Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 12 päivänä huhtikuuta 2005 lähettänyt valtiovarainvaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi verohallintolain 11 §:n muuttamisesta (HE 27/2005 vp).
Asia on valmisteltu valtiovarainvaliokunnan verojaostossa.
Verojaostossa ovat olleet kuultavina
hallitusneuvos Kirsi Seppälä, valtiovarainministeriö
osastopäällikkö Erkki Meriläinen, Kansaneläkelaitos
Kirkkohallitus ja Verohallitus ovat toimittaneet kirjallisen lausunnon.
Suomen Kuntaliitto on ilmoittanut, ettei sillä ole huomauttamista asiaan.
Esityksessä ehdotetaan sanonnallista tarkennusta verohallintolaissa määriteltyyn verotuskustannuksen käsitteeseen. Verotuskustannuksien laskentaperusteen muodostaisivat valtion varsinaisen talousarvion mukaiset ja edellisen vuoden tilinpäätöksen perusteella tarkistetut verohallinnon menot sekä toiminnan menoihin liittyvä arvonlisäveron osuus. Muutoksella pysytettäisiin nykyinen verotuskustannusten laskentatapa.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan ensi tilassa.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana.
Hallituksen esitys selkiinnyttää ja vahvistaa verotuskustannusten jakoperusteet, joita on noudatettu verohallituksessa jo useiden vuosien ajan. Ehdotettu sanonnallinen tarkennus on valiokunnan saaman selvityksen mukaan asianmukainen ja tarpeellinen.
Esitys ei vaikuta verotuskustannusten jakoperusteisiin eikä siis veronsaajien keskinäisiin kustannusosuuksiin, jotka ovat olleet muuttumattomat vuodesta 1983. Verotuskustannuksiin sisällytettävät erät käyvät sinänsä ilmi Verohallituksen vuosittaisen budjettiesityksen liitteestä. Samoin kustannusten korvausten perinnän perusteena oleva päätös lähetetään eri veronsaajille vuosittain tiedoksi.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty kritiikkiä kustannusten jakoperusteiden jälkeenjääneisyydestä. Kansaneläkelaitos ja Kirkkohallitus ovat katsoneet, etteivät perusteet vastaa enää verotuottojen nykyisiä jakosuhteita.
Verotuskustannusten jakoa on selvitetty viimeksi vuonna 1996, jolloin verotuskustannusten määrittelyyn ja määrän arviointiin liittyviä ongelmia käsiteltiin työryhmässä eri osapuolten kesken. Nykyistä oikeudenmukaisempaa vaihtoehtoa laskentatavaksi ja jakoperusteiksi ei kuitenkaan löytynyt.
Valtiovarainministeriön mukaan tällä hetkellä ei ole olemassa akuuttia muutostarvetta. Asian valmisteluun ei ole myöskään irroitettavissa resursseja juuri nyt. Valiokunta katsoo näillä perusteilla, ettei verotuskustannusten jaon päivitys ole nyt perusteltu.
Edellä esitetyn perusteella valtiovarainvaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 29 päivänä huhtikuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä jaostokäsittelyssä on toiminut
valiokuntaneuvos Maarit Pekkanen