Ehdotus
Muutosehdotuksella on tarkoitus parantaa ympäristövaikutusten
arvioinnin laatua ja kehittää ympäristövaikutusten
arviointia vastaamaan paremmin muun muassa ilmastonmuutoksen ja luonnon
monimuotoisuuden köyhtymisen aiheuttamiin haasteisiin.
Ehdotuksella pyritään myös YVA-direktiivin
ja muiden EU-lainsäädännön edellyttämien
ympäristövaikutusten arviointia koskevien velvoitteiden
parempaan yhteensovittamiseen ja menettelyiden yksinkertaistamiseen.
Ehdotus sisältää muutoksia lähes
kaikkiin direktiivin artikloihin ja liitteisiin. Keskeisimmät ehdotukset
koskevat epäjohdonmukaisuuksien välttämistä YVA-direktiivin
ja muun EU:n lainsäädännön asettamien
ympäristövaikutusten arviointivelvoitteiden välillä,
hankkeesta tehtävän ympäristövaikutusten
arvioinnin tarpeellisuuden yhdenmukaisempaa ja tarkempaa selvittämistä,
YVA:n sisältöä ja laatua sekä YVA:n päättämistä ja
arvioinnin tulosten huomioon ottamisen vahvistamista lupaa koskevassa
päätöksenteossa.
Ehdotuksen oikeusperustana on SEUT 192 artiklan 1 kohta (ympäristö)
ja se hyväksytään tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä.
Direktiivin 2 artiklan muutoksella edellytettäisiin,
että hankkeisiin, joissa velvoite tehdä ympäristövaikutusten
arviointeja johtuu samanaikaisesti sekä YVA-direktiivistä että EU:n muusta
lainsäädännöstä sovellettaisiin
yhteen sovitettuja tai vaihtoehtoisesti yhteisiä menettelyitä.
Yhteen sovitetussa menettelyssä toimivaltaisen viranomaisen
olisi sovitettava yhteen eri viranomaisten tekemät EU:n
lainsäädännön edellyttämät
arvioinnit. Yhteisessä menettelyssä sisällytettäisiin
yhteen ympäristövaikutusten arviointiin yhden
tai useamman viranomaisen tekemät arvioinnit. Komission
mukaan muita ympäristövaikutusten arviointivelvoitteita
sisältyy ainakin tiettyjen suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten
arvioinnista annettuun direktiiviin 2001/42/EY,
luonnonvaraisten lintujen suojelusta annettuun direktiiviin 2009/147/EY, yhteisön
vesipolitiikan puitteista annettuun direktiiviin 2000/60/EY,
teollisuuden päästöistä annettuun
direktiiviin 2010/75/EU sekä luontotyyppien
sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston
suojelusta annettuun direktiiviin 92/43/ETY.
Lisäksi ehdotetaan, että jäsenvaltioiden
on nimettävä yksi viranomainen, joka vastaa yksittäisten
hankkeiden lupamenettelyn helpottamisesta (engl. facilitating).
Direktiivin 4 artiklaan ehdotetaan lisättäväksi
hankkeen toteuttajan velvollisuus antaa tiettyjä tietoja
toimivaltaiselle viranomaiselle YVA:n tarpeellisuutta koskevan päätöksenteon
perustaksi. Tiedot koskisivat kuvausta hankkeesta ja sen todennäköisesti
merkittävistä ympäristövaikutuksista
sekä toimenpiteistä, joilla pyritään ennaltaehkäisemään
taikka vähentämään merkittäviä haitallisia
ympäristövaikutuksia. Yksityiskohtaiset perusteet
päätökselle esitettäisiin muutetussa
liitteessä III. Artiklassa säädettäisiin myös
toimivaltaiselle viranomaiselle velvollisuus tehdä päätös
YVA:n tarpeellisuudesta kolmen kuukauden kuluessa luvan hakemispäivästä.
Määräaikaa voitaisiin pidentää kolmella
kuukaudella tietyillä perusteilla. Lisäksi esitetään, että mikäli
hankkeeseen tulee soveltaa YVA:a, päätöksen
tulee sisältää ehdotukseen sisältyvän muutetun
5 artiklan mukainen arvioinnin sisällön rajauspäätös.
Direktiivin 3 artiklaan ja liitteeseen IV ehdotetuilla muutoksilla
ympäristövaikutuksen arvioinnin sisältöä täsmennettäisiin
ja laajennettaisiin liittyen ajankohtaisiin ympäristöhaasteisiin,
kuten luonnon monimuotoisuuden köyhtymiseen, ilmastonmuutokseen,
katastrofiriskeihin ja luonnonvarojen käyttöön.
