Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä voimaantulosäännöstä koskevin
vähäisin muutoksin.
Varainsiirtoverokannan korotus ja veropohjan laajennus
Hallituksen esitys on osa viime kevään kehyspäätöksessä sovittuja
talouden tasapainotustoimia. Sen tarkoituksena on korottaa
asunto-osakeyhtiöiden ja muiden kiinteistöosakeyhtiöiden
osakkeiden varainsiirtoverokantaa 1,6 prosentista 2,0 prosenttiin.
Lisäksi veropohjaa on tarkoitus laajentaa niin, että ratkaisevaa
olisi luovutuksen taloudellinen lopputulos myyjän kannalta
nykyisten muodollisten perusteiden sijasta. Tästä aiheutuva
merkittävin muutos tavallisille asunnonostajille on se,
että veroa perittäisiin jatkossa yleensä myös
osakkeisiin luovutushetkellä kohdistuvasta yhtiölainaosuudesta.
Ehdotettujen muutosten arvioidaan lisäävän verokertymää vuositasolla
noin 80 milj. euroa. Valtaosa siitä koostuisi asunto-osakkeiden
luovutuksista suoritettavista veroista. Muiden muutosten vaikutus
olisi esityksen perusteluiden mukaan vain joitakin miljoonia euroa.
Esityksessä on arvioitu lisäksi, että verotuotto
jakautuisi lähes puoliksi verokannan korotuksen
ja veropohjan laajennuksen vaikutuksen kesken. Yhtiölainan
lisäämisellä veropohjaan olisi vaikutusta lähinnä vain
uustuotannossa.
Esityksen ensisijainen tavoite on siis fiskaalinen niin kuin
varainsiirtoveron luonne lähtökohtaisestikin.
Esitys parantaa kuitenkin myös verotuksen neutraalisuutta
suoraan ja välillisesti omistetun kiinteän omaisuuden
varainsiirtoverotuksessa. Ehdotettu veronkantamuutos kaventaa jo
sinänsä hieman nykyistä veroeroa. Lisäksi veropohjan
laajennusta koskevat ehdotukset ovat periaatteellisesti ja myös
uustuotannon osalta yleisesti merkittäviä.
Vallitseva ero suoraan ja yhtiön kautta omistetun kiinteän
omaisuuden verokohtelussa on korostunut oikeuskäytännössä omaksuttujen, verotuskäytäntöä
lieventäneiden
linjausten vuoksi. Osakkeisiin kohdistuvaa yhtiölainaosuutta
ei ole luettu veron perusteeseen, koska velkasuhde ei ole ostajan
ja myyjän välinen eikä suoritus perustu
osakkeiden omistusosuuden luovutukseen. Tämä muodollinen
peruste on muodostunut vallitsevaksi ja laajentunut koskemaan myös
rakennusrahastosuorituksia ja lyhytaikaisia yhtiölainoja.
Ero on selvä suoraan kiinteistöomistukseen, jossa
kiinteistökaupassa otettu vastuu myyjän velasta
katsotaan kauppahinnan ohella vastikkeeksi, josta on suoritettava veroa.Esityksessä
on
katsottu, ettei verokohtelun eroa voida perustella kestävästi
muodollisin syin, koska osakkeisiin kohdistuva vastuu yhtiölainasta
siirtyy käytännössä kaupassa
myyjältä ostajalle. Nykyinen veroperuste asettaa
asunto-osakkeen ostajat lisäksi keskenään
eriarvoiseen asemaan, koska maksettava vero riippuu siitä, miten
rakentaminen on rahoitettu.Esitys siis yhtenäistää veropohjan
asunto-osakkeiden ostajien kesken ja kaventaa edellä todetuin
tavoin eroa suoraan kiinteistöomistukseen. Koska esityksen
taloudellinen pääpaino kohdistuu näihin
muutoksiin, valiokunta pitää esitystä lähtökohtaisesti
perusteltuna ja hyväksyttävänä.
Ehdotetut muutokset ovat lisäksi linjassa myös
yhtiölainan tuloverokohtelun kanssa ja parantavat siten
verotuksen yleistä johdonmukaisuutta.
Valiokunta puoltaa ehdotusta myös siltä osin kuin
se kohdistuu asunto-osakeyhtiöiden lisäksi myös
muihin kiinteistöyhtiöihin sekä koti-
ja ulkomaisten holdingyhtiörakenteiden kautta tapahtuvaan
kotimaiseen kiinteistönomistukseen. Niitä koskevat
ehdotukset lisäävät verotuksen johdonmukaisuutta
ja estävät osaksi myös ilmeisiä veronkiertomahdollisuuksia.
Ne ovat siksi perusteiltaan hyväksyttäviä,
vaikka säännökset saattavat aiheuttaa
näiltä osin tulkinnanvaraisuutta yksittäistapauksissa.
