Perustelut
ARKI, ASUNTO JA TYÖLLISYYS
Nyt tarvitaan oikeudenmukaista veropolitiikkaa
Vuosien 2009—2012 kehysten laadinta ja käsittely
on tehty epävarmojen taloussuhdanteiden aikana. Maailmantalouden
kasvu on hidastunut selvästi viime vuoden jälkipuolella.
Eräiden keskeisten talousmaiden tilanne on heikentynyt edelleen
kuluvan vuoden aikana. Suomessa kokonaistuotannon kasvu pysyi vielä viime
vuonna kohtuullisen hyvällä tasolla edellisen
hallituksen luoman hyvän talousperinnön seurauksena.
Suomen tilanne pohjautui viime vuonna hyvään
vientikehitykseen ja kuluttajien vahvaan kulutukseen. Tilanne on
muuttunut. Talouden kuva on toinen kuin vielä viime keväänä.
Hallitus seuraa tilannetta sivusta. Nostimme jo viime vuonna esille
nyt toteutuneen inflaation kiihtymisen sekä hallituksen
passiivisen talouspolitiikan riskit.
Hallituksen esittämä valtiontalouden kehys on
alimitoitettu. Kehyksessä ei varauduta riittävästi
tulevaisuuteen eikä ihmisten tarpeisiin, mikä näkyy
myös valtiovarainvaliokunnan mietinnössä ja
useissa erikoisvaliokuntien lausunnoissa.
Hallituksella ei ole veropoliittista linjaa. Veropolitiikan
määräävä tekijä on
eri eturyhmien suppeiden etujen myötäily, mikä on
räikeimmillään näkynyt yritysten
ja maatilojen perintöverohuojennuksen valmistelussa. Hallitus
pirstaloi veropohjaa. Ratkaisut on tehty yksittäisten edunsaajien
näkökulmasta.
Veropohjan rapautumiseen vaikuttaa myös menokehysten
tiukkuus. Kun menojen lisääminen eri hallinnonaloilla
on vaikeaa, eri etuuksia on ryhdytty jakamaan entistä enemmän
myöntämällä verohuojennuksia.
Sosialidemokraattien mielestä tulisi selvittää,
minkä verran eri verovähennyksiä on lisätty
sen jälkeen, kun on ryhdytty laatimaan valtiontalouden
menokehyksiä.
Sosialidemokraattien mielestä verotuksen on perustuttava
oikeudenmukaisella tavalla veronmaksajien maksukykyyn ja varallisuuteen. Verotuksen
tehtävänä on turvata hyvinvointivaltion
rahoitus kestävällä tavalla. Verotuksen on
kannustettava aidosti työntekoon ja yrittämiseen,
ja sillä on torjuttava ympäristö- ja
terveyshaittoja.
Työllisyys on vahvan talousperinnön seurauksena
kehittynyt suotuisasti. Kasvun hidastuminen tulee kuitenkin vaikuttamaan
viiveellä työllisyyteen. Hallituksen tulisi näiden
veropoliittisten näpertelyjen sijaan ryhtyä kokonais- ja
kulutuskysyntää vahvistaviin toimiin, jotta työllisyyskehityksessä saavutettu
myönteinen kehitys ei katkeaisi. Tässä suhteessa
porvarihallituksen toimet eivät vakuuta. Metsäteollisuuden
puuhuollon turvaamiseksi tehdyt veropoliittiset toimet ovat toimineet
pikemminkin päinvastoin, ja ala on ajautumassa entistä suurempiin
vaikeuksiin.
Hallituksen maksu- ja veropolitiikka ovat kiihdyttäneet
kuluttajahintojen nousua tämän vuoden aikana.
Maaliskuussa elintarvikkeiden hinnat olivat 7,6 prosenttia, asumiskustannukset 5,7
prosenttia ja liikenne vajaat 3 prosenttia korkeammalla tasolla
kuin vuosi sitten.
Hintojen nousu on heikentänyt erityisesti pienituloisten
lapsiperheiden, pientä eläkettä, osa-aikatyön
palkkaa, päivärahaa tai muuta sosiaaliturvaa saavien
kuluttajien ostovoimaa. Ruoan, asumisen ja liikenteen hintojen nousu
on vaikeuttanut monen kuluttajan selviytymistä arjesta.
Erityisen tiukoille joutuvat lapsiperheet.
Äskettäin julkaistujen tilastojen mukaan Suomen
sosiaaliturvan taso on pohjoismaisittain alhaisimmalla tasolla sekä alle
EU-maiden keskitason. Muun muassa toimeentuloturva, päivärahat
ja eläkkeet ovat Suomessa selvästi pienimpiä.
Hallituksen kehysesitys noudattaa tulojen osalta hyvin varovaista
linjaa. Viime vuoden vastaavaan esitykseen verrattuna kehyskauden budjettitalouden
tuloja on nyt korotettu kaikkiaan 8,5 miljardilla eurolla,
vaikka talouskehityksessä on tänä aikana
tapahtunut selvä muutos heikompaan suuntaan. Tulojen jatkuva
aliarvioiminen on vakava uhka eduskunnan budjettivallan
oikea-aikaisen toteutumisen kannalta.
Kuntatalouden kiristyminen uhka palveluiden tuottamiselle
Kuntatalous ajautuu kehyskaudella vaikeuksiin, mikäli
hallituksen hyväksymät linjaukset sekä kehyspäätöksessä että peruspalvelubudjetissa
toteutuvat.
Kuntien mahdollisuudet tuottaa peruspalvelut vaarantuvat.
