Perustelut
         
         Valiokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana.
         
         Hallituksen esityksessä on tuotu selkeästi esiin
            ne eri taustatekijät, joiden vuoksi perintö- ja
            lahjaverolain sukupolvenvaihdoksia koskevaa huojennussäännöstä ehdotetaan
            muutettavaksi. Olennaista on, että säännöksen
            alkuperäinen huojentava vaikutus on vähentynyt
            eri muutosten myötä. Tarkoitus on nyt parantaa säännöksen
            vaikuttavuutta ja näin tukea perheyritysten toiminta- ja
            työllistämismahdollisuuksia myös perintö-
            ja lahjaverolain keinoin.
         
         
         Valiokunta pitää esitystä perusteltuna
            ja arvioi sillä olevan myös käytännön
            merkitystä. Esitys parantaa erityisesti jatkajan asemaa,
            kun sukupolvenvaihdokset voidaan toteuttaa yhä useammin
            myös lahjoituksina vastikkeellisten luovutusten sijaan. 
         
         
         Valiokunta pitää aiheellisena käsitellä eräitä yksittäisiä kysymyksiä,
            joissa on ilmennyt epäselvyyttä valiokunnan asiantuntijakuulemisessa.
            Esiin tuodut näkökohdat eivät anna kuitenkaan
            aihetta muuttaa hallituksen esitystä.
         
         
         Aiemman oikeuskäytännön merkitys
         
         Hallituksen esitys koskee yksinomaan arvostustasoa huojennuksen
            laskennassa. Huojennus säilyisi siten muutoin ennallaan,
            mutta sen laskennan perusteena olevat varat ja velat arvostettaisiin
            nykyisen täyden arvon sijasta 40 prosenttiin varallisuusverotuksen
            verotusarvosta. Tämä kasvattaa maksuunpanematta
            jätettävää veron määrää yleensä 60
            prosentilla nykyisestä. 
         
         
         Koska muutos koskee vain arvostustasoa, sillä ei ole
            vaikutusta tähänastisen oikeuskäytännön
            sovellettavuuteen. Eri tulkintaongelmiin saatuja ratkaisuja voidaan
            siis noudattaa edelleen. Siten esimerkiksi osakkeen verotusarvon vuosittaista
            kohoamista jarruttavaa varallisuusverolain 27 §:n 3 momentin
            säännöstä voidaan soveltaa edelleen
            huojennuksen laskennassa ratkaisun KHO 2003:53 mukaisesti. Omaisuuden arvostusajankohtaa
            koskevat perintö- ja lahjaverolain yleiset normit
            vaikuttavat puolestaan osaltaan noteeraamattoman yhtiön
            osakkeiden arvostamisen ajankohtaan huojennusta laskettaessa
            ratkaisun KHO 2002:17 mukaisesti. 
         
         
         Valiokunta pitää oikeustilan vakautta ja ennustettavuutta
            erittäin tärkeänä, jotta odotettavissa
            oleva merkittävä sukupolvenvaihdosten kausi voi
            toteutua ongelmitta. Tämän turvaamiseksi on myös
            ymmärrettävää, ettei vaikeaselkoista
            perussäännöstä ole uudistettu
            tässä yhteydessä. Aihealueen ongelmallisuutta
            kuvaa mm. se, että aivan keskeisiä soveltamisratkaisuja
            on saatu vielä tällä vuosituhannella
            eli yli 20 vuotta säännöksen säätämisajan
            jälkeen. 
         
         
         Yritysvarallisuus
         
         Epäselvyyttä on aiheuttanut myös
            hallituksen esityksessä käytetty käsite
            "yritysvarallisuus". Sillä tarkoitetaan perustelujen mukaan
            muun yrityksen kuin maatilan yritystoiminnan varojen ja velkojen
            erotusta. 
         
