Ehdotus
Komission tiedonanto "Puhdasta energiaa liikenteen alalla: eurooppalainen
vaihtoehtoisten polttoaineiden strategia" sisältää strategian
lisäksi täytäntöönpanon
etenemissuunnitelman, joka koskee kaikkia liikennemuotoja ja jonka
tavoitteena on luoda Euroopan laajuinen yhteensopiva vaihtoehtoisten
käyttövoimien liikenneverkko polttoaineiden saatavuutta
koskevien minimivaatimusten, jakelua koskevien yhtenäisten standardien
ja kuluttajahyväksynnän lisäämisen kautta.
Strategisten linjausten lähtökohtana on, että kaikille
vaihtoehtoisille käyttövoimille taataan yhteensopivat
tekniset järjestelmät. Euroopan ydinverkon laajuinen
liikennöintimahdollisuus toteutetaan minimiperiaatteella,
jossa jäsenmaille jätetään riittävästi
liikkumavaraa maakohtaisille painotuksille.
Tiedonanto kattaa kaikki eri liikennemuodot ja niille soveltuvat
vaihtoehtoiset polttoaineet ja käyttövoimat, joita
ovat sähkö, vety, kaasu (LNG, CNG, LPG) sekä nestemäiset
biopolttoaineet.
Direktiiviehdotus kohdistuu niihin käyttövoimiin
ja liikennemuotoihin, joiden osalta komissio on arvioinut, ettei
tavoitetta yhtenäisistä liikennöintiverkoista
eri käyttövoimia hyödyntävälle
kalustolle saataisi aikaan ilman sitovia minimiperiaatteita.
Ehdotukseen sisältyvät keskeiset pakolliset vaatimukset
jäsenmaille ovat:
- Sähkö: määritetään
latausasemien vähimmäismäärät
EU-maille vuoteen 2020 mennessä ja otetaan käyttöön
standardipistokkeet, jolloin sähköauton voi ladata
kaikkialla EU:ssa
- Vety: laaditaan yhteiset tankkausasemien, polttoaineletkujen
ja muiden osien standardit ja edellytetään jakeluasemien
täydentämistä verkoksi niissä 14
EU-maassa, joissa vetyä tällä hetkellä jaetaan
- Nesteytetty maakaasu, LNG: velvoitetaan järjestämään
laivojen LNG:n saanti 139 TEN-T-ydinverkon merisatamissa vuoden
2020 loppuun mennessä ja sisäsatamissa 2025 mennessä sekä edellytetään
TEN-T-ydinverkolla kuorma-autojen tankkausasemia enintään
400 kilometrin välein vuoden 2020 loppuun mennessä
- Paineistettu maakaasu, CNG: edellytetään,
että vuoden 2020 loppuun mennessä yhteisten standardien
mukaisia julkisia autojen tankkausasemia on kaikkialla Euroopassa
enintään 150 kilometrin välein.
Nestemäisten biopolttoaineiden osalta edellytetään
standardien mukaisia merkintöjä autojen ja polttoaineiden
yhteensopivuudesta tankkauspisteiden jakelulaitteisiin, ajoneuvojen
ohjekirjoihin ja ajoneuvoihin 18 kuukauden kuluessa säädöksen
voimaantulosta.
Jäsenvaltioiden on lisäksi 18 kuukauden kuluessa
säädöksen voimaantulosta toimitettava komissiolle
toimintaohjelma, jossa tulee esittää vaihtoehtoisten
käyttövoimien tilannekatsaus, tavoitteet sekä yleistymiseen
tarvittava infrastruktuuri ja muut toimenpiteet.
Oikeusperustana säädösten antamiselle
on Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT-sopimuksen)
yhteistä liikennepolitiikkaa koskeva artikla 91 (d kohta)
soveltaen tavallista lainsäätämisjärjestystä,
jolloin päätökset voidaan tehdä määräenemmistöllä.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto tukee vahvasti komission pyrkimystä yhtenäisen
ja kattavan vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelun järjestämiseksi
Euroopassa. Vuotta 2050 koskevat tavoitteet kuitenkin edellyttävät,
että nyt annetun direktiiviehdotuksen toimet kytketään
laajempaan kestävän kaupunkiliikenteen kehittämiseen,
joka ottaa huomioon erityisesti joukkoliikenteen, kävelyn ja
pyöräilyn mahdollisuudet.
Valtioneuvosto pitää erittäin hyvinä komission
työn kahta keskeistä lähtökohtaa
eli minimikattavuutta ja teknologianeutraaliutta. Jäsenvaltioille
tulee jättää mahdollisuus toteuttaa uusia
polttoaineita koskevia toimintalinjojaan omista lähtökohdistaan.
Näin säilytetään jäsenmailla
mahdollisuus ottaa huomioon polttoaineiden saatavuus ja alueelliset
erot sekä käyttää keinoja, jotka
ovat kustannustehokkaimpia direktiivissä määriteltyjen
tavoitteiden saavuttamiseksi. Liikkumavaraa tulee olla myös
siihen, että jotain erityistä polttoainetta tuotetaan
ja käytetään ainoastaan paikallisia erityistarpeita
ja -ratkaisuja varten. Teknologianeutraaliuden käsitteen
tulee jättää tilaa erilaisille ratkaisuille myös
saman polttoaineen erilaisissa jakelun ja tuotannon sovelluksissa.
