Perustelut
Ympäristövaliokunta on tarkastellut valtioneuvoston
selontekoa hankintalakiuudistuksesta toimialansa mukaisesti ympäristönäkökohtien
kannalta.
Valiokunta toteaa, että ympäristövaikutusten huomioon
ottamisella julkisissa hankinnoissa on suuri potentiaali kestävän
kehityksen edistämisessä. EU:n alueella julkisten
hankintojen arvo on yli 1 000 miljardia euroa eli noin 16 prosenttia
bruttokansantuotteesta. Julkisen sektorin vaikutusmahdollisuus myös
Suomessa on huomattava, sillä noin 27 miljardia euroa vuosittain
eli 15 prosenttia bruttokansantuotteesta käytetään julkisiin
hankintoihin, josta noin puolet kuuluu hankintalain piiriin. Valiokunta
pitää keskeisenä koko julkisen hallinnon
saamista aidosti sitoutumaan hankkeeseen, jonka päämääränä on ekologista
kestävyyttä korostava hankintapolitiikka sekä esimerkkinä toimiminen
yksityiselle sektorille ja kuluttajille.
Ympäristönäkökohtien selvittäminen
olisi valtioneuvoston selonteon mukaan tarkoituksenmukaisempaa toteuttaa
myöhemmässä vaiheessa, kun EU-tason ja
kansalliset hankkeet ovat edenneet ja vaikutusten arviointi on mahdollista.
Ilmastostrategian tavoitteet edellyttävät jatkossa
julkisen sektorin päästövähennysten
toteuttamista, lisäksi EU:n kestävän
kehityksen strategian tavoitteena on nostaa ympäristöystävällisten
hankintojen osuus kaikista hankinnoista 50 prosenttiin. Valiokunta
pitää kuitenkin tärkeänä,
että ympäristönäkökohtien
huomioon ottamista edistetään nopealla aikataululla,
koska uuden hankintalain myötä käytännöt
ovat vakiintumassa ja on tarpeen saada ympäristönäkökulma
koko elinkaaren aikaisine kustannuksineen normaalin hankintaprosessin
osaksi mahdollisimman nopeasti.
Valtioneuvoston selonteossa todetaan, että ympäristönäkökohtien
edistäminen ja huomioon ottaminen julkisissa hankinnoissa
on haaste ja mahdollisuus. Julkisten hankintojen tekijöille
on hankintalaissa annettu paljon vastuuta, samoin hankintojen ympäristönäkökohtien
parempaan huomioon ottamiseen sisältyy paljon odotuksia. Ympäristötavoitteiden
tehokas sisällyttäminen hankintaprosesseihin vaatii
osin uusia toimintatapoja ja osaamista. Hankintahenkilökunnan koulutuksessa
ja osaamisessa on edelleen puutteita, eikä ympäristötietoa
vielä osata käyttää riittävästi
hankittavan tuotteen tai palvelun osana. Osaamisen lisäksi
kysymys on myös hyvien käytäntöjen
omaksumisesta ja niiden tehokkaasta levittämisestä maanlaajuiseen
käyttöön. Hankintojen ympäristöosaamista
tulee selkeästi pyrkiä keskittämään
johonkin valtion asiantuntijaorganisaatioon tavoitteena auttaa koko
julkisen sektorin työtä hankintojen ympäristövaikutusten
huomioon ottamisessa ja saada aikaan käytännössä sovellettavaa
ohjeistusta.
Kansallisia kestäviä hankintoja edistäviä hankkeita
ovat esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriön
ohjeet energiatehokkuuden huomioonottamiseksi ja Motivan ns. Helpdesk
ympäristöteknologiahankinnoille. Lisäksi
julkisten hankintojen ympäristönäkökohtien
huomioon ottaminen oli yksi julkisten hankintojen neuvontayksikön
painopistealueista vuonna 2008. Valiokunta korostaa, että toteutetuista
toimenpiteistä huolimatta julkisten hankintojen tekijöiltä puuttuu
kuitenkin edelleen keskeisin työväline eli maksuton
Internet-tietopankki, joka mahdollistaisi helposti saatavilla olevan,
ajantasaisen ja luotettavan tiedon tuotteiden keskeisistä ympäristönäkökohdista
sekä esimerkkejä niitä koskevista vaatimuksista
ja vertailuperusteista tarjouskilpailuasiakirjoissa käytettäviksi.
Erityistä huomiota tulee jatkossa kiinnittää myös
neuvonnan tuottamien vertailutietojen oikeellisuuteen ja varmentamiseen.
Kuntien rajalliset resurssit aiheuttavat vaikeuksia
ympäristökriteerien huomioon ottamisessa tehokkaalla
tavalla. Kuntasektori kaipaa edelleen konkreettisia työvälineitä sekä koulutusta
ja neuvontaa hankintojen ympäristövaikutusten
huomioon ottamiseen. Valiokunta katsoo, että tehokas neuvonta,
kattava koulutus, yleiset hankintamallit ja esimerkit ovat keskeisessä asemassa
pyrittäessä nostamaan ympäristötavoitteet
nykyistä laajemmin mukaan hankintaprosesseihin. Neuvonnan
ja koulutuksen riittävistä taloudellisista resursseista
tulee huolehtia, jotta ympäristönäkökulma
saadaan kattavasti mukaan julkisiin hankintoihin.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että julkisilla hankinnoilla pyritään
jatkossa vaikuttamaan myös tuotekehitykseen ja markkinoilla
olevaan tuotevalikoimaan tuotteista aiheutuvien kielteisten ympäristövaikutusten
vähentämiseksi. Hankintapolitiikallaan julkinen
sektori voi lisätä vaikuttavuuttaan ympäristöinnovaatioiden
edistämisessä ja kaupallistamisessa. Vaikutukset
voivat olla hyvinkin merkittäviä sellaisilla aloilla
ja sellaisissa tavararyhmissä, joilla julkiset hankintayksiköt
ovat isoja hankkijoita. Julkisilla ostoilla voidaan myös
pyrkiä madaltamaan uusien tuotteiden kannattavuuskynnystä ja
saada levitettyä uusia innovatiivisia ratkaisuja markkinoille.
