Perustelut
Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä eräin
vähäisin muutoksin.
Esityksen tarkoituksena on saattaa kansallisesti voimaan
EU:n yritysjärjestelydirektiiviä koskevan muutosdirektiivin
säännökset. Suurin muutos koskee osittaisjakautumista,
joka olisi mahdollista toteuttaa edellytysten täyttyessä veroneutraalisti
muiden yritysjärjestelyiden tapaan. Käytännön
kannalta on kuitenkin merkittävää se,
että osittaisjakautuminen määritellään verotuksessa
kapeammin kuin osakeyhtiölaissa. Laajennus ei siis merkitse
sitä, että kaikki yhtiöoikeudellisesti
sallitut osittaisjakautumiset olisivat verotuksellisesti neutraaleja.
Muut ehdotetut muutokset ovat luonteeltaan pääosin
lakiin otettavia tarkennuksia kysymyksissä, joista monet
on jo ratkaistu oikeuskäytännössä.
Tällaisia ovat mm. luopuminen sulautumisvastikkeesta tytär-
ja sisaryhtiösulautumisissa tai osakevaihdon hyväksyminen
myös silloin, kun hankkivalla yhtiöllä on
jo äänten enemmistö kohdeyhtiöstä.
Kysymys niiden osalta on siis siitä, että sääntely
saatetaan lain tasolle.
Osa ehdotuksista koskee kysymyksiä, joissa vallitsee
ainakin jossain määrin epäselvyyttä verotuskäytännössä,
esimerkiksi yritysjärjestelyn osana olevan kiinteän
toimipaikan tappioiden tai varausten käsittely. Näiltä osin
avoin sääntely selventää oikeustilaa.
Esitys noudattelee varsinaisen yritysjärjestelydirektiivin
käsittelyssä aikanaan (HE 177/1995 vp)
omaksuttua linjaa, jonka mukaan direktiivin sisältö saatetaan
voimaan pääosin sellaisenaan. Direktiivi itsessään
edustaa ns. minimisääntelyä. Kansallisesti
olisi siis mahdollista omaksua eräin osin direktiiviä väljempiä säännöksiä.
Suomen ratkaisu perustuu ajatukselle, että siten voidaan
taata tulkintojen yhdenmukaisuus eri jäsenvaltioissa rajat
ylittävissä yritysjärjestelytilanteissa.
Tämä on ennakoitavuuden ja oikeusvarmuuden kannalta
sinänsä perusteltua.
Esityksessä on omaksuttu niin ikään
se periaate, että säännöksiä sovelletaan
sellaisenaan myös puhtaasti kansallisiin toimiin. Se on
perusteltua verojärjestelmän selkeyden kannalta. Lisäksi
se takaa myös sen, ettei sääntely loukkaa
EU:n perustamissopimuksessa säädettyä syrjintäkieltoa.
Valiokunnalla ei ole huomautettavaa näihin esityksen
peruslinjauksiin. Direktiiviin ei kuitenkaan sisälly eräitä kansallisesti
omaksuttuja erityisehtoja. Tärkein niistä koskee
yritysjärjestelyissä annettavia vastikeosakkeita,
joiden tulee meillä olla liikkeelle laskettuja uusia osakkeita.
Tätä vuonna 1995 omaksuttua kantaa ei esitetä muutettavaksi
myöskään tässä yhteydessä.
Yritykset eivät voisi siis edelleenkään
käyttää vastikkeena hallussaan olevia
omia osakkeitaan, vaikka näitä koskeva yhtiöoikeudellinen sääntely
on muuttunut merkittävästi. Tätä kysymystä samoin
kuin muita valiokunnan asiantuntijakuulemisessa esiin
nousseita näkökohtia käsitellään
erikseen seuraavassa.