Erityisesti määrällisiä tavoitteita
asetettaessa ja arvioitaessa toimenpiteiden toteutettavuutta ja kustannustehokkuutta
tulee erityistä huomiota kiinnittää myös
Suomen harvaan asukastiheyteen, pitkiin etäisyyksiin ja
kylmiin olosuhteisiin. Tosiasiallisen kattavuuden ja liikennöitävyyden
tulee olla määrällisiä tavoitteita
tärkeämpää. Tärkeää on
myös, että Suomen osalta kiinnitetään
riittävästi huomiota naapurimaiden kanssa kehitettävien
vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkkoihin. Maantieliikenteen
osalta idässä tämä korostuu
Venäjän suuntaan. Muihin ilmansuuntiin liikenne
tapahtuu pääsääntöisesti aluskuljetuksina,
jolloin yhteistyötä LNG:n saatavuuden ja bunkrausasemien
varmistamiseksi tulee tehdä erityisesti Ruotsin ja Viron,
mutta myös muiden Itämeren valtioiden kanssa.
Esimerkiksi kadunvarsipysäköinnin ja liikennöinnin
rajoitukset lumiseen aikaan asettavat käytännön
esteitä sille, missä sähköä ja
polttoaineita voidaan tarjota aidosti käytettäväksi
ympärivuotisesti. Sähkönlatauspisteiden
määrällisiä tavoitteita tärkeämpää on
liikkumisen aito mahdollistaminen jäsenvaltioiden kaupungeissa,
taajamissa ja taajamien välillä.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä säilyttää joustava
kirjaus LNG:n jakelupisteen osalta, mikä mahdollistaa myös
liikkuvien jakelupisteiden (ajoneuvojen tai alusten) käytön
satamien LNG:n tarjoamisessa. On lisäksi tarpeen kiinnittää huomiota
myös talvi- ja jääolosuhteiden vaikutuksiin
LNG:n käytölle merenkulussa.
Valtioneuvosto katsoo, että direktiiviehdotuksen jatkokäsittelyssä tulee
varmistua siitä, että ehdotettu delegoitujen säädösten
käyttö on tarkoituksenmukainen ja rajattu asianmukaisesti
niin, että ne täyttävät täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimukset eikä niitä anneta
direktiivin keskeisistä asioista. Erityisesti merenkulun
osalta on huomioitava, että alan globaalin luonteen vuoksi
esimerkiksi direktiivin piiriin kuuluvista laivoja koskevista standardeista
päätetään myös Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut kaikki
eri liikennemuodot ja polttoaineet kattavan "Tulevaisuuden
käyttövoimat liikenteessä" -työryhmän,
jonka tehtävä on 30.4.2013 mennessä tehdä ehdotuksia
siitä, kuinka vaihtoehtoisia käyttövoimia
koskevaa tiekarttaa Suomessa tulisi toteuttaa. Työn tuloksia
tulee hyödyntää laadittaessa direktiivin
edellyttämää kansallista ohjelmaa. Työn
puitteissa on myös valmisteilla merenkulun LNG-toimintaohjelma, jolla
edistettäisiin LNG:n käyttöönottoa
merenkulussa ottaen myös huomioon synergiaedut teollisuuden
ja raskaan liikenteen kanssa. Kansallinen toimintaohjelma vastaa
hyvin komission tiedonannon yhteydessä julkaiseman LNG:n
edistämistä meriliikenteessä koskevan työasiakirjan
tavoitteita.
Valtioneuvosto pitää tuettavana LNG:n käytön
edistämiseen liittyviä toimia. Vaikka direktiiviehdotus
ei sisällä velvoitteita terminaalien rakentamisesta,
niin sillä voidaan arvioida olevan positiivisia vaikutuksia
myös LNG:n laajemman käyttöönoton
kannalta. Mahdollisten LNG-terminaalien rakentamisen avulla voidaan varmistaa
ja edesauttaa huoltovarmuutta, työllisyyttä, kilpailukykyä,
ympäristövaikutuksia, kaasusisämarkkinoiden
toteutumista ja kotimaisen LNG-teknologian kehittämistä.
Valtioneuvosto pitää direktiivin lähtökohdista
ymmärrettävänä, että direktiivi
kohdistuu erityisesti niihin polttoaineisiin, joiden jakelua ei ole
vielä riittävästi järjestetty.
Nestemäisten biopolttoaineiden jakelun infrastruktuuri
on jo käytännössä olemassa,
mutta silti näiden polttoaineiden saatavuuden kehittämistä ja
standardien yhdenmukaistamista Euroopan tasolla ei saisi unohtaa,
vaikka liikenteelle erikseen säädetty biopolttoaineiden
jakeluvelvoite kattaakin näitä polttoaineita koskevat
määrälliset tavoitteet. Myös
autojen yhteensopivuudesta uusien polttoaineiden kanssa tulee huolehtia
kattavasti, jotta sitä kautta ei tarpeettomasti rajoiteta
polttoaineiden kysyntää.
Vaikka lentoliikenteen osalta komissio ei ehdota direktiivissä erityisiä säädöstoimia,
pitää valtioneuvosto tärkeänä tiedonannossa
esille tuotua näkökulmaa kestävästi
tuotetun biokerosiinin tuotantokapasiteetin lisäämisestä ja
jalostamoiden tukemisesta. Koska Suomessa on jo yksi kolmesta maailman
suuren mittaluokan biokerosiinia valmistavasta jalostamosta, valtioneuvosto
pitää tärkeänä tukea
tavoitetta biokerosiinin tarjonnan lisäämisestä myös
kansainvälisille operaattoreille Helsinki-Vantaan lentoasemalla.