Kuntatalous kiristyy vuosina 2009—2012 verotulojen
kasvun hidastuessa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen kysynnän
kasvaessa. Kuntien menot kasvavat keskimäärin
5,1 prosenttia kehyskaudella. Kuntien verotulojen arvioidaan kasvavan
kehyskaudella keskimäärin 4,9 prosenttia vuodessa.
Valtionosuuksien viime vuosien voimakas kasvu taittuu
ja valtionosuuksien osuus kuntien toimintamenojen rahoituksesta alenee.
Kehyskaudella peruspalvelubudjetin mukaiset valtionavut ovat noin
8,9 miljardia euroa. Kun palvelutarve väestön
ikääntymisen vuoksi kasvaa voimakkaasti, laskee
valtion rahoitusosuus näiden palveluiden tuottamisessa vajaalla
kahdella prosenttiyksiköllä 26,3 prosenttiin.
Menojen nopea kasvu ja erityisesti valtionosuuksien kasvun hiipuminen
ajavat kunnat vaikeuksiin kehyskauden lopulla. Erityisen vaikeassa
tilanteessa ovat ne kunnat, joissa valtionosuuksien laskua ei voida
kompensoida kasvavilla kuntien omilla verotuloilla. Tällaisessa tilanteessa
kuntien on otettava lisää velkaa tai supistettava
palveluiden tarjontaa. Tällaisia kuntia on eri puolella
Suomea. Palveluiden alueellisen tarjonnan ja saatavuuden
heikkeneminen lisäävät sekä alueellista
että sosiaalista eriarvoisuutta.
Tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen edellyttää kuntien
rahoituspohjan vahvistamisen lisäksi kuntien palvelurakenteiden
muuttamista ja tehostamista. Palvelujen laajamittainen yksityistäminen
ei ole oikea ratkaisu. Peruspalveluiden järjestäminen
tulee perustua vahvoihin peruskuntiin. Kuntatasolla resursseja on
siirrettävä hallinnosta palveluihin. Kuntakoon
kasvattaminen vapauttaa kuntien resursseja palvelutuotantoon ja
mahdollistaa lähipalveluiden tuottamisen.
Kunnallisia sosiaali- ja terveyspalveluita kehitettävä ja
rahoitusta lisättävä
Hallitusohjelman toteuttamiseen liittyen valtionosuuksia
korotetaan kehyskaudella vain noin 21 miljoonalla eurolla vuosittain.
Kuntien toimintaedellytyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon
palveluiden tuottamiseen ei riittävästi turvata,
vaikka väestön ikääntyminen
aiheuttaa merkittävää palvelutarpeiden
kasvua. Tekemällään rahoituslinjauksella
hallitus vaarantaa kansalaisten yhdenvertaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Hallituksella ei näytä olevan mitään
aikeita lunastaa vaalilupauksiaan vanhustenhuollon parantamisesta:
riittävää henkilöstöä vanhustenpalveluihin
ei saada, sillä palveluihin varattu rahoitus jää kauaksi
palvelutarpeiden edellyttämistä taloudellisista
panostuksista. Vanhusten hoitopalvelujen on oltava tasa-arvoisesti
saatavilla koko maassa. Tarvitaan riittävät resurssit, sitovampia
normeja ja vanhustenpalveluiden asiakasmaksujen selkeämpää sääntelyä.
Sotainvalidien kunnallisiin avopalveluihin oikeuttava haitta-asteraja
tulee laskea 10 prosenttiin.
Vaikeavammaisen henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
toteuttamisen niille, jotka sitä välttämättä tarvitsevat,
on arvioitu vaativan ainakin 210 miljoonan euron vuosittaisen lisäpanostuksen.
Hallitusohjelmassa luvataan parantaa avustajajärjestelmää,
mutta koko sosiaali- ja terveyspalvelusektorille varattujen valtionosuuksien hallitusohjelman
mukaisten vuosittaisten korotusten ollessa 21 miljoonaa vuodessa
jäädään kauas vammaispalvelujen
kehittämistarpeiden mukaisista panostuksista. Vammaisten
yhdenvertaisuuden ja osallisuuden turvaamiseksi tarvitaan lisäresursseja
myös vammaisten tulkki- ja viestintäpalveluihin.
Omaishoidon tukeen liittyvien palveluiden tasa-arvoisesta saatavuudesta
tulee huolehtia. Myös työssäkäyville
tulee turvata mahdollisuudet auttaa ja hoitaa iäkkäitä vanhempiaan
joustavilla työaikajärjestelyillä ja
kotiin tarjottavilla tukipalveluilla. Kehyskaudella tehtävät
sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksien lisäykset
ovat täysin riittämättömiä myös
omaishoidon tarpeita ajatellen: selvitysten mukaan omaishoidon tuen
maksatukseen ja omaishoitajien tukipalveluiden vahvistamiseen
tarvittaisiin lisämäärärahaa
vuoteen 2012 mennessä yli 100 miljoonaa euroa.
Palveluihin varattu rahoitus ei ole riittävä myöskään
ajatellen lapsiperheiden tarpeita, kuten päivähoitoa,
neuvolapalveluja ja kouluterveydenhuoltoa tai uuden lastensuojelulain toimeenpanoa.
Lastensuojelulain toteuttaminen edellyttää, että lastensuojelun
avohuoltoon lisätään 155 lastensuojelutyöntekijän
virkaa sekä että kuntien lastensuojelulaitoksiin
palkataan 100 ja yksityisiin lastensuojelulaitoksiin 200 uutta työntekijää.