Ehdotuksella muutettaisiin 5 artikla perusteellisesti. Ympäristövaikutusten
arvioinnin sisällön rajaaminen tulisi pakolliseksi.
Ehdotuksessa säilytetään keskeinen vaatimus,
jonka mukaan hankkeen toteuttajan on annettava ympäristötietoja,
mutta ne tulisi jatkossa esittää ympäristöraportin
muodossa. Muutetussa artiklassa määriteltäisiin
ympäristöraportin sisältö ja
se täsmennettäisiin muutetussa liitteessä IV.
Ympäristöraportin tulisi sisältää muun
muassa kohtuullisten vaihtoehtojen arviointi. Lisäksi esitetään
säännöksiä, joilla pyritään
takaamaan ympäristöraportin kattavuus ja riittävä laatu.
Vaihtoehtoisia keinoja laadun varmistamiseen olisivat arvioinnin
tekijöiltä edellytettävä akkreditointi
tai vaihtoehtoisesti ympäristöraportin todentaminen
akkreditoitujen asiantuntijoiden ja/tai kansallisista asiantuntijoista
koostuvan komitean toimesta.
Ehdotuksella muutettaisiin 8 artiklaa ensinnäkin siten,
että siinä asetettaisiin toimivaltaiselle viranomaiselle
kolmen kuukauden määräaika siitä,
kun viranomaiselle on annettu kaikki tarvittavat ympäristövaikutusten
arvioinnit ja kun tarvittavat kuulemiset on toteutettu, saattaa hankkeen
ympäristövaikutusten arviointi päätökseen.
Määräaikaa voitaisiin pidentää kolmella
kuukaudella tietyillä perusteilla. Toiseksi edellytettäisiin,
että toimivaltaisen viranomaisen olisi sisällytettävä luvan
myöntämispäätökseen
muun muassa toimivaltaisen viranomaisen tekemä ympäristöarviointi
ja päätökseen liitetyt ympäristöehdot
sekä tärkeimmät syyt hyväksytyn
hankkeen valinnalle ottaen huomioon muut tarkastellut vaihtoehdot,
mukaan lukien ympäristön nykytilan todennäköinen
kehitys ilman hankkeen toteuttamista. Luvan myöntämispäätöksen
olisi myös sisällettävä lausunto,
jossa esitetään, miten ympäristönäkökohdat
ja kuulemisen tulokset on otettu huomioon luvassa. Kolmanneksi jälkikäteisseuranta
tehtäisiin pakolliseksi niille hankkeille, joilla toteutettujen
kuulemisten ja myös ympäristöraportin
mukaan on merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. Neljänneksi
toimivaltaisen viranomaisen olisi tarkistettava, että ympäristöraportin
tiedot ovat ajantasaiset ennen kuin se myöntää tai
epää luvan.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää komission ehdotuksen
tavoitteita pääpiirteiltään
kannatettavina ja YVA-menettelyn kehittämistä tärkeänä sekä Euroopan
unionin että kansallisella tasolla.
Valtioneuvosto pitää komission ehdottamaa oikeusperustaa
(SEUT 192 artiklan 1 kohta) asianmukaisena. Ehdotus on myös
toissijaisuusperiaatteen mukainen, sillä on tärkeää pyrkiä yhtenäistämään
ympäristövaikutusten arvioinnin periaatteita ja
vähimmäisvaatimuksia koko EU:n tasolla. Neuvotteluissa
on kuitenkin tärkeää kiinnittää huomiota
ehdotetun EU:n sääntelyn yksityiskohtaisuuteen
ja pyrkiä jättämään
jäsenvaltioille riittävästi liikkumavaraa
tavoitteiden toteuttamisessa niiden kansalliseen järjestelmään
parhaiten soveltuvalla tavalla.
Ehdotuksen ympäristövaikutusten arvioinnin sisältöön
liittyvät ajankohtaisia ympäristöhaasteita,
kuten luonnon monimuotoisuuden köyhtymistä ja
ilmastonmuutosta, koskevat tarkennukset ovat perusteltuja.