Soveltamiskäytäntöä tulee selventää Verohallinnon ohjeilla ja
tarvittaessa varmistua oikeasta menettelystä ennakkoratkaisuilla.
Nämä näkökohdat koskevat
myös arvopapereiden veron yleiseen laskentaperusteeseen ehdotettua
muutosta (20 §:n 1 momentti), joka koskee myös
liikeosakkeiden luovutuksia. Vastikkeeseen luettaisiin jatkossa
kauppahinnan lisäksi myös luovutuksensaajan (ostajan)
suoritus kolmannelle, jos siitä on sovittu luovutussopimuksen
ehdoissa. Tämä koskisi myös suoritusvelvoitetta,
josta luovutuksensaaja on luovutussopimuksen ehtojen mukaan ottanut
vastattavakseen luovuttajalle (myyjälle) tai muulle taholle. Kummassakin
tapauksessa edellytyksenä olisi lisäksi se, että suoritus
tai suoritusvelvoite tulee luovuttajan hyväksi. Veron peruste
vastaisi tässäkin järjestelyn taloudellista
luonnetta ja palauttaisi myös tältä osin
aiemman oikeustilan.
Ohjaustarve
Esitys on siis kaikkiaan varsin kattava myös suhteessa
kehyspäätöksen linjaukseen.
Kattava sääntely merkitsee toisaalta sitä,
että esitys on monin osin vaikeatulkintainen. Vaikka sääntelykehikko
itsessään on kuvatuin tavoin johdonmukainen ja
lainsäätäjän tahto selvä, rajanveto
voi muodostua yksittäistapauksissa hankalaksi. Pääasiallisin
muutos kohdistuu kuitenkin tavallisiin asunto-osakkeiden ostajiin,
ja sääntely on tältä osin pääosin
tarkkarajaista. Ehdotetut muutokset eivät
edellytä käytännössä myöskään
nykyiseen verrattuna uusia selvityksiä ostajalta tai isännöitsijältä.
Vero voidaan siis määrätä myös
jatkossa yleensä asunto-osakkeen kauppakirjan ja isännöitsijäntodistuksen
perusteella.
Useimmat rajanvetoa aiheuttavat tulkintatilanteet
liittyvät valiokunnan arvion mukaan yritysten kiinteistöomistukseen,
jota hallinnoidaan osana liiketoimintaa. Niitä koskeva
asiantuntemuskin on lähtökohtaisesti tavallista
laajempaa. Lisäksi on syytä huomata, ettei myöskään
voimassa olevassa laissa ole määritelty, mitä pidetään
veron perusteena olevana "muuna vastikkeena". Käsitteen
tulkinta on jäänyt siten verotus- ja viime kädessä oikeuskäytännön
varaan. Tämä on valiokunnan käsityksen
mukaan lähes väistämätöntä,
kun otetaan huomioon erilaisten sopimusten ja sopimusehtojen sekä rahoitusjärjestelyiden
laaja ja yksilöllinen kirjo. Valiokunta pitää esitystä myös
näiden näkökohtien valossa tarkkarajaisuudeltaan
hyväksyttävänä.
Koska varainsiirtoverotus on kuitenkin ns. itseverotusta,
veroperusteiden ja veron määrän tulisi
olla jokaisen laskettavissa. Lisäksi esitetyt muutokset
ovat periaatteellisesti merkittäviä ja heijastuvat
mm. asunto-osakekaupassa verovastuun kautta myös kiinteistönvälittäjiin
sekä asunto-osakeyhtiön isännöitsijään
ja hallitukseen. Tämä korostaa lain tulkinnan
ja soveltamiskäytännön selkeyden tarvetta.
Valiokunta pitää sen vuoksi välttämättömänä,
että Verohallinto julkaisee ennen lain soveltamisajan alkua
havainnolliset ja helppokäyttöiset ohjeet veron määräytymisestä ja
maksamisesta. Ohjeistus ja sidosryhmäkoulutus ovat tärkeitä myös
muille toimijoille.
Lainmuutosten on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta.
Uusia säännöksiä sovellettaisiin
lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen tehtyjen
sopimusten perusteella tapahtuviin luovutuksiin. Jotta muutoksiin
voitaisiin varautua asianmukaisesti, valiokunta ehdottaa, että lain soveltamisajan
alkua myöhennetään näiltä osin kahdella
kuukaudella. Lakia sovellettaisiin siten 1.3.2013 tai sen jälkeen
tehtyjen sopimusten perusteella tapahtuviin luovutuksiin (Valiokunnan
muutosehdotus). Tämä antaa Verohallinnolle
aikaa laatia tarvittava ohjeistus. Samalla se antaa myös
alan toimijoille mahdollisuuden uusia atk-sovelluksiaan ja omaa
ohjeistustaan.