Lastensuojelutyön ja sosiaalitakuun tukemiseen tarvitaan
lisärahoitusta välittömästi
yhteensä 20 miljoonaa euroa. On pikaisesti ryhdyttävä toimiin
henkilöstön lisäämiseksi sosiaalitoimeen
sekä valvottava, että toimeentulotukilain ja lastensuojelulain
mukaiset velvoitteet kunnissa täytetään.
Kuntien peruspalveluiden vahvistamista tarvitaan myös
maahanmuuttajien kotoutumisen onnistumiseksi ja työhön
tai koulutukseen pääsyn sekä suomalaiseen
yhteiskuntaan sopeutumisen mahdollistamiseksi.
Erikoissairaanhoitolain mukaisen tutkimustoiminnan rahoitusta
aiotaan karsia yhdeksällä miljoonalla eurolla,
vaikka tutkimustoiminnan tulos ja volyymi ovat lisääntyneet
huomattavasti. Valtion tulee turvata tutkimuksen julkinen rahoitus
mm. puolueettoman tutkimustoiminnan turvaamiseksi. Myös
vaikka erikoissairaanhoitolain mukaista korvausta kuntayhtymille
lääkärien ja hammaslääkärien
perus- ja erikoistumiskoulutuksesta lisätään,
ovat koulutusmäärärahat edelleen riittämättömiä kustannustaso
huomioon ottaen. Näistä syistä on
sekä tutkimuksen että koulutuksen määrärahoja
korotettava.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja ei tule korottaa
Asiakasmaksujen korottaminen ilman, että samalla tarkistetaan
asiakkaiden maksukykyyn vaikuttavia tekijöitä,
ei ole oikeudenmukainen ratkaisu eikä miltään
osin toteuta sosiaali- ja terveydenhuollon hallinnonalan tavoitteita.
Asiakasmaksujen korotuksella vaarannetaan paljon palveluita tarvitsevien
oikeus saada heille jokapäiväisessä elämässä ja
osallistumisessa tärkeitä palveluita.
Emme hyväksy asiakasmaksujen korotuksia myöskään
siksi, että hallitus ei jätä korotuksista saatavaa
lisätuloa kuntiin, joissa korotuksista saatavia tuloja
voitaisiin käyttää sosiaali- ja terveyspalvelujen
parantamiseen.
Lapsiperheiden elinkustannusten noustessa merkittävästi
perheiden kuluja ei tule tietoisesti lisätä. Kuitenkin
terveyspalveluista perittäviä maksuja korotetaan,
ja päivähoidon maksut nousevat jo alle keskitulon
ansaitsevalla kahden vanhemman ja kahden lapsen perheellä noin
700 eurolla vuodessa. Tätä emme hyväksy.
Vaikka kehyspäätökseen sisältyy
joidenkin perhe-etuuksien korotuksia, kuten lasten kotihoidon tuen
nosto ja osittaisen hoitorahan korotus, yhdessä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksukorotusten kanssa sekä lapsiperheiden muidenkin
kustannusten kasvaessa jäävät nämäkin
korotukset käytännössä saamatta.
Lisäksi kehyspäätöksen
mukainen lapsilisien korotus kolmannesta lapsesta alkaen vuonna
2009 jättää lähes 80 prosenttia
perheistä korotuksen ulkopuolelle.
Pienituloisimpien toimeentuloa ei paranneta ilman lisärahaa
Hallituksen käynnistämän sosiaaliturvauudistuksen
toteuttaminen oikeudenmukaisella tavalla lisää myös
menoja. Hallitus ei ole kuitenkaan varannut uudistukseen rahaa.
Uudistusta ei tule toteuttaa siirtämällä rahaa
yhdeltä edunsaajaryhmältä toiselle.
Kaikkein köyhimpien toimeentuloa tulee olla varaa parantaa.
Esimerkiksi työmarkkinatuen tasoa tulee nostaa toimeentulotukiriippuvuuden
vähentämiseksi. Pientä eläkettä saavien
toimeentuloa on parannettava.
Kohoavat sähkö- ja polttoainelaskut, terveydenhoidon
asiakasmaksujen korotukset sekä ruoan hinnan nousu vaikeuttavat
pienituloisten taloudellista tilannetta. Kunnallisverotuksessa käytettävän
perusvähennyksen kasvattaminen lisäisi vähennykseen
oikeutettujen määrää. Ratkaisu
keventäisi pieniä tuloja saavien verotusta ja
on sosiaalisesti oikeudenmukainen. Vähennyksen enimmäismäärää ei
ole nostettu moneen vuoteen, ja tästäkin syystä on
perusteltua, että perusvähennykseen tehdään
tuntuva korotus, jotta vähennyksen reaalista arvoa voidaan
korottaa. Eläkkeiden indeksitarkistukset pitäisi
tehdä kaksi kertaa vuodessa, jotta eläkkeiden
ostovoiman kehitys voitaisiin turvata paremmin.
Hallituksen kaavamainen tuottavuusohjelman toteutus johtaa
vain henkilöstön vähentämiseen
Hallituksen tekemän päätöksen
mukaan valtion tuottavuusohjelman tavoitteita kiristettiin niin, että aiemmin
tehtyjen päätösten lisäksi vuosina 2012—2015
henkilöstön vähennystarvetta kasvatettiin
4 800 henkilötyövuodella.
Valtiontalouden tarkastusvirasto suhtautuu hankkeeseen varauksellisesti
ja toteaa, että ohjelma on pikemminkin henkilöstön
vähentämis- ja leikkausohjelma eikä sillä pyritä tosiasiassa tuotanto-
tai palveluprosessien todelliseen tuottavuuden parantamiseen. Lisäksi
tuottavuusohjelman tavoitteena on vähentää valtiontalouden
menoja.
