Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 4 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi Tieliikelaitoslain muuttamisesta (HE 126/2003 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostossa.
Hallinto- ja tarkastusjaostossa ovat olleet kuultavina
neuvotteleva virkamies Timo Kaisanlahti, liikenne- ja viestintäministeriö
budjettineuvos Esko Tainio, valtiovarainministeriö
toimitusjohtaja Heikki Koivisto ja päälakimies Petri Ruisaho, Tieliikelaitos
Lisäksi hallinto- ja tarkastusjaosto on saanut kirjallisen lausunnon Tieliikelaitoksen hallituksessa olevalta henkilöstön edustajalta (VAL ry).
Esityksessä ehdotetaan lakia Tieliikelaitoksesta (569/2000), tieliikelaitoslaki) muutettavaksi valtion liikelaitoksista annetun lain (1185/2002, liikelaitoslaki) edellyttämällä tavalla.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2004.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Näin ollen valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä.
Laki Tieliikelaitoksesta tuli voimaan vuoden 2001 alusta lukien. Tällöin toteutetulla muutoksella siihen asti toimineen Tielaitoksen sijaan muodostettiin kaksi erillistä organisaatiota: valtion virastona toimiva Tiehallinto ja liiketoimintaa harjoittava Tieliikelaitos-niminen valtion liikelaitos. Tiehallinto on tämän mukaan viranomais- ja hallintotehtäviä hoitava viranomainen, joka hankkii kilpailuttamalla valtioneuvoston, liikenne- ja viestintäministeriön ja eduskunnan päätösten mukaiset, yleisten teiden ylläpidossa ja kehittämisessä tarvittavat tuotteet ja palvelut markkinoilla toimivilta tuottajilta. Yksi näistä tuottajista on Tieliikelaitos. Tielaitoksen jakaminen lailla Tiehallintoon ja Tieliikelaitokseen tarkoitti selväpiirteisesti tilaaja-tuottajamallin käyttöönottoa myös tällä sektorilla.
Tällä kertaa Tieliikelaitoslakiin ehdotetut muutokset ovat varsin vähäisiä. Tieliikelaitoslaista ehdotetaan poistettavaksi sellaiset säännökset, jotka asiallisesti sisältyvät uuteen liikelaitoslakiin tai jotka ovat ristiriidassa sen kanssa. Kumottaviin kuuluu muun muassa säännös, jossa todetaan Tieliikelaitoksen huolehtivan toimialaansa kuuluvien palvelujen tarjonnasta ja kehittämisestä liiketoiminnan edellytysten mukaisesti; Tieliikelaitos liikelaitoksena toimii jo yleislain nojalla liiketoiminnallisesti toimialallaan. Toimiala on erikseen määritelty Tieliikelaitoslain 2 §:ssä, jota ei nyt esitetä muutettavaksi. Tieliikelaitoksella on myös jatkossa velvollisuus tarjoutua yleisten teiden hoitourakoihin ja lauttaliikenteen hoitoon koko maassa.
Voimassa olevan Tieliikelaitoslain mukaan toimitusjohtaja ja muu henkilöstö ovat työsopimussuhteessa Tieliikelaitokseen. Yleisen liikelaitoslain mukaan toimitusjohtaja on liikelaitoksen lakisääteinen toimielin. Muun henkilöstön suhde Tieliikelaitokseen on jo nyt yleisen liikelaitoslain nojalla työsuhde, joten tältäkään osin asiasta ei tarvita erityistä säännöstä Tieliikelaitoslakiin. Esityksessä on vielä erikseen korostettu, ettei ehdotettu muutos merkitse puuttumista niihin oikeuksiin ja velvollisuuksiin, joita toimitusjohtajan toimen hoitajalla ja muilla henkilöstöön kuuluvilla mahdollisesti oli ennen Tieliikelaitoksen perustamista. Valiokunnalla ei ole huomauttamista tältäkään osin.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 18 päivänä marraskuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Alpo Rivinoja