Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
Muutosehdotus koskee yksinomaan lakiehdotusten voimaantulosäännöksiä,
joita on syytä tarkentaa EU:n komission valtiontukitarkastelun
keskeneräisyyden vuoksi. Muutosehdotuksia on perusteltu
erikseen jäljempänä.
Voimalaitosvero
Esityksen tarkoituksena on ottaa käyttöön
kansallisesti uusi voimalaitosvero, jossa on kysymys ns. windfall-voittojen tuottaman
ansiottoman hyödyn verotuksesta. Verolla leikattaisiin varovaisuusperiaatetta
noudattaen osa niistä ansiottomista voitoista, joita EU:n
päästökauppajärjestelmä synnyttää pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla. Esitys perustuu hallitusohjelmaan,
jossa sovittua vuotuista tuottotavoitetta 170 milj. euroa on kuitenkin
pienennetty tämän kevään kehysriihessä 50
milj. euroon.
Veron kohteena olisivat ne päästötöntä sähköä tuottavat
voimalaitokset, jotka ovat valmistuneet ennen päästökauppadirektiivin
voimaantuloa. Rajaksi on ehdotettu vuotta 2004, jolloin direktiivin
voimaantulosta oli saatu oikeudellinen varmuus. Koska
veron piiristä ehdotetaan rajattavaksi alle yhden megavolttiampeerin pienvoimalat
sekä yhdistetty sähkön ja lämmön tuotanto,
vero koskisi noin 130 vesivoimalaa, neljää ydinvoimalaa
ja noin 10—15 tuulivoimalaa. Näistä nimellisteholtaan
1—10 megavolttiampeerin suuruisiin voimalaitoksiin sovellettaisiin
kuitenkin liukuvaa veroasteikkoa (0,50—1,5 % voimalaitosrakennusten
jällenhankinta-arvosta), ja tuulivoimalat poistuisivat
vanhentuessaan veron piiristä. Verorasitus kohdistuisi joka
tapauksessa lähes kokonaan vesivoimaan (vajaat 80 %)
ja ydinvoimaan (runsaat 20 %).
Valiokunnan yleisarvio
Valiokunta pitää esitystä sen tavoitteiden
ja EU-oikeuden asettamien yleisten reunaehtojen valossa
ehyenä, johdonmukaisena ja vaikutuksiltaan hallittavana
kokonaisuutena. Vaikka kysymys on jäsenvaltion
verosuvereniteetin piiriin kuuluvasta kansallisesta verosta,
veromallissa on täytynyt ottaa huomioon erityisesti EU:n
valtiontukisääntely sekä yhdenmukaistetun
energiaverotuksen asettamat rajat. Esitys vaikuttaa tässä suhteessa
perustellulta. Sillä on tavoiteltu kaikkiaan mahdollisimman
neutraalia veroa, johon ei sisälly valtiontukea. Koska
voimalaitosvero kohdistuisi vain Suomessa sähköä tuottaviin
voimalaitoksiin, siihen ei liity myöskään
verosyrjintäkiellon kannalta arvioitavia kysymyksiä.
Valiokunta pitää sinänsä kiistattomana
sitä, että päästökauppajärjestelmä synnyttää osalle pohjoismaisilla
sähkömarkkinoilla toimivista ansiotonta voittoa.
Tämä johtuu siitä mekanismista, jolla
sähkön tukkuhinta muodostuu yhteisessä pohjoismaisessa
sähköpörssissä. Perus-teena
on muuttuvilta tuotantokustannuksiltaan kalleimman sähköä tuottavan
voimalaitoksen rajatuotantomuodon kustannus. Yleensä tämä on hiililauhde.
Rajatuotantomuotoa edullisemmille tuotantotavoille, kuten vesi-
ja ydinvoimalle, muodostuu tästä hinnoittelumekanismista
merkittävää taloudellista hyötyä.
Ansiottomalla voitolla tarkoitetaan siten sitä hinnanlisää,
jolla päästökauppa nostaa sähkön
tukkuhintaa ilman, että sähköntuottajalle
on aiheutunut sitä vastaavaa kustannusta. — Koska
vuoden 2003 jälkeen toimintansa aloittaneiden sähköntuotantolaitosten
on ajateltu syntyneen uudessa ohjaus- ja markkinatilanteessa, ne
eivät saa vastaavalla tavalla ansiottomia voittoja.
Veromalli
Veromallissa on kysymys ennen muuta siitä, miten ansioton
voitto arvioidaan ja kohdennetaan toimijoille. Valittu peruste,
voimalaitosrakennusten jälleenhankinta-arvo, on jo käytössä kiinteistöverotuksessa.
Se on täsmällinen, yhdenvertainen ja
johdonmukainen ja siten käyttökelpoinen myös
tässä yhteydessä. Kun lisäksi
otetaan huomioon veron summaarinen luonne systeemisenä verona
ja veron määrässä noudatettava
varovaisuusperiaate, kokonaisuus on valiokunnan mielestä perusteltu
ja hyväksyttävä. Vaihtoehtoisten mallien,
esimerkiksi tuotantoon tai tuottavuuteen suoraan kohdistuvien verotustapojen
esteeksi on muodostunut erityisesti EU-sääntely.
