Perustelut
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Kotitalousvähennys on ollut henkilöverotuksen
keskeisimpiä yksittäisiä kehittämiskohteita sen
jälkeen, kun se säädettiin pysyväksi
vuonna 2001. Vähennyksen soveltamisalaa on laajennettu
ennakkoluulottomasti myös ennen kuin sen todellisista vaikutuksista
on saatu luotettavia tietoja. Vähennys on osoittautunut
suosituksi verovelvollisten keskuudessa, ja se on valiokunnan arvion
mukaan vakiinnuttanut jo asemansa. Vähennykseen
kohdistuu lisäksi edelleen työllisyys-
ja sosiaalipoliittisia odotuksia. Hallitus esittää nyt
kahta merkittävää muutosta kotitalousvähennykseen;
periaatteellisessa katsannossa uutta on se, että vähennyksen
piiriin luettaisiin myös verovelvollisen tai hänen puolisonsa
vanhempien tai isovanhempien käyttämässä asunnossa
tai vapaa-ajan asunnossa tehty työ. Tähän
henkilöpiiriin luettaisiin myös otto- ja kasvattivanhemmat
sekä näiden suoraan ylenevässä polvessa
olevat sukulaiset. Muutos laajentaisi vähennyksen soveltamisalaa
olennaisesti nykyisestä, jolloin se on rajoittunut vain verovelvollisen
omassa asunnossa tai vapaa-ajan asunnossa tehtyyn työhön.
Muutos olisi myös verotuksen yleisten peri-aatteiden
kannalta poikkeuksellinen. Kysymys on — kuten kotitalousvähennyksessä yleensäkin
— lähtökohtaisesti
verotuksessa vähennyskelvottomista elantomenoista, jotka
nyt lisäksi voitaisiin maksaa toisen verovelvollisen hyväksi.
Asiaa on luonnehdittu hallituksen esityksessä toteamalla,
että kysymys on verovelvollisen vanhemmilleen antaman lahjan
tietynlaisesta verovähennysoikeudesta. Toinen ehdotettu
muutos, joka koskee työntekijälle maksetun
palkan vähennyskelpoisen osuuden korotusta nykyisestä 10
prosentista 30 prosenttiin, on puolestaan määrällisesti
merkittävä. Korotuksen jälkeen työntekijän
työllistämiskustannuksista kustannettaisiin verovaroin lähes
puolet sallittuun enimmäismäärään
saakka. Muutoksella pyritään ennen kaikkea tasoittamaan
sitä epäneutraalisuutta, joka on syntynyt erilaisten
työn teettämismuotojen välille. Vähennysoikeuden
muut perusteet eivät sen sijaan muuttuisi; vähennys
myönnettäisiin siis samoilla perusteilla kuin
verovelvollisen omassa asunnossa tehdystä työstä.
Myöskään vähennyksen enimmäismäärä tai
omavastuuosuus eivät muuttuisi. Asunnossa tehdyn työn
käsitettä tulkittaisiin niin ikään
vastaavalla tavalla kuin nykyisin verotuskäytännössä. Ehdotettuja
muutoksia on aiheellista tarkastella valiokunnan mielestä vähennykselle
asetettujen tavoitteiden sekä vähennyksen saavuttaman
hyväksynnän valossa. Helsingin kauppakorkeakoulu
suorittaa parhaillaan valtiovarainministeriön sekä työministeriön
toimeksiannosta tutkimusta, jossa pyritään selvittämään
myös kotitalousvähennyksen toimivuutta yritysten
kannalta. Tutkimus kestää vuoden loppuun, ja sen
kohteena ovat mm. vähennysoikeuden vaikutus kysyntään
ja harmaaseen talouteen sekä vähennyksen tehokkuus työllistämisen
kannalta. Tutkimuksessa pyritään siten selvittämään
niin uuden työn määrää kuin
siirtymää harmaasta taloudesta. Tutkimuksessa
on tarkoitus arvioida myös yhden uuden työpaikan
nettohintaa. Tutkimuksen painopiste on kuitenkin yritystasolla,
eikä sen perusteella ole tarkoitus tehdä tai esittää makrotaloudellisia laskelmia.
Alustavien
havaintojen perusteella voidaan todeta jo nyt, että vähennyksen
käyttäjien määrä on
kasvanut vuosittain noin 35—50 prosenttia. Kun vähennystä käytti
hyväkseen vuonna 2002 noin 89 000 kotitaloutta,
määrä oli vuonna 2003 jo noin 141 000.