Valtion tuottavuusohjelman toteuttaminen on hallinnon uudistusten
osalta edennyt poukkoillen. Tuottavuusohjelman toteuttamista tulee
arvioida uudelleen henkilöstönäkökohdat
paremmin huomioiden. Tuottavuutta ei tavoiteta puhtailla vähennyksillä ja
leikkauksilla. Henkilöstön paikoitellen äkillinen
ja mittava vähentäminen heijastuu kielteisesti
työyhteisön työssä jaksamiseen
ja pahimmillaan palveluiden laatuun. Sosialidemokraatit eivät
sinällään vastusta julkisen hallinnon
tuottavuuden kasvuun tähtääviä toimia.
Henkilöstön oikean mitoituksen tulisikin tapahtua
aikaisempaa suunnitelmallisemmin ja henkilöstöä kuunnellen,
eikä vain numeerisia vähennystavoitteita toteuttaen. Sosialidemokraatit
pitävät tuottavuusohjelmaa tarkastusviraston tapaan
merkittävänä riskinä, koska
ohjelman läpivienti vaatisi laaja-alaista ja pitkäjännitteistä muutosjohtamista.
Ohjelmaa on toteutettu kuitenkin hyvin kaavamaisesti ja henkilöstöleikkaukset
on tehty sellaisiinkin toimintoihin, joihin olisi hyvät
perusteet lisätä voimavaroja.
Työterveyslaitoksen osalta vastustamme esitettyjä henkilöstövähennyksiä ottaen
huomioon laitoksen tehtävät ja siellä tehtävä tutkimustoiminta
sekä työelämän kehittämiseen
tähtäävät hankkeet.
Työsuojelupiirien henkilöresursseja vähennetään
vuoteen 2015 mennessä 100 henkilötyövuodella.
Toteuttaessaan näin mittavat työsuojelupiirien
henkilöstövähennykset hallitus toimii vastoin
eduskunnan tahtoa. Työsuojelupiireiltä viedään
voimavarat työsuojeluun kuuluvien lakisääteisten
tehtävien toteuttamiseen. Työolojen
ja työturvallisuuden valvonta vaikeutuu merkittävästi.
Hallituksen kehyslinjaukset yliopistojen kohdalla ovat huolestuttavat.
Kehyspäätös ei turvaa yliopistojen perusrahoituksen
kasvua edes kustannustason mukaisesti. Lisäksi valtion
tuottavuusohjelmaa sovelletaan yliopistoihin tällä vaalikaudella
1 000 henkilövuoden verran. Se vähentää yliopistojen
toimintamenoja noin 11 miljoonaa euroa vuodessa. Toteutuessaan tuottavuusohjelma
vaarantaa yliopistojen tutkimukselle ja opetukselle asetetut tavoitteet.
Hätäkeskuslaitosten toiminnan parantamiseen
ei panosteta riittävästi. Hätäkeskuslaitoksen
hallinnolliset resurssit ovat jo valmiiksi hälyttävän
ohuet, eikä määrärahalisäys
kohenna tilannetta oleellisesti. Oireilevan työilmapiirin
parantaminen ja palvelujen kehittäminen vaativat toteutuakseen
laitoksen rakenteellisen rajoitusvajeen poistamista.
Sosialidemokraatit esittävät huolensa myös poliisien
työllistymisestä ja paikallispoliisien määrärahojen
turvaamisesta. Rajavartiolaitos ei kykene huolehtimaan annetuilla
toimintamenokehyksillä tehokasta ja reagointikykyistä rajavalvontaa
Rajavartiolaitoksen strategian mukaisesti.
Työvoimapalveluilta vaaditaan enemmän —resursseja
ei tule supistaa
Hallitus vähentää voimavaroja työvoimapolitiikan
määrärahoista kehyskaudella 20 miljoonaa euroa
vuodessa. Tuottavuusohjelman edellyttämät henkilöstövähennykset
ja tämän rinnalla toteutettavat muut resurssivähennykset
aiheuttavat kohtuuttomia ongelmia työvoimatoimistojen arjessa.
Työvoimatoimistojen tehtävät ovat laajentuneet:
resursseja sitovat esimerkiksi paikalliset laajemmat irtisanomis-
tai lomautustilanteet, yhteishankintakoulutuksen lisääminen,
lisääntyneet ohjaus- ja neuvontatarpeet ja esimerkiksi
maahanmuuttaja-asiakkaiden ohjaus tai vajaakuntoisten
henkilöiden pitkäjänteinen henkilökohtainen
ohjaus ja tiivis yhteistyö sosiaalitoimen ja työvoimaviranomaisten
kesken. Mikäli kehyspäätökset
mitoitetaan siten, että työvoimatoimistojen määrärahoja
ja resursseja supistetaan vain työttömien asiakasmäärien vähenemän
pohjalta, on mahdotonta edellyttää toimistoilta
nykyisestä, saati laajenevasta palveluvalikoimasta suoriutumista.
Jos lisäksi todella halutaan myös vajaakuntoiset
ja vaikeasti työllistyvät ihmiset mukaan työelämään,
ei työvoimahallinnossa voida keskittyä palvelemaan
vain ammattitaitoista ydintyövoimaa.
Viime vaalikaudella toteutettu työmarkkinatukiuudistus
on tuottanut myönteisiä tuloksia vähentämällä pitkäaikais-
ja nuorisotyöttömyyttä. Olennainen rooli
on ollut vaikeasti työllistyville moniammatillista apua
tarjoavilla työvoiman palvelukeskuksilla. Myös
työvoiman palvelukeskusten toiminta on turvattava.