Osittaisjakautuminen
Osittaisjakautumista koskeva säännös
vastaa siis varsin tarkoin yritysjärjestelydirektiiviä,
jossa olevaan määritelmään sisältyy
edellytys yhden tai useamman liiketoimintakokonaisuuden siirtämisestä sellaisenaan
vastaanottavaan yhtiöön. Lisäksi osittain
jakautuvaan yhtiöön tulee jäädä vähintään
yksi liiketoimintakokonaisuus.
Ehdotettua sääntelyä on arvosteltu
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa ennen muuta sen kapea-alaisuudesta.
Se poikkeaa myös kokonaisjakautumista koskevasta rajaustavasta,
jossa siirron kohteena ovat varat ja velat ilman lisäedellytyksiä.
Kritiikki on perustunut ennen kaikkea siihen, että osittaisjakautumiset
tulevat olemaan pääosin kotimaisia. Niiden edellytykset
olisi määriteltävä sen vuoksi
käytännön tarpeista lähtien samalla
tavalla kuin osakeyhtiölaissa.
Valiokunta tiedostaa sinänsä esitetyn kritiikin
perusteet ja ehdotetun sääntelyn seuraamukset.
Merkittävää asian arvioinnissa on kuitenkin se,
että verotuksen ja yhtiöoikeuden lähtökohdat ja
tavoitteet poikkeavat toisistaan, minkä vuoksi erilaista
sääntelyä voidaan pitää perusteltuna.
Verotuksen kannalta lähtökohtana on nimenomaan
direktiivin yleinen tarkoitus poistaa verotukselliset esteet tietyiltä yritystoiminnan
uudelleen organisoinneilta. Tämä edellyttää mm.
sitä, että yritysrakenteiden muutostilanteissa
noudatetaan jatkuvuusperiaatetta. Erityyppinen varojen irrottaminen
yhtiöstä osakkeenomistajalle esimerkiksi nykyisen
osakeyhtiölain sallimin tavoin on vastoin yritysjärjestelysäännösten
tavoitetta. Vaatimus liiketoimintakokonaisuuksien siirtämisestä samoin
kuin maksettavan käteisvastikkeen määrän
rajoittaminen turvaavat näitä verotuksellisia
lähtökohtia.
Esitystä voidaan puoltaa myös siitä näkökulmasta,
että yritysjärjestelysäännökset
ovat poikkeuksia laajaan veropohjaan ja alhaiseen verokantaan perustuvassa
yritysverojärjestelmässä. Niiden tavoitteet
ja vaikutus on perusteltua arvioida siten myös
verotuksen yleisistä lähtökohdista.
Valiokunta ei pidä perusteltuna myöskään vertailua
kokonaisjakautumiseen, joka on olennaisesti erilainen toimi kuin
osittaisjakautuminen. Siinä yhtiö purkautuu ja
lakkaa kokonaan olemasta. Edellytyksenä ei silloin voikaan
olla se, että siirron kohteet muodostavat toimintakokonaisuuksia,
koska yhtiöllä on usein myös varoja,
jotka eivät kohdistu mihinkään erityiseen liiketoimintakokonaisuuteen.
Toisaalta jakautumisenkin osalta on säädetty,
että tiettyyn liiketoimintaan kohdistuvat verotuksessa
hyväksytyt varaukset on siirrettävä niihin
yhtiöihin, joihin varausta vastaava liiketoiminta siirtyy.
Osittaisjakautumisen määritelmässä liiketoimintakokonaisuuden
siirto on määritelty siten, että kokonaisuus
on siirrettävä sellaisenaan. Säännöstä voitaisiin
tulkita muutoin myös niin, että siirrettävä liiketoimintakokonaisuus
voitaisiin jakaa useammalle vastaanottavalle yhtiölle. Niissä ei
olisi siten enää kyse itsenäisestä toimintakokonaisuudesta.
Tarkoituksena on kuitenkin, että siirrettävän
liiketoimintakokonaisuuden toimintaa jatketaan kokonaisuutena vastaanottavassa
yhtiössä.
Valiokunta toteaa vielä selvyyden vuoksi, että sekä siirrettävä että jäävä toiminnallinen
kokonaisuus voi olla myös tuloverolain mukaan verotettava
tulolähde. Tämä koskee niin TVL:n kuin EVL:n
mukaan verotettavia yhteisöjä. Tällainen tulolähde
voi myös muodostua osittaisjakautumisessa, jos se muodostaa
toiminnallisen kokonaisuuden.
Liiketoimintakokonaisuus
Hallituksen esityksessä on osittaisjakautumisen yhteydessä esitetty
säädettäväksi liiketoimintakokonaisuuden
käsitteestä, joka vastaisi direktiivin vastaavaa
käsitettä. Sama käsite on esityksen mukaan
tarpeen liiketoimintasiirtoa koskevassa säännöksessä,
vaikka muutosdirektiivi ei sinällään
koske liiketoimintasiirtoja.
Valiokunnan kuulemat asiantuntijat ovat vastustaneet säännösehdotusta
sillä perusteella, että uuden käsitteen
käyttöönotto aiheuttaisi oikeudellista
epävarmuutta liiketoimintakokonaisuuden sisällön
tulkinnasta. Tämä saattaa heijastua ennen kaikkea
liiketoimintasiirtoihin, joiden osalta käsitteiden täsmentyminen
ja rajaukset ovat vieneet pitkän aikaa. Oikeustila
on nykyisellään jokseenkin vakiintunut lukuisten
keskusverolautakunnan ja korkeimman hallinto-oikeuden antamien ratkaisujen
myötä. Tätä oikeustilaa
ei siis haluta vaarantaa.
Uuden käsitteen käyttöönottoa
on perusteltu esityksessä sillä, että se
on direktiivin kannalta keskeinen osittaisjakautumisessa. Sen vuoksi
se on tärkeä määritellä verolaissa.
Valitun termin "liiketoimintakokonaisuus" on katsottu
parhaiten vastaavan direktiivissä käytettyä termiä "branch
of activity". Direktiivin suomennoksessa on tässä yhteydessä käytetty termiä "toimiala".
Olennaista on, että säännöksessä tarkoitetaan
nimenomaan siirrettävän liiketoiminnan kokonaisuutta
eikä esimerkiksi mitä tahansa toiminnan osaa.
Hallituksen esityksen perusteluissa on todettu, että ehdotetulla
liiketoimintakokonaisuuden käsitteellä tarkoitetaan
sisällöllisesti samaa kuin nykyisellä käsitteellä "liiketoiminnan
osa". Lisäksi on todettu, että käsitteellä tarkoitetaan samaa
kuin yritysjärjestelydirektiivissä. Koska sama
termi esiintyy myös direktiivin tarkoittamassa
liiketoimintasiirrossa, on johdonmukaista, että myös
sitä koskevassa lainkohdassa käytetään
samaa sanaa.
Kysymys on siis yksinomaan valitun käsitteen täsmällisyydestä suhteessa
direktiiviin, ei käsitteen sisällöstä sinänsä.
Valiokunta toteaa ensinnäkin, että esityksen termi
"liiketoimintakokonaisuus" on sinänsä kuvaavampi
kuin esimerkiksi liiketoimintasiirtosäännöksessä oleva termi
"liiketoiminnan osa". Pitkällä aikavälillä uudella
termillä tullee olemaan tähän nähden suurempi
informaatioarvo kuin nykyisellä sanamuodolla. Johdonmukaista
on myös, että käsitteet ovat samat niin
osittaisjakautumisessa kuin liiketoimintasiirrossa. Tämä puoltaa
esityksessä olevaa valintaa.
Valiokunta korostaa kuitenkin sitä, että muutos
on puhtaasti kielenhuollollinen, ei sisällöllinen.
Syntynyt laaja ratkaisukäytäntö on siten edelleen
yhtä lailla sovellettavissa kuin tähänkin
asti. Tämä koskee niin keskusverolautakunnan kuin
korkeimman hallinto-oikeudenkin ratkaisuja. Lainsäätäjän
tahto on tältä osin selvä: yhtäkään
itsenäistä tulkintaa ei ole perusteltua tehdä yksinomaan
sen vuoksi, että suomenkieliseen lainsäädäntöön
tehdään kielenhuollollinen täsmennys.
Tilannetta kuvaa hyvin osaltaan se seikka, ettei ruotsinkielistä termiä "verksamhetsgren"
ole tarkoitus muuttaa. Tulkinnan jatkuvuus on voitava taata niin
suomen- kuin ruotsinkielisessä soveltamisessa.
Vastikeosakkeiden laatu
Edellä on jo viitattu siihen, ettei direktiivi sinänsä edellytä,
että yritysjärjestelyissä vastikkeena annettavat
osakkeet olisivat uusia. Tätä koskeva ehto on
otettu kuitenkin kansalliseen lakiin jo vuonna 1995, ja nyt se on
tarkoitus ulottaa myös osittaisjakautumistilanteisiin.
Ehtoa on arvosteltu valiokunnan asiantuntijakuulemisessa sillä perusteella,
että se on fiskaalisesti turha ja se haittaa yritysjärjestelyiden
toteuttamista käytännössä. Ehto
voitaisiin siten poistaa ja näin edesauttaa yritysten asemaa.
Kysymys on tärkeä yrityksille myös käytännössä.
Valtiovarainministeriö on viitannut tältä osin yritysverotuksen
kehittämistyöryhmän keväällä 2006
antamaan mietintöön (VM:n työryhmämietintö 4/2006),
jossa on selvitetty uuden osakeyhtiölain aiheuttamia muutostarpeita
verolainsäädännössä.
Vastikeosakkeiden laatua koskeva kysymys liittyy olennaisesti työryhmän ehdotukseen,
jonka mukaan omien osakkeiden luovutuksesta saatu voitto ei olisi
luovuttajayhtiölle luovutusvoittona veronalaista
tuloa eikä luovutustappio vähennyskelpoista menoa.
Työryhmän ehdotus perustuu siihen, että yhtiöoikeudellinen
lainsäädäntö on muuttunut tältä osin.
Kysymys vastikeosakkeiden laadusta on tarkoitus selvittää samassa
yhteydessä kuin työryhmän ehdotusten
toteuttamista selvitetään muutoin. Samassa yhteydessä tulee
arvioitavaksi mahdollisuus yhtiön omien osakkeiden käyttämiseen
vastikeosakkeina yritysjärjestelyjen yhteydessä.
Tämä koskee sulautumisten lisäksi myös
vastikeosakkeiden käyttämistä jakautumisen
ja liiketoimintasiirron yhteydessä.
Mahdollisten lainsäädäntötoimenpiteiden
tarve tulee siis arvioitavaksi yritysverotuksen kehittämistyöryhmän
työn tarkastelun yhteydessä ensi vuonna. Valiokunta
on pitäytynyt tällä perusteella hallituksen
esityksen kannalla. Kysymys tulisi kuitenkin ratkaista mahdollisimman nopeasti,
jotta tarpeettomat esteet yritysten uudelleenjärjestelyissä poistuisivat.
Käteisvastike
Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu myös yleisesti
kaikkien yritysjärjestelyiden osalta, että sallittavan
käteisvastikkeen rajoittamisesta enintään
10 %:iin vastikeosakkeiden nimellis- tai vasta-arvosta
luovuttaisiin.
Valiokunta ei puolla muutosehdotusta. Yritysjärjestelydirektiivi
sallii enintään 10 %:n suuruisen
käteisvastikkeen käyttämisen yritysjärjestelyjen
yhteydessä. Rajoituksen tarkoituksena on sulkea
pois kaupan luonteiset toimet direktiivin soveltamisalasta.
Käteisvastikkeen mahdollisuus tuo kuitenkin järjestelmään
joustavuutta ja on välttämätön
esimerkiksi silloin, kun jotkut vähemmistöosakkaista
eivät halua tulla vastaanottavan yhtiön osakkaiksi.
Suuremman käteisvastikkeen määrän
salliminen ei ole tämän käyttötarkoituksen
kannalta tarpeellista.
Jatkuvuusperiaate kiinteän toimipaikan verotuksessa
Kiinteän toimipaikan verotuksessa on tarkoitus noudattaa
varausten ja tappioiden osalta jatkuvuusperiaatetta siinäkin
tapauksessa, että kiinteä toimipaikka siirtyy
sulautumisen, jakautumisen tai liiketoimintasiirron seurauksena
toisen ulkomaisen yhtiön kiinteäksi toimipaikaksi.
Säätämistarve on syntynyt siitä,
että rajat ylittävien yritysjärjestelyjen
määrä on lisääntynyt. Liiketoimintasiirtoja
sekä eurooppayhtiöitä koskevia yritysjärjestelyjä voidaan
jo toteuttaa rajat ylittävissä tilanteissa. Lisäksi
myös muut yhtiöt voivat toteuttaa sulautumisia
ja mahdollisesti myös jakautumisia jäsenvaltiosta
toiseen, kun EU:n yhtiöoikeudellinen direktiivi saadaan implementoiduksi
ensi vuoden loppuun mennessä.
Ehdotetut säännökset koskevat sellaisia
sulautumisia, jakautumisia ja liiketoimintasiirtoja, joissa järjestelyn
osapuolina on vain muissa EU:n jäsenvaltioissa kuin Suomessa
asuvia yhtiöitä. Yritysjärjestelydirektiivi
edellyttää, että varaukset ja tappiot
siirtyvät tällaisessakin tilanteessa vastaanottavan
yhtiön Suomessa sijaitsevalle kiinteälle toimipaikalle
samoin edellytyksin kuin ne siirtyisivät kotimaisten yhtiöiden kesken.
Jotta asia ei jäisi tulkinnanvaraiseksi, ehdotetut
säännökset on katsottu selvyyden vuoksi tarpeellisiksi.
Verotuskäytännössä on lisäksi ilmennyt
epäselvyyttä siitä, voidaanko kiinteän toimipaikan
verotuksessa soveltaa varausten ja tappioiden osalta jatkuvuusperiaatetta
silloin, kun yhtiö esimerkiksi sulautuu toiseen yhtiöön samassa
valtiossa (KVL 3/2006). Tällaista tilannetta
ei säännellä yritysjärjestelydirektiivissäkään,
koska yritysjärjestely on jäsenvaltion sisäinen.
Keskusverolautakunta katsoi, ettei sulautumista
koskevia säännöksiä voitu soveltaa.
Se sovelsi sen sijaan sulautumista koskevista säännöksistä ilmeneviä periaatteita.
Nämäkin tilanteet on otettu ehdotuksissa sääntelyn
piiriin.
Valiokunta pitää ehdotettuja tarkennuksia
perusteltuina ja asianmukaisina.
Tappioiden käsittelystä
TVL 123 a §:n 1 momentti.
Säännösehdotus koskee tilannetta,
jossa toisessa jäsenvaltiossa asuva yhteisö muodostaa
Suomessa sijaitsevasta kiinteästä toimipaikasta
itsenäisen Suomeen rekisteröitävän
konserniyhtiön. Yhtiöittäminen voidaan
toteuttaa liiketoimintasiirron lisäksi esityksen mukaan
myös jakautumisen avulla. Muutos on tältä osin
perusteltu.
Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu lisäksi, että vastaava
tappioiden käsittely koskisi myös tilannetta,
jossa kiinteä toimipaikka yhtiöitetään sulautumismenettelyssä.
Valiokunta ei pidä muutosta perusteltuna, koska sulautumisessa
ei ole kysymys samanlaisesta yhtiöittämisestä kuin
edellä. Kun toisessa jäsenvaltiossa asuva yhtiö sulautuu
suomalaiseen yhtiöön, kiinteä toimipaikka
lakkaa ja siitä tulee osa vastaanottavaa yhtiötä.
Tässä tilanteessa sovelletaan suoraan tappioiden
siirtymistä sulautumisessa koskevia TVL 123 §:n
säännöksiä. Sulautumista ei
ole tarpeen sen vuoksi lisätä TVL 123 a §:n
1 momenttiin.
TVL 123 a §:n 2 momentti.
Säännös koskee tappioiden vähentämisoikeuden
siirtymistä samassa tilanteessa kuin ehdotetussa uudessa
EVL 52 e §:n 4 momentissa varauksista. Säännöksen tulisi
koskea myös sulautumista, kuten esityksen perusteluissa
on todettu. Valiokunta ehdottaa sen vuoksi, että säännöstä täsmennetään
tältä osin. Sääntelyä sovellettaisiin
siis sulautumisen, jakautumisen tai liiketoimintasiirron yhteydessä.
TVL 123 b §.
Hallituksen esityksessä esitetään säädettäväksi
lisäksi suomalaisen yhtiön ulkomailla sijaitsevan
kiinteän toimipaikan tappioiden lisäämisestä suomalaisen
yhtiön tuloon silloin, kun kiinteä toimipaikka
yhtiöitetään ulkomaiseksi tytäryhtiöksi.
Ehdotettu sääntely sisältyy uuteen TVL
123 b §:ään.
Asiantuntijakuulemisessa on ehdotettu, että säännökseen
sisältyvä 10 vuoden aika tappioiden palauttamiselle
tuloon lyhennettäisiin 5 vuoteen. Tarve tähän
johtuu siitä, ettei ulkomailla sijaitsevien kiinteiden
toimipaikkojen tappioita vahvisteta erikseen verotuksessa.
Hallituksen esitykseen sisältyvä aika perustuu
ensinnäkin siihen, että ulkomailla sijaitsevan
kiinteän toimipaikan verotettava vuositulos täytyy
selvittää yleensä aina sille valtiolle,
jossa kiinteä toimipaikka sijaitsee. Suomessa kulut saadaan
vähentää suomalaisen yhtiön
verotuksessa vain EVL:n säännösten mukaisesti.
Kirjanpidon ja verotuksessa tehtyjen oikaisujen perusteella kiinteän
toimipaikan vuositulokset on mahdollista selvittää.
Kun veroilmoitukset on säilytettävä 10
vuotta, on säännöksen soveltamisen edellyttämät
tiedot mahdollista selvittää vastaavalta ajalta.
Ehdotettu määräaika vastaa myös kansallista
tappioiden vähentämisaikaa.
TVL 123 §.
TVL 123 §:ssä olevaa tappioiden siirtymistä yritysjärjestelyissä koskevaa
säännösesitystä on ehdotettu
ulotettavaksi myös liiketoimintasiirtoihin.
Valiokunta ei pidä ehdotusta perusteltuna, koska liiketoimintasiirto
poikkeaa oikeudelliselta luonteeltaan merkittävästi
sulautumisesta, jakautumisesta ja osittaisjakautumisesta.
Se on nettoapporttina toteutettava järjestely, joka rinnastuu
verotuksessa vaihtoon. Kysymys ei ole saman oikeushenkilön
toiminnan jatkumisesta yleisseuraannon perusteella, kuten sulautumisissa
tai jakautumisissa. Tappioiden siirtyminen ei siis ole samalla
tavoin perusteltua.
Voimaantulosäännökset
Uusia säännöksiä on tarkoitus
soveltaa ensimmäisen kerran vuodelta 2007 toimitettavassa
verotuksessa. Niitä sovellettaisiin siten jakautumisiin,
jotka ovat tapahtuneet 1.1.2007 tai sen jälkeen. Tällä tarkoitetaan
sitä ajankohtaa, jolloin jakautumisen täytäntöönpano
on rekisteröity. Sääntely on vastaava
kuin vuonna 1995.
