Yksityiskohtaiset perustelut
         
         Muuton käsite
         
         Oikeus- ja verotuskäytännössä muutolla
            on tarkoitettu tilannetta, jossa henkilö muuttaa Suomeen
            pysyvästi. Tämän osoittamiseksi henkilö luo
            siteitä Suomeen (mm. asunto, työpaikka, perhe)
            ja katkaisee samalla siteensä toiseen maahan. Keskeinen
            merkitys on annettu henkilön omalle näkemykselle
            siitä, katsooko hän muuttavansa Suomeen pysyvästi.
            Maahanmuuttajien elämäntilanteet ja olosuhteet
            vaihtelevat suuresti. Tämän vuoksi laissa ei ole
            mahdollisuutta tyhjentävästi määritellä siitä,
            mitä muutolla tarkoitetaan. Muuton tapahtumiseksi edellytettävät periaatteet
            ovat verotuskäytännössä muotoutuneita
            ja niiden pitäisi olla kaikkien tullipiirien tiedossa.
            Lain joustavuus mahdollistaa sen, että jokaisen henkilön
            tilanne arvioidaan tapauskohtaisesti.
         
         
         Vakituisen asuinpaikan määrittäminen
         
         Vakituisesta asuinpaikasta säädetään
            autoverolain 33 §:ssä. Säännös
            perustuu yhteisön alueella tiettyjen kulkuneuvojen väliaikaisessa
            maahantuonnissa sovellettavista verovapauksista annettuun neuvoston
            direktiiviin (83/182/ETY). Autoverolain säännösten
            lisäksi Tullihallitus on ohjeistanut tullipiirejä siitä,
            mitä seikkoja vakituista asuinpaikkaa määriteltäessä tulee
            ottaa huomioon, kuten työpaikka, asunto (asunnon tyyppi),
            perhe, omaisuus, tuloverovelvollisuus, sosiaaliturvajärjestelmä jne.
            Kun elämäntilanteet ja olosuhteet vaihtelevat
            paljon, tyhjentävää sääntelyä lain
            tasolla ei ole pidetty mahdollisena. Verovelvollisella on kuitenkin
            mahdollisuus hakea tullipiiriltä vuodeksi kerrallaan autoverolain
            33 §:n 2 momentin nojalla päätös
            vakituisesta asuinpaikasta ja myös Tullihallitus antaa tätä koskevia
            ennakkoratkaisuja. Siten verovelvollisella on mahdollisuus ennakolta
            tietää, mikä katsotaan autoverotuksessa
            hänen vakituiseksi asuinmaakseen.
         
         
         Väliaikainen veroton käyttö
         
         Valtiovarainministeriö ja Tullihallitus ovat tiedostaneet
            autoverolain 2 §:ään liittyvät
            ajoneuvon väliaikaisen verottoman käytön
            tulkinnassa erityisesti Tornionjokilaaksossa kahdessa eri maassa
            osittain asumisesta aiheutuvat autoverotuksen ongelmat. Näihin
            kysymyksiin ei kuitenkaan ole puututtu tässä esityksessä,
            jossa on haluttu selkiinnyttää muuttoautojen verotuksessa esiintyviä soveltamistilanteita
            ja siten vähentää tarvetta toistuviin
            samankaltaisiin veronhuojennuksiin. Väliaikaiseen käyttöön
            liittyvistä ongelmista annettaneen valiokunnan saaman selvityksen
            mukaan erikseen esitys, jota koskeva selvitys- ja valmistelutyö on
            kuitenkin vielä kesken.
         
         
         Siirtymäsäännös
         
         Voimassa olevan autoverolain 26 §:n 1 momentissa säädettyä tilapäisesti
            Suomessa asumista koskevaa säännöstä on
            tulkittu suhteellisen laajasti, jolloin on esiintynyt vaikeita rajanvetoja sen
            suhteen, paljonko hyväksyttävää työntekoa voi
            olla ilman, että oleskelu Suomessa katkaisee muuttoauton
            tuonnille 25 §:ssä säädetyn
            muuttajan yhtäjaksoisen ulkomaillaolovaatimuksen. Lakiehdotus
            selkeyttäisi tilannetta niin, että lyhytaikaiset
            ja satunnaiset työnteot hyväksyttäisiin,
            mutta säännönmukainen työnteko
            katsottaisiin muuksi kuin tilapäiseksi oleskeluksi. Tämä parantaisi
            verotuksen ennakoitavuutta ja helpottaisi neuvontaa.
         
