Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 18 päivänä marraskuuta 2003 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laeiksi rajoitetusti verovelvollisen tulon ja varallisuuden verottamisesta annetun lain sekä kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annetun lain muuttamisesta (HE 137/2003 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
finanssisihteeri Anders Colliander ja ylitarkastaja Ilmari Mäkinen, valtiovarainministeriö
ylitarkastaja Mirjami Saarelma, Verohallitus
verolakimies Tarja Tarkiainen, Suomen Kuntaliitto
lakimies Juha-Pekka Huovinen, Veronmaksajain Keskusliitto
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kansainvälisen kaksinkertaisen verotuksen poistamisesta annettua lakia ja rajoitetusti verovelvollisen tulon ja varallisuuden verottamisesta annettua lakia.
Lakeihin ehdotetaan lisättäväksi säännökset, joiden nojalla Euroopan unionin jäsenvaltioihin maksettavat korot ja rojaltit olisivat eräissä tapauksissa lähdeverovapaita. Samalla poistettaisiin Suomen velvollisuus vähentää jäsenvaltioista Suomeen maksetuista koroista ja rojalteista kyseisessä valtiossa peritty lähdevero Suomen verosta, kun korko tai rojalti suoritetaan etuyhteydessä olevien yhtiöiden tai yhtiöillä toisessa jäsenvaltiossa olevan kiinteän toimipaikan väillä.
Ehdotetut muutokset liittyvät Euroopan unionin neuvoston antamaan kahteen erilliseen direktiiviin.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2004. Niin sanottua säästödirektiiviä koskevia muutoksia sovellettaisiin vuoden 2005 alusta.
Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Verolainsäädäntöön ehdotetaan tehtäväksi erinäisiä tarkennuksia, jotka aiheutuvat korko-rojaltidirektiivistä ja säästödirektiivistä. Näillä muutoksilla varmistetaan, että verokohtelu ja mm. koron, rojaltin tai etuyhteydessä olevien yhtiöiden määrittelyt ovat yhteneväiset kaikissa jäsenmaissa.
Esityksen taloudelliset vaikutukset Suomelle ovat pienet, koska ulkomaille maksettavat korot ovat verovapaita suoraan Suomen sisäisen lainsäädännön mukaan. Rojalteista perittyjen lähdeverojen määrä puolestaan oli vuonna 2002 noin 644 000 euroa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on huomautettu ainoastaan siitä, että ehdotetuissa säännöksissä on viittauksia direktiiveihin. Valiokunta pitää säännösten kirjoitustapaa kuitenkin tässä yhteydessä hyväksyttävänä, koska siten voidaan varmistua mm. siitä, että koron määritelmä on yhdenmukainen direktiivin kanssa. Viittauksilla voidaan myös keventää direktiivin pitkää ja monipolvista sääntelyä, jossa on myös huomattava määrä muita kuin Suomea koskevia määräyksiä.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotukset hyväksytään muuttamattomina.
Helsingissä 25 päivänä marraskuuta 2003
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
Valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen