Yleisperustelut
Valiokunta esittää, että lakiehdotus
hyväksytään muutettuna.
Esitys uudeksi jäteverolaiksi sisältää periaatteellisesti
merkittäviä muutoksia voimassa olevaan ja ohjausvaikutukseltaan
heikoksi todettuunEsim. VTV on katsonut jäteverotusta
koskevassa tarkastuskertomuksessaan (87/2004) mm., että jäteverotuksessa
ovat painottuneet enemmän järjestelmän toteutettavuutta
ja hallinnoitavuutta koskevat näkökohdat kuin
laille asetetut ympäristölliset tavoitteet (s. 37—38). jäteverolakiin.
Se laajentaa ensinnäkin veropohjan kaikkiin kaatopaikkoihin
riippumatta kaatopaikan omistus- ja hallintasuhteista tai jätteen
alkuperästä. Veron piiriin tulisivat siten nykyisten
yleisten kaatopaikkojen lisäksi myös yksityiset
kaatopaikat, ja kaikkien kaatopaikkojen verokohtelu olisi jatkossa
yhdenvertaista.
Esitys on lisäksi lähtökohdiltaan
ja toteutukseltaan aidosti ympäristöohjaava, kun
verollisuuden perusteeksi asetetaan jätteen hyödynnettävyys;
verollisia olisivat jatkossa johdonmukaisesti sellaiset
kaatopaikoille sijoitettavat jätteet, joita voitaisiin
vielä hyödyntää teknisesti ja
ympäristönperusteisesti. Vero ohjaisi vastedes
näin myös tuotantojätettä teollisuuskaatopaikkaa
laadukkaampaan käsittelyyn ja hyötykäyttöön.
Verottomia olisivat vastaavasti sellaiset kaatopaikalle sijoitettavat
jätelajit, joille ei ole korvaavaa teknistä hyödyntämis-
tai käsittelyvaihtoehtoa tai joiden hyödyntämisestä aiheutuva
haitta olisi hyötyä suurempi. Tällaisia
olisivat esimerkiksi mineraalijätteet ja epäorgaanisissa
kemian prosesseissa syntyvät jätteet. Jäteveroa
ei kannettaisi myöskään kaatopaikalle sijoitettavasta
ongelmajätteestä.
Hyödynnettävyyskriteeri olisi sidoksissa ympäristölainsäädäntöön
siten, että lain liitteenä olevassa verotaulukossa
olevat jäteryhmät vastaisivat yleisimpien jätteiden
ja ongelmajätteiden luettelosta annetun ympäristöministeriön asetuksen
(1129/2001) nimikeryhmiä. Tulkinta vero- ja ympäristöviranomaisten
kesken olisi siten mahdollisimman yhdenmukaista. Asetus on annettu
jätelain (1072/1993)Jätelakia ollaan
uudistamassa mm. uuden EU:n jätedirektiivin (2008/98/EY)
vuoksi. Asiaa koskeva esitys on parhaillaan eduskunnan käsiteltävänä (HE 199/2010
vp, Hallituksen esitys eduskunnalle jätelaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi). Koska lakien on tarkoitus tulla voimaan
vuoden kuluttua niiden vahvistamisesta, jäteverolakia koskevassa
esityksessä on nojauduttu nykyiseen jätelakiin.
Jäteverolakiin on tarkoitus tehdä aikanaan tarvittavat
tekniset muutokset, kun jätelaki tulee voimaan. — Jäteverolain
verotaulukkoa on tarkoitus päivittää vastaavasti
esimerkiksi, kun komissiossa valmisteilla oleva päätös
EU:n jäteluettelon uudistamisesta antaa siihen
aikanaan aihetta.
Uuden
jätelain keskeisenä tavoitteena on ohjata jätettä tuottavaa
toimintaa ja jätehuoltoa EU:ssa hyväksytyn jätehuollon
ensisijaisuusjärjestyksen mukaisiin toimintatapoihin. Ensisijaisuusjärjestykseen
sisältyy seuraavat viisi porrasta: (1) jätteen
synnyn ehkäisy, (2) jätteen käsittely
uudelleenkäyttöä varten, (3) kierrätys,
(4) muu hyödyntäminen, ml. energiakäyttö,
ja (5) loppukäsittely. Järjestyksestä voidaan
poiketa elinkaaritarkastelun ja ympäristöllisten
kokonaisvaikutusten arvioinnin perusteella. nojalla.
Jätelaki tukeutuu puolestaan EU-lainsäädäntöön.
Esityksellä on näin myös laajempi lainsäädännöllinen tausta,
vaikkei itse jäteverotusta ole harmonisoitu EU:ssa. — Lain
määritelmät vastaisivat myös muutoin
mahdollisimman pitkälle ympäristölainsäädännön
määrittelyjä.