         
         Aivan viimeaikaisessa tuomioistuinten omaksumassa oikeuskäytännössä voimassa
            olevaa säännöstä on valiokunnan
            saaman selvityksen mukaan tulkittu suhteellisen väljästi,
            joten käsiteltävänä oleva ehdotus
            voi valiokunnan saaman selvityksen mukaan yksittäistapauksissa
            merkitä tiukennusta voimassa olevaan lakiin. Tämän vuoksi
            voisi olla kohtuullista estää sellaisen tilanteen
            syntyminen, että ulkomaille voimassa olevan lain aikana
            muuttanut henkilö on Suomeen takaisin palatessaan odottamiaan
            tiukempien säännösten soveltamisen kohteena.
            Maahan muuttavalle voitaisiin tiettynä siirtymäaikana
            antaa mahdollisuus halutessaan vedota nykyiseen lakiin uuden sijasta.
            Siirtymäajaksi ehdotetaan yhtä vuotta uuden lain
            voimaantulosta lukien. Siirtymäaika koskisi vain sellaisia
            maahan muuttavia henkilöitä, jotka uuden lain
            voimaan tullessa jo asuvat ulkomailla. Siirtymäaika ei
            siis koskisi Suomeen takaisin muuttavia henkilöitä, jotka
            ovat lähteneet ulkomaille uuden lain tultua voimaan ja
            jotka näin ollen jo ulkomaille lähtiessään
            ovat tietoisia uuden lain sisällöstä.
            Valiokunta ehdottaa, että lain voimaantulosäännökseen
            lisätään edellä selostettu säännös. (Valiokunnan
               muutosehdotus).
            
         
         
         Vaikutukset verovelvollisen näkökulmasta
         
         Käsiteltävänä oleva esitys
            lisäisi esityksen perusteluiden mukaan muuttotavarana tuotavien ajoneuvojen
            määrää vuosittain arviolta enintään muutamalla
            sadalla.
         
         
         Voimassa olevan lain mukaan muuttoauton tuojan on välittömästi
            ennen muuttoaan oleskeltava ajoneuvoineen ulkomailla. Esitys lieventäisi
            voimassa olevaa lakia niin, että muuttoauton veron alennus
            myönnettäisiin myös ennen varsinaista
            muuttoaan Suomessa väliaikaisesti oleskelleelle, jolla
            olisi oikeus ilmoittaa muuttotavarakseen ajoneuvo, joka olisi täyttänyt
            muuttoauton tuonnille säädetyt edellytykset väliaikaisen maassaolon
            alkaessa. Muuttoautoetuun olisi kuitenkin vedottava määräajassa.
         
         
         Voimassa olevan lain mukaan muuttajalla on oikeus ennen muuttoaan
            oleskella Suomessa mm. työn vuoksi tilapäisesti
            ilman, että tällainen oleskelu katkaisee muuttajalta
            edellytetyn ulkomaillaolon. Esityksellä rajoitettaisiin
            oleskelumahdollisuutta työn vuoksi niin, että vain lyhytaikaiset
            ja satunnaiset työn vuoksi tapahtuvat käynnit
            ja oleskelu olisivat sallittuja. Koska esitys tältä osin
            tiukentaisi viimeaikaista oikeuskäytäntöä,
            on verovelvollisen eduksi ehdotettu edellä selostettua
            siirtymäsäännöstä,
            jonka mukaan verovelvollinen voisi halutessaan vedota voimassa olevaan
            lakiin.
         
         
         Muuttoauton tuontia rajoitettaisiin edelleen niissä tapauksissa,
            joissa Suomessa aikaisemmin asunut on oleskellut ulkomailla opiskelun takia.
            Esityksen mukaan lakia kuitenkin muutettaisiin nykyistä yksiselitteisemmäksi
            niin, että muuttoauton tuonti estyisi vain niissä tapauksissa,
            joissa muuttaja on Suomeen muuttoaan edeltävän
            12 kuukauden aikana pääasiallisesti opiskellut
            ulkomailla. Tämäkin rajoitus olisi syrjäytettävissä,
            jos muuttaja voisi osoittaa laissa muuttoauton tuonnille säädettyjen
            edellytysten täyttyneen muuna ulkomaillaoloaikana kuin opiskellessa.
            Esitys olisi luonteeltaan lähinnä selkeyttävä,
            mutta osittain se lieventäisi opiskelijoiden mahdollisuutta
            muuttoauton tuontiin.
         
