Yleisperustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Esitys liittyy lainsäädäntökokonaisuuteen, jolla
on koottu nykyinen hajallaan oleva ja osin päällekkäinen
ajoneuvoverolainsäädäntö kahteen
erillislakiin. Toisessa säädeltäisiin
ajoneuvoverotuksen perusteista ja tässä lakiesityksessä lähinnä sanktiojärjestelmästä.
Esityksen taustaa on kuvattu tarkemmin ajoneuvoverolakia (HE 111/2003
vp) koskevassa valiokunnan mietinnössä.
Valiokunta pitää uudistusta kokonaisuudessaan
perusteltuna ja kannatettavana.
Valiokunta ehdottaa polttoainemaksulakiesitykseen
kahta varsinaista asiamuutosta. Ensinnäkin lakiin
tulee sisällyttää kielto käyttää maksuvelvollisuuden
aiheuttavia polttoaineita. Euroopan yhteisön tuomioistuimen
tätä tarkoittava tuomio annettiin 27.11.2003 (C-185/00),
ja siinä todettiin eräänä puutteena
se, ettei Suomen lainsäädännössä ole
mainitunlaista kieltoa. Päätöksessä tuotiin
kuitenkin esiin Suomen valvontajärjestelmän perusrakenne,
ankarat sanktiot ja tehokas tieliikennevalvonta, joilla on pyritty
estämään luvattoman polttoaineen käyttö.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että traktoreiden päivämaksumahdollisuus
säilytettäisiin nykyisellään.
Se koskisi siis, toisin kuin hallitus esittää,
myös liikennetraktoreita.
Näitä sekä lukuisia pienempiä selventäviä muutoksia
perustellaan tarkemmin yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Yksityiskohtaiset perustelut
Lakiehdotusta tulisi muuttaa seuraavin tavoin:
3 §. Polttoainemaksu.
Säännökseen ehdotetaan lisättäväksi
uusi 3 momentti, jossa säädettäisiin kielto
käyttää maksuvelvollisuuden aiheuttavaa polttoainetta
ajoneuvossa. Lisäys perustuu Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen 27.11.2003 antamaan tuomioon asiassa C-185/00.
6 §. Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot.
Säännöksen 1 momentin 1 kohtaan esitetään
täsmennystä, jonka mukaan auton alustalle rakennetuissa
työkoneissa voi olla välittömästi
työtehtävään liittyvä lava,
säiliö tai muu kuormatila. Tämä vastaa
myös esityksen tarkoitusta perusteluiden mukaan. Epäselvyyden
välttämiseksi asia tulee valiokunnan mielestä ilmetä itse säännöksestä.
Lisäksi 1 kohdassa oleva termi työpaikka ehdotetaan
korvattavaksi paremmin asian luonteeseen sopivalla termillä työalue. Tällä ei
ole kuitenkaan tarkoitus laajentaa säännöksen
soveltamisalaa.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu lisäksi,
että 1 momentin 1 kohtaan lisättäisiin
metsätraktorit. Valiokunta katsoo, ettei täsmennykseen
ole aihetta. Metsätraktorit luokitellaan ajoneuvolainsäädännössä yksiselitteisesti
työkoneiksi. Koska moottorityökoneet olisivat
esityksen mukaan vapaita polttoainemaksusta, verovapaus koskisi
siis myös metsätraktoreita.
1 momentin 2 kohdasta ehdotetaan poistettavaksi tarpeettomana
ja epäselvyyttä aiheuttavana yksinomaan turpeentuotantotoimintaan
liittyvä ehto. Polttoainemaksusta olisivat siten vapaita
traktorit, kun niitä käytetään
turvetyömaalla.
1 momentin 5 kohdasta ehdotetaan poistettavaksi rajoittava ehto,
jonka mukaan vain valmistuksen yhteydessä biokaasun käyttöön
rakennetut henkilö- ja pakettiautot olisivat vapaita polttoainemaksusta.
Valiokunta ei pidä rajoitusta aiheellisena. Polttoainemaksusta
voisivat olla siten vapaita myös sellaiset autot, joihin
on asennettu jälkikäteen biokaasua käyttävä järjestelmä.
Verovapauden yleisenä edellytyksenä olisi näilläkin
autoilla se, että ne täyttävät
EURO-4-ympäristönormit.
7 §. Maa- ja metsätaloudessa käytettävät
traktorit.
Säännöksen 3 momenttia ehdotetaan
tarkennettavaksi selvyyden vuoksi niin, että siinä tarkoitetaan
maatilatalouden harjoittajilla myös niitä, joita
verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain
43 §:n nojalla. Tämä vastaa
säännöksen alkuperäistä tarkoitusta.
11 §. Polttoainemaksun maksaminen etukäteen.
Säännöksen 1 momenttia ehdotetaan
tarkistettavaksi siten, että traktorien päivämaksumahdollisuus
säilyy nykyisellään.
Hallituksen esityksessä liikennetraktorit ehdotettiin
jätettäväksi päivämaksumahdollisuuden
ulkopuolelle, koska ne on tarkoitettu tavarankuljetuksiin tiealueella.