Veropohjan laajennus merkitsisi käytännössä sitä,
että veronalaisten kaatopaikkojen määrä nousisi
nykyisestä 61:stä noin 100:aan. Jäteveropohja
kasvaisi vastaavasti määrällisesti nykyisestä noin
1,9 milj. tonnista arviolta noin 3 milj. tonniin. Tämä edustaa
sinänsä murto-osaa vuosittaisesta kokonaisjätemäärästä,
esimerkiksi esityksessä mainitusta vuoden 2007 noin 74 milj.
tonnistaTästä hyödynnettiin materiaalina
ja energiana noin 40 %. Tärkeimpiä hyödynnettäviä jätteitä olivat
mineraaliset maamassat sekä metalli- ja puujätteet.
Esimerkiksi puujäte käytettiin lähes
kokonaan hyödyksi energiantuotannossa tai metsäteollisuudessa. .
Uusia verollisia jäteryhmiä olisivat eräin poikkeuksin
mm. massojen, paperin ja kartongin valmistuksessa ja jalostuksessa
sekä polttolaitoksissa syntyvät jätteet,
kuten tuhkat ja kuonat, sekä voimalaitosten rikinpoistojäte
ja lentotuhka. Verollisiksi tulisivat myös mm. romuajoneuvot
ja niiden purkamisessa ja ajoneuvojen huollossa syntyvät
jätteet. — Sen sijaan keräyspaperin puhdistuksessa
syntyvä siistausliete säilyisi lähtökohtaisesti
edelleen verottomana, mutta sille olisi haettava Euroopan komission valtiontukilupa.
Tätä koskeva menettely on käynnistetty,
ja laki tulisi tältä osin voimaan, kun komissio
on hyväksynyt verottomuuden.
Määrällisesti suurimpia veron piiriin
kuuluvia jätteitä olisivat yhdyskuntajäte
(1,5 milj. tn) — kuten nykyisin — voimalaitosten
sekä rauta- ja terästeollisuuden tuhkat ja kuonat
(0,7 milj. tn), jätehuoltolaitosten jäte (0,4
milj. tn), metsäteollisuuden jätteet (0,3 milj.
tn ilman keräyspaperin siistauslietteen verottomuutta)
sekä rakentamisen jäte lukuun ottamatta pilaantuneita maa-aineksia
(0,1 milj. tn).
Uuteen jäteverolakiin sisältyy merkittävistä periaatteellisista
muutoksista huolimatta useita samoja verotuksen lähtökohtia
kuin nykylakiin; verovelvollinen olisi edelleen kaatopaikan pitäjä,
ja vero kohdistuisi edelleen vain jätteen kaatopaikkakäsittelyyn.
Muu jätteiden käsittely, kuten jätteenpoltto
tai käsittely ongelmajätelaitoksissa,
jäisi siten edelleen lain soveltamisalan ulkopuolelle.
Samoin kaatopaikkarakenteissa lupa- tai valvontaviranomaisen hyväksymällä tavalla
hyödynnettävä jäte olisi verotonta myös
jatkossa. Kaatopaikkana ei pidettäisi myöskään
alle kolme vuotta kestävää jätteen
väliaikaista varastointipaikkaa, maankaatopaikkaa eikä jätteiden
kompostointi- tai hyödyntämisaluetta.
Edellytyksenä olisi mm. se, että tällainen
alue on eroteltu selvästi kaatopaikasta.
Esitys sisältää veropohjamuutosten
lisäksi myös ehdotuksen jäteveron korotuksesta
kahdessa erässä. Vero nousisi nykyisestä 30
eurosta jätetonnilta ensi vuoden alusta 40 euroon ja vuoden
2013 alusta 50 euroon jätetonnilta. Korotukset ja veropohjan
laajennus lisäisivät valtion verotuloja vuositasolla
nykyisestä noin 45 milj. eurosta noin 90 milj. euroon.
Arviossa on oletettu mm., että kaatopaikkasijoituksen määrä laskee yhdyskuntajätettä
lukuun
ottamatta keskipitkällä aikavälillä noin
kymmenen prosenttia nykyisestä. Pääosa
korotuksista kohdistuisi teollisuuteen (noin 35 milj. euroa), ja
vaikutukset yksittäisille kotitalouksille jäisivät
vähäisiksiPääosa lisääntyvästä verorasituksesta
kohdistuu teollisuuteen ja siinäkin selvästi muutamille
aloille, voima- ja polttolaitoksiin (24 milj. euroa vuonna 2011) sekä massojen,
paperin ja kartongin valmistukseen (8 milj. euroa). Kokonaisrasitus
jäisi muiden toimialojen osalta vähäiseksi
(alle 5 milj. euroa) ja jakautuisi laajalle joukolle. Esityksessä on
todettu toisaalta, että tosiasiallinen verorasitus voi
jäädä tätä pienemmäksi, koska
jäteveron piiriin valitut jätteet ovat hyödynnettäviä.
Niiden hyödyntämisaste on jo nykyisin monin osin
korkea, jopa 80—90 prosenttia jätteistä,
ja vero kasvattaa hyötykäytön osuutta. Muutokset
koskisivat kotitalouksia välillisesti jätemaksuun
siirtyvinä korotuksina. Vaikutukset jäisivät tältä osin
kuitenkin ilmeisen vähäisiksi; esityksessä arvioidaan
kotitalouksien osuudeksi verotuotoista vuoden 2013 korotuksen jälkeen
noin 20 milj. euroa. Kun kotitalouksia on arviolta noin 2,5 milj.,
keskimääräinen kustannusten nousu olisi
vuositasolla alle 10 euroa..
Ympäristövaliokunnan lausunto
Ympäristövaliokunta kannattaa esitystä ja
pitää sitä erittäin tarpeellisena
jäteverolain ympäristöohjaavuuden lisäämiseksi
ja myönteisten ympäristövaikutusten aikaansaamiseksi.
Aidosti kannustava ympäristöverotus edellyttää,
että ohjauksen lähtökohdat
perustuvat ilmasto- ja muihin ympäristövaikutuksiin
sekä jätehierarkiaan.
Valiokunta on viitannut perusteluissaan mm. EU:n uuteen jätedirektiiviin
(2008/98/EY), jossa vahvistetun jätehierarkian
tulisi ohjata jätepolitiikkaa. Taustalla on pitkän
aikavälin tavoite tehdä EU:sta kierrätysyhteiskunta.
Jätehierarkian ensisijainen tavoite on ehkäistä jätteen
syntyä ja sen jälkeen tukea materiaalin uudelleen
käyttöä, kierrätystä ja
muuta hyötykäyttöä, energiakäyttö mukaan
luettuna. Vasta viimeisenä vaihtoehtona on velvollisuus
huolehtia jätteen asianmukaisesta loppukäsittelystä. — Vastaavasti
EU:n kaatopaikkadirektiivi (1999/31/EY) velvoittaa
vähentämään olennaisesti kaatopaikalle
sijoitettavan jätteen määrää.
Lausunnossa on viitattu myös Suomen valtakunnalliseen
jätesuunnitelmaan, jossa on esitetty tavoitteet ja keskeiset
ohjauskeinot kansalliselle jätepolitiikalle. Yhtenä keinona
on mainittu jäteverotus, jossa olevat epäkohdat
tulisi poistaa ja luoda jätehuollon tavoitteita parhaiten edistävä ohjausmalli.
Valiokunta on pitänyt olennaisena sitä, että jätevero
tukee vireillä olevaa jätelain kokonaisuudistusta
ja ohjaa toimijoita jätehierarkian ja muiden jätehuollon
periaatteiden mukaisesti.
Valiokunta on pitänyt ympäristösyistä hyväksyttävänä myös
sitä, että keräyspaperin hyödyntämisessä syntyvä siistausliete
rajataan jäteveron ulkopuolelle. Lietteestä hyödynnetään
nykyisin 98 prosenttia maarakentamisessa ja energiana, ja verollisuus
saattaisi vaarantaa tämän hyötykäytön.
Lausunnossa on korostettu lain seurannan tärkeyttä.
Valiokunta on huomauttanut lisäksi eräistä yksityiskohdista
ja esittänyt muutosta lain 6 §:ään,
jotta betonijätteen nykymuotoinen kierrätys voidaan
turvata. Se on kiinnittänyt samassa mielessä huomiota
myös jätelasin asemaan. Näitä näkökohtia
on käsitelty tarpeellisilta osin erikseen jäljempänä.
Valtiovarainvaliokunnan yleisarvio
Valiokunta pitää esitystä lähtökohdiltaan
perusteltuna ja kannatettavana. Se toisi ratkaisun nykyisen lain
suurimpina pidettyihin ongelmiin: epäneutraaliin verokohteluun,
siihen liittyviin valtiontukinäkökohtiin ja heikkoon
ohjausvaikutukseen.
Veropohjan uusi määrittely parantaisi kilpailuneutraliteettia
koko jätesektorilla, koska erilaiset toimijat ja kaatopaikat
olisivat verotuksellisesti yhtäläisessä kilpailuasemassa
ja koska toimialojen sisällä poistuisi mahdollisuus
hyödyntää yksittäisissä tapauksissa
toisen toimialan verotonta kaatopaikkaa. Lisäksi useat
tahot, mm. ympäristöministeriö, Kilpailuvirasto,
Valtiontalouden tarkastusvirasto ja Suomen Kuntaliitto ovat
pitäneet jo pitkään tärkeänä saada
myös yksityiset teollisuuden kaatopaikat jäteverotuksen piiriin.
Sitä koskeva suositus sisältyi myös OECD:n
vuonna 2009 tekemään raporttiin Suomen ympäristöpolitiikan
tuloksellisuuden arvioinnistaOECD, Pariisi 18.2.2009..
Myös eduskunta edellytti aikanaan jäteverolakia
hyväksyessään, että hallitus
huolehtii lain jatkovalmistelussa kaatopaikkojen tasapuolisesta
kohtelustaHE 48/1996 vp — EV 93/1996
vp. . Muutos on siis tältä osin odotettu.
Kilpailunäkökohdat ovat korostuneet myös sen
vuoksi, että jätteiden hyödyntämismahdollisuudet
ovat kehittyneet kiristyneen ympäristölainsäädännön
myötä ja jäteala on kehittynyt ammattimaiseksi
liiketoiminnaksi.
Jätevero olisi uuden lain myötä myös
entistä avoimemmin kannustintyyppinen ympäristövero,
jollaiseksi se alun alkaen on tarkoitettu. Veron piiriin tulisivat
sellaiset jätteet, joiden hyötykäyttöä voidaan
tukea verolla. Vero-ohjauksella voidaan vähentää niiden
kaatopaikkakäsittelyä ja parantaa ympäristön
tilaa. Vastaavasti veron ulkopuolelle jätettävien
jätteiden hyödyntämisaste on nykyisin
matala, eikä niiden loppusijoitusta kaatopaikalle voida
vähentää merkittävästi
vero-ohjauksella.
Valiokunta pitää myös veronkorotuksia
perusteltuina ja vero-ohjauksen tehokkuuden kannalta tarpeellisina.
On ilmeistä, että nykyinen verotaso ja kaatopaikkakäsittelyn
alhainen hinta laitoskäsittelyyn verrattuna ohjaavat hyödynnettävää jätettä edelleen
kaatopaikoille. Ympäristöministeriö arvioi
vuonna 2009 jäteveron kehittämistyöryhmän
muistiosta antamassaan lausunnossa esimerkiksi, että jäteveron
tulisi olla 60 euroa tonnilta, jotta kaatopaikkakäsittelyn
kokonaishinta vastaisi laitoskäsittelyn hintatasoa.
Veropohjan laajennus ja verotason korotus lisäävät
kumpikin osaltaan materiaalien uusiokäytön, kierrätyksen
ja uudenlaisten toimintatapojen kannattavuutta. Se taas luo edellytyksiä uusiin
ratkaisuihin ja toimintatapoihin jäte- ja kierrätysliiketoimialalla,
jonka kasvunäkymät ja työllistämispotentiaali
ovat asiantuntijakuulemisessa esitettyjen arvioiden mukaan mittavat
ja kilpailu kovaa. Kasvun ja viennin tueksi on sen vuoksi tärkeä saada
myös kotimaisia referenssejä uusista
innovaatioista.
Valiokunta pitää tärkeänä myös
sitä johtoajatusta, että lain veropohjaa
tarkastellaan säännöllisesti ja varmistetaan,
että se on johdonmukainen kaikkien jätteiden
osalta. Näin voidaan ylläpitää lain
ohjausvakutusta, kun kehittyvä tekniikka ja ympäristölainsäädäntö muuttavat
toimintaympäristöä. Yritysten toimintaedellytysten
kannalta on myös tärkeää, että veroratkaisujen
suunta on selkeä ja ennustettava. Ennakoitavuus luo varmuutta,
jonka turvin yritykset voivat kehittää toimintaansa
pitkäjänteisesti ja panostaa kannattavasti alan
tuotekehitykseen.
Jätenimikkeiden mukainen ja viralliseen jäteluokitukseen
kytkeytyvä vero on myös veroteknisesti joustava.
Lisäksi lain toimeenpanon kannalta on eduksi, että jäteverolain
määritelmissä tukeudutaan esityksen mukaisesti
jätelain määritelmiin ja että jäteverolain
ja ympäristölainsäädännön
käsitteet ovat mahdollisimman pitkälle yhteneväiset.
Esitys on kaikkiaan laadullinen askel ympäristöperusteisessa
ja neutraalissa vero-ohjauksessa ja siten lähtökohdiltaan
onnistunut ja kannatettava. Myös keräyspaperin
siistauslietettä koskeva poikkeus on perusteltu ympäristösyistä,
ja sen valtiontukimenettely tulee viedä läpi tehokkaasti
ja joutuisasti.
Valiokunta käsittelee seuraavassa hieman tarkemmin
eräitä yksittäiskysymyksiä,
jotka ovat nousseet esiin valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
Valiokunta esittää lisäksi muutoksia
betoni- ja lasijätteen verokohteluun.
Taloudellinen hyödynnettävyys
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on huomautettu siitä,
ettei kaikkia nyt veronalaiseksi tulevia jätteitä voida
hyödyntää käytännössä taloudellisesti
järkevästi. Vero aiheuttaisi siten kustannusrasitteen,
jota ei voida tosiasiallisesti välttää.
Lain valmistelussa yhtenä verollisuuden kriteerinä oli
taloudellinen hyödynnettävyys. Tästä perusteesta
oli kuitenkin luovuttava komission kielteisen kannan vuoksi. Kriteeriä pidettiin
tulkinnallisesti ongelmallisena, millainen se eittämättä on.
Muutos merkitsi toisaalta myös sitä, ettei EU:n
valtiontukisäännösten mukaista ilmoitusmenettelyä tarvitse
käynnistää koko ehdotettuun
lakiin, vaan ainoastaan lain periaatteista poikkeaviin verottomuuksiin.
Esityksen lähtökohtana on tukea kaatopaikkasijoitukselle
vaihtoehtoisia jätteen käsittelytapoja. Veropohjan
kaventaminen vähentäisi tätä kannustinta.
Toisaalta verollisten jätteiden luettelo on johdonmukainen
lakiehdotuksen lähtökohdista käsin, ja
kaikkia jäteryhmiä on tarkasteltu yhtäläisin
perustein.
Valiokunta katsoo näillä perusteilla, etteivät huomautukset
anna aihetta muuttaa veron perusteita.
Jätteenpoltto
Jätevero koskisi edellä todetuin tavoin vain
kaatopaikoille toimitettavia jätteitä. Jätteenpoltto jäisi
siis nykyiseen tapaan edelleen veron ulkopuolelle. Keskeisenä perusteena
rajaukselle on tarve lisätä nopeasti jätteenpolttoa,
jotta biohajoaville jätteille voidaan saada kaatopaikkakäsittelyä korvaava
laitoskäsittely. Tämä on tarpeen, kun
biohajoavan jätteen kaatopaikkasijoitus tulee kielletyksi
valtioneuvoston energia- ja ilmastostrategian linjausten mukaisesti
vuonna 2015. Kuntien jätelaitokset pyrkivät toimimaan tämän
aikataulun mukaisesti ja lopettamaan biohajoavan jätteen
kaatopaikkasijoituksen määräaikaan mennessä.
Jäteveron korotus ja veropohjan laajennus parantavat
jo sinällään jätteenpolton kannattavuutta
suhteessa kaatopaikkasijoittamiseen. Jätteen polttokäyttöä tuetaan
lisäksi nykyisin verotuin ja ensi vuoden alusta verotuet
korvaavalla kiinteällä syöttötariffillaUudet
syöttötariffit sisältyvät budjettilakina
käsiteltävänä olevaan esitykseen
laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta (HE 152/2010 vp)..
Tukitaso pysyy kuitenkin samana. Tukea on pidetty toistaiseksi tarpeellisena,
mutta esityksessä on todettu erikseen, että jätteenpolton
verokohtelua on aiheellista tarkastella myöhemmin. Tämä tulee
ajankohtaiseksi mm., kun tiukentuva ympäristölainsäädäntö pienentää veropohjaa
nykyisestä ja kun jäteveron jätehuoltoon
liittyvät tavoitteet täyttyvät.
Valiokunta pitää valittua linjaa perusteltuna. Jätteenpolton
verottomuudella on selviä etuja: Laajamittainen jätteiden
energiakäyttö on vasta alkamassa Suomessa, ja
verottomuudella edistetään kaatopaikalle
nykyisellään sijoitettavan jätteen hyötykäyttöä energiantuotannossa.
Samalla pienennetään kaatopaikkasijoituksen ympäristöhaittoja,
erityisesti metaanipäästöjä.
Poltto korvaa myös fossiilisia polttoaineita ja lisää energiaomavaraisuutta.
Jatkossa on kuitenkin syytä varmistautua myös
siitä, että jätteiden materiaalihyötykäyttö EU:n
jätehierarkian mukaisesti on kannattavaa. Globaali kilpailu
erilaisista materiaalivaroista luo markkinoita uusille suomalaisille
innovaatioille, ja niiden kehittämistä tukee
nimenomaan tehokas kotimainen jätemateriaalien kierrätys- ja
uusiokäyttö. Jätteidenpolton veroasemaa
on aiheellista arvioida myös tässä valossa. — Näkemys
vastaa myös ympäristövaliokunnan kantaa.
Jätteenpolton tuhkat ja kuonat
Lain soveltamisalan ulkopuolelle jäisi vain jätteenpoltto,
eivät sen sijaan siinä syntyneet, kaatopaikalle
loppusijoitettavat tuhkat ja kuonat. Ne verotettaisiin siis samoin
perustein kuin muut veronalaiset jätteet, jos niitä ei
käytetä kaatopaikkojen rakenteissa. Loppusijoitettavien
jätteiden verollisuutta on pidetty asiantuntijakuulemisessa
ongelmallisena, koska vero kohdistuu välillisesti vasta
kehittymässä olevaan jätteenpolttoon.
Jätehuoltolaitoksissa syntyvät, kaatopaikoille
sijoitettavat jätteet, kuten tuhkat, olisivat verollisia
lain yleisten periaatteiden mukaisesti. Perusteena on se, että tuhkia
voidaan hyödyntää teknisesti ja ympäristöperusteisesti
mm. maarakentamisessa sekä täyteaineena
asfaltissa ja betonirakenteissa. Ratkaisu on siis lain linjausten
ja yleisen rakenteen mukainen.
Verollisuus kannustaa myös etsimään
vaihtoehtoja kaatopaikkasijoitukselle ja siten parantamaan kaikessa
poltossa syntyvän tuhkan hyödyntämisastetta
ja -mahdollisuuksia. Valtiovarainministeriön
näkemys on, että tuhkat ylipäänsä ovat
keskeisiä uusia verollisia jätejakeita. Lisäksi
teollisuus on rekisteröimässä tuhkaa Euroopan
kemikaalirekisteriin. Tämä poistaisi osaltaan
sen hyötykäytön esteitä.
Valiokunta katsoo edellä olevilla perusteilla, ettei
esitykseen sisältyvää tuhkien ja kuonan
verokohtelua ole aihetta muuttaa. Tuhkien hyötykäytön
kehitystä on kuitenkin syytä seurata, kuten myös
esityksen perusteluissa on erikseen todettu.
Lentotuhka ja kipsijäte
Voimalaitosten rikinpoistojäte eli kipsijäte
ja lentotuhka ovat nykyisin verottomia mutta muuttuisivat uudessa
laissa eräin poikkeuksin verollisiksi. Perusteena tälle
on mahdollisuus hyödyntää näitä jätteitä mm.
rakennustoiminnassa. Verollisuus noudattaisi siis lain yleistä linjaa
ja kannustaisi osaltaan jätteiden uusiokäyttöön.
Ympäristövaliokunta on puoltanut asiantuntijakuulemisessa
esitettyä näkemystä, jonka mukaan lentotuhka — ja
tuhkat ylipäänsä — tulisi rajata
toistaiseksi veron ulkopuolelle. Verottomuus olisi perusteltua,
kunnes tuhkan hyötykäytön esteet saadaan
poistetuksi ja ympäristön kannalta kestävät
hyödyntämistavat kehittyvät.
Valtiovarainvaliokunta katsoo, ettei hallituksen esitystä ole
syytä muuttaa; tuhkaa voidaan käyttää hyödyksi
edellä todetuin tavoin, ja vero kannustaa etsimään
uusia hyödyntämistapoja. Lisäksi voimalaitosten
savukaasujen puhdistuksessa syntyvistä sivutuotteista on
jätetty veron ulkopuolelle sellaiset jätejakeet,
joita ei voida hyödyntää teknisesti ja
ympäristöperusteisesti. Verokohtelu on siis kaikkiaan
lain yleislinjan mukainen.
Lentotuhkan verottomuus lisättiin lakiin aikanaan eduskuntakäsittelyssä sillä perusteella,
että kysymys oli ilmastonsuojeluvaatimusten täyttämisen
vuoksi syntyvästä jätteestä.
Verottomuusasema oli tuolloin mahdollinen, koska unionin ilmastonsuojelua
koskeva sääntely ei ollut pakottavaa, toisin kuin
nyt. Pakollisen toiminnan taloudellinen tukeminen on kiellettyä EU:n
perusperiaatteiden nojalla. Verottomuus ei ole tähänkään
nähden mahdollinen.
Kaatopaikalla hyödynnettävä jäte
Kaatopaikkarakenteissa hyödynnettävä jäte
olisi siis ehdotuksen mukaan verotonta myös jatkossa. Tämä koskisi
nykylaista poiketen kuitenkin myös lasijätettä ja
halkaisijaltaan yli 150 millimetrin kokoisista kappaleista koostuvaa
betonijätettä.
Ajatuksena on se, että kaatopaikkojen rakenteissa käytettäisiin
ensikäytössä olevien raaka-aineiden sijasta
tarkoitukseen sopivia jätteitä. Lisäksi
kaatopaikkaa koskevat ympäristövaatimukset ovat
tiukentuneet, ja nykyvaatimusten mukaisen kaatopaikan rakenteisiin
tarvitaan huomattavan paljon rakennusmateriaalia. Hyötykäytön
tulisi olla suunnitelmallista ja valvottua, ja sitä ohjattaisiin
mm. kaatopaikan ympäristöluvassa. Tämä estäisi
osaltaan jätteiden näennäistä hyötykäyttöä.
Esityksessä on arvioitu, ettei täysi verottomuus
vaaranna vakiintunutta lasi- ja betonijätteen kierrätystä.
Tämä vastaa myös ympäristöministeriön
näkemystä. Verottomuus takaisi myös maa-
ja kallioperän aineksen ja maa- ja kallioperäisen
jätteen yhdenmukaisen verokohtelun riippumatta loppusijoitustavasta.
Lisäksi kierrätykseen soveltumattoman lasi- tai
betonijätteen käyttö maarakentamisessa
kaatopaikkojen ulkopuolella on sallittua ja verotonta.
Esityksessä oleva näkemys on kuitenkin kyseenalaistettu
valiokunnan asiantuntijakuulemisessa. Myös ympäristövaliokunta
on esittänyt muutosta ainakin betonin verokohteluun. Perusteena
on se, että verottomuus vähentäisi ratkaisevasti
lasin ja betonin kierrätystä sekä sen yhteydessä kerättävien
muiden jätteiden, kuten betoniteräksen,
keräystä. Lisäksi lasijätteen hyödyntäminen
maarakentamisessa kaatopaikan ulkopuolella vaatii ympäristöluvan
eikä siis ole suoraan sallittua. Ympäristökeskukset
ovat suhtautuneet lupahakemuksiin kriittisesti.
Betonin kierrätys on kehitetty Suomessa kansainvälisesti
korkeatasoiseksi ja hyvin toimivaksi järjestelmäksi.
Se on ollut mahdollista nimenomaan jäteverolain verotonta
jätettä koskevan raekoon vuoksi. Kierrätys
kattaa nykyisin noin 80 prosenttia betonijätteestä,
kun se oli jäteverolain voimaantulon aikaan lähes
olematonta. Betonijätettä syntyy vuosittain
noin miljoona tonnia, mikä on noin 70 prosenttia kaiken
rakennusjätteen määrästä.
Kierrätys on siis laajaa, ja alalla toimii kymmeniä ja
liitännäisillä purku- ja lajittelualoilla
satoja yrittäjiä. Käsitelty betonijäte
itsessään on kalliomurskeen veroinen materiaali.
Lasijätteen kierrätys on vakiintunut niin
ikään toimivaksi järjestelmäksi
verokannustimen avulla. Lasijätteen käyttö kaatopaikkarakenteissa
ei ole myöskään yhteiskunnan kannalta
taloudellisin vaihtoehto. Jätelasin jalostusarvo kierrätyksen
kautta on alan edustajien mukaan 75—200 euroa tonnilta,
kun kaatopaikkarakenteissa korvattavan soran ja muiden maa-aineisten
arvo on vähäinen, noin 5 euroa tonnilta. Puhdistettu lasinsiru
on myös kysytty vientituote, jolla on markkinoita mm. Venäjällä.
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella,
ettei nykyistä lasi- ja betonijätteen verokohtelua
ole syytä muuttaa. Jätteen verollisuus on kierrätyksen
olennainen edellytys, ja kierrätyksellä on edellä kuvattuja
eittämättömiä etuja. Kierrätys
on asetettu lisäksi jätehierarkiassa
muun hyödyntämisen, kuten kaatopaikkarakentamisen,
edelle. Verollisuus on siis myös tähän
nähden johdonmukainen ratkaisu. Valiokunta esittää näillä perusteilla,
että lasi- ja betonijätteen jätevero
pysytettäisiin nykyisen muotoisena. Ehdotuksen sisältöä on
perusteltu erikseen yksityiskohtaisissa perusteluissa.
Saastuneet maa-ainekset
Saastunut maa-aines olisi nykyiseen tapaan edelleen verotonta
jätettä. Perusteena on sen rajallinen hyötykäyttömahdollisuus.
Ratkaisu olisi siis lain yleislinjan mukainen. Verottomuudella suojataan
myös puhtaan maamassan loppusijoitukseen tarkoitettuja
kaatopaikkoja sinne mahdollisesti muutoin ohjautuvalta pilaantuneelta
maamassalta.
Ympäristövaliokunta on pitänyt omaksuttua ratkaisua
hyvänä ja korostanut sen suurta periaatteellista
merkitystä pilaantuneiden alueiden puhdistamisessa. Se
on todennut lisäksi, että pilaantuneiden
maa-alueiden kunnostamistarve on suuri eikä kunnostuksen
kustannuksia tule lisätä — peruste,
joka on ollut nykylain verottomuuden perusteena. Valiokunta on viitannut
vielä Suomen ympäristökeskuksen arvioon,
jonka mukaan pilaantuneiden maiden kunnostuksessa ei ole tapahtunut
toistaiseksi sellaista kehitystä, joka olisi pienentänyt
materiaalivirtoja, vähentänyt kunnostustoimien
hiilidioksidipäästöjä tai johtanut
parantuneeseen ekotehokkuuteen.
Asiantuntijakuulemisessa on käynyt toisaalta ilmi,
että pilaantuneen maa-aineksen verottomuus voi aiheuttaa
kilpailuneutraliteettiongelmia, sillä Suomessa on yrityksiä,
jotka puhdistavat vaikeasti pilaantuneita maa-aineksia. Käytännössä toiminta
on kuitenkin mahdotonta, jos nämä maa-ainekset
voidaan viedä verottomana kaatopaikalle. Ympäristön
kannalta erityisen ongelmallisia ovat erityisesti vaikeasti pilaantuneet
maa-ainekset.
Valiokunta toteaa, että verottomuudelle esitetyt perustelut
ovat ymmärrettäviä erityisesti lievästi
pilaantuneiden maa-ainesten osalta. Muulta osin valiokunta katsoo
kuitenkin, että asia tulisi selvittää perusteellisesti
ja esittää siitä johtopäätökset,
kun lain vaikutuksia seurataan jäljempänä edellytettävin
tavoin.
Veron määräytyminen
Jätevero määräytyisi myös
jatkossa jätteen tuorepainon perusteella. Rauta- ja terästeollisuuden edustajat
ovat esittäneet, että veron perusteena käytettäisiin
jätteen todennettua kuivapainoa, jottei veroa tarvitse
maksaa jätteen sisältämästä vedestä.