         
         Esityksessä ehdotetaan lisättäväksi
            lakiin lieventävä säännös,
            jonka mukaan muuttoautona maahan tuotu ajoneuvo voitaisiin kesken
            sen luovutusta rajoittavan karenssiajan luovuttaa ulkomaille käytettäväksi
            tai vakuutusyhtiölle ilman, että siitä aiheutuisi
            muuttajalle veroseuraamusta. Voimassa olevaan lakiin ei sisälly
            tällaista mahdollisuutta, joskaan ulkomaille myynnin takia
            veroa ei liene käytännössä maksuunpantu. Kuitenkin
            ainakin siinä tapauksessa, että tällainen
            ajoneuvo palaa takaisin Suomessa liikenteeseen jonkun muun kuin
            alkuperäisen muuttajan käyttöön,
            alkuperäisen muuttajan on maksettava siitä autovero,
            koska viimeistään tällöin ajoneuvo
            katsotaan luovutetuksi karenssisäännösten vastaisesti.
            Esityksen mukaan, jos ulkomaille tai vakuutusyhtiölle luovutettu
            ajoneuvo otetaan Suomessa uudelleen käyttöön
            ja rekisteröidään, autovero tulisi ajoneuvon
            käyttöönottajan tai rekisteröijän
            maksettavaksi. Suoritettavan veron määrästä kuitenkin
            vähennettäisiin aikaisemmin mahdollisesti maksettu
            vero.
         
         
         Lisäksi esityksessä ehdotetaan säädettäväksi myös
            siitä, millä edellytyksillä ajoneuvon
            luovuttaneella olisi oikeus uuden muuttoauton tuontiin. Tavallaan
            esitys olisi luonteeltaan tiukennus. Periaatteessa ei kuitenkaan
            voimassa olevan lain mukaan tällaisella luovuttajalla ole oikeutta
            uuden muuttoauton tuontiin aikaisemmin tuodun muuttoauton karenssin
            jäätyä päättymättä.
         
         
         Esityksen mukaan muuttoautona tuodun ajoneuvon luovutusta rajoittava
            karenssi kuluisi muuton jälkeen vain silloin, kun muuttaja
            ja ajoneuvo ovat Suomessa yhtä aikaa. Käytännössä esitys
            tiukentaisi viimeaikaista oikeuskäytäntöä,
            jossa on joissakin tapauksissa katsottu karenssin kuluvan silloinkin,
            kun muuttaja on ulkomailla esimerkiksi lomamatkan vuoksi.
         
         
         Tiedotus
         
         Valiokunta toteaa, että nykyisen lain soveltamisessa
            on aiemmin esiintynyt epäyhtenäisyyttä ja soveltamisongelmia
            sen johdosta, ettei viranomaisilla ole aiemmin ollut käytössään
            riittävää ohjeistusta kansalaisille.
            Valiokunta toteaa, että vuoden 2000 aikana Tullihallitus
            on julkaissut asiakastiedotteet n:o 3/2000 (Kysy Tullin
            tietopalvelusta), n:o 5/2000 (Turistiauto-oikeus, ajoneuvon
            väliaikainen käyttö Suomessa) ja n:o 8/2000
            (Muuttotavaroiden tuonti Suomeen). Valiokunnan käsityksen
            mukaan tämä tiedotusaineisto on tarjonnut sekä tullihallinnon
            eri tasoille että ennenkaikkea asiakkaille hyvän
            mahdollisuuden saada oikea ja yhdenmukainen informaatio voimassa
            olevan lain sisällöstä. Valiokunta pitää välttämättömänä,
            että nyt hyväksyttävän uuden
            lainsäädännön osalta viranomaiset antavat
            välittömästi lain voimaantullessa kansalaisille
            kattavan ohjeistuksen uusien säännösten sisällöstä.
         