Myös yhteisöoikeudelliset tulkinnat tukevat liikennetraktoreiden jättämistä polttoainemaksuvapauden
ulkopuolelle. Valiokunta katsoo kuitenkin, ettei nykytilan
säilyttämiseen ole ehdottomia esteitä. Traktoreiden
päivämaksumahdollisuus on perusteltua säilyttää nykyisessä laajuudessaan
mm. maaseudun pienimuotoisen yritystoiminnan tukemiseksi.
12 §. Kuljetuksen jatkaminen.
1 momenttiin ehdotetaan lisättäväksi
kohta, jonka mukaan ajoneuvo saadaan kuljettaa vaihtoehtoisesti
paikalle, jossa 11 §:n mukainen polttoainemaksu eli traktorin
päivämaksu voidaan suorittaa. Lisäys selventäisi
lakia ja lisäisi joustavuutta. Päivämaksu
oikeuttaa polttoöljyn käyttöön
siitä hetkestä alkaen, jolloin se on maksettu.
18 §. Polttoainemaksua koskevien tietojen
julkisuus ja tietojen antaminen.
Säännös ehdotetaan muotoiltavaksi
uudelleen niin, että pääperiaate,
tietojen julkisuus, ilmenee siitä paremmin. Samalla rajattaisiin
selvästi ne tiedot, jotka on pidettävä salassa.
Valiokunta pitää tietojen julkisuutta koskevaa
erillistä säännöstä perusteltuna,
koska ajoneuvoverolainsäädäntö koskee
suurta joukkoa tavallisia kansalaisia, joiden tulee saada selvyys itseään
koskevien tietojen julkisuudesta ja salassapidosta helposti ja luotettavasti.
Tulkintojen etsiminen ja arviointi eivät sovi myöskään
verotuksen massamenettelyluonteeseen.
19 §. Ennakkoratkaisu.
Säännöksen 2 momenttiin ehdotetaan
lisättäväksi yleinen lainvoimaisuusvaatimus.
20 §. Polttoainemaksun oikaisu veronsaajan
hyväksi.
Valitusajan osalta ehdotetaan 3 momentissa viitattavaksi lain
23 §:ään, jossa asiasta säädetään
tarkemmin.
23 §. Valitus hallinto-oikeuteen.
Veronsaajan valitusaika ehdotetaan lyhennettäväksi
5 vuodesta 6 kuukauteen. Valitusaika laskettaisiin siitä,
kun valituksen kohteena oleva päätös
on tehty. Valiokunta viittaa perustelujen osalta HE:n 111/2003
vp yhteydessä lausuttuun.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että ennakkoratkaisuille
säädettäisiin erikseen 30 päivän
valitusaika muiden verolakien tapaan. Verovelvollisen valitusaika
laskettaisiin päätöksen tiedoksisaannista
ja veronsaajan päätöksen tekemisestä.
Säännökseen esitetään
lisäksi sanonnallisia tarkennuksia.
24 §. Valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Säännöksen 1 momenttiin ehdotetaan
lisättäväksi valitukseen oikeutetut.
2 momenttiin ehdotetaan tarkentava lisäys, jonka mukaan
valituslupahakemus on sisällytettävä valituskirjelmään.
25 §. Muutoksenhaun johdosta maksettava korko.
Korkoviittausta ehdotetaan täsmennettäväksi
niin, että sillä tarkoitetaan veronlisäyksestä ja viivekorosta
annetun lain mukaista viivekorkoa.
27 §. Äänestys hallintotuomioistuimissa.
Pykälän otsikkoon ehdotetaan terminologista
täsmennystä. Äänestysmenettelyä koskevan
säännöksen sisällyttämistä lakiin
perustellaan samoin kuin esityksessä HE 111/2003
vp.
28 §. Täytäntöönpano.
Säännöksen 2 momentti ehdotetaan
poistettavaksi aiheettomana ja perustuslain kannalta epäselvänä.
Ajoneuvo voidaan ulosmitata sen mukaan myös silloin, kun
se on muun kuin maksuvelvollisen omistuksessa. Säännös
vastaa sinänsä voimassa olevaa lakia, mutta sen
yhteensopivuutta perustuslain omaisuudensuojasäännöksen
kanssa ei ole selvitetty. Säännöksellä on
merkitystä lähinnä ulkomaalaisten, laittomalla
polttoaineella kuljetettavien ajoneuvojen maksun perinnässä.
Vaikka polttoainemaksua ei voitaisi periä ajoneuvon arvosta, autot
olisivat kuitenkin käyttökiellossa, kunnes maksu
suoritetaan.
31 §. Polttoainemaksun huojentaminen ja maksunlykkäys.
Säännökseen ehdotetaan lisättäväksi,
että lykkäys ja veronhuojennus myönnetään valtiovarainministeriön
määräämin ehdoin.
Toimenpidealoite
Käsittelemänsä toimenpidealoitteen
suhteen valiokunta on päätynyt kielteiselle kannalle.