Työllisyysperusteiset investointiavustukset pienenevät
asteittain kehyskaudella 2009—2012. Työllisyysperusteisiin
investointimenoihin siirretään aktiivisen työvoimapolitiikan momentilta
kehyskaudella viisi miljoonaa euroa rakennemuutospaikkakuntien avustamiseen. Työvoimapolitiikan
määrärahojen supistaminen ei ole hyväksyttävää,
ja investointimäärärahojen
taso on siirrosta huolimatta riittämätön: investointimäärärahat
ovat aiemmin olleet huomattava apu rakennemuutosten hallinnassa
ja vaikeimmilla työttömyysalueilla. Investointirahoilla
on rahoitettu tärkeitä infrastruktuurihankkeita,
jotka ovat luoneet edellytyksiä elinkeinotoiminnan kehittämiselle
ja yritysten sijoittumiselle. Vaadimme, että työllisyysperusteisten
investointimäärärahojen taso palautetaan viime
vaalikaudella vakiintuneelle tasolle, 30 miljoonaan euroon.
Nuorten matalapalkkatuen määrärahoista
15 miljoonaa euroa on siirretty opetusministeriön hallinnonalalle
tukemaan työvoiman kysynnän ja tarpeen kohtaantoon
liittyvien ongelmien ratkaisua. On tärkeää,
että lisäresursseja suunnataan erityisesti opintojen
ohjaukseen.
Työttömien yhdistykset tekevät tärkeää ja myös
yhteiskunnalle kannattavaa työtä. Kolmannen sektorin
toimijoiden merkitys erityisesti kaikkein vaikeimmassa asemassa
olevien työttömien työllistämisessä on
suuri. Parhaimmillaan työttömien yhdistyksillä on
myös erittäin suuri merkitys työttömien
sosiaalisen turvaverkon ylläpitäjinä ja
henkisen hyvinvoinnin edistäjinä. Projektitukea
vaille jääneiden pienten työttömien
yhdistysten toimintaedellytykset on siten turvattava.
Merkittävä osa työttömistä joutuu
hakemaan toimeentulotukea työmarkkinatuen riittämättömyyden
vuoksi. Tämä on suuri epäkohta. Työllistämisen
tukemiseksi kannatamme myös työmarkkinatuen ylläpitokorvauksen
korottamista mitä pikimmin. Ylläpitokorvauksen
korotuksen tulee koskea myös työttömyyspäivärahan
ja toimeentulotuen saajia, jotka jo tällä hetkelläkin saavat
ylläpitokorvausta. Lisäksi vain yhden euron suuruinen
korotus on riittämätön ja tulee tehdä tasoltaan
korkeampana jo ennen vuotta 2010.
Kehitysyhteistyömäärärahat
nostettava kansainvälisten sitoumusten tasolle
Pääministeri Matti Vanhanen korosti YK:ssa 1.4.2008
pitämässään puheessa yhteisten sitoumusten
tärkeyttä vuosituhattavoitteiden saavuttamisessa.
Vanhanen totesi, että "maani on saavuttamassa 0,7 prosentin
tavoitteen vuonna 2015, mutta se on haasteellinen tehtävä". Vielä lokakuussa
2005 kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen totesi sitoutuvansa
tavoitteeseen kehitysyhteistyömäärärahojen
tason nostamisesta YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta
vuoteen 2010 mennessä. Katainen on myös todennut,
että Suomi ei saa olla ulkopolitiikan vapaamatkustaja.
Vanhasen puhe YK:ssa ja Kataisen lupaus ennen vaaleja ovat täydellisessä ristiriidassa
hallituksen toimien kanssa. Ohjelmassaan hallitus siirsi vielä Vanhasen
ykköshallituksen ohjelmaan sisältynyttä 0,7
prosentin kehitysyhteistyötavoitetta vuodesta 2010 epämääräiseen aikaan.
Sosialidemokraatit kiinnittivät huomiota jo hallituksen
kehysselonteossa vuosille 2008— 2011 siihen, että hallitus
jää heti jälkeen asettamistaan
aputavoitteista. Talouskasvun vuoksi kehitysavun osuus kansantaloudesta
ei nouse tasaisesti kohti EU:ssa sovittua 0,51 prosentin minimitasoa
vuoteen 2010 mennessä. Näin Suomi vaarantaa
EU:n asettamat tavoitteet eikä täytä muille
unionin jäsenmaille antamiaan lupauksia. Kehitysyhteistyömäärärahoja
koskevien tavoitteiden saavuttaminen on myös todennäköinen
kriteeri, jonka valossa YK:n jäsenmaat arvioivat
Suomen turvallisuusneuvostoehdokkuutta kaudelle 2013—2014.
Hallituksen kehyspäätöstä kehitysyhteistyömäärärahoista
ovat kritisoineet myös ministeri Paavo Väyrynen
sekä hallituspuolueiden vihreän liiton
ja rkp:n edustajat eduskunnassa pitämissään
ryhmäpuheissa.
Kehitysyhteistyömäärärahoja
on nostettava tasaisen kasvun periaatteella vuosittain, jotta 0,51
prosentin tavoite bruttokansantulosta saavutetaan vuoteen 2010 mennessä ja
0,7 prosentin tavoite 2015 mennessä.