         
         Käytettyjen autojen verotus
         
         Valiokunnan käsityksen mukaan uusien autojen autoverotuksen
            taso ja käytettyjen autojen autoverotuksen taso ja yksityiskohdat
            on ratkaistava kokonaisuutena, jossa otetaan huomioon sekä valtiontaloudelliset
            vaikutukset että myös ratkaisun vaikutus autokauppaan
            ja alan työllisyyteen. Valiokunta toteaa, ettei unionilainsäädäntö sinänsä määrittele
            uusien tai käytettyjen autojen verotuksen tasoa tai tarkkaa
            toteuttamistapaa. Verotus ei kuitenkaan saa olla syrjivää tai muodostua
            kaupan esteeksi.
         
         
         EY-tuomioistuimelle hiljattain antamassaan lausunnossa EU-komissio
            pitää käytettyjen tuontiautojen verotusta
            Suomessa EU-säännösten vastaisena. Komission
            oikeudellisen yksikön laatima lausunto liittyy EY-tuomioistuimessa
            vireillä olevaan kiistaan siitä, miten Suomeen tuotavia
            käytettyjä autoja tulisi verottaa. Ennakkoratkaisua
            EY-tuomioistuimelta on pyytänyt Suomen korkein hallinto-oikeus.
         
         
         Komission lausunto ei valiokunnan valtiovarainministeriöltä saaman
            selvityksen mukaan tuonut lisäselvitystä Suomen
            autoverojärjestelmään kohdistuvista yksityiskohtaisista
            muutosvaatimuksista. Lopullisen ratkaisun asiassa tekee tietenkin
            EY-tuomioistuin, jonka ratkaisua voidaan odottaa loppuvuodesta.
         
         
         Valiokunnan saaman selvityksen mukaan asian valmistelua
            kokonaisuudessaan jatketaan sekä uusia että käytettyjä autoja
            koskevana valtiovarainministeriön vero-osaston, Tullihallituksen
            ja Ajoneuvohallintokeskuksen yhteistyönä. Autoverolain
            mahdollisesta muutosehdotuksesta päätetään
            siinä vaiheessa, kun tuomioistuinkäsittelyn seuraavat
            vaiheet mahdollisesti tuovat odotettua lisäinformaatiota
            kansallisen autoverolainsäädäntömme
            suhteesta unionisäännöstöön.
         
         
         Valiokunnan saamien arvioiden mukaan autokauppaelinkeinon käytettyjen
            autojen varastot ovat markkina-arvoltaan noin 2,0—2,5 miljardin
            markan suuruusluokkaa. Kansalaisen ostaessa itselleen uuden, käyttämättömän
            auton hän noin yhdeksässä tapauksessa
            kymmenestä antaa uuden auton myyjälle vaihdossa
            vanhan autonsa. Uuden auton ostajan kannalta hankinnassa on ratkaisevaa
            se, paljonko hän joutuu antamaan välirahaa. Jos
            käytettyjen autojen maahantuonti lisääntyy
            niiden verotuksen keventämisen vuoksi olennaisesti, uusien
            autojen myyjien kyky tyytyä autokaupassa nykyisen suuruisiin
            välirahoihin saattaa heiketä, jolloin kansalaisen
            mahdollisuus uuden auton hankintaan voi vastaavasti vaikeutua.
         
         
         Valiokunnan mielestä niin ympäristö-
            kuin turvallisuussyistäkin olisi suotavaa, että autokanta
            uudistuisi uusimmalla ja parhaimmalla tekniikalla varustettujen
            autojen kautta eikä niin, että Suomeen tuotaisiin
            runsaasti molemmissa suhteissa uusia autoja huonompia käytettyjä autoja.
            Jos autokannan uusiutuminen tapahtuu suuressa määrin
            käytettyinä tuotavien autojen muodossa, Suomen
            autokannan keski-ikä tulee jatkossa nousemaan eikä alenemaan.
         
