VÄLIKYSYMYS 2/2004 vp

VK 2/2004 vp - Irina Krohn /vihr ym.

Tarkistettu versio 2.0

Hyvinvointiyhteiskunnan rahoitus ja työllisyys

Eduskunnalle

Jäätteenmäen-Vanhasen hallitukselle tuli juuri ikää yksi vuosi. Hallituksen aloittaessa taivaltaan oltiin täysin yksimielisiä siitä, että hyvinvointivaltion rahoituspohja pettää, mikäli työllisyysastetta ei saada tuntuvasti nostettua. Hallitusohjelmaan kirjattiin tämän vuoksi lupaus sadantuhannen uuden työpaikan luomisesta tällä vaalikaudella. Se nostaisi työllisyysasteen silloisesta noin 67 prosentista noin 70 prosenttiin, ja seuraavalla vaalikaudella työllisyysasteen pitäisi nousta edelleen 75 prosenttiin.

Parhaillaan eduskunnassa käsiteltävänä olevasta vuosien 2005—2008 kehyksiä koskevasta hallituksen selonteosta käy ilmi, että työllisyystavoitteeseen ei enää uskota. 100 000 uuden työpaikan tavoite on karannut hallituksen käsistä, ja siitä on luovuttu. Kehyksen perustelumuistiossa on todettu, että työllisyys lisääntyisi vain noin 30 000 henkilöllä. Tässäkin on tekemistä. Tilastokeskuksen tuoreiden tietojen mukaan työelämän ulkopuolelle siirtyi vuodessa lähes 40 000 ihmistä. Työvoiman ulkopuolelle siirtyi ennen kaikkea naisia, joista monet luopuivat työnhausta ja jäivät kotiin.

Samaan aikaan työllisten määrä väheni 13 000 hengellä, mikä pudotti työllisyysasteen maaliskuussa 65,8 prosenttiin. Työpaikat ovat vähentyneet erityisesti teollisuudessa ja maataloudessa. Työpaikkojen määrä kasvoi julkisissa palveluissa, liikenteessä ja rakentamisessa.

Vuonna 1993, laman pahimpana vuonna, töissä oli kaksi miljoonaa ihmistä ja kolme miljoonaa oli työvoiman ulkopuolella. Sataa töissä olevaa suomalaista kohden oli toisin sanoen 150 henkilöä, jotka eivät olleet töissä. Hyvinvointipalveluiden rahoitus kriisiytyi, ja valtio otti velkaa 1 000 markkaa (160 euroa) jokaista suomalaista kohden kuukaudessa siitäkin huolimatta, että menoja karsittiin kovalla kädellä. Vuonna 1990 elatussuhde oli 1, eli sataa työssä käyvää kohden oli sata työelämän ulkopuolella olevaa. Nyt töissä on 2,3 miljoonaa ihmistä ja 2,8 miljoonaa on työvoiman ulkopuolella. Sataa työssä käyvää kohden on 120 henkilöä, jotka eivät ole töissä. Menojen ja etuuksien kasvun hillinnän ansiosta valtiontalous on vielä suurin piirtein tasapainossa.

Elatussuhde on kuitenkin heikkenemässä, kun suuret ikäluokat ovat pian siirtymässä eläkkeelle. Eläkeikäisen väestön määrän on arveltu kasvavan puolella miljoonalla hengellä nykyisestä vuoteen 2030 mennessä. Saman ajanjakson aikana lasten ja nuorten määrän arvioidaan vähenevän 200 000 hengellä. Työvoiman ikääntyminen on yleinen ongelma EU-maissa, mutta Suomessa ikääntyminen on nopeampaa kuin EU:ssa keskimäärin. Veronmaksajia on jäämässä jäljelle entistä vähemmän tilanteessa, jossa tulonsiirtoja saavia on entistä enemmän.

Edellä olevan perusteella ja Suomen perustuslain 43 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan välikysymyksen:

Hallitus on toistaiseksi epäonnistunut täysin työpaikkojen määrän lisäämisessä Suomeen. Suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kestävä rahoitus edellyttää työllisyysasteen nostamista nykyistä selvästi korkeammalle tasolle. Erityisesti tämä korostuu työikäisen väestön määrän kääntyessä laskuun ja ikääntymisen kiihtyessä. Miten hallitus aikoo turvata elatussuhteen kehityksen, kääntää työllisyyskehityksen kasvuun ja taata hyvinvointiyhteiskunnan kestävän rahoituksen?

Helsingissä 28 päivänä huhtikuuta 2004

  • Irina Krohn /vihr
  • Satu Hassi /vihr
  • Erkki Pulliainen /vihr
  • Ulla Anttila /vihr
  • Merikukka Forsius /vihr
  • Janina Andersson /vihr
  • Kirsi Ojansuu /vihr
  • Anni Sinnemäki /vihr
  • Heidi Hautala /vihr
  • Osmo Soininvaara /vihr
  • Rosa Meriläinen /vihr
  • Tuija Brax /vihr
  • Tarja Cronberg /vihr
  • Jyrki Kasvi /vihr
  • Ben Zyskowicz /kok
  • Anne Holmlund /kok
  • Timo Seppälä /kok
  • Jari Vilén /kok
  • Lasse Virén /kok
  • Pertti Hemmilä /kok
  • Irja Tulonen /kok
  • Jan Vapaavuori /kok
  • Ahti Vielma /kok
  • Paula Risikko /kok
  • Petri Salo /kok
  • Sari Sarkomaa /kok
  • Arto Satonen /kok
  • Tapani Mäkinen /kok
  • Tuija Nurmi /kok
  • Reijo Paajanen /kok
  • Maija Perho /kok
  • Esko Kurvinen /kok
  • Pekka Kuosmanen /kok
  • Jari Koskinen /kok
  • Sirpa Asko-Seljavaara /kok
  • Leena Harkimo /kok
  • Lyly Rajala /kok
  • Ville Itälä /kok
  • Suvi Lindén /kok
  • Jyri Häkämies /kok
  • Raija Vahasalo /kok
  • Martin Saarikangas /kok
  • Jyrki Katainen /kok
  • Marjukka Karttunen /kok
  • Hanna-Leena Hemming /kok
  • Olli Nepponen /kok
  • Kalevi Lamminen /kok
  • Martti Korhonen /vas
  • Suvi-Anne Siimes /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Outi Ojala /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Matti Kauppila /vas
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Erkki Virtanen /vas
  • Unto Valpas /vas
  • Minna Sirnö /vas
  • Iivo Polvi /vas
  • Mikko Immonen /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Anne Huotari /vas
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Matti Kangas /vas
  • Kari Uotila /vas
  • Päivi Räsänen /kd
  • Toimi Kankaanniemi /kd
  • Kari Kärkkäinen /kd
  • Bjarne Kallis /kd
  • Sari Essayah /kd
  • Leena Rauhala /kd
  • Raimo Vistbacka /ps
  • Timo Soini /ps
  • Tony Halme /ps