Koulutuksella uskoa tulevaisuuteen
Tasa-arvoinen perusopetus koko Suomessa edellyttää ammattitaitoisia
opettajia niin kouluissa kuin varhaiskasvatuksessa, riittävää erityis-
ja tukiopetusta sekä oppilashuoltoa. Kuntien saamat opetus-
ja kulttuuritoimen valtionosuudet on oltava palvelutarpeita ja kustannuskehitystä
vastaavalla
tasolla.
Parantaessaan ammatillisen koulutuksen tarjontaa sekä oppisopimuskoulutusta
hallitus on tullut sosialidemokraattien linjoille, mutta ei riittävästi.
Ammatillisen peruskoulutuksen suorittaneen työvoiman tarve
ja ammatillisen koulutuksen suosio on kasvanut. Opiskelupaikkoja
tulee lisätä. Myös maahanmuuttajien tarpeet
ammatillisessa koulutuksessa on huomioitava.
Tulevaisuudessakin on turvattava alueellisesti tasa-arvoinen,
julkinen korkeakoululaitos koko maassa. Se edellyttää,
että yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitus on
turvattu.
Hallituksen panostukset yliopistojen perusrahoitukseen
ovat riittämättömät. Kansainvälinen
kilpailu edellyttää myös yliopistolaitoksen uudistamista.
Kaikkien yliopistojen pitää erikoistumisen kautta
tehdä kansainvälistä huippututkimusta.
Yliopistojen perusrahoitusta on lisättävä kaikkien
yliopistojen osalta tiede- ja teknologianeuvoston esityksen mukaisesti
eli 200 miljoonalla eurolla vaalikauden aikana.
Suomalainen yliopistojärjestelmä toimii sivistysyliopistoihanteen
pohjalta. Yliopistojen tutkimus on riippumatonta ja toiminta on
rahoitettu pääosin julkisista varoista. Tärkeä lähtökohta
on yliopistojen ja eri tieteenalojen välinen tasa-arvo.
Maan yliopistoja on kohdeltu samojen periaatteiden mukaisesti. Hallitus
aikoo nyt uudistustyössään luopua näistä periaatteista.
Hallituksen kehyspäätös yksityisen
ja julkisen rahan sitomisesta yhteen merkitsee käytännössä,
että yliopistojen toimintaedellytykset tehdään
riippuvaisiksi yksityisestä pääomasta. Tämä vaarantaa
yliopistoissa tehtävän tutkimuksen riippumattomuuden.
Hallituksen linja eriarvoistaa myös eri puolilla
maata toimivia yliopistoja ja näin maan eri osien kehitystä.
Yksityistä rahoitusta ei saada kaikkiin yliopistoihin. Kaikilla
tieteenaloilla ei myöskään ole yritystaloudellista
mielenkiintoa. Alueellisesti kattava yliopistoverkosto on vaarantumassa.
Työelämän muutosten ennakointi tapahtuu parhaiten
pitämällä huolta myös työssä olevien kouluttamisesta.
Työmarkkinoilla jo pidempään olleet tarvitsevat
täydennys- ja uudelleenkoulutusta. Noste-ohjelma lakkautettiin,
mutta sen kohderyhmä ei ole kadonnut. Hallitus jättää vähän
koulutetut tai vanhentuneen tutkinnon varassa olevat ihmiset
vaille uskoa paremmasta tulevaisuudesta.
Aikuiskoulutuksen tärkeys korostuu muuttuvilla työmarkkinoilla.
Viimeisten kolmen vuoden ajan työmarkkinoille on tullut
vähemmän väkeä kuin sieltä on
poistunut. Eri ammateissa vaaditaan yhä monipuolisempia
osaajia ja jatkuvaa uudelleen kouluttautumista. Kaikki eri väestöryhmien
lahjakkuusresurssit tulee saada käyttöön
ja koko työikäisen väestön osaamistasoa tulee
nostaa.
Vapaalla sivistystyöllä on keskeinen rooli
demokratian tukena ja aktiivisen kansalaisen kannustajana. Se lisää satojen
tuhansien suomalaisten henkistä pääomaa
ja ylläpitää yhteisöllistä toimintaa.
Liikunta- ja kulttuuritoimessa on päähuomion
oltava jakosuhdelain mukaisten edunsaajien rahoituksen
ja toiminnan turvaamisessa. Kunnallisten liikuntapaikkojen tulisi
olla maksuttomia lasten ja nuorten osalta. Kulttuuritarjontaa
niin ammatillisesti johdetuissa kuin harrastajateattereissakin on
tuettava. Koulujen taideopetukseen on resursoitava.
Tulevaisuudessa on varauduttava taiteilijaeläkkeiden
hakijoiden määrän rajuun kasvuun. Taiteilijoiden
tekijänoikeuskorvaukset on saatava samanarvoisiksi muiden
tulojen kanssa.
Julkinen, laadukas ja maksuton kirjastolaitos on taannut jokaiselle
suomalaiselle mahdollisuudet sivistää itseään
ja osallistua tietoyhteiskunnan toimintaan sen täysivaltaisena
jäsenenä. Erityisen tärkeää on
pitää kiinni periaatteesta, jossa eri kuntien
alueella asuvat ihmiset ovat tasa-arvoisessa asemassa kirjastopalveluiden suhteen.
Uusien kirjastojen rakentamiseen tai vanhojen kirjastorakennusten
korjaamiseen pitää varata riittävästi
varoja.
Kehyspäätös vastaa heikosti ilmastonmuutoksen
vaatimuksiin
Sosialidemokraatit edellyttävät liikenteen
pitkäjänteistä, ennustettavaa, luotettavaa
ja ympäristöystävällistä investointipolitiikkaa.
Epävarmuus vaikuttaa kielteisesti joka taholle ja käy kalliiksi
kaikille. Pitkäjänteisyyden perusehto on uskottavuus
ja määrärahojen riittävyys,
siten kuin eduskunta on jo edellisellä vaalikaudella hallitukselta
edellyttänyt. Investoinnit tulisi myös irrottaa
käyttömenoista ja käsitellä kehysbudjetoinnin
ulkopuolisena eränä.
Hallituksen kehyspäätös vuosille
2009—2012 vastaa heikosti ilmastonmuutoksen liikennepolitiikalle
asettamiin vaatimuksiin. Muun muassa joukkoliikenteen toimenpiteissä jäädään
lähtökuoppiin.
Kehyspäätös reagoi huonosti myös
perustienpitoon, perusradanpitoon sekä liikenneturvallisuuden
parantamistarpeisiin. Kevyen liikenteen osalta jätetään
huomiotta määrärahojen korotustarpeet.
Hallituksen aikaistamislainamenettelyllä siirretään
valtion menoja kuntien maksettavaksi aikana, jolloin valtiolla on
rahaa, mutta kuntatalous on pinteessä. Pahinta
on, että menettelytapa asettaa kunnat todella
eriarvoiseen asemaan.
Raideliikenteen suurin ongelma koskee perusradanpitoa. Siinä joudutaan
nyt keskittymään koko rataverkon pitämiseen
liikennöitävässä kunnossa, ja
palvelutasoa parantavat hankkeet jäävät
toteutumatta. Rataverkon yksittäiset kehittämisinvestoinnit
eivät riitä, kun samaan aikaan laiminlyödään
muun rataverkon palvelutason kehittäminen. Ratojen
peruskorjaustason laiminlyönti on todettu jopa erääksi
suurimmista riskeistä VR:n sisäisissä riskianalyyseissa. Tämä tarkoittaa
ongelmia liikenteen täsmällisyydessä ja
liikennerajoitusten määrän kasvua. Heikkokuntoinen
rataverkko sisältää myös turvallisuusriskejä,
joihin kuuluu myös tasoylikäytävien suuri
määrä. Liikenne- ja viestintävaliokunnan
kehyslausunnon mukaan rataverkon ylläpitäminen
tehokkaana ja kilpailukykyisenä liikenneväylänä hallituksen
liikennepoliittisen selonteon tavoitteiden mukaisesti edellyttää 80 miljoonan
euron vuosittaista lisäystä kehykseen.
Viime vuosina tiestön kunnossapidon kustannukset ovat
kasvaneet noin 25—30 miljoonaa euroa vuodessa, ja asiantuntijoiden
mukaan vuotuisia perustienpidon määrärahoja
tarvittaisiin lisää vähintään
50 miljoonaa euroa. Kehyspäätökseen
sisältyvä perustienpidon rahoituksen kasvu ei
kata edes kustannusten nousua.
Alemman tieverkon kunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy
edelleen. Tienpitoon suunnattua lisäystä kohdennetaan
suurelta osin sinänsä tärkeään
metsäteollisuuden puuhuollon turvaamiseen alemmalla tieverkolla.
Se merkitsee kuitenkin sitä, että lisärahoituksen
kohdentuessa pääosin alempiasteiseen
soratiestöön tienpidon ongelmaksi muodostuu koko
muun tieverkon ja siltojen kunnon turvaaminen.
Merenkulun turvaaminen on Suomelle elintärkeää,
noin 80 prosenttia ulkomaankaupan kuljetuksista kulkee meriteitse.
Merenkulkulaitoksen toimintamenojen ja vesiväylänpidon
rahoitus ei riitä merenkulun väyliin, turvalaitteisiin
ja liikenteenohjauksen laitteistoihin, eikä järjestelmiin
liittyviä kunnostus- ja korvausinvestointeja
ja toiminnan kehittämishankkeita hallituksen kehyspäätöksellä pystytä toteuttamaan.
Liikenne- ja viestintävaliokunta onkin lausunnossaan todennut,
että Merenkulkulaitoksen esittämä meriliikenteen
palvelutason ja turvallisuuden teemapaketti pitää toteuttaa.Suomen
on panostettava yhä enemmän kansallisen kilpailukyvyn
strategian luomiseen. Siinä työssä korostuu
erityisesti toimiva liikennepolitiikka.
Kiinnitämme huomiota myös siihen, että runsas
vuosi sitten kokoomus vaati budjettivastalauseessaan väylähankkeiden
suunniteltua nopeampaa toteuttamista, nyt on mieli muuttunut. Keskusta
ja rkp ovat pyörtäneet aikaisemmat päätöksensä hankkeiden
aikataulusta. Jo viime vaalikaudella hyväksyttyjä hankkeita
on lykätty vuosilla ja uusien väylien osalta rahoitusvastuuta
ollaan sysäämässä kuntien kontolle.
Hallitus sysää suurimman osan kaikista kehittämishankkeiden
kustannuksista seuraavien eduskuntavaalien jälkeiseen
aikaan.
Oikeudenmukaisempaa oikeuspolitiikkaa
Merkittävin uhka kansalaisten turvallisuudelle on syrjäytyminen,
jonka ehkäiseminen on parasta oikeuspolitiikkaa. Työttömyys
ja hallituksen veropolitiikka lisäävät
osaltaan tuloeroja, köyhyyttä ja syrjäytymistä.
Henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset ovat lisääntyneet
voimakkaasti viime vuosien aikana. Sosialidemokraatit peräänkuuluttavat
hallitukselta painopisteen siirtämistä työllisyyden
tukemiseen ja sosiaaliturvaan sekä maahanmuuttajien parempaan
kotouttamiseen. Rikollisuuden ennaltaehkäisyn kannalta
on olennaista huolehtia poliisin toimintamahdollisuuksista ja riittävistä oikeuspoliittisen
tutkimuksen määrärahoista. Sosialidemokraatit
ovat toistuvasti esittäneet oikeuspoliittisen tutkimuksen
määrärahoihin lisäyksiä. Oikeusministeriön
kehys ei kuitenkaan sisällä määrärahalisäyksiä oikeuspoliittisen
tutkimuksen vahvistamiseen.
Oikeusministeriön hallinnonalalla on tuomioistuinorganisaatiota
pyritty tehostamaan supistamalla käräjäoikeusverkostoa.
Tuomioistuinlaitoksen määrärahatilanne
on viime vuosina jatkuvasti kiristynyt, vaikka henkilöstöä on vähennetty
jopa tuottavuusohjelman tavoitteita nopeammin. Oikeusministeriön
oman arvion mukaan kireä määrärahatilanne
edellyttää lisää henkilöstövähennyksiä,
jotka jouduttaisiin kohdentamaan huomattavalta osin hallintotuomioistuimiin. Sosialidemokraatit
eivät hyväksy, että lastensuojelulain
muutoksesta johtuviin lisätehtäviin
sijoitetut voimavarat leikattaisiin pois hallintotuomioistuimista.
Lastensuojeluasioiden käsittelyn ruuhkautumista kireän
kehyspolitiikan seurauksena ei saa päästää tapahtumaan.
Ilmastonmuutos ja ihmisten elinympäristön suojelu
Sosialidemokraatit pitävät ympäristöministeriön
kehystä riittämättömänä ilmastonmuutoksen
haasteisiin nähden. Vuosi vuodelta vähenevillä määrärahoilla
on mahdotonta turvata ympäristöministeriön
hallinnonalalle riittävät tutkimus- ja kehitysvoimavarat,
joita ympäristöpolitiikan suunnittelu, toimeenpano
ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus edellyttävät.
Ympäristöministeriön hallinnonalan
tutkimus-, kehittämis- ja suunnittelurahoituksesta on kahdessa vuodessa
leikattu pois lähes puolet vuoden 2006 tasosta. Esimerkiksi
Merentutkimuslaitoksen silpomisen yhteydessä esitetty väite
merentutkimuksen tehostumisesta ajamalla kansainvälinen tutkimuksen
huippuyksikkö alas ei ole vakuuttava.
Itämeren suojeluun varattavat määrärahat ovat
niin ikään liian alhaiset. Itämeren järkyttävä tila
ei voi kohentua riittävän nopeasti, kun ympäristötöiden
ja haja-asutusalueiden vesiensuojelun edistämiseen osoitetut
rahat jäävät kireiden kehysten rajaamalle
noin 11 miljoonan euron vuositasolle. Pilaantuneet maa-alueet ja pohjavesien
laadun turvaaminen edellyttäisivät huomattavasti
suurempaa panostusta. Kuten ympäristövaliokunta
yksimielisessä lausunnossaan valtiontalouden kehyksistä totesi,
sekä Itämeren että sisävesien
suojelutavoitteiden saavuttamiseksi on kokonaisuutena välttämätöntä,
että ympäristötyömäärärahaan
ja haja-asutusalueiden vesiensuojelun edistämisen määrärahoihin
tehdään tasokorotus.
Aluehallinnon uudistamishanke uhkaa vakavasti heikentää ympäristöhallinnon
laatua. Aluehallinnosta aiotaan karsia yhteensä 625 henkilötyövuotta,
joista kolmannes on tarkoitus riipiä ympäristöhallinnosta.
Ympäristökeskuksilla on jo nykyisillä voimavaroilla
vaikeuksia toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi esimerkiksi vesienhoidon
suunnittelussa. Ympäristöhallintoa ei saa uhrata
sokeasti talouden alttarille vähentämällä hallinnon
ympäristönsuojelun voimavaroja.
Asumisen hintaa laskettava
Kansalaisten oikeus asumiseen on turvattava. On yhdenvertaisuuden
kannalta kestämätöntä, että monilla
tavallisilla palkansaajilla ei enää tänä päivänä ole
varaa hankkia kasvavista kaupunkikeskuksista asuntoa. Myös
kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista on huutava pula. Valtion tukeman
vuokra-asuntotuotannon herättämiseksi henkiin
tarvitaan korkotuen ehtoihin selkeitä parannuksia niin,
että asumisen hintaa saadaan laskettua. Nurmijärveläistymiskehitys on
myös ilmastonmuutoksen torjunnan ja sitä edellyttävän
tiiviin yhdyskuntarakentamisen kannalta huolestuttavaa. Samalla
eriytyvä asuminen aiheuttaa ongelmia työelämän
kohtaantoon.
Sosialidemokraatit ovat peräänkuuluttaneet valtion
asuntotuotannon korkotuen ehtojen parantamista sosiaalisesti oikeudenmukaisemman asuntotilanteen
elvyttämiseksi. Myös asumistukea on
nostettava ja järjestelmää tehtävä selkeämmäksi
niin, että asumistuesta muodostuisi jälleen perhepoliittinen
tukijärjestelmä, joka laskisi pienituloisten perheiden
asumismenoja. Myös etävanhemmat on huomioitava
tulevaisuudessa paremmin niin, että etävanhempien
asumistuessa lasketaan mukaan elatusvelvollisen lapset.