Perustelut
Eduskunnan tilintarkastajien eduskunnan tilinpäätöksestä,
toimintakertomuksesta, kirjanpidosta ja hallinnosta vuodelta 2006
antaman tilintarkastuskertomuksen johdosta valtiovarainvaliokunta
toteaa, että tarkastus on toteutettu hyvän tilintarkastustavan
mukaisesti.
Valtiovarainvaliokunta rajaa mietintönsä ulkopuolelle
eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomuksessa mainitseman
kansliatoimikunnalle osoitetun erillisen muistion. Erillinen muistio
käsitellään kansliatoimikunnassa.
Eduskunnan menojen loppusumma ilman Valtiontalouden tarkastusvirastoa
oli tilinpäätöksen mukaan 87,4 miljoonaa
euroa. Suurimman yksittäisen menoerän muodostaa
henkilöstökulut, joka oli yhteensä 50,9
miljoonaa euroa. Menot kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna 6,0
miljoonaa euroa eli 7,4 prosenttia. Menojen lisäys johtui
lähinnä 100-vuotisjuhlakuluista, väestösuojaoikeuksien
ostosta Helsingin kaupungilta ja EU-puheenjohtajuuskauteen liittyvistä kokouskuluista.
Vuodelle 2006 vahvistetun talousarvion mukainen menoarvio alitettiin
4,6 miljoonalla eurolla, jolloin talousarvion toteuma oli 95 prosenttia.
Eräs syy talousarvioesityksen alitukseen on uuteen palkkausjärjestelmään
varautuminen ja sen viivästyminen. Tämä ei
kuitenkaan selitä eron suuruutta.
Viime vuosina talousarvio on säännöllisesti alitettu
3—7 miljoonalla eurolla. Valiokunnan mielestä talousarviolla
tulee olla toimintaa ohjaava vaikutus siten, että suunnitteluvaiheessa pyrittäisiin
mahdollisimman tarkasti arvioimaan tarvittavien määrärahojen
suuruus. Eduskunnan pääluokkaan kuuluvat määrärahamomentit
ovat pääsääntöisesti
arviomäärärahoja. Talousarvion alitus
jää siten valtion kassaan, eikä siirtomäärärahan
tapaan siirry seuraaville vuosille eduskunnan käyttöön.
Valtiovarainvaliokunta kiinnittää huomiota eduskunnan
useita vuosia jatkuneeseen ylibudjetointiin, joka vähentää talouden
ohjausmahdollisuuksia. Eduskunnan tulee jatkossa ohjeistaa budjetin
laatiminen siten, että se perustuu tarkkoihin ja realistisiin
kustannuslaskelmiin. Taloudenhoidossa ja varainkäytössä on
myös noudatettava säästäväisyyttä.
Valiokunta korostaa, että eduskunnan tulee näyttää hyvää esimerkkiä muulle
valtionhallinnolle. Eduskunnan onkin syytä tarkastella
kriittisesti hallintotapojaan, mm. ohjeistustaan hankinnoista ja
menojen hyväksymismenettelyistä. Erityisen tärkeää on
toteutuneiden menojen reaaliaikainen seuraaminen ja sisäisen
valvonnan toteuttaminen. Valtiovarainvaliokunta pitää myös
välttämättömänä avustajien
palkkausjärjestelyjen selkeyttämistä siten,
että varmistetaan varojen käyttö kansanedustajien
eduskuntatyön tukemiseen.
Lopuksi valtiovarainvaliokunta toteaa, että eduskunnan
tilintarkastajat eivät ole kertomuksessaan havainneet huomauttamista
eduskunnan vuoden 2006 tilinpäätökseen,
toimintakertomukseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.