Valiokunta katsoo, että esityksen yleisperiaate
on lähtökohtaisesti perusteltu eikä poikkeusta
voida tehdä yksittäisillä aloilla. Jäte
punnitaan, kun se tuodaan kaatopaikalle, ja kaikkien verollisten
jätejakeiden vero määräytyy
samalla tavalla. Tuorepainoon perustuva vero on selkeä eikä jätä tulkinnanvaraa
veron määräytymisen perusteista. Menettely
on siten perusteltu verolaeilta vaadittavan tarkkarajaisuuden ja
verovelvollisten yhdenvertaisen kohtelun vuoksi. Se ohjaa lisäksi
osaltaan parempaan jätteen esikäsittelyyn.
Jäteveron tuoton tuloutus kunnille
Suomen Kuntaliitto on esittänyt, että jäteveron tuotto
tuloutettaisiin vastaisuudessa kunnille asukasmäärien
perusteella. Vaatimusta on perusteltu sillä, että kunnat
ovat vastuussa yhdyskuntien jätehuollon järjestämisestä ja
niiden päätöksenteolla on keskeinen merkitys
jätepoliittisissa toimissa. Kunnille aiheutuu
lisäksi jätehuoltoon läheisesti liittyvistä tehtävistä kustannuksia,
joita ei voida kattaa jätemaksuilla. Tällaisia
tehtäviä ovat esimerkiksi isännättömien
pilaantuneiden tai roskaantuneiden alueiden puhdistus,
räjähdysmäisesti lisääntyneen
roskaantumisen torjunta sekä kunnan jätehuoltovastuun
ulkopuolisen jätteen synnyn ehkäisy.
Jäteveron siirto kuntien veropohjaan vähentäisi
myös kuntien tuloveroprosenttien korotuspaineita.
Valiokunta ei puolla Suomen Kuntaliiton esitystä. Keskeinen
peruste on se, että jätevero on vastaisuudessa
yhä selvemmin ohjaava vero, jonka tavoitteena ei ole kerryttää verotuottoa vaan
kannustaa kestävään jätepolitiikkaan.
Jätevero soveltuu siten huonosti fiskaalisessa mielessä paikallistason
verotulojen täydentäjäksi.
Voimaantulo
Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta. Aikataulua
on pidetty asiantuntijakuulemisessa liian kireänä mm.
siihen nähden, että veron piiriin tulisi iso joukko
uusia verovelvollisia.
Valiokunta katsoo, ettei lain voimaanpanoa ole syytä myöhentää ehdotetusta;
Toimijat ovat saaneet tiedon lain keskeisestä sisällöstä viime kesänä,
kun hallituksen esityksen luonnos on ollut laajalla lausuntokierroksella.
Tiedossa oli jo silloin mm. tarkoitus ottaa lain piiriin myös
yksityiset kaatopaikat. Lain siirtymäsäännöksissä on
myös mahdollisuus ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimiin jo ennen lain voimaantuloa. Tullilaitos
on valmistautunut sen mukaisesti tiedottamaan uudistuksesta ja ohjaamaan
lain soveltamisessa, jotta toimeenpano sujuisi mahdollisimman hyvin.
Seuranta
Edellä on jo todettu tarve ja aikomus seurata veropohjan
johdonmukaisuutta ja lain ohjausvaikutuksen tehokkuutta sekä eräitä yksittäisiä kohteita,
kuten jätteenpolton, tuhkan ja saastuneen maa-aineksen
verotuksellista asemaa. Myös keräyspaperin siistauslietteen
valtiontukimenettelyn etenemistä on syytä seurata
ajantasaisesti asian merkittävyyden vuoksi.
Seurantatarvetta lisää niin ikään
uudistuva kansallinen ja EU-tasoinen sääntely.
Ympäristövaliokunta on kiinnittänyt lisäksi
huomiota vireillä olevan energiaverouudistuksen ja uusiutuvan
energian edistämistä koskevan esityksen myötä syntyviin
jätehuollon välillisiin vaikutuksiin. Kokonaistarkastelussa
nekin olisi syytä ottaa huomioon.
Valiokunta pitää lain vaikutusten seurantaa tärkeänä niin
verotuksen johdonmukaisuuden kuin lain ympäristövaikutusten
arvioimiseksi. Lisäksi lain täytäntöönpanoa
on syytä tukea asianmukaisella ohjauksella ja
varmistua mm. siitä, että vero- ja ympäristöviranomaisten
kannat ovat tulkinnanvaraisissa tilanteissa yhdenmukaisia. Tämä on
tärkeää verovelvollisten oikeusturvan
kannalta, ja se ylläpitää lain kannustavaa
ohjausvaikutusta.
Jäteverolakia joudutaan päivittämään
lähivuosina joka tapauksessa, kun EU:n jäteluettelo uudistetaan.
Komission päätös on tarkoitus antaa alustavien
suunnitelmien mukaan vuonna 2012. Valiokunta edellyttää,
että siinä yhteydessä esitetään
jo ainakin ensiarvio jäteverolain vaikutuksista ja mahdollisista
uudistustarpeista.
Eduskunta-aloitteet
Valiokunta ehdottaa, että eduskunta-aloitteet hylätään.