Myös kustannusten määrä on kasvanut
merkittävästi. Työtä teetetään
yhä isommalla summalla vuosittain, ja kasvun odotetaan
jatkuvan myös vuosina 2004 ja 2005. Vähennyksellä on
ollut ilmeisesti tässä suhteessa eräänlainen
vipuvaikutus; kustannusten määrä on kasvanut
enemmän kuin vähennyksen määrä. Tutkijoiden
mukaan vähennyksellä on potentiaalia synnyttää uusia
työpaikkoja. Tähän mennessä on
syntynyt vajaat 10 000 työpaikkaa, jotka ovat
markkinaehtoisia ja pysyviä. Eräiden tutkimuslaitosten
mukaan uusia työpaikkoja saattaisi syntyä parhaimmillaan
jopa 100 000, mutta tätä pidettiin varsin
optimistisena arviona valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Todennäköisempää on,
että vähennyksen myötä vuosittain
syntyy tuhansia henkilötyövuosia uutta työtä.
Työ jakautuu sinänsä tätä useammalle työntekijälle.
Merkittävää on lisäksi se, etteivät työllistämisen
kustannukset ole asiantuntijoiden mukaan isoja verrattuna muun tyyppiseen
työllistämiseen.Alustavassa kartoituksessa on
todettu lisäksi, että vähennyksen kohteena
olleista palveluista 60 prosenttia on remontteja. Rahallisesti niiden osuus
on tätäkin suurempi, 70 prosenttia. Asiantuntijat
arvioivat lisäksi, että remontteja olisi teetetty
myös ilman tukea. Myös tätä asiaa
selvitetään tutkimuksessa tarkemmin,
samoin kuin sitä, mikä osa työstä olisi
teetetty pimeänä. Ilmeistä on
kuitenkin, että työllisyysvaikutukset olisivat
tehokkaampia, jos nykyistä suurempi osa vähennyksestä kohdistuisi
siivoukseen ja kodinhoitopalveluihin.
Hoivapalveluiden osuudeksi arvioidaan nykyisin vain noin 10
prosenttia. Ratkaisevaa niiden käytön yleistymisen
kannalta oli vähennyksen enimmäismäärän
korotus vuosi sitten. Muutos turvasi ja vakiinnutti valiokunnan
saaman selvityksen mukaan alan yrittäjien toimintaa. Tilauskanta
kasvoi ja sopimukset pitenivät. Myös työvoiman
saanti kiristyi, ja kysyntä oli paikoitellen tarjontaa
suurempi. Valiokunnan kuulemat hoiva-alan yritysten edustajat arvioivat,
ettei hallituksen esittämä muutos tuo uutta lisäarvoa
vähennykseen. Olennaisinta olisi vähennyksen enimmäismäärän nosto.
Tilauskannan ei uskota kasvavan, ellei vähennysoikeus kasva. Valiokunta
pitää saamansa selvityksen perusteella hallituksen
ehdottamia vähennysoikeuden laajennuksia perusteltuina.
Tähän ovat yhtyneet myös useimmat valiokunnassa
kuullut asiantuntijat. Molemmat ehdotetut muutokset ovat omiaan
lisäämään nimenomaan omaehtoisia
hoivajärjestelyitä. Kotitalousvähennystä voitaisiin käyttää hyväksi
erityisesti vanhusten hoidon tukemisessa perheen sisällä.
Tämä helpottaisi niin kotona asuvien vanhusten
kuin työssä käyvien aikuisten asemaa.
Tällöin myös moni vanhus saattaisi voida
asua nykyistä pidempään omassa kodissaan,
kuten hallituksen esityksessä arvioidaan.Valiokunnan käsityksen
mukaan vähennysoikeutta on perusteltua laajentaa.
Huojennus pysyy kohtuullisena ja saatu hyöty valiokunnan saaman
selvityksen mukaan myös kohtuullisen tasa-arvoisena. Vähennysoikeuden
laajentuminen lisäisi uusia työpaikkoja nimenomaan
matalapalkka-aloilla, joilla tuen tarve on suurin. Lisäksi
vähennys tukee työllistämistä avoimen talouden
puolella ja pienentää siten osaltaan harmaan työvoiman
kysyntää. Valiokunta pitää tätä tärkeänä harmaan
talouden torjunnan kannalta.
Valiokunta ei pidä vähennyksen enimmäismäärän
korotusta aiheellisena ennen kuin vireillä olevasta tutkimuksesta
on saatu lisätietoja. Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
on huomautettu lisäksi myös siitä uhkasta,
että korkea verotuki vaikuttaa yrityksiin pitkällä aikavälillä epäterveellä tavalla.
Tuki on omiaan nostamaan myös hintoja.
Lakialoitteet
Lakialoitteissa LA 67/2004 vp, LA 89/2004
vp sekä LA 102/2004 vp
on perusteltu vähennyksen enimmäismäärän
korotusta mm. sillä, että se lisäisi
kotitalouksien ostovoimaa ja parantaisi mahdollisuuksia ostaa palveluita,
kun vähennyksen käyttöala laajenee.