Julkiset hankkijat ja myös tarjoajat tarvitsevat kannusteita,
jotka mahdollistaisivat julkisella sektorilla innovaatioiden hyödyntämiselle
tarvittavan olennaisen riskin ottamisen ja uuden kokeilemisen kestävän
kehityksen edistämiseksi. Hankkijoiden ja toimittajien
välille tulisi myös luoda yhteisiä foorumeita,
joilla voitaisiin yhteisesti pohtia ympäristöystävällisten
ratkaisujen yleisiä periaatteita.
Valiokunta toteaa, että ympäristönäkökulman
huomioimisen vaikutuksista hankintojen kokonaistaloudellisiin kustannuksiin
on vielä varsin vähän seurantatietoja.
Tanskassa on laskettu, että 80 000 asukkaan Koldingen kaupungissa
päätös ottaa ympäristönäkökulma
kaikissa hankinnoissa huomioon ja hankintojen uudelleenorganisointi
sen mukaisesti on pienentänyt hankintalaskua noin 10 prosenttia
vuodessa. Valiokunta huomauttaa, että ympäristön
kannalta edullisin ratkaisu ei siten ole välttämättä hankintahinnaltaan
tai elinkaarikustannuksiltaan kallein. Lyhyellä tähtäimellä ympäristökriteerien käyttö
saattaa
nostaa hankintakustannuksia tietyissä tuoteryhmissä,
mutta pitemmällä aikavälillä hinnat
voivat laskea lisääntyvän kysynnän ja
tarjonnan myötä. Pitkällä tähtäimellä ympäristöystävällisillä hankinnoilla
voidaan jopa pystyä vähentämään
julkisten organisaatioiden käyttökustannuksia.
Valiokunta katsoo, että julkisten hankintojen taloudellisuus,
kokonaiskustannukset ja ympäristönäkökohdat
erityisesti elinkaarinäkökulmasta liittyvät
kiinteästi toisiinsa. Myös tuotteen ominaisuuksiin
liittyvien ympäristökriteerien asettaminen
on mahdollista. Tästä on jo olemassa paljon hyvin
esimerkkejä, mutta niiden systemaattinen hyödyntäminen
puuttuu. Tuotteen koko elinkaarenaikaisten ympäristökustannusten
arvioiminen osana hankinnan kokonaistaloudellisuuden arviointia
on myös mahdollista, mutta tätä ei ole
vielä riittävästi kyetty hyödyntämään.
Pitkällä tähtäimellä kotimarkkinoiden
julkiset hankkijat voivat ympäristövaatimusten
avulla myös tukea kotimaisten yritysten ympäristöteknologisia
innovaatioita.
Yksittäisten hankintojen kasvaminen varsin suuriksi
keskitettyjen hankintajärjestelyiden vuoksi voi luoda joissain
tapauksissa ongelmia, koska pienemmillä yrityksillä saattaa
olla vaikeuksia osallistua tarjouskilpailuihin liian vähäisten
tuotantomäärien vuoksi. Valiokunta toteaa, että myös
pienempiä tarjouskilpailuja tarvitaan ja osatarjousten
tekemisen tulee jatkossa olla nykyistä helpompaa. Pienten
ja keskisuurten paikallisten yritysten mukanaoloa tulisi edistää.
Tätäkin kautta voidaan tarjouskilpailuissa elinkaarinäkökulmasta
arvioituna saavuttaa ympäristönäkökohdat
huomioivia ratkaisuja.
Hankintalain 2 §:n mukaan hankintayksiköiden
on pyrittävä järjestämään
hankintatoimensa siten, että hankintoja voidaan toteuttaa
mahdollisimman taloudellisesti ja suunnitelmallisesti sekä mahdollisimman
tarkoituksenmukaisina kokonaisuuksina myös ympäristönäkökohdat huomioon
ottaen. Lain yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että tämä momentti
on suosituksenluontoinen ja hankintojen tarkoituksenmukaisin järjestämistapa
jää hankintayksiköiden harkintavaltaan
ja vastuulle. Hankintalainsäädäntö ei
siten tällä hetkellä suoranaisesti velvoita
ympäristönäkökohtien huomioon
ottamiseen, vaan ainoastaan luo puitteet, joissa se on hankintamenettelyssä mahdollista.
Valiokunta viitaten hankintalaista antamaansa lausuntoon (YmVL 29/2006
vp) katsoo, että jatkossa sääntelyn velvoittavuutta
ympäristönäkökohtien huomioon
ottamiseksi tulee lisätä. Edellytyksenä sääntelyn
velvoittavuudelle on kuitenkin se, että hankintojen ympäristönäkökohtia
koskeva ohjeistus on riittävää ja toimiva
neuvontajärjestelmä on käytettävissä.
Siten on ensin panostettava neuvontaan, koulutukseen ja maksuttomaan
Internet-tietopankkiin edellytysten luomiseksi ympäristönäkökulmien
huomioon ottamiselle.