Nyt ehdotettu sääntely on kaikkiaan uraauurtava,
koska tämäntyyppinen windfall-vero on ensimmäinen
laatuaan EU:n alueella. Tosin Ruotsissa ja Saksassa on päästöttömään
sähköntuotantoon kohdistuvia erityisveroja, kuten
Saksan uraanivero tai Ruotsin ydinvoimaloiden lämmöntuotantokapasiteettiin
perustuva vero, mutta niitä sovelletaan kaikenikäisiin
voimalaitoksiin. Niistä ei ole voitu ottaa sen vuoksi johtoa
meille. — Todettakoon selvyyden vuoksi, ettei
päästökauppadirektiivi sinänsä estä jäsenvaltion
mahdollisuutta ottaa käyttöön erityisveroja päästökaupan
tuomien ansiottomien voittojen leikkaamiseksi valtiolle. Tätä vahvistaa
myös tuore EU-tuomioistuimen Espanjaa koskeva ratkaisu asiassa C-566/11 (Iberdrola),
jossa oli kysymys ilmaiseksi jaettujen päästöoikeuksien tuoman
voiton verotuksesta.
Valiokunta huomauttaa lisäksi siitä, että vaikka
voimalaitosvero liittyy kiinteästi päästökauppaan,
se ei ole syntyhistoriaansa liittyvää näkökulmaa
lukuun ottamatta varsinaisesti ympäristövero.
Tämä on todettu myös ympäristövaliokunnan
lausunnossa. Toisaalta — toisin kuin asiantuntijakuulemisessa
on väitetty — vero ei ole myöskään
päästökauppajärjestelmän
tavoitteiden vastainen. Päästötön
tuotanto hyötyy joka tapauksessa ilmaston kannalta kestävästä tuotantotavastaan,
kun sen ei tarvitse investoida päästökaupan
vuoksi päästövähennyksiin tai ostaa
päästöoikeuksia. Talousvaliokunnan lausunnossa
on todettu nimenomaisesti, ettei esitys muuta perimmältään
tätä lähtökohtaa. Verolla vain
leikataan sitä lisähyötyä, joka
on syntynyt viranomaissääntelyn seurauksena.
Valiokunta haluaa myös hälventää sitä epäluuloa,
jonka uusi vero on synnyttänyt voimalaitosyhtiöissä;
kun windfall-vero nyt ankkuroidaan ja rajataan objektiivisin kriteerein
suhteessa päästökauppaan, sen soveltamisalaa
ei voida valiokunnan käsityksen mukaan laajentaa enää myöhemmin.
Raja asettuu siis vuoteen 2004, eikä vero kohdistu sitä uudempiin
voimalaitoksiin. Veron ei pitäisi vaikuttaa sen vuoksi
myöskään investointipäätöksiin
eikä tuotto-odotuksiin. Tämä on ollut
näkemys myös valmistelussa. Lisäksi on
syytä korostaa, etteivät myöskään voimalaitoksen
kunnossapitotyöt, perusparannukset tai tehon lisäykset
vaikuta veron määrään. Tämä perustuu
siihen, että ne eivät vaikuta veron perusteena
käytettävään voimalaitosrakennusten
jälleenhankinta-arvoon. Ne pienentävät
ainoastaan kiinteistöverotuksen verotusarvolaskennassa
huomioon otettavia ikäalennuksia.
Voimaantulo
Veromallin käyttöönotto edellyttää,
että komissio hyväksyy veroon ehdotetut rajaukset
valtiontukimenettelyssä. Niihin kuuluu edellä mainittujen
pienvoimaloiden sekä yhdistetyn sähkön
ja lämmön tuotannon lisäksi nimellisteholtaan
1—10 megavolttiampeerin suuruiset voimalaitokset, joihin
sovellettaisiin liukuvaa veroasteikkoa.
Rajauksia on perusteltu huolellisesti hallituksen esityksessä ja
kuvattu ne objektiiviset syyt, joiden vuoksi erilaista verokohtelua
voidaan pitää perusteltuna. Valiokunta yhtyy näihin
näkemyksiin. Koska valtiontukitarkastelu on vielä kesken,
rajauksia ei ole aiheellista käsitellä tässä yhteydessä tarkemmin.
Huomattakoon kuitenkin, että ns. Mankala-yhtiöt kuuluisivat veron piiriin
juuri veromallin johdonmukaisuuden ja neutraalisuuden vuoksi.
Esityksessä on lähdetty siitä, että lakiehdotukset
tulisivat voimaan ensi vuoden alusta. Koska komission valtiontukitarkastelu
on vielä kesken, hyväksyntää ei
ehditä saada ennen vuodenvaihdetta. Valiokunta ehdottaa
sen vuoksi, että voimalaitosveroa koskeva laki sekä siihen liittyvät
elinkeinotulon verottamisesta annetun lain sekä verotililain
muutokset tulisivat voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana
(Valiokunnan muutosehdotus).
Valiokunta pitää tärkeänä,
että lait saatetaan voimaan välittömästi
komission hyväksynnän jälkeen, koska
niitä on tarkoitus soveltaa ensimmäisen kerran
vuotta 2014 koskevaan verotukseen.
Lakialoitteet
Valiokunta ehdottaa, että lakialoitteet hylätään.