         
         Käsite ilmaisee valtiovarainministeriön mukaan
            perintö- ja lahjaverotuksessa noudatettavan nettoperiaatteen,
            jonka mukaisesti myös velat arvostetaan huojennusta laskettaessa
            samaan 40 prosentin tasoon kuin varatkin. Ministeriö on todennut
            lisäksi, että huojennuksen kohteena olevien varojen
            käsitettä on tulkittu oikeuskäytännön
            ratkaisuissa eikä lainmuutoksella ole tarkoitus muuttaa
            nykyistä oikeustilaa siltä osin kun arvioidaan,
            mikä varallisuus kuuluu huojennuksen piiriin. 
         
         
         Oikeuskäytännössä ei ole
            perintö- ja lahjaverolain huojennussäännöksiä koskevia
            ratkaisuja, joissa olisi otettu nimenomaisesti kantaa elinkeinotoimintaa
            harjoittavan yhtiön TVL-tulolähteeseen
            kuuluvien varojen käsittelyyn. Asialla ei ole ollut suurta
            käytännön merkitystä, koska
            osakkeiden siirrot on toteutettu yleensä muulla tavoin
            kuin perintö- ja lahjaverolain huojennussäännöksiä hyväksi
            käyttäen. Tilanne saattaa kuitenkin muuttua tässä suhteessa,
            kuten hallituksen esityksessä on myös todettu.
         
         
         Kysymys yritysvarallisuuden määrittelystä huojennussäännöksiä sovellettaessa
            on siis jatkossa nykyistä merkityksellisempi. Tähän
            viittaa myös hallituksen esitykseen sisällytetty
            maininta työllisyystyöryhmän lausumasta,
            jonka mukaan perintö- ja lahjaverolain uudistuksessa on
            varmistettava, että verotuki kohdentuu vain varsinaiseen
            yritysvarallisuuteen eikä esimerkiksi sijoitusluonteiseen
            omaisuuteen. Lausuman merkityksestä ei ole sinänsä mainittu
            hallituksen esityksen perusteluissa eikä valtiovarainministeriön
            lausunnossa mitään.
         
         
         Valtiovarainministeriö katsoo lausunnossaan, ettei
            huojennusta ole perusteltua kytkeä suoraan tuloverotuksen
            tulolähderatkaisuihin. Tämä johtuu mm.
            perintö- ja lahjaverolain tapauspohjaisen käsittelyn
            ja tuloverolain massamenettelyn eroavaisuuksista. Tulolähteisiin
            perustuva jaottelu aiheuttaisi ministeriön mukaan myös
            lisää tulkintavaikeuksia ja rajanveto-ongelmia.
         
         
         Valiokunta katsoo edellä olevan perusteella, että yrityksen
            käsitettä ja huojennuksen soveltamisalaa voidaan
            tulkita myös jatkossa yleensä samoin kuin tuloverotuksessa,
            vaikkakaan huojennussäännöksen soveltamisalaa
            ei ole kytketty suoraan tuloverotuksen ratkaisuun. Sukupolvenvaihdoshuojennuksen
            soveltamisala määräytyisi siis pääsääntöisesti
            sen mukaan, onko yhtiöön sovellettu
            tuloverotuksessa elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia. Oikeuskäytännössä ja
            vakiintuneessa verotuskäytännössä syntyneet
            linjaukset ja tarkennukset olisivat myös tältä osin
            jatkossakin päteviä. 
         
         
         Valiokunnan kannanotto merkitsee myös sitä,
            että huojennuksen määräämisen
            perusteena on yleensä osakeyhtiön osakkeen verotusarvo sellaisenaan.
            Jos yrityksen omaisuusmassassa on tapahtunut olennaisia muutoksia
            edellisen verotusarvon laskennan ja perimyksen tai lahjoituksen
            välisenä aikana, se voidaan ottaa huomioon,
            niin kuin esimerkiksi ratkaisussa KHO 2002:17 on tehty. Lisäksi,
            jos jossakin yksittäistapauksessa on ryhdytty erityisiin
            toimiin pelkästään veroedun saamiseksi,
            asiaan voidaan puuttua perintö- ja lahjaverolain veronkiertosäännöksin.
         