Valiokunta ehdottaa lisäksi, että tappioiden siirtymistä koskevaan
säännökseen liitettäisiin oma
voimaantulosäännös mahdollisten vireillä olevien
jakautumisten varalta. Vanhoja säännöksiä sovellettaisiin
sen nojalla vielä niihin jakautumisiin, joissa jakautumissuunnitelma
on merkitty kaupparekisteriin ennen 1.1.2007.
Varainsiirtoverotus
Varainsiirtoverovapaus on tarkoitus ulottaa koskemaan myös
EVL 52 c §:n mukaisia osittaisjakautumisia.
Eräät asiantuntijat ovat esittäneet, että verovapauden
piiriin otettaisiin kaikki yhtiölainsäädännön
mukaan tehdyt jakautumiset.
Valiokunta puoltaa hallituksen esitystä yritysjärjestelydirektiivin
yleisen tarkoituksen mukaisena. Verovapaus kaikissa yhtiölainsäädännön
sallimissa tapauksissa saattaisi johtaa siihen, että kauppoja
pyrittäisiin toteuttamaan jakautumismenettelyn avulla.
Verovapautta ei siis ole perusteltua myöntää esimerkiksi
selvästi kaupanluonteisissa järjestelyissä,
vaikka ne olisi toteutettu yhtiöoikeudellisen
lainsäädännön mukaan jakautumisen
muodossa.
Valiokunta toteaa vielä selvyyden vuoksi, että säännös
soveltuu käytetystä täsmentävästä sanamuodosta
huolimatta myös TVL 28 §:n mukaisiin
jakautumisiin ja osittaisjakautumisiin, kunhan toimet suoritetaan
toimintakokonaisuutta, vastikeosakkeita, käteisvastiketta
ym. koskevien yleisten edellytysten mukaisesti.
Erilliskysymyksiä
Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty huomiota lisäksi
myös ns. exit tax -säännöksen yhteisöoikeudenmukaisuuteen,
vaikkei säännös itsessään
ole esityksessä avoinna. Säännöksen mukaan
osakevaihdossa uusia osakkeita saanutta henkilöä voidaan
verottaa mahdollisesta luovutusvoitosta, jos hän muuttaa
Suomesta kolmen vuoden kuluessa osakevaihdon tapahtumavuoden
jälkeen.
Säännös on yritysjärjestelydirektiivin
sallima, eikä sen muuttamiseen ole välitöntä syytä. EYT:n
oikeuskäytäntö ei ole asiassa yksiselitteistä.
Muutos tulee ajankohtaiseksi vasta, jos tuomioistuin toteaa säännöksen
selkeästi eurooppaoikeuden vastaiseksi.
Asian käsittelyaikataulu
Valiokunta kiinnittää lopuksi huomiota siihen, että esitys
on annettu eduskunnalle valtioneuvoston ja eduskunnan välillä sovittujen
määräaikojen umpeuduttua. Esitys
sisältää kuitenkin periaatteellisesti
tärkeitä asiakokonaisuuksia, joiden käsittelyyn
valiokunnalla olisi tullut olla riittävästi aikaa.
Tähän ei ole ollut nyt mahdollisuuksia,
vaan ratkaisut on jouduttu tekemään implementoinnille
asetetun määräajan vuoksi syysistuntokauden
kiireisimpänä aikana varsin nopeassa aikataulussa.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä sitä,
että edessä oleva jatkovalmistelu tapahtuu alusta
asti riittävän laajapohjaisesti eri näkökantoja
valottaen. Seuraavat esitykset tulisi myös antaa eduskunnalle
niin hyvissä ajoin, että niiden valiokuntakäsittelyyn
jää asianmukainen riittävä aika.