Lain voimaantulopäivänä tai sen jälkeen, mutta
ennen 1.3.2013 tehdyn sopimuksen perusteella tapahtuvaan luovutukseen
sovellettaisiin nyt voimassa olevaa lakia.
Kuntien kiinteistövarallisuuden yhtiöittämiseen
liittyvät määräaikaiset varainsiirtoverohuojennukset
Lakiesitys koskee edellä olevien yleisten muutosten
lisäksi myös kuntien kiinteistövarallisuuden
yhtiöittämiseen liittyviä määräaikaisia
verovapauksia. Niiden soveltamisaikaa ehdotetaan jatkettavaksi vuosille
2013—2016. Esitys perustuu tältä osin
Kuntaliiton aloitteeseen ja on tarpeen vireillä olevien
rakennejärjestelyiden loppuun saattamiseksi. Valiokunnalla
ei ole huomautettavaa esitykseen tältä osin.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on kiinnittänyt kuitenkin
huomiota varainsiirtoverolain 43 c §:ssä säädetyn,
eräissä koulutuksen rakennejärjestelyissä sovellettavan
määräaikaisen verovapauden
edellytyksiin. Yhtenä edellytyksenä on se, että sekä vastaanottajalle
että lainkohdassa yksilöidyissä tilanteissa
myös luovuttajalle on myönnetty toimilupa esimerkiksi ammattikorkeakoulun
ylläpitämiseen. Tämä ehto on
osoittautunut ongelmalliseksi, kun kuntayhtymä lopettaa
ammattikorkeakoulun ylläpidon ja yhtiöittää sen
toiminnan. Jaettava omaisuus siirtyy silloin yleensä jäsenkunnille
ja niiltä edelleen yhtiöitettävälle
ammattikorkeakoululle. Toimilupaa koskeva edellytys ei
silloin täyty.
Valiokunta toteaa selvyyden vuoksi, että säännöstä tulee
tulkita sen perimmäisen tarkoituksen mukaisesti. Ammattikorkeakouluista
on tarkoitus muodostaa käynnissä olevassa uudistuksessa
osakeyhtiömuotoisia, itsenäisiä oikeushenkilöitä,
joille siirretään nykyisten ylläpitäjien
toimiluvat. Varainsiirtoverolain 43 c §:ssä säädetyllä verovapaudella
tuetaan tämän uudistuksen toteutusta. Säännöstä tulee
tulkita siis siten, että se soveltuu myös ministeriön
esille nostamaan tilanteeseen. Verovapaus koskee siten myös
tilannetta, jossa luovuttajana on toimiluvan tai järjestämisluvan
saaneen purkautuvan kuntayhtymän jäsenkunta, joka
siirtää kuntayhtymän omistuksessa
aikaisemmin olleen kiinteistön edelleen säännöksessä tarkoitetulle
saajalle.
Eräitä yleisiä näkökohtia
Hallituksen esityksen perusteluissa on käsitelty myös
muutosten vaikutuksia asunto- ja kiinteistömarkkinoille.
Esitetyt näkökohdat perustuvat tutkimustuloksiin,
joiden mukaan varainsiirtoveron korotus vähentää muuttoalttiutta
ja haittaa asuntomarkkinoiden toimintaa. Kun kotitaloudet
asuvat aiempaa useammin niille epäsopivissa asunnoissa,
asuntokanta on osin tehottomassa käytössä.
Tämä ns. veron hyvinvointitappio on Valtion
taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n mukaan suurta suhteessa kerättyihin
lisäverotuloihin.
Haitta veropohjan laajennuksesta taas ei ole yhtä suuri,
koska muutos kohdistuu suurelta osin uusien tyhjien asuntojen kauppaan.
Lisäksi vaikutus asuntotuotantoon jää VATT:n
arvion mukaan pieneksi, koska rakentaminen on keskittynyt vetovoimaisille
alueille, joilla asuntojen hinnat ylittävät selvästi
rakennuskustannukset.
Näkökohdat ovat tulleet esiin myös
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Toisaalta merkittävin
keino estää asuntokaupan lukkiutumista on oman
asunnon myyntivoiton verovapaus. Sen kautta kanavoituva verotuki
on noin 1,3 miljardia euroa vuodessaVerotuet Suomessa 2009—2012,
Timo Rauhanen, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, Helsinki 2011,
kun varainsiirtoveron tuotto kaikkiaan on ollut noin 540 milj. euroa
vuodessa. Omistusasumista tuetaan lisäksi myös muutoin
verotuksessa, ml. ensiasunnon varainsiirtoverovapaus. Kysymys on
siis kaikkiaan isosta kokonaisuudesta, johon liittyy inhimillisesti
ja taloudellisesti merkittäviä puolia. Niitä ei
ole tarkoituksenmukaista arvioida tässä yhteydessä mutta
ne on tärkeä ottaa huomioon osana yleistä asuntopoliittista
päätöksentekoa.