Ehdotus
Yhteisen maatalouspolitiikan (YMP) uudistuksesta päätettiin
vuonna 2003. Jo tällöin sovittiin, että useita
uudistuksen kohtia tarkastellaan uudelleen tietyn ajan
kuluttua. Komission tiedonannossa YMP-uudistuksen terveystarkastukseen
valmistautumisesta on koottu yhteen näitä aiemmin
sovittuja väliarviointitarpeita sekä yhteisen
maatalouspolitiikan tulevia haasteita ja muutostarpeita. Lisäksi
tiedonannossa esitetään keinoja näihin
haasteisiin ja muutostarpeisiin vastaamiseksi. Komission mukaan
keskeiset kysymykset ovat: 1) Kuinka tehdä tilatukijärjestelmä tehokkaammaksi
ja yksinkertaisemmaksi? 2) Kuinka kehittää markkinatukitoimia,
jotka alunperin on luotu kuuden jäsenmaan unionille, jotta
ne olisivat edelleen asianmukaisia globalisoituvassa maailmassa
ja 27 jäsenmaan EU:ssa? 3) Kuinka hallita uusia haasteita
ilmaston muutoksesta biopolttoaineiden kasvuun ja vesien hoitoon
sekä jatkuvia haasteita, kuten biodiversiteetin ylläpitoa?
Tiedonannossa esitetyt toimenpiteet kohdistuvat yhteisen maatalouspolitiikan
suorien tukien järjestelmään, markkinatoimenpiteisiin
sekä maaseudun kehittämistoimenpiteisiin.
Komissio antoi kertomuksen täydentävistä ehdoista
maaliskuussa 2007. Kertomuksen perusteella antamissaan päätelmissä maatalousneuvosto
antoi komissiolle mandaatin tutkia täydentäviä ehtoja
terveystarkastuksen yhteydessä. Tältä pohjalta
tiedonannossa ehdotetaan, että lakisääteisiä hoitovaatimuksia
ja hyvän maatalouden ja ympäristön vaatimuksia
arvioidaan niin, että voidaan paremmin saavuttaa täydentävien ehtojen
järjestelmän tavoitteet. Lakisääteisistä vaatimuksista
voitaisiin lisäksi poistaa sellaiset vaatimukset, jotka
eivät suoraan ole järjestelmän tavoitteiden
mukaisia.
Velvoitekesannon merkitys on vähentynyt markkinatilanteen
kehittymisen ja tilatukijärjestelmän käyttöönoton
myötä. Komission mukaan velvoitekesanto markkinainstrumenttina
voitaisiin hylätä, mutta siitä aiheutuneet
ympäristöhyödyt tulisi säilyttää.
Yhtenä ratkaisuna voisi olla velvoitekesannon korvaaminen
paikallisesti kohdennetuilla maaseudun kehittämistoimenpiteillä.
Ympäristöhyötyjen ylläpitämiseksi
ja vahvistamiseksi maaseudun kehittämistoimenpiteitä ehdotetaan
vahvistettavaksi. Tällaisia olisivat maan ympäristönsuojelutoimet
(environmental forms of land), vesi ja ekosysteemin hoito, kuten
ympäristökesanto, suojavyöhykkeet, metsitys,
toimenpiteet ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi, uusiutuvien energialähteiden
politiikka sekä biodiversiteettikäytävät.
Tiedonantoluonnoksessa todetaan, että terveystarkastuksen
yhteydessä voidaan pohtia sitä, miten yhteisellä maatalouspolitiikalla
voidaan vastata tulevaisuuden haasteisiin. Maaseudun kehittämistoimenpiteitä ehdotetaan
suunnattavaksi ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, parempaan vesienhoitoon,
bioenergia-alan ympäristötoimenpiteiden kannustimeksi
ja biodiversiteetin suojeluun sekä tutkimuksen ja innovaatioiden
(ml. toisen sukupolven biopolttoaineet) kehittämiseen.
Ilmastonmuutoksen ja paremman vesienhoidon tavoitteet voitaisiin
saavuttaa myös täydentävien
ehtojen järjestelmän kautta. Terveystarkastuksessa
tulisi myös tutkia, onko energiakasvien tukijärjestelmä yhä kustannustehokas
ottaen huomioon nykyiset biomassatuotannon tavoitteet. Maaseudun
kehittämistoimenpiteitä ehdotetaan suunnattavaksi
myös velvoitekesannon ympäristöhyötyjen
jatkamiseen ja tehostamiseen.
II pilarin eli maaseudun kehittämistoimenpiteiden vahvistamiseksi
tiedonannossa ehdotetaan pakollisen modulaatioprosentin lisäystä budjettivuosina
2010—2013 kahdella prosentilla vuosittain. Vuodesta 2014
alkaen prosentti olisi näin ollen 13. Lisäksi
komissio ehdottaa EU-10 maiden pakollisen modulaation analysointia,
kuitenkin niin, että nykyistä maaseudun kehittämisvarojen
jakoa jäsenmaiden välillä kunnioitetaan.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto kannattaa nykyisten maatalouspolitiikan toimien
arviointia ja kehittämistä. Terveystarkastuksen
ei tule kuitenkaan merkitä yhteisen maatalouspolitiikan
täydellistä uudistamista. Valtioneuvoston näkökulma
terveystarkastuksessa on arvioida sitä, miten hyvin yhteisessä maatalouspolitiikassa
toteutetaan Eurooppa-neuvoston toistuvasti vahvistamaa periaatetta
siitä, että maataloutta on voitava harjoittaa koko
Euroopan unionin alueella.
Valtioneuvosto katsoo, että maitokiintiöjärjestelmä on
vakauttanut EU:n maitomarkkinoita sekä maakohtaisesti että alueellisesti.
Tämä on varmistanut maidontuotannon säilymisen
erityisesti heikommilla tuotantoalueilla. Valtioneuvosto kannattaa
kiintiöjärjestelmän jatkamista. Mikäli
kiintiöjärjestelmästä kuitenkin
luovutaan, tulisi kiintiöitä lisätä asteittain
riittävän siirtymäkauden kuluessa. Lisäksi
epäsuotuisilla alueilla tulisi jo siirtymäkauden
aikana voida toteuttaa maidontuotannon turvaamiseksi erityistoimia,
kuten esimerkiksi tuotantoon sidottujen tukien myöntäminen.
Epäsuotuisiksi alueiksi tulee vuoristoalueiden lisäksi
katsoa myös muut vastaavat alueet, ja koko Suomen alueella
on voitava toteuttaa erityistoimia.
Yhteisen maatalouspolitiikan markkinoiden hallintamekanismien
säilyttäminen jatkossakin turvaverkkona on tärkeää,
sillä markkinoilla saattaa esiintyä kriisejä,
jotka edellyttävät toimenpiteiden soveltamista.
Valtioneuvoston mielestä ohraa on kohdeltava intervention
osalta samoin kuin vehnää. Kesantovelvoitteesta
markkinatoimenpiteenä voidaan luopua. Maaseudun kehittämistoimenpiteillä tulee
voida korvata velvoitekesannon poistamisesta aiheutuvat ympäristöhaitat.
Maaseudun kehittämistoimenpiteissä tulee olla
riittävä joustavuus, jotta mahdollisen lisääntyvän
modulaation kautta saatava rahoitus voidaan hyödyntää tehokkaasti.