Komission ehdotus sisältää useita
säännöksiä, jotka vaativat vielä tarkempaa
selvittämistä muun muassa suhteessa kansalliseen
lainsäädäntöön ja muuhun
EU-tason sääntelyyn. Erityisesti ehdotusta, jossa
edellytetään YVA-direktiivin ja EU:n muun lainsäädännön
mukaisten ympäristövaikutusten arviointien, kuten
Natura-arviointien, yhteensovittamista tai yhdistämistä toisiinsa,
on tarkasteltava käytännön toteuttamisen
kannalta. Ehdotukseen liittyvissä neuvotteluissa tulisikin
pyrkiä varmistamaan riittävä kansallinen
liikkumavara eri ympäristövaikutusten arviointivelvoitteiden
toteuttamisessa siten, että jäsenvaltioiden on
mahdollista myös jatkossa soveltaa eri arviointien yhteensovittamisessa kansallista
menettelytapaansa ja päättää eri
viranomaisten tehtävänjaosta. Valtioneuvosto pitää myös
epäselvänä ja Suomen viranomaisjärjestelmän
kannalta mahdollisesti ongelmallisena tähän liittyvää ehdotusta,
jonka mukaan jäsenvaltioiden olisi nimettävä yksi
viranomainen vastaamaan yksittäisten hankkeiden lupamenettelyjen
helpottamisesta (engl. facilitating).
Valtioneuvosto katsoo, että ympäristövaikutusten
arvioinnin tulosten huomioon ottamisen vahvistaminen lupamenettelyissä on
lähtökohtaisesti kannatettavaa, mutta se ei saa
johtaa eri lupamenettelyjen ja -päätösten
monimutkaistumiseen tai eri lupien soveltamisalan hämärtymiseen.
Valtioneuvosto ei pidä kannatettavina ehdotuksia, joilla
ympäristövaikutusten arvioinnin tekemiseen liittyviä vastuita
ja tehtäviä siirrettäisiin hankkeesta
vastaavalta toimivaltaiselle viranomaiselle. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että hankkeesta
vastaavan ja viranomaisten välinen nykyinen selkeä työnjako
ja vastuut säilyvät myös jatkossa ja
että arvioinnin sisältöä ja
hankkeesta vastaavan vastuuta laadukkaan ympäristövaikutuksia
koskevan tiedon tuottajana kehitetään.
Valtioneuvosto pitää ympäristövaikutusten arvioinnin
laadun ja laadunvarmistuksen kehittämistä lähtökohtaisesti
kannatettavana. Valtioneuvosto pitää ehdotusta
kuitenkin siltä osin ongelmallisena, että se
ei näyttäisi jatkossa mahdollistavan YVA-yhteysviranomaisen
toimimista laadun varmistajana, sillä ympäristöraportin laadunvarmistuksen
tulisi ehdotuksen mukaan tehdä akkreditoitu ja teknisesti
pätevä asiantuntija ja/tai kansallisista
asiantuntijoista koostuva komitea.
Valtioneuvosto pitää ongelmallisena ehdotukseen
sisältyvää säännöstä siitä,
että mikäli hankkeeseen tulee soveltaa YVA:a menettelyn tarpeellisuuden
selvittämistä koskevan päätöksen
nojalla, tulee tämän päätöksen
sisältää myös arvioinnin sisällön
rajaamista koskeva päätös. Säännöksen
mukainen arvioinnin rajaus menettelyn tarpeellisuuden selvittämistä koskevan päätöksen
yhteydessä käytännössä estäisi
nykyiseen kansalliseen ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn
sisältyvän nk. arviointiohjelmavaiheen kyseisten
hankkeiden arviointimenettelyissä. Lisäksi valtioneuvosto
katsoo, että neuvotteluissa voisi tuoda esiin, että direktiiviehdotuksen
mukaisen arvioinnin sisällön rajausvaiheen kuulemisen
tulisi käsittää muiden viranomaisten
lisäksi myös yleisön kuulemisen, mikä parantaisi
YVA:n laatua.
Ehdotuksen mukaan komissiolle siirrettäisiin valta
direktiivin tiettyjen liitteiden (liitteet II.A, III ja IV) muuttamiseen
delegoiduilla säädöksillä tieteen
ja tekniikan kehityksen mukaisiksi. Jatkovalmistelussa tulee kiinnittää tältä osin
huomiota
säädösvallan siirtämisen laajuuteen.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että voimassa olevan direktiivin sisältämää maanpuolustukseen
liittyvää poikkeamismahdollisuutta ei kavenneta
direktiivin uudistamisen yhteydessä.
Kannanmuodostus yksittäisiin ehdotuksiin on vielä kesken.