Perustelut
         
         Valiokunta toteaa, että kasvinsuojeluaineita koskevan
            kokonaisuudistuksen yleisenä lähtökohtana
            on toimeenpanna Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o
            1107/2009 kasvinsuojeluaineiden markkinoille saattamisesta
            (kasvinsuojeluaineasetus) sekä Euroopan parlamentin ja
            neuvoston direktiivi (2009/128/EY) yhteisön
            politiikan perusteista torjunta-aineiden kestävän
            käytön aikaansaamiseksi (puitedirektiivi). Valiokunta
            pitää tärkeänä kasvinsuojeluaineiden
            kestävän käytön säätelyn
            tavoitteita: ympäristölle ja terveydelle aiheutuvien
            vaarojen ja riskien minimoimista, valvonnan suunnitelmallisuutta,
            haitallisimpien aineiden korvaamista vähemmän
            haitallisilla ja torjunta-aineiden käytön vähentämistä.
            Valiokunta pitää esityksiä perusteltuina
            ja tarpeellisina, koska pyrkimyksistä huolimatta kasvinsuojeluaineiden
            kulutus ja käyttö ei ole vähentynyt viimeisen
            kymmenen vuoden aikana. 
         
         
         Esityksen mukaan kasvinsuojeluaineita koskevalla koulutuksella,
            tutkinnolla ja levitysvälineiden testauksella pyritään
            kasvinsuojeluaineiden turvalliseen ja asianmukaiseen käyttöön. Valiokunta
            katsoo, että tuloksellisen koulutuksen toteuttamiseen tarvitaan
            sujuvaa yhteistyötä Tukesin ja muiden viranomaisten,
            tutkimuksen, neuvonnan, viljelijöiden ja muiden alan toimijoiden
            kesken.	 Koulutuksella voidaan edistää kasvinsuojeluaineiden
            käytön vähentämistä siten,
            että kasvinsuojeluaineita käytetään
            entistä suunnitelmallisemmin sopiva määrä oikeassa paikassa
            ja oikeaan aikaan. Teknisen käyttökoulutuksen
            lisäksi tulee koulutuksessa varmistua siitä, että käyttäjät
            tuntevat kasvinsuojeluaineiden pitkäaikaiskäytön
            mahdolliset riskit ja pyrkivät vähentämään
            niitä. Pitkäaikaisvaikutuksissa tulee ottaa huomioon
            erityisesti myös resistenttien tuholaisten lisääntymisen
            mahdollisuus.
         
         
         Kasvinsuojeluaineiden lentolevitys on esityksen mukaan pääsääntöisesti
            kielletty. Poikkeuksista lentolevityskieltoon päättäisi
            nykyiseen tapaan joko Elintarviketurvallisuusvirasto tai maa- ja
            metsätalousministeriö tilanteissa, jotka ovat
            niin vakavia, että kasvinsuojeluaineiden lentolevitys olisi
            käytännössä ainoa tehokas väline
            uhkien torjuntaan. Lentolevityksen edellytyksiin kuuluu, että ihmisten
            terveyteen ja ympäristöön kohdistuvat
            vaikutukset ovat pienempiä verrattuna kasvinsuojeluaineen
            levitykseen maasta käsin, valmiste on hyväksytty
            erityisesti lentolevitykseen, toteuttajalla on suoritettu tutkinto
            ja levitysväline on testattu. Valiokunta pitää tarpeellisena
            lentolevityksen ehtojen tiukentamista, jotta riskejä voidaan
            hallita paremmin. 
         
         
          Lakiehdotuksen mukaan Tukes laatii ja toimeenpanee yhdessä alan
            toimijoiden ja muiden viranomaisten kanssa kasvinsuojeluaineiden kestävän
            käytön kansallisen toimintaohjelman. Puitedirektiivin
            mukaisessa ohjelmassa määritetään
            tavoitteet, toimenpiteet ja aikataulut kasvinsuojeluaineiden käytöstä ihmisten
            ja eläinten terveydelle sekä ympäristölle
            aiheutuvien riskien vähentämiseksi sekä integroidun
            torjunnan edistämiseksi. Integroidussa torjunnassa korostetaan
            terveiden viljelykasvien kasvattamista ja kannustetaan käyttämään
            myös luonnonmukaisia torjuntakeinoja. Lisäksi
            toimintaohjelmassa tulee edistää vaihtoehtoisten
            torjuntamenetelmien käyttöä.
            Valiokunta pitää integroidun torjunnan ja vaihtoehtoisten
            torjuntamenetelmien käyttöönottoa oikeana
            kehityssuuntana pyrittäessä kasvinsuojeluaineiden
            käytön vähentämiseen. 
         
         
         Kemikaalien tuotevalvontatehtävät, mukaan lukien
            kasvinsuojeluaineiden riskinarviointi, hyväksymis- ja valvontatehtävät,
            joita aiemmin hoidettiin Valvirassa, SYKEssä ja Evirassa,
            keskitettiin 1.1.2011 lukien Tukesiin. Kasvinsuojeluaineasiantuntijuuden
            keskittäminen antaa Tukesille periaatteessa hyvät
            lähtökohdat uuden lain edellyttämille
            moninaisille tehtäville. Valiokunta toteaa, että esityksen
            vaikutukset kohdistuvat lähinnä Tukesiin, jossa
            uudet tehtävät esimerkiksi koulutuksen suunnittelussa,
            integroidun torjunnan käyttöönotossa
            ja kasvinsuojeluaineiden ruiskujen testausvaatimuksissa vaativat
            riittäviä henkilöresursseja. Tukesin
            tehtäväalue on niin laaja, että se asettaa
            sekä uuden organisaation sisäiselle toiminnalle
            että Tukesin ja alan muiden toimijoiden ja viranomaisten
            yhteistoiminnalle suuret vaatimukset. 
         
         
         Valiokunta toteaa, että esityksen mukaan Tukes vastaa
            lain määräysten noudattamisen valvonnasta
            ja valvonnan järjestämisestä sekä on EU:n
            kasvinsuojeluaineasetuksen mukainen toimivaltainen viranomainen.
            Tukes laatii myös vuosittain suunnitelman valvonnan järjestämisestä.
            ELY-keskusten tarkastajat kuitenkin tekevät käytännön
            tarkastukset kaupoissa ja maatiloilla. Valiokunta pitää tärkeänä,
            että myös ELY-keskuksilla on jatkossa riittävät
            resurssit suunnitelman mukaisen kasvinsuojeluaineiden valvonnan
            toteuttamiseen.