Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina.
Veroäyrin käsitteestä luopuminen
on euron käyttöönotosta johtuva teknisluonteinen
lainsäädäntötoimi. Veroäyrin
sijaan on luotava uudet käsitteet, joiden avulla verontilityslain
perusteella tehtävät veronsaajien tilitykset voidaan suorittaa
sekä kuntien ja seurakuntien välisiä rahoitussuhteita
voidaan tarkastella.
Hallituksen esitys liittyy läheisesti maamme evankelis-luterilaista
ja ortodoksista kirkkoa koskevaan lainsäädäntöuudistukseen.
Siinä omaksuttaisiin kirkolliseen lainsäädäntöön
veroäyrin sijaan samat korvaavat käsitteet, jotka
nyt on esitetty käyttöön otettaviksi
myös verolainsäädännössä.
Eduskunta on hyväksynyt kirkkolakeihin esitetyt muutokset
muuttamattomina 20.11.2001.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ja saaduissa kirjallisissa
lausunnoissa ei ole esitetty huomautuksia hallituksen esitykseen
tältä osin.
Suomen Kuntaliitto katsoo, etteivät verotuskustannusten
jako tai siihen liittyvä ns. kattosäännön
kumoaminen ole vain lakiteknisiä muutoksia. Sen mielestä näistä kysymyksistä tulisi
säätää erikseen.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa kävi ilmi, ettei
kustannusten uudenlaisella jaolla, jossa jakoperusteissa otetaan
huomioon myös yhteisövero, ole käytännössä suuria
markkamääräisiä vaikutuksia
yksittäiselle kunnalle. Muutos merkitsee käytännössä sitä,
että paljon yhteisötuloja saavien kuntien osuus
verotuskustannuksista nousee hieman ja muiden laskee vastaavasti.
Muutos kääntyy siis vähäisessä määrin
taloudellisesti heikoimpien kuntien eduksi. Asiantuntijoiden arvion
mukaan kattosääntö eli valtion vastuu
ylisuuresta kustannusosuudesta, ei tulle tämän
vuoksi enää sovellettavaksi. Säännöksen
käyttöala on ollut valiokunnan saaman selvityksen
mukaan muutoinkin vähäinen: viimeksi suoritetussa
kustannustenjaossa sitä sovellettiin poikkeuksellisesti
neljään kuntaan, mutta sitä edeltävinä kymmenenä vuonna
ei yhtään kertaa.
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella, että esitys,
joka vaatii lakitekniset muutokset myös niihin säännöksiin,
jotka koskevat verotuskustannusten jakoa, voidaan hyväksyä myös
sisällöllisesti uudistettuna esityksen mukaisesti.
Valiokunta yhtyy myös näkemykseen kattosäännön
tosiasiallisesta tarpeettomuudesta ja puoltaa esityksen hyväksymistä tältäkin osin.