Ehdotus
Kasvattamalla uusiutuvien energialähteiden osuutta
EU:n sähköntuotannosta voidaan parantaa energiahuoltovarmuutta
EU:n teollisuuden kilpailukykyä uusiutuvien energialähteiden
teknologioissa ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä EU:n
energiasektorilla sekä alueellisia ja paikallisia ilmansaasteita.
Edistämisellä olisi myös myönteinen
vaikutus taloudellisesti ja sosiaalisesti erityisesti maaseutu-
ja syrjäisillä alueilla.
EU:n tavoitteena on, että uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön osuus on 21 % vuoteen 2010 mennessä.
Direktiivin 2001/77/EY mukaan jäsenmaat
ovat asettaneet kansalliset uusiutuvan sähkön
tavoitteet. Ne voivat vapaasti valita haluamansa tukimekanismit
tavoitteen saavuttamiseksi. Jäsenmaiden on lisäksi
varmistettava uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön parempi verkkoon pääsy,
yksinkertaistettava ja nopeutettava lupamenettelyjä sekä otettava
käyttöön sähkön alkuperätakuujärjestelmä.
Syöttötariffeja käytetään
useimmissa jäsenmaissa. Järjestelmän
etuina voidaan nähdä investointien turvallisuus,
mahdollisuudet hienosäätöön
sekä keskipitkän ja pitkän aikavälin
teknologioiden edistäminen. Toisaalta järjestelmiä on
vaikea harmonisoida EU-tasolla, niiden sopivuus sisämarkkinoille
voidaan kyseenalaistaa ja niissä on ylirahoittamisen riski.Vihreät
sertifikaatit ovat tällä hetkellä käytössä viidessä jäsenmaassa.
Sertifikaatit ovat markkinapohjainen ohjauskeino, ja ylirahoituksen
riski on teoriassa vähäisempi. Sertifikaattien
riski investoijien näkökulmasta voi olla suurempi,
ja pidemmän aikavälin teknologioiden kehittäminen
on vaikeampaa. Tarjouskilpailuihin perustuva järjestelmä on
käytössä kahdessa jäsenmaassa.
Teoreettisesti tällaiset järjestelmät
hyödyntävät markkinavoimia optimaalisesti,
mutta epäjatkuvan luonteensa takia ne eivät takaa
vakaita toimintaedellytyksiä. Lisäksi on riski,
että alhaisten tarjousten vuoksi hankkeita jää toteuttamatta.
Pelkkiin verokannustimiin perustuvia järjestelmiä on kahdessa
jäsenmaassa, mutta lisäksi joissakin maissa tätä ohjauskeinoa
käytetään muiden ohjauskeinojen
lisänä. Monissa järjestelmissä on yhdistetty
elementtejä näistä neljästä järjestelmästä.
Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantokustannukset
vaihtelevat suuresti. Kansalliset, alueelliset ja maatalouden resurssit
ovat eri jäsenmaissa hyvin erilaisia, ja tukijärjestelmiä on
siksi arvioitu eri uusiutuvien energialähteiden osalta
sektoreittain. Kustannusten lisäksi on arvioitu eri tukijärjestelmien
vaikuttavuutta, millä viitataan tukijärjestelmän
kykyyn saada aikaan vihreän sähkön tuotantoa.
Tätä kykyä on verrattu kunkin maan realistiseen
potentiaaliin.
Tuulivoima.
Vihreiden sertifikaattien tukitaso on tällä hetkellä syöttötariffeja
suurempi, mutta syöttötariffit ovat silti parhaiten
toimiva ja tehokkain järjestelmä tuulivoiman edistämiseksi. Neljänneksessä jäsenmaista
tuki on liian alhainen tuulivoiman vauhdittamiseksi. Toisessa neljänneksessä tuki
on riittävä, mutta tulokset silti keskinkertaisia.
Tämä voi johtua verkkoon liittyvistä ja
hallinnollisista esteistä.
Metsäbiomassat.
Biomassasektorin analysointi on vaikeampaa. Metsäbiomassojen
osalta ei voida nähdä minkään
yhden tukijärjestelmän olevan selkeästi
muita parempi. Taloudellisen ohjauskeinon valintaa enemmän
järjestelmien tehokkuuteen vaikuttavat muut tekijät,
kuten käytettävät raaka-aineet tai teknologiat,
yhteistuotannon hyödyntäminen ja laitoksen koko.
Lähes puolessa jäsenmaista tuki metsäbiomassoille
on sektorin kehittämiseksi riittämätöntä.
Tanskan syöttötariffijärjestelmä ja
yhteistuotantolaitokset sekä Suomessa käytettävä verotukien
ja investointitukien yhdistelmä ovat antaneet parhaat tulokset.