Valiokunta on suhtautunut jo edellä pidättyvästi
vähennyksen enimmäismäärän
korotukseen tässä vaiheessa. Vähennys
on jo nykyisessä muodossaan varsin laaja, ja sen kustannukset ovat
kasvaneet rajusti vuosittain. Vaikka vähennyksen tärkeänä tavoitteena
on työllistäminen, siinä on kuitenkin
kysymys verotuksen kautta annettavasta tuesta. Sen rahoittavat viime
kädessä myös ne muut veronmaksajat, joilla
ei jostain syystä ole tarvetta tai mahdollisuuksia hankkia tuen
piirissä olevia palveluita.
Valtiovarainministeriö on kiinnittänyt lisäksi huomiota
siihen, että vähennys on poikkeus tuloverotuksessa
noudatetusta pääperiaatteesta, jonka mukaan elantokulut
eivät ole vähennyskelpoisia. Vaikka vähennyksellä voidaankin kiistatta
arvioida olevan positiivisia vaikutuksia, sen laajentaminen on ongelmallista
veropohjan ja verotulojen turvaamisen kannalta. Enimmäismäärän
korottaminen esimerkiksi lakialoitteessa LA 102/2004 vp
esitettyyn 2 300 euroon vähentäisi verotuloja
ministeriön arvion mukaan noin 20 miljoonaa euroa.
Lakialoitteessa LA 102/2004 vp
esitettyä omavastuuosuuden alentamista 100 eurosta
50 euroon on perusteltu sillä, että se antaisi
mahdollisuuden hyödyntää vähennystä myös
pienemmissä kotipalveluiden ostoissa.
Valiokunta ei puolla esityksen hyväksymistä. Vähennyksen
ensisijaisena tarkoituksena on kannustaa kotitalouksien työllistämistä.
Käytännössä lähes jokaisella
kotitaloudella on omavastuun piiriin kuuluvia pieniä kotitalous-
tai korjauskuluja. Niiden kuuluminen vähennyksen
piiriin ei tukisi vähennyksen tavoitetta, koska kyseiset
työsuoritukset teetettäisiin todennäköisesti
myös ilman verovähennystäkin. Tarkoitus
on kannustaa kotitalouksia hankkimaan palveluja, joita ei ilman
verovähennysoikeutta muutoin hankittaisi. Omavastuun alentaminen
50 euroon ei siis tukisi vähennyksen tavoitetta. Se alentaisi kuitenkin
verotuloja valtiovarainministeriön arvion mukaan noin 10
miljoonalla eurolla.
Lakialoitteissa LA 146/2003 vp ja LA 25/2004
vp
on esitetty kotitalousvähennyksen laajentamista siten,
että vähennyksen voisi saada myös silloin, kun
verovelvolliselle on maksettu omaishoidon tukea.
Kotitalousvähennyksen säätämisestä alkaen sen
yhtenä perusperiaatteena on ollut vähennyksen
myöntäminen ainoastaan sellaisista palveluista,
joille ei muuta kautta ohjata yhteiskunnan tukea. Vähennyksen
myöntäminen johtaisi muuten näiden palvelujen
päällekkäiseen tukemiseen.
Vähennystä ei myönnetä tuloverolain 127 a §:n
mukaan, jos samaa työsuoritusta varten on saatu
esimerkiksi omaishoidon tukea. Käsitteellä tarkoitetaan
sitä, että sekä tekijä että työtehtävät
ovat samoja, joista tukea on maksettu. Jos esimerkiksi päivätöissä käyvä puoliso
saa omaishoidon tukea puolison hoitoon öisin ja viikonloppuisin
mutta arkipäivisin puolisoa hoitaa ulkopuolinen henkilö,
niin tälle ulkopuoliselle henkilölle maksettu
palkka oikeuttaa vähennykseen. Samoin, jos omaishoidon
tukea saava omaishoitaja suorittaa muuta työtä kuin
mistä omaishoidon tukea on maksettu, omaishoidontuki
ei ole esteenä kotitalousvähennyksen myöntämiselle.
Kotitalousvähennys koskee siis samoin edellytyksin
omaishoitajia kuin muitakin verovelvollisia siltä osin
kuin kyse on työsuorituksista, joita ei jo tueta omaishoidon
tuella. Vähennyksen soveltamisalaa ei ole siten perusteltua
muuttaa tältä osin.
Lakialoitteessa LA 95/2004 vp
ehdotettu muutos, joka koskee yksinhuoltajan perheessä asuvan
nuoren vähennysoikeutta, on valiokunnan mielestä aiheeton.
Vähennysoikeus koskee kaikkia, joiden osalta sen yleiset
edellytykset täyttyvät. Olennaista on, että vähennyksen
saava verovelvollinen itse maksaa ne kustannukset, joiden perusteella
vähennys myönnetään. Tämän
seikan selvittäminen saattaa sinänsä olla
ongelmallista lakialoitteessa kuvatuissa tapauksissa. Asia vaatinee
tarkempaa ohjausta verohallinnon taholta. Valiokunta ei pidä tarpeellisena
myöskään aloitteessa ehdotettua vähentämättä jääneen
määrän siirto-oikeuden laajennusta.