         
         Eräät erityistilanteet
         
         Metsätalousyrittäjät. Esityksessä ei
            ole puututtu pelkästään metsätaloutta
            harjoittavien asemaan. Aktiivistakin metsänhoitoa harjoittava
            yrittäjä jää siten huojennuksen
            ulkopuolelle, kuten nykyisinkin, ellei hän ole samalla
            maatalouden harjoittaja. Ratkaisun taustalla on näkemys,
            jossa metsän omistusta pidetään lähinnä sijoitustoimintana.
            Lisäksi metsätalouden harjoittajan tai metsäyrittäjän
            käsitteen määrittelyyn liittyy rajanveto-ongelmia.
         
         
         Pelkkää metsätaloutta harjoittavia
            voidaan pitää yrittäjinä mm.
            maaseutuelinkeinojen rahoituslain (329/1999) ja maatalousyrittäjien
            eläkelain (467/1969) mukaan. Yrittäjästatus
            edellyttää käytännössä mm.
            säännöllistä osallistumista metsän
            hoitotoimiin ja toimeentulon kannalta merkityksellistä — joskaan
            ei pääasiallista — tuloa metsästä. 
         
         
         Valiokunta pitää aiheellisena selvittää,
            voitaisiinko perintö- ja lahjaverolain huojennussäännösten
            soveltamisala ulottaa myös edellä kuvatun kaltaiseen
            metsätalousyrittäjyyteen. Maatalouden
            lopettaminen on lisännyt pelkästään metsätalouteen
            erikoistuneiden tilojen määrää, ja
            säännös vaikeuttaa näiden tilojen
            sukupolvenvaihdoksia. Säännös on lisäksi
            nykyisellään epäjohdonmukainen siinä mielessä,
            että vähäinenkin maatalouden harjoittaminen
            vetää mukanaan veronhuojennuksen piiriin myös
            metsätalouden. 
         
         
         
            Sisarukset tai näiden lapset jatkajina. Eräs sukupolvenvaihdosten
            suurimpia ongelmia on sopivan jatkajan löytäminen.
            Valiokunta pitää sen vuoksi aiheellisena selvittää myös
            sitä mahdollisuutta, että huojennussäännöksin
            tuettaisiin myös niitä tilanteita, joissa jatkaja
            on luopujan sisarus tai puolisisarus tai näiden jälkeläinen. Esteenä on
            tällä hetkellä II veroluokan mukaan määräytyvä perusvero.
            Huojennus voitaisiin toteuttaa sen vuoksi esimerkiksi siten, että perusvero
            määrättäisiin näissä tapauksissa I
            veroluokan mukaan. Huojennus laskettaisiin sitten tavanomaiseen
            tapaan. 
         
         
         
            Omistusosuusvaatimus. Valiokunta kiinnittää huomiota
            myös niihin toimiviin perheyrityksiin, joissa omistus on
            pirstaloitunut alle 10 prosentin suuruisiin osiin. Näiden
            yritysten sukupolvenvaihdoksissa ei voida käyttää hyväksi
            sen paremmin perintö- ja lahjaverolain kuin tuloverolainkaan
            huojennussäännöksiä. Useat yritykset työllistävät
            kuitenkin huomattavan määrän ihmisiä.
         
         
         Verotukseen liittyvät rajat ovat sinänsä tarpeellisia
            ja ymmärrettäviä. Niihin liittyy kuitenkin
            yksittäistapauksissa edellä kuvatunlaisia ongelmia.
            Koska 10 prosentin omistusosuusvaatimus on yleinen muualla
            verolainsäädännössä ja myös
            eurooppalaisessa veronormistossa, valiokunta ei pidä sen
            alentamista sinänsä aiheellisena. Sukupolvenvaihdos
            voitaisiin ottaa kuitenkin yhtenä puoltavana perusteena
            huomioon silloin, kun veronmaksuun haetaan vapautusta perintö-
            ja lahjaverolain 53 §:n nojalla, jos toiminnan
            jatkaminen vaarantuu veronmaksun vuoksi.