         
         Näistä syistä on valiokunnan mielestä tärkeää,
            että käytettyjä autoja koskevat veromuutokset
            tehdään mahdollisimman huolellisesti. Veromuutoksen
            lopputuloksen tulisi luonnollisesti olla EU-kelpoinen niiden kriteerien
            mukaan, jotka yhteisön tuomioistuin aikanaan asettaa tutkiessaan
            Suomen järjestelmää. Toisaalta olisi
            kuitenkin pystyttävä hallitusohjelman mukaisesti
            huolehtimaan autojen ympäristö- ja turvallisuusominaisuuksien
            mahdollisimman hyvästä kehityksestä.
            EU-oikeudellisten vaatimusten ja ympäristötavoitteiden
            mahdollisimman hyvä yhteensovittaminen tuskin kuitenkaan
            ratkeaa yksistään verotuksen tasoa muuttamalla. Myös
            muita keinoja olisi tämän vuoksi käytettävä.
         
         
         Valiokunta toteaa, että eri tahoilla on jossakin määrin
            erilainen käsitys siitä, mikä vaikutus autoveron
            alennuksella olisi autojen hintojen muihin osuuksiin ja erityisesti
            valmistajan perimään hintaan. Autoveron alennuksesta
            on yleensä seurannut tehdashintojen suhteellisen osuuden
            nousu juuri sen verran kuin veron alentuminen on antanut myöten.
            Saadun selvityksen mukaan EU-komission hintatutkimus viime vuoden marraskuulta
            osoittaa, että suomalaiset maahantuojat ostavat uudet ajoneuvot
            noin 10—15 prosenttia halvemmalla kuin muut EU-maat.
         
         
         Autoveron muutoksen vaikutus kuluttajahintoihin on herkkä tehdashintojen
            muutoksille. Kokemusperäinen tieto aikaisemmista autoveron
            alennuksista näyttää osoittavan, että tehdashinnat
            helposti muuttuvat veronalennusten yhteydessä.
            Valiokunnan mielestä tästä on johtopäätöksenä,
            että veromuutoksen tulisi olla suuri, jos halutaan saada
            aikaan merkittäviä muutoksia autojen kuluttajahinnoissa.
            Toinen havainto on, ettei odotettavissa oleva lisäkysyntä riitä korvaamaan
            autoveron matalammasta verokannasta aiheutuvaa verotuoton menetystä.
            Tehdashintojen nousu lisää myös veron
            tuottoa, mutta siitä huolimatta verokannan alentaminen
            näyttää johtavan verotulojen alenemiseen.
         
         
         Yhteisöoikeudellisesti lienee selvää,
            ettei uusien autojen veroperusteissa voida toteuttaa mitään
            sellaista muutosta, joka ei samalla vaikuttaisi myös käytettyjen
            autojen verotukseen. Esimerkiksi uusien autojen veroprosentin muutos heijastuu
            välittömästi ja suoraan myös
            käytettyjen autojen verotukseen. Tästä seuraa,
            ettei autoveron alennuksella voida tehokkaasti edistää uusien
            autojen kysyntää käytettyjen autojen
            sijaan. Eräät valiokunnan saamat arviot näyttävät osoittavan,
            että verotason muutos vaikuttaa vähintään
            yhtä paljon käytettyjen autojen tuonnin edullisuuteen
            kuin mitä se vaikuttaa uusien autojen tuontiin. Jos muutokset
            johtaisivat uusien autojen tehdashinnoissa olevan edellä todetun 10—15
            prosentin suuruisen tehdashintojen korotuspaineen purkautumiseen,
            veronalennuksen vaikutukseksi jäisi, että uuden
            auton ostajan asema ei helpotu vaan ehkä jopa vaikeutuu
            autokaupan välirahojen noustessa.
         
         
         Valiokunta toteaa, että uusien autojen verotuksen taso
            ja käytettyjen autojen verotuksen taso ja rakenne on nähtävä kokonaisuutena,
            jossa otetaan huomioon mahdollisten veroratkaisujen valtiontaloudelliset
            vaikutukset, vaikutukset autokauppaelinkeinoon ja luonnollisesti
            se, että ratkaisujen yksityiskohdat täyttävät
            unionisäännösten vaatimukset. Valiokunta
            kiirehtii autoverotuksen kokonaisuudistusta hallitusohjelman mukaisesti
            siten, että autokannan uusiutumista nopeutetaan liikenneverotuksen
            rakennetta muuttamalla ja liikenneverotuksessa otetaan nykyistä painokkaammin
            huomioon ympäristövaikutukset, erityisesti polttoaineen
            kulutus ja liikenneturvallisuustekijät.