Biokaasu.
Biokaasulle sekä syöttötariffit että vihreät
sertifikaatit tuottavat hyviä tuloksia. Metsäbiomassasektorin
tavoin tuloksiin vaikuttavat muut tekijät, kuten laitoksen
koko, täydentävät tukimuodot ja muut
ympäristöhyödyt. Lähes 70 %:ssa
EU-maista tuki ei ole riittävää tämän
teknologian kehittymiseksi.
Muut uusiutuvat energialähteet.
Pienvesivoimasektorilla sekä tukien että tuotantokustannusten
vaihtelu on suurta. Muut esteet vaikuttavat tämän
teknologian kehittymiseen. Suurvesivoimaa ei käsitellä,
koska se ei yleisesti ottaen tarvitse tukea. Aurinkosähkölle
tuki ei useimmissa EU-maissa ole riittävää.
Geotermistä, aalto- ja vuorovesienergiaa sekä keskittäviä aurinkosähköjärjestelmiä
ei
käsitellä, koska niitä tuetaan vain joissakin
EU-maissa tai ne eivät ole vielä kaupallisella
tasolla.
Erilaisista kansallisista järjestelmistä voidaan
saada tärkeää kokemusta. On liian aikaista verrata
vakiintuneiden tukimekanismien etuja ja haittoja järjestelmiin,
jotka ovat olleet käytössä vasta lyhyen
ajan. Sen vuoksi ja ottaen huomioon tiedonannossa tehdyt
analyysit, komissio ei pidä tarkoituksenmukaisena tässä vaiheessa esittää harmonisoitua
eurooppalaista järjestelmää, vaan uusiutuvien
energialähteiden tukijärjestelmien koordinoitua
lähestymistapaa, joka perustuu maiden väliseen
yhteistyöhön ja kansallisten järjestelmien
vaikutusten optimointiin. Komissio antaa uuden kertomuksen jäsenmaiden
uusiutuvan sähkön tukijärjestelmistä viimeistään
joulukuussa 2007.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää tiedonantoa hyvänä ja
kattavana tilannekatsauksena uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tukijärjestelmistä ja niistä saaduista
kokemuksista sekä hallinnollisista esteistä, verkkoon
liittyvistä kysymyksistä ja uusiutuvan sähkön
alkuperätakuun toteuttamisesta. Eri maiden lähtökohdat
uusiutuvan energian käytön edistämisessä ovat
erilaisia. Uusiutuvan energian käyttöä on
lisättävä valtiontalouden ja yritystalouden
kannalta mahdollisimman kustannustehokkaasti, mikä voi
merkitä eri jäsenmaissa hyvinkin erilaisia toimia.
Uusia edistämistoimia suunniteltaessa tulee ottaa huomioon
ja analysoida myös kasvihuonekaasujen päästökaupan
vaikutukset uusiutuvan energian käyttöön.
Analyysissä olisi tarkasteltava eri tukimuotoja myös
muista näkökulmista, kuten energiahuollon varmuuden
ja kotimaisten energialähteiden käytön
edistämisen näkökulmista. Biomassan energiakäyttöä edistettäessä on
huolehdittava erityisesti siitä, että energiakäyttö ei
vaaranna metsäteollisuuden raaka-aineen saatavuutta.
Valtioneuvosto pitää uusiutuvan energian edistämisen
esteiden poistamista tärkeänä ja kannattaa
komission suosituksia hallinnollisten esteiden poistamiseksi ja
menettelyjen yksinkertaistamiseksi sekä uusiutuvista energialähteistä tuotetun
sähkön verkkoon pääsystä.
Valtioneuvosto kannattaa komission näkemystä siitä,
että tässä vaiheessa ei ole tarkoituksenmukaista
esittää harmonisoitua eurooppalaista järjestelmää ja
että lyhyellä aikavälillä ei
ole suositeltavaa tehdä merkittäviä lainsäädännöllisiä muutoksia
vuoden 2010 tavoitteiden saavuttamiseksi. Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenmaat voivat hyödyntää erilaisia
toimenpiteitä ja tukijärjestelmiä uusiutuvan
sähkön edistämiseksi, koska niiden lähtökohdat
ovat erilaisia ja koska on hyvä saada vielä lisää kokemuksia eri
tukijärjestelmien tehokkuudesta.
Valtioneuvosto tukee ajatusta maiden väliseen yhteistyöhön
ja kansallisten järjestelmien optimointiin perustuvasta
koordinoidusta lähestymistavasta sekä komission
esittämiä toimenpiteitä, joilla tukijärjestelmiä voidaan
optimoida ja hienosäätää.