjoittamaa toimintaa.
Asiaa on selvitelty tuloksetta usean hankkeen yhteydessä eri
ministeriöissäEräänlainen
perusselvitys on "Loppuraportti vammaisyrittäjyyden edistämisen
selvitystyöstä", KTM:n työryhmäraportteja,
2001. Aihetta on käsitelty myös julkaisussa "Sosiaalisen
yritystoiminnan edistäminen: Kauppa- ja teollisuusministeriön
asettaman työryhmän loppuraportti 2002",
KTM 7/2002). , viimeksi Valtioneuvoston selonteossa
vammaispolitiikasta, VNS 5/2006 vp.
Siinä on todettu mm. että verolainsäädäntö on
jäänyt jälkeen nykyisestä kehityksestä,
kun se ei ota huomioon palvelualalla toimivia eikä vammaisyrittäjien
tämänhetkistä ammatillista osaamista.
Lain on katsottu muodostavan juridisen esteen vammaisten yhdenvertaisille
mahdollisuuksille. Selonteossa on arvioitu lisäksi,
että nykyisen erityislain piirissä on noin 1 000
vammaisyrittäjää.
Vaikka erityislaki on antanut vaikeavammaisille yrittäjille
aikaa sopeutua arvonlisäverovelvollisuuteen,
erityistuen tarve ei ole kuitenkaan poistunut. Yrittäjät
tarvitsevat toiminnassaan tavallista enemmän erityispalveluja,
joista aiheutuvat kustannukset nostavat heidän tuotteidensa
hintoja. Kysymys on siis tämän epätasapainon
tasoittamisesta. Riittävää ratkaisua
ei ole tarjonnut myöskään arvonlisäveron
liukuvan alarajan käyttöönotto vuonna
2004, koska liukuma koskee yhtäläisesti kaikkia
yrittäjiä.
Valiokunta katsoo, että vaikeavammaisten yrittäjien
asema tulisi ratkaista pysyväissääntelyllä ja
osana suurempaa kokonaisuutta, esimerkiksi ensi vuonna aloitettavaksi
kaavaillun vammaispoliittisen ohjelmanteon yhteydessä. Pientä yrittäjäjoukkoa
koskevan ja valtiontalouden kannalta varsin vaatimattoman ongelman hoito
vuodesta toiseen erillissääntelyn varassa on epätyydyttävää.
Sääntelyn kehittäminen on perusteltua
myös sikäli, ettei arvonlisäverovapauden
rajaaminen pelkästään käsityö-
ja korjausalan ammatteihin ole enää ajanmukainen.
Koska korvaavaa ratkaisua ei ole vielä saatu aikaan,
valiokunta pitää erityislain jatkamista kahdella
vuodella tarpeellisena. Tänä aikana pitäisi
viimein löytää vammaisyrittäjien
aseman turvaava järjestely.